Zijn Wij Wel Open Genoeg !!!!!

Gestart door IIAwajie3erII, 26/11/2004 om 18:37:39

IIAwajie3erII

Omdat ik vele gezinnen zie in de media enz
Vraag ik mij af of wij Irrifian wel open zijn voor de mensen !
Bv als iemand bij jou aanbelt voor een intervieuw of anquete etc ?
Zijn wij wel open genoeg naar de samenleven ?
Graag ook waarom wel of waarom niet .

Kahina

Goeie vraag.
Ik denk dat heel veel van ons de media niet vertrouwen. En vooral wanneer het aankomt op het aanspreken van de eerste generatie marokkanen denk ik dat de taalbarriere ook een rol speelt. Vooral in deze tijd.

cinderella

Citaat van: Kahina op 26/11/2004 om 18:48:40
Goeie vraag.
Ik denk dat heel veel van ons de media niet vertrouwen. En vooral wanneer het aankomt op het aanspreken van de eerste generatie marokkanen denk ik dat de taalbarriere ook een rol speelt. Vooral in deze tijd.

niet alleen de taalbarriere hoor.
ontwetendheid wat er met hun gegevens zouden kunnen gebeuren wat daarbij voortvloeid is wantrouwen.

ik zelf vind wel dat ik open genoeg ben. als er iemand langs kom met een enquete neem ik wel de tijd om die in te vullen. daarbij laat je weten wat je er van vind, hoe je er over denkt en wat er eventueel verbeterd moet worden. niet alleen jij hebt er voordeel mee, maar een ander ook.

Inuit

Citaat van: Kahina op 26/11/2004 om 18:48:40
Goeie vraag.
Ik denk dat heel veel van ons de media niet vertrouwen.
De media is nooit onze beste vriend geweest en zal dat waarschijnlijk ook nooit worden dus dat wantrouwen is zeker gegrond in mijn ogen.

Wat betreft onze openheid, wij zijn volgens mij niet zo open zelfs niet als Marokkanen onder elkaar, maar ik heb wel een idee dat dat aan het veranderen is.

mouslati

Ik denk ook dat er steeds meer mensen open staan voor de rest van de wereld. Ook ben ik het met gebruiker01 eens dat wij niet eens open voor elkaar staan, er is altijd een soort wantrouwen jegens elkaar, maar je merkt ook daarin inderdaad een verandering. Wat betreft enquetes, daar ben ik sowieso niet zo dol op, ik zou er wel tijd voor vrijmaken maar niet omdat ik het zo graag wil.

IIAwajie3erII

Mijn mening hierover is dat we werkelijk achter lopen op de suries en de darijisten .
Wanneer een instantie ons een helpende hand wil geven wijzen we die soms hardhandig af , want we willen geen bemoeials in onze gezinnen hebben , al weten we dat er van alles en nog wat fout gaat .
Hoe vaak nodigen we buren en kennisen uit ( Nederlanders) ?
Hoe vaak spreken we elkaar aan en praten we met elkaar ?
echt ik zie veel om me heen, en constateer dat we te achterdochtig en veelal bekrompen om gaan met onze medemensen .
En dat geld ook zeker voor onze gemeenschap van marokanen onderling .
Meer openheid is een must willen we geaccepteerd worden en blijven in een vreemde sameleving als deze .

In vrede

athsaynou

Citaat van: IIAwajie3erII op 26/11/2004 om 18:37:39

Ikke wel hoor heb er geen problemen mee...maar mijn ouders niet...dat komt denk ik doordat zij de taal niet spreken...denk ik..

IIAwajie3erII

Citaat van: athsaynou op 26/11/2004 om 20:41:16

Ikke wel hoor heb er geen problemen mee...maar mijn ouders niet...dat komt denk ik doordat zij de taal niet spreken...denk ik..
Daar heb je een belangrijke punt, de taal !
Bij mij zijn er ook gezinnen bekend waar men een gesprek mee wou naar aanleiding van een doncumentaire en ook gewoon als onderdeel van Enquête , men stelde vast dat uigerekend de Imazighen er krampachtig tegenover stonden en bijna altijd afwezen .
Maar dan reist de vraag waarom zeuren we dan dat er te weinig aandacht aan ons besteed word ?

Kahina

Citeer
Maar dan reist de vraag waarom zeuren we dan dat er te weinig aandacht aan ons besteed word ?
Citeer

Bedoel je met ons de hele Marokkaanse gemeenschap? Of de Imazighen? De eerste generatie of de tweede? Ik denk namelijk dat de eerste generatie helemaal niet zo zeurt om aandacht. Ze willen liever, zoals je al eerder vermelde, met rust gelaten worden. Maar mijn ervaring is dat wanneer ze hulp nodig hebben ze zelf naar de betreffende instanties toe stappen. Dat gebeurt er tenminste in mijn omgeving. Geen idee of 'zij' representatief zijn voor de rest van de eerste generatie Marokkanen.

IIAwajie3erII

Citaat van: Kahina op 28/11/2004 om 19:19:36

Citeer
Citeer

Bedoel je met ons de hele Marokkaanse gemeenschap? Of de Imazighen? De eerste generatie of de tweede? Ik denk namelijk dat de eerste generatie helemaal niet zo zeurt om aandacht. Ze willen liever, zoals je al eerder vermelde, met rust gelaten worden. Maar mijn ervaring is dat wanneer ze hulp nodig hebben ze zelf naar de betreffende instanties toe stappen. Dat gebeurt er tenminste in mijn omgeving. Geen idee of 'zij' representatief zijn voor de rest van de eerste generatie Marokkanen.

Ik doelde op de Amazigh gemeenschap, omdat ik de openheid van de Darijisten weer wel meer van deze tijd vind .
Het gaat welliswaar om openheid in het algemeen, maar toch in het bijzonder naar de media toe .
Hoeveel gezinnen zouden voor de camera over hun leven of anders willen praten ?
Hoeveel gezinnen zouden zelf intiatief willen nemen naar de media als er iets gebeurd in hun direkte omgeving, waar een verslag over gedaan zou worden .
ik ken er een van TV West , die meende zich gek gezocht te hebben  naar een (berbers) gezinnen in de buurt van de schilderwijk /vaillantlaan om een beeld te verkrijgen van hoe de imazighen aldaar zich voelen in die omstandigheden waarin men woond/leven.
Daarentegen heeft men ervaring met de Darijisten dat zij wel makkelijker toegankelijk zijn voor dergelijke onderzoeken/media etc .

ameziane

Wat ook speelt volgens mij is dat wij niet gewend zijn om onze mening te geven over bepaalde dingen.En helemaal als er een camera aanwezig is. Alles werd van boven(regering) opgelegd. Ik doel dan vooral op de eerste generatie.

En over politiek praten is helemaal een taboe. We komen tenslotte uit een land waar 1 man aan politiek deed en dat was de koning!

miss.F.

Nou als er iemand bij mij aan de deur belt voor een enquete doe ik bij voorbaat al niet mee, omdat dmv zo'n enquete de context weg gelaten wordt, terwijl dat wel een ehel aspect. En daarbij momenteel vertrouw ik geen nederlander en al helemaal geen media-clowm of politicus!!

IIAwajie3erII

Citaat van: miss.F. op 29/11/2004 om 13:50:49

Nou als er iemand bij mij aan de deur belt voor een enquete doe ik bij voorbaat al niet mee, omdat dmv zo'n enquete de context weg gelaten wordt, terwijl dat wel een ehel aspect. En daarbij momenteel vertrouw ik geen nederlander en al helemaal geen media-clowm of politicus!!
Maar lieverd we hebben die media nodig, dat deze soms strak op de text te werk gaan , is een onderdeel van veelal een landelijke initiatief om meer te weten te komen over iets .
ik denk juist dat we te krampachtig omgaan met de media en daarom dat andere groepen wel die aandacht krijgen ook in de positieve zin .
Terwijl bij ons alleen de bereidwilligheid is wanneer er iets goed fout zit , om onze angst voor de gevolgen aan te kaarten .
Het gaat zoals je snapt over de hele scala aan initiatieven die de media neemt maar tegen de houding van onze imazighen aan loopt .

miss.F.

Citaat van: IIAwajie3erII op 29/11/2004 om 14:06:03

Maar lieverd we hebben die media nodig, dat deze soms strak op de text te werk gaan , is een onderdeel van veelal een landelijke initiatief om meer te weten te komen over iets .
ik denk juist dat we te krampachtig omgaan met de media en daarom dat andere groepen wel die aandacht krijgen ook in de positieve zin .
Terwijl bij ons alleen de bereidwilligheid is wanneer er iets goed fout zit , om onze angst voor de gevolgen aan te kaarten .
Het gaat zoals je snapt over de hele scala aan initiatieven die de media neemt maar tegen de houden van onze imazighen aan loopt .
[/quote

ik zie het anders: de media heeft ons nodig om te scoren en zelfs bestaansrecht te hebben. Nee, ik ben huiverig, vooral ook omdat ze je alleen weten te vinden wanneer er iste fout is en jij je voor de gehele gemeenschap moet gaan verantwoorden, kijk maar naar de discussie-programma's op tv: er worden alleen buitenlanders uitgenodigd als het onderwerp daarover gaat. Ik heb bijvoorbeeld nooit een allochtone hoogleraar gezien die het heeft over de economie (ik noem maar wat)

IIAwajie3erII

Citaat van: miss.F. op 29/11/2004 om 14:13:26
Citaat van: IIAwajie3erII op 29/11/2004 om 14:06:03

Het gaat zoals je snapt over de hele scala aan initiatieven die de media neemt maar tegen de houden van onze imazighen aan loopt .
[/quote

ik zie het anders: de media heeft ons nodig om te scoren en zelfs bestaansrecht te hebben. Nee, ik ben huiverig, vooral ook omdat ze je alleen weten te vinden wanneer er iste fout is en jij je voor de gehele gemeenschap moet gaan verantwoorden, kijk maar naar de discussie-programma's op tv: er worden alleen buitenlanders uitgenodigd als het onderwerp daarover gaat. Ik heb bijvoorbeeld nooit een allochtone hoogleraar gezien die het heeft over de economie (ik noem maar wat)
Nou is het wel waar wat je zegt no doubt , maar we hebben elkaar nodig snap je , het is een wereld van geven en nemen .
Dat wij gewoon problemen hebben is meer te wijten aan ons dan aan de media, bovendien zou juist meer samenwerking er toe resulteren dat men ook open zal staan voor initiatieven vanuit de gemeenschap zelf .
Alles draait zoals je stelt om de Kijkcijfers, echter moet men zijn eigen belang niet gaan onderschatten .
De media afweren zal uiteindelijk toch niet helpen daar men vooralsnog met een conclusie zal komen, echter zonder jou inbreng en mogelijke sturing .
Op dit moment worden wij bespeeld door de media, de kunst is echter hoe de media te bespelen voor onze eigen bestwil :)