Wetenschappelijk vraagstuk: wordt de aarde zwaarder?

Gestart door Isefrawen, 26/11/2004 om 15:09:23

Isefrawen

Een vraagstuk waar wij gewoonweg niet uitkomen. Ik post het op het forum om jullie deskundige hulp in te winnen. Wellicht dat er Imazighen zijn die hier het een en ander van af weten.

Twee stellingen

1. Omdat de mensheid vroeger uit veel minder personen bestond en we nu met 6 miljard mensen op de aarde rondlopen is het gewicht van de aarde toegenomen.

Wij zijn niet alleen zijn gegroeid door massa-consumptie maar door energie-consumptie (calorieen) > massa = energie.

2. Massa blijft gelijk! Omdat de mensheid en al haar bewoners haar energie ontrekken van aarde. Alles blijft in evenwicht, omdat alles wordt herbruikt. De "brandstof" lichtenergie (de belangrijkste schakel in het proces fotosynthese, om koolhydraten te vormen uit koolzuur en water). is alleen een gewichtloze "brandstof", die niet in gewicht is uit te drukken. (Uiteraard is het niet de bedoeling om Einsteins theorie te ontkrachten :P )

vraag: neemt de aarde in gewicht toe of niet?

(info)
http://www.wsu.edu/DrUniverse/earth4.html
http://www.gi.alaska.edu/ScienceForum/ASF5/531.html

miss.F.

eerlijk gezegd lig ik niet echt wakker van deze vraag

Isefrawen

het is ook niet iets waar je wakker van hoeft te blijven, het is geen probleem dat de mensheid op den duur zal bedreigen...

je zou er wel over na kunnen denken

miss.F.

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 26/11/2004 om 15:20:22

het is ook niet iets waar je wakker van hoeft te blijven, het is geen probleem dan de mensheid op den duur zal bedreigen...

je zou er wel over na kunnen denken

ok, heb even mijn gezond verstand gebruikt en denk dat de aarde in gewicht afneemt, omdat er steeds meer mensen zijn en ook dikker worden en ook speelt de vervuiling van het milieu een belangrijk rol. Klinkt logisch, nietwaar?

Isefrawen

Isefrawen

je zegt dat het gewicht afneemt omdat er steeds meer mensen bijkomen en ook steeds dikker worden omdat er meer wordt geconsumeerd... dan zou je denken dat het gewicht dan toeneemt  ???

miss.F.

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 26/11/2004 om 15:30:13

je zegt dat het gewicht afneemt omdat er steeds meer mensen bijkomen en ook steeds dikker worden omdat er meer wordt geconsumeerd... dan zou je denken dat het gewicht dan toeneemt  ???

oow, de aarde wordt zwaarder door de dikkerdjes onder ons, dat bedoel ik

IIAwajie3erII

Alles blijft gelijk Lcf , want massa teld niet mee !
buiten de aarde ben je gewichtloos en zo ook de aarde :)

miss.F.

Citaat van: IIAwajie3erII op 26/11/2004 om 15:36:16
Alles blijft gelijk Lcf , want massa teld niet mee !
buiten de aarde ben je gewichtloos en zo ook de aarde :)

ok, voor zover mijn gezond verstand

Isefrawen

Citeer
While the actual amount of added material depends on which study you look at, an estimated 10 to the 8th power kilograms of in-falling matter accumulates every day. That seemingly large amount, however, IS insignificant compared to the Earth's total mass of almost 10 to the 25th power kilograms.

De totale massa van de aarde schijnt 6*1024 kg te zijn.
Om dit even in proportie te plaatsen:
Als de aarde 5 miljard jaar bestaat, is de massa sindsdien toegenomen met 0.003% als gevolg van buitenaards materiaal, mits bovenstaande gegevens kloppen.

miss.F.

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 26/11/2004 om 15:45:18
Citeer
While the actual amount of added material depends on which study you look at, an estimated 10 to the 8th power kilograms of in-falling matter accumulates every day. That seemingly large amount, however, IS insignificant compared to the Earth's total mass of almost 10 to the 25th power kilograms.

De totale massa van de aarde schijnt 6*1024 kg te zijn.
Om dit even in proportie te plaatsen:
Als de aarde 5 miljard jaar bestaat, is de massa sindsdien toegenomen met 0.003% als gevolg van buitenaards materiaal, mits bovenstaande gegevens kloppen.

dus heeft mijn gezon verstand mij niet in de steek gelaten, oef er is nog hoop

Isefrawen

buitenaards materieel he zoals meteorieten samen met deeltjes uit de zonnewind, dus niet dikkerdjes :P

himito

Het houd zich in eerste instantie in evenwicht,de auto's die rondrijden,de gebouwen e.d komen voort uit de aarde de mensheid die toeneemt zal wel een probleem zijn zolang ze met beide benen de grond raken.Alleen door de toename van de mensheid wordt de aarde zwaarder en zwaarder.Dus niet meer als konijnen te keer gaan maar beetje zo en een beetje zo!

miss.F.

Citaat van: baCkdrAfTs_lcf op 26/11/2004 om 15:56:51
buitenaards materieel he zoals meteorieten samen met deeltjes uit de zonnewind, dus niet dikkerdjes :P

ik denk dat de dikkerdjes ook een gewicht in de wegschaal leggen hoor!