Wat vinden jullie van Marokkaans Consulaat?

Gestart door Henna, 01/09/2001 om 01:11:35

masin2003

#60
Het ergste wat ik daar opmerk in de cosulaat, is hun duidelijke minachting voor ons.
ik bedoel, alleen hun manier van hoe ze mensen aankijken en behandelen, lijkt wel of ze zeggen: Het liefste helpen wij jullie niet! want we mogen jullie niet!!

zo komen ze over.

Ps: en ze praten onze taal niet.

ad wenni nnetta

Mauri, De Riffijn.

masin2003

CiteerEwa, wat dachten jullie van het consulaat in Rotterdam? Daar wel eens geweest? Allatief! Ik was daar met mijn vader en broer voor mijn internat. kaart. Anyway, Het is al een tijd geleden, maar ik weet het nog maar al te goed!
Ik zat in een 'wachtkamer' waar het stonk en de helft van de mensen moest staan. EINDELIJK was ik aan de beurt! Maar goed, ik moest dus zo'n kaart laten maken, en zo'n eng mannetje kwam naar me toe. Eerst deed hij heel aardig, TE aardig! Ik weigerde om arabisch terug te praten en deed dus netr alsof ik hem niet verstond! Mijn broer (die al helemaal een hekel aan hun heeft) deed net zo hard mee. Op een gegeven moment duwde hij me gewoon tegen een muur aan en trok aan m'n schoen. Nou, ik had het niet meer. Ik riep dat ie met z'n poten van af moest blijven (in het tmazight) en hij bleef maar aan mijn schoen trekken. Ik heb hem vervolgens een hele harde duw gegeven waardoor hij naar achter viel! Haha, achteraf heb ik zo hard gelachen, maar toen... toen keek iedereen mij aan! Ik was bijna het enigste meisje daar! Die man begon te schelden joh! En toen kwam m'n pa al aangerend, gelukkig! Mijn broer kon niks zeggen. want die lag in een scheur! En ik: WOEDEND dat ik was. En schelden op die vent! Ik heb zoiets nog nooit gedaan, ben nl heel erg rustig als er veel mensen zijn!
Uiteindelijk was hij gekalmeerd en wou hij dus vingerafdrukken nemen. Pakt ie m'n hand en duwt deze in zo'n stempelkussentje! Niet 1 of 2 vingers! Nee, m'n hele hand! En geen doekje hoor achteraf! Vuile ratten daar! Toen heb ik mijn hand aan zijn witte blouse afgeveegt! Net goed! Hij was hethelemaal zat en begon tegen mijn pa over mijn opvoeding! Had ie dus niet moeten doen! Haha! Toen was hij klaar met mij en m'n broer trok me snel naar buiten zodat mijn pa het verder kon afhandelen. Ik ben toen buiten gaan wachten, op een kilometer afstand! Gatver wat een zooitje daar en wat een stelletje enge vieze mannetjes!
In marokko is het net zo erg! Wel een naar zo'n consulaat geweest in Elhoeceima? Daar mag je blij zijn als je binnen een week geholpen wordt!

Groetjes Noemy

hahah het kan helemaal kloppen awcma :)

zulk taferelen komen daar volgens mij dagelijks voor.

en nog iets, waarom schaffen ze in godsnaam niet zo een nummertjes apparaat aan?? sjonge sjonge, tegenwoordig heeft zelfs elk slager dat in huis.

Ad wenni nnetta

Noemydia

#62
Ja inderdaad! Maar weet je wat het is: ze steken gewoon geen ene cent in die tenten! Maar OH WEE als het de arabieren waren die daar het meest zouden komen! Maar ach, in hun ogen zijn wij imazighen het maar! Daar willen ze natuurlijk niks in steken! Stel je voor zeg...?? Te triest voor woorden gewoon! Ben blij met dat ik daar niet mee heen hoef!

MIO

masin2003

CiteerJa inderdaad! Maar weet je wat het is: ze steken gewoon geen ene cent in die tenten! Maar OH WEE als het de arabieren waren die daar het meest zouden komen! Maar ach, in hun ogen zijn wij imazighen het maar! Daar willen ze natuurlijk niks in steken! Stel je voor zeg...?? Te triest voor woorden gewoon! Ben blij met dat ik daar niet mee heen hoef!

MIO
Azul xam a Noemidya

Dat heb je helemaal goed a Noemidya nnegh :)
en als je goed de manier vergelijkt hoe de consulaat hier in nederland is achtergesteld, en hoe Rif als gebied in Marokko is achtergesteld, dan kom je tot de schrikbarende conclusie dat ze Rif en de Riffijnen niet graag erbij willen.
het lijkt me ook beter om op een beschaafde democratische manier (dus via juridische weg) autonomie te vragen voor Rif.
Kunnen we meteen veel zaken realiseren, die de arabo regeringen van Marokko verzuimd hebben te doen.

M.v.g

Mauri, De Riffijn.

Arrows

#64
ooh noemidya sorry hoor maar ik moest echt lachen om je verhaal ahaha! arme jij! maar waarom trok hij aan je schoen? was echt zijn verdiende loon dat je hem duwde eigenlijk had hij een stomp verdiend!

stelletje sukkels zijn dat man, ik ben er verder nooit geweest ja 1 keer toen ik 3 of 4 jaar was ofzo maar dan was ik daar ook alleen maar rondjes aan het rennen door het gebouw en mijn vader aan het vervelen dat ik naar huis wou...als ik weer ooit naar marokko ga moet ik ook zo'n kreng halen dan we wel hoe ik het daar overleef op het consulaat!

Noemydia

Groot gelijk e Mauri!

En Arrows, weet je waarom ie aan m'n schoen ging trekken? Hij zei tegen mij in het arabisch dat ik m'n schoenen uit moest doen (om m'n lengte te meten), maar ik deed net alsof ik hem niet verstond. Ja, hij praat maar lekker tmazight (want dat sprak hij wel volgens mijn pa) of nederlands. Maar hij trok gewoon aan m'n schoen ipv uit te leggen wat ie bedoelde! Begrijpie? Hij dacht wellicht dat we nog in het oerwoud waren ofzo...?? ;)

Ekkesjghoem khiergej
Noemy

masin2003

CiteerGroot gelijk e Mauri!

En Arrows, weet je waarom ie aan m'n schoen ging trekken? Hij zei tegen mij in het arabisch dat ik m'n schoenen uit moest doen (om m'n lengte te meten), maar ik deed net alsof ik hem niet verstond. Ja, hij praat maar lekker tmazight (want dat sprak hij wel volgens mijn pa) of nederlands. Maar hij trok gewoon aan m'n schoen ipv uit te leggen wat ie bedoelde! Begrijpie? Hij dacht wellicht dat we nog in het oerwoud waren ofzo...?? ;)

Ekkesjghoem khiergej
Noemy

hahah wellah ik ook als daar ben praat ik thmazight en nederlands.
in marokko ook, ik praat thmazight en engels en in daxiliya expres de weinige woorden spaans die ik ken :) hahah
zo laten we ze zien dat zij degenen zijn die dom zijn en geen andere talen kunnen spreken. behalve dan die jungeltaal die darija heet :)

ps: en ik ben iemand die heel goed arabisch kan spreken hahah

Mauri

Noemydia

Hahahaha, komt me bekend voor! Weet je wat ook zo irritant is? Als ze een woord niet in het arabisch weten, dan zeggen ze het in het frans! Ik hoor zo vaak: par example, en woorden zoals, non, svp, merci... Mijn god, alsof ze daar duidelijk mee willen maken: kijk ik heb gestudeerd! Ik lig dan helemaal in een scheur, vooral als ik engels terug praat: he kijk, ik heb ook gestudeerd! ;) Haha, triest hoor!
En al die mensen uit nederland en Belgie spreken in Arif expres tmazight of nederlands ondeling, nou die mensen daar kunnen dat echt niet hebben!

Salaampies
Noemy

ait_touzini

#68
ien sraam go'em marra,

De beelden die irifiyan krijgen van de consulaat is tfoe! Ik moest de vorige keer ook naar het consulaat. Het was er smoor druk. Ik was samen met mijn neef. Hij spreekt een beetje arabisch. Hij regelde alles voor me tot dat ik werd opgeroepen. Ik moest mijn passpoort halen. Die arabische kelba begon arabisch tegen mij te lullen. Ik verstond haar wel, maar ik deed alsof. Toen zei ze tegen mij: Je moet arabisch leren. Toen zei Ik alach (waarom) Ik zei: Als jij tarifist leert leer ik Arabisch, afgesproken. Een paar mensen achter mij gaven me een compliment. Die tagarbest keek mij niet eens meer aan. Toen gaf ik uit respect voor de irifiyan  die achter mij zaten te wachten snel de gegevens.  Zeg eerlijk de hele consulaat spoort niet.

 Maar Rabat regeert over Rif en niet Nador of Al Hoceima. Dus broeders als jullie naar het consulaat gaan, probeer geen arabisch te praten. Jullie moeten die ambtenaartjes maar eens duidelijk maken dat ze zich ff voor tarifst les moeten aanmelden. Want op een keer gaat het absoluut mis. Denk maar aan de kinderen die jullie insahhalah zullen krijgen. Desnoods moeten wij het Rabat duidelijk maken. MAROKKO IS IMMERS EEN DEMOCRATIE