Hoofdmenu

gevangenen

Gestart door selwa, 16/09/2003 om 13:43:01

selwa

Dit jaar ben ik op vakantie geweest naar marokko...hartstikke leuk, tot 15 augustus. Ik kom net bij mijn oom en tante aan als ik hoor dat ze op het punt staan naar een bruiloft in Rabat te vertrekken. Of ik mee wil? Tuurlijk, waarom niet. Twee dagen in Rabat doorgebracht als we worden opgebeld door mijn nichtje die samen met mijn neef is achtergebleven: We moeten snel thuiskomen. Thuis aangekomen blijkt mijn neef te zijn gearresteerd. Hij doceert 'ttarbiya el'islamya' in oujda en geeft regelmatig lezingen in moskeeen en universiteiten. Bovendien heeft hij al op jonge leeftijd een baard laten staan. Nu wordt hij op verdenking van betrokkenheid bij Vizzazi, de islamitische flapuit, gearresteerd en sindsdien horen we niets meer van hem. Het huis is overhoop gehaald, alle telefoons zijn meegenomen, de computer, alle geld dat thuis lag, paspoorten, andere papieren...alles. Het huis wordt de eerste week dag en nacht in de gaten gehouden. Vanaf dat moment worden mijn oom en tante van hot naar her gestuurd: hij zou in Rabat zijn, toen overgeplaatst naar casablanca, weer anderen zeggen dat ze met een hele groep richting het zuiden zijn getransporteerd....maar geen enkel levensteken. Elke dag aan het nieuws gekluisterd...tot, elhamdoulillah, eergisteren. Hij wordt in Rabat vastgehouden op verdenking van betrokkenheid bij de aanslagen in Casablanca en contacten met Vizzazi....in afwachting op zijn berechting. ze hebben geen enkel bewijs kunnen vinden, maar de straf die hij en met hem anderen zal krijgen varieert van 8 maanden gevangenisstraf tot de doodsstraf...
waarom? Omdat hij een overtuigd moslim is, omdat hij de islam doceert, omdat hij zich niets aantrekt van alle bedreigingen.....Waar stuurt de marokkaanse regering in vredesnaam naar toe?

avveroes

#1
echt triest,

maar hier kun je geen bijval verwachten,
en veel imazighen zijn nu opeens tegen islam,
het enige wat men hier van je neef gaat vinden is
dat ie z'n terechte straf heeft gekregen.

ait_touzini

#2

Citeerecht triest,

maar hier kun je geen bijval verwachten,
en veel imazighen zijn nu opeens tegen islam,
het enige wat men hier van je neef gaat vinden is
dat ie z'n terechte straf heeft gekregen.

A ya avveroes,

Wie zei dat meer berbers de islam de rug toe keren???
Als deze Rafki gewoon zijn zaken doet als imam en leraar en zo de islam een hantje helpt (alhamdoelilah), dann is er toch niets mis mee? Wij moeten ook de islam een goede naam geven. Als deze rafki wel bezig was met vieze zaakjes dan mag hij wat mij betreft opgepakt worden. Wij hebben gelukkig niet te maken met moslimextremisme.

masin

#3

Ta rajha kaniw!

Die aanslagen zijn gepleegd door de Ighabiyan zelf. Onder het mom van het "terrorisme" worden op dit moment alle 'anders denkenden' opgepakt gemarteld en weggevoerd.( een schoonmaak actie tegen diegenen die een gevaar voor de troon zijn geworden..Imazighen,Moslims,nee knikkers enz)

Die aanslagen zijn politiek zeer verdacht. De voorige verkiezingen zijn voor een groot gedeelte gewonnen door Islamitische partijen. En angezien de Imfelsen ( Koning&Co ) in Rabat dat niet nog een keer willen meemaken, kwamen ze met een simpel plan...vermoord je eige volk, schuif het in de schoenen van je tegenstander, en je hebt m.

Zie het maar zo...een vos verliest misschien wel zn haren maar NOOIT z`n streken!

ighes

CiteerTa rajha kaniw!

Die aanslagen zijn ...... haren maar NOOIT z`n streken!


Ach... natuurlijk gaat het weer om een complot... is dat iets wat bij de islam hoort, altijd denken dat dat het om een complot gaat.


Goner

Beste Selwa, dit moet een nachtmerrie voor je zijn.
Of iemand schuldig is of onschuldig, er moet een correcte beschuldiging en proces plaatshebben. Dat lijkt hier niet het geval. Hebben jullie al contact genomen met Amnesty en het Rode Kruis bijvoorbeeld? Die kunnen vaak beter achter een verblijfplaats komen.  
Sterkte.  Monique

rifman

#6

Citeerecht triest,

maar hier kun je geen bijval verwachten,
en veel imazighen zijn nu opeens tegen islam,
het enige wat men hier van je neef gaat vinden is
dat ie z'n terechte straf heeft gekregen.

Jij blijft een domme nietsnut..

het zijn toevallig wel enkel Imazighen die voor 99,99% moslim zijn geworden, is geen enkel andere islamitische ras gelukt... Alleen al in egypte leven 15000000 orthodoxe christen om te zwijgen over Arabische landen waar precentages van 50% of meer christenen leven... Het geldt niet alleen voor Arabieren, maar ook voor andere rassen...

Dat je hier met je onzin komt, zegt meet over je denkwijze...

Imazighen worden juist beledigd van achterlijkheid omdat ze veel waarde hechten aan de islam, terwijl ighabiyyen naakt rond lopen en hun haar blond verven en dan denken dat ze modern zijn. Maar moderniteit zit niet in d ekleding maar in d eontwikkeling...

natuurlijk zijn er Imazighen die niet geloven zoals bij ieder ras. Ik ken een paar, maar een ding is zeker, zij zijn democraten en zullen zeker niet toejuichen dat een onschuldige vast gezet wordt, wat zijn geloof ook is.

Zij zullen de eerste zijn die hem gaan verdedigen, niet omdat ze het eens zijn met zijn ideologie, mar omdat ze in democratie geloven. Dat kan je van weinige extremisten zeggen.

In marokko zijn veel mensne opgepakt na de aanslagen, ik wet zeker dat er veel onschuldigen tussen zitten, maar dat krijg je in Arabische nationalistische regimes die nog 2000 jaar van democratie staan.

Ik hoop voor deze man, als hij onschuldig is dat hij zo snel vrij komt en een schade vergoeding en excuses krijgt. Mocht hij schuldig bevonden zijn, dan vind ik dat hij zijn verdiende loon moet krijgen. Het is dus simpel zat. Alleen is de kans dat hij in Marokko en eerlijke proces krijgt, erg kleim, Amnesty kan wel veel roepen, maar uiteindelijk zullen ze geen invloed hebben. Invloed heeft Amnesty alleen in beschaafde landen en landen die naar democratie streven...

masin

#7

@ Ighis,

Hou jij je maar lekker bezig met een goede Donald Duck stripboek. Politiek is niks voor jou, je hebt er niet veel kaas van gegeten.

Je schreef het volgende:
“Ach... natuurlijk gaat het weer om een complot... is dat iets wat bij de islam hoort, altijd denken dat dat het om een complot gaat”.

Je wilt de spijker op z’n kop slaan maar slaat op je vinger. Waar slaat jou opmerking op? Sorry hoor, maar dat je al zo ver in je psyche verkaast bent?! Of ben jij ook zo`n mannetje die alles wat CNN je voorleest als de absolute waarheid beschouwd?

avveroes

#8
he rifman get a life...jij bent veel te negatief, en neemt dit veel te serieus.
woorden als nietsnut? je kent me niet, maar mensen gaan jou wel uit die boeken van je halen.

tip: schrijf je in bij een datingbureau i.p.v hierzo rechtertje te spelen. ik begrijp die "stoerheid" van je op het net niet..maar we kunnen altijd wel wat afspreken, heb wel een oplossing voor je!

avveroes

#9
tfoeeeee,
weer zo iemand die zogenaamd de "intellectueel" zit te spelen en de moeite neemt om dat te bewijzen op een vrijblijvende forum. Dit blijft gelul..terwijl ik wel degene ben die mezelf als berber opwerp voor die ighabien en irakezen (het blijft toch een pot nat) en wanneer ik zogenaamd wil terugvallen op mijn broeders de "imazighen"
 dan ja...
1>mijn ouders lopen dan gevaar in marokko?
2>of beginnen ze van: wat heeft een rifi nou     voor me gedaan! (immers kankerjaloers dat we op elkaar zijn)
bijna elke ontmoeting met een "nuttige" imazigh eindigt zo
(expliciet "nuttig" want berbers die het lopen te schreeuwen of zogenaamd nog moeten gaan studeren , die moeten nog wakker worden)
zo kleine kinderen imazighen zoals wij hebben julie wel degelijk nodig (soms lijken ze op huichelaars, zolang ik mezelf maar niet voorlieg), wij hebben die tentakels wel.

zo rifman wat heb je liever: een zuiver imazigh-hart
of imazighwoorden? domme nietsnut!

Jackal

#10

CiteerAch... natuurlijk gaat het weer om een complot... is dat iets wat bij de islam hoort, altijd denken dat dat het om een complot gaat.



ik raad je aan voortaan alles te lezen van wat ze posten hier, want volgens mij heb je niet eens begrepen wat hier werd gezegd, vandaar je nogal onduidelijke reactie


Jackal

#11

Citeerecht triest,

maar hier kun je geen bijval verwachten,
en veel imazighen zijn nu opeens tegen islam,
het enige wat men hier van je neef gaat vinden is
dat ie z'n terechte straf heeft gekregen.

deze gedachte had en heb ik ook, doch zal dit een veralgemening niet rechtvaardigen, er zijn er degelijk nog moslims tussen

Jackal

#12

CiteerBeste Selwa, dit moet een nachtmerrie voor je zijn.
Of iemand schuldig is of onschuldig, er moet een correcte beschuldiging en proces plaatshebben. Dat lijkt hier niet het geval. Hebben jullie al contact genomen met Amnesty en het Rode Kruis bijvoorbeeld? Die kunnen vaak beter achter een verblijfplaats komen.  
Sterkte.  Monique

in marokko bestaat geen gerechtigheid tenzij je véél geld hebt,
het marokkaanse regime bevat nog teveel dictators in de regering,
zolang ze enkel op papier islamitisch is (de regering), zal ze nooit slagen in haar doen en laten
marokko staat nog een lange inhaalmanoeuvre te wachten wat de mensenrechten betreft
de reden hiervoor is te wijten aan het feit dat ze een titel draagt waaraan ze in geen enkel opzicht voldoet(islamitische staat)
dus we mogen nog lang wachten
...
ik hoop dat Allah de man in kwestie zal bijstaan en hem beschermen tegen onmenselijke praktijken

Goner

Azul,

Denk niet te snel dat bijvoorbeeld Amnesty helemaal niks kan betekenen. Er is geen staat op aarde die vrolijk wordt van die aandacht die deze organisatie of anderen (Human Rights Watch, Rode Kruis) besteedt aan misstanden. Als dergelijke aandacht dingen kan voorkomen, altijd proberen. Als je niks doet weet je zeker dat je alles uit handen geeft. Een staat kan nog zo barbaars zijn, in de internationale gemeenschap wil men toch fatsoenlijk overkomen. Zelfs volkomen mafketels als de Noordkoreaanse regeringsfunctionarissen schijnen er enigszins gevoelig voor te zijn.

Monique

selwa

#14
Marokko kent geen rechtvaardig systeem, dat is iets wat ik nu zeker weet. Mijn neef zal hoe dan ook een straf krijgen, dat staat al vast voordat er enig bewijs is gevonden of een rechtzaak heeft plaatsgevonden....waarom? Omdat de regering wil laten zien tegenover het buitenland dat ze 'terrorisme' aanpakken door een paar honderd (sommigen zeggen duizend)mensen op te pakken die op de een of andere manier bezig zijn actief de islam naar buiten te brengen? Een complot van de 'ighabyen' zoals hier gezegd werd? omdat het een rifijn is? (het is opvallend hoeveel imazighen zijn opgepakt, exacte cijfers ken ik niet....het is allemaal van horen zeggen, niets is zeker in marokko).....ik weet het niet.
twee weken voor zijn arrestatie heeft hij een lezing gegeven in elhoceima in een moskee. De lezing ging over de sluier van de vrouw (zowel de letterlijke als de figuurlijke betekenis hiervan). Naderhand werd hij buiten opgewacht door 3 mannen die zich niet eens hebben geidentificeerd maar zeiden dat ze in dienst van de regering stonden en dat de lezing die hij zojuist heeft gegeven 'verboden' is verklaard. Hij is in discussie gegaan en de moskee is voor onbepaalde tijd gesloten. Hij is naar huis gegaan en 2 weken later wordt hij gearresteerd, met alleen zijn zusje en een paar buren als getuigen. Zijn zusje vertelde dat toen ze hem handboeien omdeden, een van de agenten tegen haar zei: "kijk maar goed naar hem, de eerst volgende keer dat je hem terugziet zal in het hiernamaals zijn".

Mijn oom heeft twee advocaten ingezet. ze zeggen dat er geen enkel bewijs is gevonden, het enige waar ze de verdenking op baseren, is dat Vizzazi ooit een lezing van hem heeft bijgewoond en hem later geciteerd heeft. Vizzazi zelf heeft 30 jaar gekregen. waarvoor precies is niet bekend, hij is een aantal keer flink tekeer gegaan in de uitzending van 'eljazeera', verder zei hij alles wat hij dacht hardop....een halsmisdaad blijkbaar.
verder is er niks gevonden: geen mail-contacten, geen brieven, geen enkele betrokkenheid bij wat voor aanslagen dan ook, geen propaganda-lezingen voor de jihad....Een universitaire opleiding, een baard, een kast vol korans, lezingen in de naam van Allah en zijn uitspraken die door net de verkeerde persoon zijn geciteerd, en het is voldoende voor minstens 8 maanden gevangenisstraf....tot en met levenslang en de doodsstraf.
En het ergste van allemaal, het meest frustrerende, wat ons echt kapotmaakt is de onzekerheid. weken en weken geen enkel levensteken, dan het bericht dat hij in Rabat is...verder niks, niemand mag hem zien, hoe gaat het met hem? Hoe wordt hij behandeld? leeft hij uberhaupt nog? het marokkaanse rechtstelsel is zwaar klote, de marokkaanse regering zo corrupt als de pest, het marokkaanse koningshuis is een van de achterbakste dictaturen ter wereld...dat zijn dingen die maar al te zeker zijn.