Waarom Joden-haat?

Gestart door Miss_Naoual, 03/08/2003 om 18:41:55

Tamza

#15
Wat is 'Bayada' dan, Monique?

Klinkt interessant.

Goner

#16
Hoi Polkaan,

Ja, wie of wat is Bayada, dat weet ík nou juist niet als 100% polderlandse leek. Het woord zou refereren aan een soort godheid van vroeger, die wordt aangeroepen rond bruiloften. Meer kon mijn bron niet vertellen en meer weet ik dus ook niet. Op internet (maar ik heb niet erg goed gezocht) vond ik ook niks. Maar het boeit me ergens wel.
Als ik weer eens in Leiden kom (studeer ik Spaans, maar volg geen college meer dus ben er bijna nooit) zal ik eens in de biebcomputer kijken.

Maar volgens mij moet de Bayada-discussie, als deze op gang zou komen, eerder in de reli hoek.  Hier ging het eigenlijk over haat tegen mensen van Joodse afkomst.
Die haat zal wel van oudere op jongere generaties worden doorgegeven, subtiel of openlijk. Misschien vinden veel mensen het ook wel lekker om een zondebok te hebben, om de schuld te geven van allerlei dingen die niet goed gaan (de "zondebok" komt trouwens uit het Joodse geloof. Een bokje met de zonden van de wereld werd de woestijn in gestuurd om die zonde weg te dragen. Wel ironisch dat de Joden zelf "zondebok" werden gemaakt).
Als in de Middeleeuwen de pest uitbrak, hadden volgens boze tongen "de Joden de waterputten vergiftigd". Wisten mijn voorouders veel dat het gewoon een ziektekiem en hun eigen smerige gewoontes waren? Nee, dan is een zondebok makkelijker om frustratie op te botvieren. Agressie is zoveel spannender dan persoonlijke hygiene...
Misschien ook jaloezie van de katholieken op de Joden, die er met JHVH al véél eerder dan de Germaanse primitivo's achter waren dat God Eén is.
Voor het gemak vergat de roomse kerk ook even dat de boodschapper Jezus, zelf een vrome Joodse man was die geen kerken heeft gesticht en op zaterdag naar de synagoge ging.
De Spaanse Inquisitie heeft heel wat Joden op het Iberisch Schiereiland gedwongen christen te worden.
Voor Hitler en de grote schare meelopers was het makkelijk de economische malaise in de schoenen van een "Joods wereldcomplot" te schuiven ( om ondertussen ook kritische protestante christenen, homo's, Vrijmetselaars, Jehovahs getuigen en zigeuners weg te zuiveren). En het gaat maar door. Maar goed, in Europa zijn er inmiddels nog veel meer mogelijke zondebokken, dat zullen ook vele Imazighen aan den lijve ondervinden helaas.
In Afrika Hutu's en Tutsi's, Costa Ricanen in Midden Amerika geven Nicaraguaanse gastarbeiders de schuld van alles wat fout gaat, en zo kan dit bericht wel erg lang worden helaas.

Als we nou eens wat minder over elkaar praatten, en wat meer met elkaar. Dan zagen we misschien meer overeenkomsten en zouden we ons niet zo druk maken over de verschillen.

Groetjes,  Monique


hamza

#17
punt1(joden hebben onze heilig moskee in genomen
punt 2 ze vermorden dagelijks onze broeders moslims
punt 3 ze hebben hun land gepikt.
als je de kranten leest of het nieuws kijkt kom jij zelf achter waaom joden haat.

Goner

#18
Hallo Hamza,

Ik hou het nieuws goed bij, word er praktisch depressief van. Ik spreek niet over haat van moslims tegen Joden, maar haat en apartheid tegen Joden zoals die hier in Europa helaas hebben geheerst met als dieptepunt de holocaust.

Onderdrukkende politiek van een staat, Israel, hoeft nog geen reden te zijn om Joden overal ter wereld te haten. Haat tegen Joden is ook veeeel ouder dan de huidige staat Israel en de schandalige onderdrukking van de Palestijnen, dus kan niet alles verklaren.

Kijk, neem de politiek van de VS jegens Latijns Amerika door de geschiedenis. Dat was vreselijk, tot zeer recent, en broeders en zusters van me leden en lijden daar heel erg onder. Er heeft veel bloed gevloeid, grotendeels buiten het nieuws. Dat doet me veel, maakt me boos op die politiek en de beleidsmakers. Dit laat mij niet Amerikanen in het algemeen haten, sterker nog, ik heb er goede vrienden.

Overigens staat de Grote Moskee weer deels op de resten van de oudere 2e Joodse tempel, en daar weer onder zullen uiteindelijk wel de resten van de tempel van Salomo liggen. Ik bedoel, het is ook wel heel moeilijk allemaal, iedereen heeft er zo'n beetje wortels liggen. De alleroudste rechten hadden de Filistijnen die Ba-al en heilige bomen aanbaden en kinderen offerden, maar ja.  (Filistijnen is overigens een ander volk dan de huidige Palestijnen).

Ik wil niks afdoen van het verdriet en de boosheid die je voelt bij het onrecht dat je ziet Hamza. Maar ik geloof niet dat het haten van alle mensen horend tot een bepaald volk een waardige oplossing naderbij kan brengen. Er zijn zat Joden en Israelies die het niet eens zijn met de politiek van de staat Israel.

Vrede voor allen.

Monique

Yidir__

#19
Azul,


Citeerwat betreft joden haat bij ons ,is echt bij ons aangewaaid door arabieren(vraag het maar aan oude studenten in nador in de tijdperk voor 1983)ik heb weleens gehoord dat bij ons in nador-aroui enz...een hoop amazigh joden waren,dan heb ik het over niet zo lang geleden,mijn vader heeft ze persoonlijk gekend,en mijn overgrootvader heeft handel met ze gedreven en waren hele goeie vrienden van hem.nu ga ik terug naar de onderwerp haat jegens joden.
vroeger hadden we arabische docenten in nador van palestijnse afkomst en geloof me zuster die hebben heel wat haat jegens joden gezaaid en arabieren de hemel ingeprezen,dit terzijde en het andere denk ik ,het arabische nationalisme heeft heel wat mensen besmet.
met wat ik hierbover schreef wil niet zeggen dat ik pro zionisten ben,maar ook niet anti joden ben,want die horen gewoon in onze geschiedenis,een stukje geschiedenis wat wij graag willen ontkennen .

D wenni netta,

Yidir

Voluptas

#20

Citeer...want die horen gewoon in onze geschiedenis,een stukje geschiedenis wat wij graag willen ontkennen...

In dit soort discussies kun je beter alleen je eigen mening geven, en niet proberen te spreken voor een heel volk.
Dit soort uitspraken kun je alleen maar doen als er uitgebreid onderzoek is gedaan naar de mening van de Imazighen over dit onderwerp. En - voor zover ik weet - is dat nog nooit gedaan.

Mvg.

moslima

#21
niet zozeer gehaat denk ik, maar ook niet gewaardeerd.

Ik, persoonlijk, heb niets tegen Joden, maar wel tegen de Joden in Palestina. Kijk hoe ze die mensen onrecht aandoen...er valt daar zooooo veel over te schrijven....Als ik een keertje veel tijd heb zal ik het je uitleggen ;)!

Wa salaam..

Zian

#22

Citeerpunt1(joden hebben onze heilig moskee in genomen
Punt 1: Moslims hebben de godsdienst van mijn voorouders Christendom weggevaagd uit hen land.
Ze hebben hun kerken in brand gestoken.

Citeerpunt 2 ze vermorden dagelijks onze broeders moslims
Mijn voorouders moesten van de Moslims kiezen tussen gedood  worden of uitgebuit  worden.
In Honderden oorlogen die mijn voorouders voerden tegen de Moslims uit het middenoost, vielen ontelbare Imazighen dood in hun eigen land.
Elke jaar worden Imazighen gedood door de Moslims, omdat Imazighen hun cultuur, taal en Identiteit willen behouden in het land van hun voorouders.

Citeerpunt 3 ze hebben hun land gepikt.
Moslims Arabieren hebben 5 landen van Imazighen gepekt: Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Mauritanië.

Citeerals je de kranten leest of het nieuws kijkt kom jij zelf achter waaom joden haat.
Imazighen mogen van de Moslims geen kranten hebben, geen TV en radio's hebben.
Toen Moslims Imazighen hebben afgeslachte, mogen de Journalisten het land niet binnen.
Toch, zijn arabieren Goden voor je.

Als ik een Krant lees, dan lees ik de volgende:
1. Moslims hebben gebouwen.. opgeblazen.
2. Moslims hebben toeristen ontvoerd.
3. Moslims hebben Europenen de nek gesneden.
etcetcetcetc.

hamza

#23
beste zian

azul,ik heb het hier over joden die moslims slachten in palastina.maar jij hallt vanalles en nog wat door elkaar.als ik het woord moslim uitspreek,dat betekend niet automatisch dat je dan arabier bent.en als je een arabier bent wil dat nog niet zeggen dat je moslim bent.
hou aub alles van elkaar gescheiden.
arabieren zijn mn goeden niet want ik ben amazig de enigste god van mij is allah

hamza

#24
beste moniq

azul,ik ben het helemaal met je eens,maar op bepaalde dingen hebben we verschillende meiningen zoals;wat betreft joden haat,ik haat niet alle joden maar de joden die onze phalestijnse broeders en zusters dagelijk afslachten.eigenlijk zijn het niet helemaal de joden maar de israelische regering en premier arial sharor(ik schrijf zijn naam zonder hoofdletters omdat hij het niet verdiend)dat soort mensen heb ik een hekel aan.maar joden in het algemeen heb ik eigenlijk helemaal niks tegen.
ik hoop dat je me nu en beetje begrijpt.
groetjes hamza

Lâle

#25

Citeerbeste moniq

eigenlijk zijn het niet helemaal de joden maar de israelische regering en premier arial sharor(ik schrijf zijn naam zonder hoofdletters omdat hij het niet verdiend)dat soort mensen heb ik een hekel aan.maar joden in het algemeen heb ik eigenlijk helemaal niks tegen.


Hehe, eindelijk. Waarom vergeet de rest dat nou altijd?