Kijk eens terug op het moment dat je Amazigh-bewust begon te worden

Gestart door Tamza, 17/11/2004 om 17:19:53

faya

Citaat van: ameziane op 21/11/2004 om 17:47:34

Als je het maar niet overdrijft.Opkomen voor je taal en cultuur is goed, maar verder moet het niet zo ver komen dat je broeders in het geloof(de Arabieren) gaat haten. Haat koesteren leidt nergens toe.

De Imazighen, Arabieren en andere Islamitische volkeren maken deel uit van 1 Ummah.
De Profeet (vzmh) heeft de Ummah in een bekende Hadith vergeleken met een lichaam. Als een deel van dat lichaam pijn heeft, zal ook de rest van het lichaam die pijn voelen.

hellemaal mee eens! ik bedoel arabieren in marokko zijn heel anders dan bijvoorbeeld de  arabieren in het midden oosten

ameziane

Citaat van: Tamza op 21/11/2004 om 19:58:01
Waarom er vervolgens religieuze argumenten gebruikt worden om persoonlijke verhalen van leden over hun beleving van dat deel van hun identiteit te ontkrachten is mij een raadsel. Als moslim dien je immers je afkomst en taal -die je door God gegeven is- te koesteren.
Ik wil niks ontkrachten. Ik constateer alleen dat nogal wat mensen hier dat bewustzijn overdrijven. Ze gaan zover dat ze de Islam de schuld geven van de onderdrukking van de Imazighen.
Wat je zegt over koesteren van je afkomst en taal, daar ben ik het wel met je eens.

MBTiza

Citaat van: Yugurthen op 19/11/2004 om 16:45:16
Ik ben bezit geen trots om een amazigh te zijn.

ik ben een slaaf van Allah de Heer der Werelden.

Ik zal nooit een trots te kunnen hebben voor amazigh-trots.

Ach knulletje ben je al 16?

Kleine Yugurthentje toch

MBTiza

Begon bewust te worden nadat ik ergens in 1992/1993 les kreeg van Ahmed Essadki over de geschiedenis van Marokko op de HAVO
(extra lessen), ik was toen pas 14 of 15 jaar.

athsaynou

Citaat van: athsaynou op 19/11/2004 om 19:21:02
Bewustwording is alleen maar goed :)
Als je het maar niet overdrijft.Opkomen voor je taal en cultuur is goed, maar verder moet het niet zo ver komen dat je broeders in het geloof(de Arabieren) gaat haten. Haat koesteren leidt nergens toe.

De Imazighen, Arabieren en andere Islamitische volkeren maken deel uit van 1 Ummah.
De Profeet (vzmh) heeft de Ummah in een bekende Hadith vergeleken met een lichaam. Als een deel van dat lichaam pijn heeft, zal ook de rest van het lichaam die pijn voelen.

Yep...overdrijven is ook een vak.... ::)

...daar ben ik het dan ook eens met je..ik vind het eigenlijk geen bewustwording meer...
dat komt denk ik in een later stadium voor...

Sa3ieD

Citeer
Ik wil niks ontkrachten. Ik constateer alleen dat nogal wat mensen hier dat bewustzijn overdrijven. Ze gaan zover dat ze de Islam de schuld geven van de onderdrukking van de Imazighen.
Wat je zegt over koesteren van je afkomst en taal, daar ben ik het wel met je eens.
Zoals al eerder gezegd, dit onderwerp gaat niet over extremisme of nationalisme. Jij haalt met opzet zaken bij bewustzijn die helemaal niet worden gevraagd en irrelevant zijn. Stick to the topic, irrelevantie is nergens voor nodig.

Sa3ieD

Citeer
hellemaal mee eens! ik bedoel arabieren in marokko zijn heel anders dan bijvoorbeeld de  arabieren in het midden oosten
What the fuck heeft dit er nou weer mee te maken. Stick to the topic people.
WANNEER BEGON JE AMAZIGH BEWUST TE WORDEN?

Samariaan

Citaat van: Sa3ieD op 22/11/2004 om 19:14:24

WANNEER BEGON JE AMAZIGH BEWUST TE WORDEN?

toen ik voor de eerste keer alleen afreisde naar de rif, en dacht, hey verdikkeme dit is een apart land met een aparte taal, en ik kan die taal en ik kan dus met iedereen communiceren....yahoo!

Sa3ieD

Ik ben amazigh bewust geboren ;-). Maarja ik kan niet echt een moment noemen aangezien het meer een proces was dan echt specieke gebeurtenissen.

Yidir__

Citaat van: imzourenlady op 22/11/2004 om 14:20:05

Azul,

Amazigh bewustzijn ben ik geworden, sinds ik zei dat ik geen Arabier ben, geen deel uitmaak van arabische wereld, geen deel uitmaak van Arabische geschiedenis, geen Arabisch als taal heb.
Het Amazigh bewustzijn heeft mij ontwikkeld in wie ik ben, wat voor rijke geschiedenis, cultuur en taal ik als amazigh heb.
Ik hoef mij niet te excuseren aan niemand, omdat ik een Amazigh blijk te zijn. Ik behoor tot de Amazigh gemeenschap en heb geen twee gezichten. De z.g. "UMMAH" van Amezian, heeft totaal geen betekenis voor mij. Want die is er ook niet, althans misschien wel in sprookjesverhalen

En Imzourenlady, het verschil tussen Arabieren in het midden oosten en jouw z.g. "Arabieren" in Marokko , is heeeeeeeeeeel groot.
Het verschil zit hem in, dat het twee verschillende volkeren zijn. Kennelijk ben jij daar nog niet ervan bewust. De Arabieren in Marokko die jij noemt, zijn verarabiseerde Imazighen. Zogenaamd verarabiseerd, omdat zij een het Darija spreken. Meer niet.
Want hun geschiedenis, gewoontes, cultuur,..... zijn  Amazigh gebleven. Ook hun koppigheid is te danken omdat ze Imazighen van oorsprong zijn. Ze zijn zo koppig dat ze bij god zweren dat ze "volbloeds arabieren" zijn. Kennelijk willen zij aanspraak maken op een oliepijpleiding die in hun voortuin uit moet komen.
Ik zou zeggen, open meer je ogen.

D wenni netta,
Yidir

ameziane

Citaat van: Yidir__ op 22/11/2004 om 19:46:20
Ik behoor tot de Amazigh gemeenschap en heb geen twee gezichten. De z.g. "UMMAH" van Amezian, heeft totaal geen betekenis voor mij. Want die is er ook niet, althans misschien wel in sprookjesverhalen
Ik behoor ook tot de amazigh-gemeenschap. Maar omdat ik ook Moslim ben behoor ik tot die Ummah, die wel degelijk bestaat. Ter jouw info: in de Ummah zitten Imazighen, Turken,Koerden, Pakistani, Indonesiers enz. enz.

Dat jij niet gelooft, is jouw zaak. Maar laat andere mensen in hun waarde.

ameziane

Citaat van: Sa3ieD op 22/11/2004 om 19:12:46
Zoals al eerder gezegd, dit onderwerp gaat niet over extremisme of nationalisme. Jij haalt met opzet zaken bij bewustzijn die helemaal niet worden gevraagd en irrelevant zijn. Stick to the topic, irrelevantie is nergens voor nodig.
Als je goed gelezen hebt, dan zag je dat ik reageerde op een bericht van een forumlid.
Dat gebeurt wel vaker hier.

Nu over de topic. Mijn amazighbewustzijn begon eigenlijk begin jaren negentig met de opkomst van amazigh-verenigingen en luisteren  naar Riffijnse artiesten die hier kwamen optreden.Het nummer 'Dunachta' van Walid Mimoun ontroerde mij. Ik besefte voor het eerst dat je in het Tamazight ook zwaardere onderwerpen kon behandelen, anders dan het traditionele Ralla boeya.

Yidir__

Citaat van: ameziane op 23/11/2004 om 15:55:47

Ik behoor ook tot de amazigh-gemeenschap. Maar omdat ik ook Moslim ben behoor ik tot die Ummah, die wel degelijk bestaat. Ter jouw info: in de Ummah zitten Imazighen, Turken,Koerden, Pakistani, Indonesiers enz. enz.

Dat jij niet gelooft, is jouw zaak. Maar laat andere mensen in hun waarde.

Azul,

Amazigh bewustzijn heeft niks te maken met een denkbeeldige UMMAH, want iets wat niet bestaat daar kun jezelf niet aan koppelen. Amazigh bewustzijn heeft ook niks te maken met mij ten onrechte beschuldigen van dat ik niet geloof.

Amazigh bewustzijn is dat je weet dat je AmazIgh bent en er vooral voor uit komt. Dat je nog lid bent van een schaakclub, dat doet er niet toe.

D wenni netta,
Yidir

Tamza

Citaat van: ameziane op 23/11/2004 om 15:55:47

Ummah is niets anders dan een verzamelnaam voor moslims. Maar wat belangrijker is,  is de éénheid (de Tawheed). En die eenheid is ver te zoeken. Dat bewijzen wel de verschillende stromingen en sektes binnen de Islam. Ummah zegt dus helemaal niets.

Tamza

Citaat van: ameziane op 23/11/2004 om 16:05:32Ik besefte voor het eerst dat je in het Tamazight ook zwaardere onderwerpen kon behandelen, anders dan het traditionele Ralla boeya.

He? De traditionele rella buya (izran) behandelen júist de zwaardere onderwerpen. Als er iets is wat mijn ogen heeft geopend en veel heeft doen leren over de Imazighen, dan zijn het wel de teksten van oude izran.