Wat is de definitie van vrijheid van meningsuiting?

Gestart door Chatt zie arif, 05/11/2004 om 20:09:54

Masja

de vrijheid van de een houdt op waar de vrijheid van de ander begint, maar vaak is het zo dat als iemand de grenzen van zijn vrijheid overschrijdt, hij die van de ander beperkt..m.a.w. .......vul maar in

en er is ook zoiets als respekt en in de waarde laten , wat ik héél belangrijk vind

mademoiselle

Inderdaad een beetje fatsoen van beide kanten, doet wonderen...
Daarom heeft Allah ons de ratio gegeven zodat we niet als op hol geslagen dieren met elkaar omgaan.

Samariaan

Citaat van: Masja op 09/11/2004 om 17:09:28
de vrijheid van de een houdt op waar de vrijheid van de ander begint, maar vaak is het zo dat als iemand de grenzen van zijn vrijheid overschrijdt, hij die van de ander beperkt..m.a.w. .......vul maar in

en er is ook zoiets als respekt en in de waarde laten , wat ik héél belangrijk vind

en dat is denk ik wel een ven de belangrijkste lessen van dit hele gebeuren, je moet gewoon duidelijke afspraken met elkaar maken en definities gebruiken. De tijd van holle uitspraken gebruiken zoals 'intergratie' ' meningsuiting' ' tolerantie' is voorbij - toegegeven deze herdefiniering is een lang sociaal proces.

afgezien van dat, het is alleen maar in nederland (en het is over algemeen bekent dat nederlanders hekel hebben aan religie in de openbare sfeer) dat soort wrange uitspraken van Theo/Ali enz gedoogd worden. In Engeland bijvoorbeeld zo'n iemand compleet worden genegeerd door de meerderheid, niet omdat hij een bepaalde mening verkondigd, maar gewoon op het niveau waarop zo iemand een discussie wil aangaan.

Masja

ach theo van gogh was gewoon een zak, over hirsch maar niet te spreken..sorry dat ik het zo zeg,  maar als je denkt dat je leuk bent door gewoon een bevolkingsgroep op een walgelijke manier onderuit te halen met grof geschut, bah bah
en nu wordt hij vrijheidsstrijder genoemd.....belachelijk voor woorden..

Lâle

Citaat van: MohamedUK op 09/11/2004 om 17:19:26
In Engeland bijvoorbeeld zo'n iemand compleet worden genegeerd door de meerderheid, niet omdat hij een bepaalde mening verkondigd, maar gewoon op het niveau waarop zo iemand een discussie wil aangaan.

In Nederland werd hij ook behoorlijk genegeerd, omdat de mensen die hem nu de hemel in prijzen zo'n laag niveau hebben dat ze niet geintereseerd waren in hem. Nu wel, want nu hebben ze weer een 'reden'  hun bekrompen mening voort te zetten. En helaas mensen, wat jullie ook doen, hun mening zal nooit bijgesteld worden omdat ze daar te dom voor zijn.

miss.F.

De mensen hier in Nederland zijn trots op hun zogenaamde 2 basis waarden: vrijheid om datgene te zeggen wat je wil en gelijkheid van allen. het punt alleen is dat deze 2 waarden met elkaar kunnen botsen. Deze hele situatie met Theo is hier een voorbeeld van: Theo maakte gebruik van het recht om datgene te zeggen wat hij wilde, tegelijkertijd kwam de gelijkheid hier in het gedrang. Dus wat ik wil zeggen is dat alles zijn grenzen moet hebben, je kan niet zomaar van alles gaan roepen onder het mom van vrijheid van meningsuiting, daarmee haal je wat mij betreft de mooiste waarde dat er is: gelijkheid onderuit!!

ameziane

Volgens mij is het meer een kwestie van opvoeding.

Gisteren,tijdens de crematie-plechtigheid,hing ik aan de lippen van de ouders van Theo.Hopende op wat zelfkritiek, in de zin van: 'we hebben onze zoon slecht opgevoed'.Ik wachtte...en wachtte.Nee hoor,het kwam niet over hun lippen.

Dora

nee joh..hollanders zijn altijd goed opgevoed joh..::)...

het zijn die kutmarokkaanen die aan de waarde en normen moeten voldoen..de hollanders zijn al zo ver..

wereldburger

Citaat van: ameziane op 10/11/2004 om 14:09:59

Gisteren,tijdens de crematie-plechtigheid,hing ik aan de lippen van de ouders van Theo.Hopende op wat zelfkritiek, in de zin van: 'we hebben onze zoon slecht opgevoed'.Ik wachtte...en wachtte.Nee hoor,het kwam niet over hun lippen.

doe ff normaal zeg; hun zoon is afgeslacht!!

ameziane

Citaat van: wereldburger op 10/11/2004 om 14:23:11
Citaat van: ameziane op 10/11/2004 om 14:09:59

doe ff normaal zeg; hun zoon is afgeslacht!!
Als je mijn eerdere berichten had gelezen,dan wist je dat ik deze moord zeer sterk heb veroordeeld.Ik was er echt woedend over.

Maar daaarna ging ik mij verdiepen in de persoon van Gogh en kwam ik tot de conclusie dat hij op z'n zachtst gezegd geen lieverdje was. Die man heeft alle grenzen van fatsoen overschreden en misbruik gemaakt van zijn vrijheid van meningsuiting om een bepaalde religieuze bevolkingsgroep diep te kwetsen door heilige teksten en symbolen op een denigrerende manier omlaag te halen.
En volgens mij heeft hij gewoon een slechte opvoeding gehad.

wereldburger

Als je mijn eerdere berichten had gelezen,dan wist je dat ik deze moord zeer sterk heb veroordeeld.Ik was er echt woedend over.

Maar daaarna ging ik mij verdiepen in de persoon van Gogh en kwam ik tot de conclusie dat hij op z'n zachtst gezegd geen lieverdje was. Die man heeft alle grenzen van fatsoen overschreden en misbruik gemaakt van zijn vrijheid van meningsuiting om een bepaalde religieuze bevolkingsgroep diep te kwetsen door heilige teksten en symbolen op een denigrerende manier omlaag te halen.
En volgens mij heeft hij gewoon een slechte opvoeding gehad.
Citeer

dat vind ik wel erg "kort door de bocht", om het maar meteen bij een opvoeding neer te leggen. Ik neem aan dat de ouders van de dader ook het beste voor hebben gehad met hun zoon of heeft zijn daad ook met opvoeding te maken??
Je krijgt dingen mee in je opvoeding en dan hebben we ook nog altijd de "buitenwereld" die je vormt.....en natuurlijk hoe jezelf in elkaar steekt...dus om alles op opvoeding te gooien????

ameziane

Citaat van: wereldburger op 10/11/2004 om 14:37:28
dat vind ik wel erg "kort door de bocht", om het maar meteen bij een opvoeding neer te leggen. Ik neem aan dat de ouders van de dader ook het beste voor hebben gehad met hun zoon of heeft zijn daad ook met opvoeding te maken??
Je krijgt dingen mee in je opvoeding en dan hebben we ook nog altijd de "buitenwereld" die je vormt.....en natuurlijk hoe jezelf in elkaar steekt...dus om alles op opvoeding te gooien????
Ongetwijfeld zijn er andere factoren die een mens vormen tot wat hij is.Maar naar mijn mening is de opvoeding die je van huis uit krijgt de belangrijkste.

Dat geldt ook voor de dader.

miss.F.

Bij Theo ontbrak het ook aan fatsoen, getuige het feit dat ie gewoon in het gezicht van anderen pafte en zich met vlekkerige kleren op tv vertoonde

athsaynou

Citaat van: miss.F. op 10/11/2004 om 14:52:50
Bij Theo ontbrak het ook aan fatsoen, getuige het feit dat ie gewoon in het gezicht van anderen pafte en zich met vlekkerige kleren op tv vertoonde

en respect....hoe bedoel je slechte opvoeding :P

allasian

Als het christendom,jodendom beledigd mag worden dan mag de Islam ook beledigd worden.