Hoe denken Rifijnen in Marokko over de Amazigh zaak?

Gestart door Aqsil, 01/11/2004 om 14:38:09

tamezjant

Citaat van: Aqsil op 01/11/2004 om 14:41:32
Het artikel is in het Arabisch en ik heb geen link, maar wel het artikel gedownload.



oh ik wil het ook lezen.... waar kan ik dat dowloaden??

Aqsil

Marokko heeft één identiteit en dat is de Amazigh identiteit. Islam, Arabisch, Afrikaan, etc, maken geen deel uit van de Marokkaanse identiteit.

1.   Marokkanen zijn wel mensen, maar mensheid is geen typische
Marokkaanse. Humanisme kan geen identiteit van Marokko zijn. Het
spreekt voor zich dat Marokkanen mensen zijn. 
2. Islam is een wereldgodsdienst en geen Marokkaanse godsdienst. Dus Islam kan geen identiteit van Marokko zijn.  Islam was en blijf een persoonlijke zaak. Als ik een goed Molsim ben, neem ik je niet mee naar de hemel. Als je een slecht moslim bent, neem je me niet naar de Hel. Islam verbindt mij dus met geen enkel Marokkaan. Maar wat mij verbind met de Marokkanen is de Amazigh identiteit. Als mijn Tamazight verboden is, dan is het ook voor je verboden. Als ik mijn geschiedenis niet mag leren, dan mag je dat ook niet doen.
3. Arabische taal komt uit het miden oosten en is niet de taal van
   het inheemse volk. Bovendien er is geen Marokkaan die Arabisch
   als moedertaal heeft. Marokkanen spreken Tamazight en Darija en
   geen Arabisch. We hebben Arabisch niet geadopteerd als onze nieuwe identiteit.

PS. Tamazyant,  zoek hem hier www.tawiza.net. (het artikel is een paar jaren geleden gepost)

Aqsil

Voor het ‘veroveren’ van Marokko, gebruiken Islamieten lever de term ‘openen’. Ze schamen zich van de termen als ‘invasie’ en ‘bezetting’. Maar in het verleden gebruikten ze, met vol trots, het woord invasie. In oude Islamitische schriften wordt invasie beschouwd als een must om Islam te verheven en te verspreiden. Profeet zei ‘Wie dood ging zonder invasie te voeren is gelijk aan een heiden’. Het is naïef om te denken dat Arabieren naar Noord Afrika kwamen om Islam te verspreiden. Dit blijkt onder ander uit de volgende:
1. Zayd Ben Abi Moslim is na het Islamiseren van Noord Afrika naar Tunesië gestuurde om alleen buit te halen.
2. Toen Hachim Abd Almalik hoorde dat zijn invasieleger versloegen is door Imazighen, zei hij tegen zijn gouverneur in Tanger ‘Dood die mensen in Maghreb waar onze buit vandaan komt.’
1.   Toen Tamazgha deel uitmaakte van het Arabische rijk werden Imazighen in het midden oost als slaven verkocht voor 1000 Dinar.
Dit zijn feiten die geschreven zijn door historici zoals Ibn Aladari, Ibn Abd Alhakam, Ibn Alathier, Ibrahim Ben Alkazem etc.

Godsdank zijn deze historici Arabieren en geen Imazighen of westerlingen om ze te beschuldigen van Amazigh-westerse komplot tegen de ‘arme en onschuldige Arabieren’

Mos

Onzin...je bent een geschiedsvervalser...

alhoewel...iedereen bekijkt zaken vanuit haar/zijn bril.

Aqsil

Citaat van: Mos op 04/11/2004 om 17:13:53
Onzin...je bent een geschiedsvervalser...

alhoewel...iedereen bekijkt zaken vanuit haar/zijn bril.
Als ik je was, zou ik de boeken van die schrijvers gaan lezen. Die hitorici zijn Arabieren.

zin of onzin is niet de reactie waarop ik hier zet te wachten.

Mos

Citaat van: Aqsil op 04/11/2004 om 17:22:56
Citaat van: Mos op 04/11/2004 om 17:13:53
Onzin...je bent een geschiedsvervalser...

alhoewel...iedereen bekijkt zaken vanuit haar/zijn bril.
Als ik je was, zou ik de boeken van die schrijvers gaan lezen. Die hitorici zijn Arabieren.

zin of onzin is niet de reactie waarop ik hier zet te wachten.
KOm maar eerst met de bron van deze uitsraak:
‘Wie dood ging zonder invasie te voeren is gelijk aan een heiden’.

ps. Was tariq wel of geen arabier?

Aqsil

Citaat van: Mos op 04/11/2004 om 17:24:49
KOm maar eerst met de bron van deze uitsraak:
‘Wie dood ging zonder invasie te voeren is gelijk aan een heiden’.

De teks hierboven is niet van mij. Maar van een Amazigh student in OUjda in Markko.
Zoek het in de Hadith. Als je niets vidn, ga ik het voor je zoeken, maar je moet eerste je beste doen.