De naakte waarheid

Gestart door Isefrawen, 10/10/2003 om 04:34:06

Isefrawen

Het Arabisme is diepgeworteld in de genen van de Amazigh.
Probeer vandaag de dag eens in het openbaar of met je familie de discussie aan te gaan over dit virus die ons sinds de zevende eeuw teistert. Elke vorm van opstand om deze culturele genocide tegen te gaan valt in duigen ineen. We zijn besmet, we kennen geen trots; fysiek en psychologisch zijn we verslagen. Het grijpen naar de wapens heeft geen effect gehad, dappere krijgers hebben we begraven en afscheid van genomen. Vredelievend op zoek naar een dialoog mocht ook geen vruchten werpen. Stilzwijgend patriottisme bonkt in onze harten. We hebben geen keus, onze leidraden zijn extreem in de knoop gebracht. Onze geschiedenis liet ons in de steek, heeft ons verlaten uit wroeging om het verraad van de oorspronkelijke Amazigh. Het vijf-keer-bidden in een tombe, sterren aanbiddend vervloekte de zoektocht naar de bezwering dat ons in deze toestand bracht. Gemaskerd sloten we een pact met de onrustzaaiers van een geassimileerd heden.

Verarabiseerden lachen ons uit, elke definitie uit het verleden moet het ontgelden. Hun leiders hingen ons met wasknijpers op de drooglijn. Maatstaven die het Tamazight doelstellen zijn behaald; de identiteit is verloren gegaan. Huppelende ritmes spelen essentiële factoren op de toonladder van het verkozen volkslied.

Hoe bestrijden we dit? Heeft het nog effect? Waar zijn de oplossingen?

•      Het Tamazight 100% doceren, dus niet alleen als    basisvoorziening, in oorspronkelijke staat herstellen.
•      Geschiedenis op basis van historische feiten en documenten vaststellen.
•      Onze gevoelsdrift voor het Arabisch/Arabieren voorgoed verbannen. Het Tamazight dient op de eerste plaats te komen als het gaat om cultureel erfgoed.
•      Religieuze zaken dienen we weer te heroverwegen.

Mochten we dit in de komende 5 jaar bereiken, zijn onze doelstellingen binnen handbereik.

Yidir__

#1
Azul,

Ik denk dat jij jezelf moet overtuigen dat het Arabisme haar kracht begint te verliezen. Waarom? Omdat het op nationalisme en misbruik van de islam is gebasseerd.
Velen Imazighen hebben daarom de islam gelijkgesteld aan het Arabisme. Zij zagen het verschil niet tussen een volk/nationaliteit en een religie. Hier zal men meer informatie moeten verschaffen, zodat men op de hoogte is van het verschil tussen een volk en religie. Met andere woorden religie heeft volgelingen uit alle volkeren.
Imazighen moeten alleen wakker geschuwd worden en de naiviteit ontnomen worden, door feiten, informatie en hun ware geschiedenis.

D wenni netta,

Yidir

Y._Touzani

#2
Azul,

Om de situatie van imazighen beter te kunnen begrijpen dient men de geschiedenis van N-Afrika te bestuderen evenals de kenmerken van imazighen maar ook die van de arabieren.

Imazighen hebben altijd oorlog gevoerd tegen de imperialisten m.n. de arabieren. Maysara heeft een einde gemaakt aan de arabische overheersing bij de veldslag Al-Ashraf. Het is nu heel moeilijk om veel imazighen te ovetuigen dat ze gebruikt en onderdrukt worden door de arabieren...

de arabieren zijn geen makkelijk tegenstanders. In NRC handelsdagblad van 29-09-2003 schrijft Anil Ramdas :' (...) zal ik u wat vertellen: de dwang om de eigen cultuur te vergeten is juist islamitisch.. U zou S.A. Naipaul erop moeten nalezen, die als geen ander het Arabische inperialisme bestudeerde en tot de conclusie kwam dat de Arabieren van alle overheersers de ergste waren. Met hetzwaard op het hals of penis moesten de nieuwe onderdanen moslim worden en tegelijk hun verleden uitwissen. Nooit geweest, weg, foetsie, de geschiedenis begint nu en hiervoor was er niets..'

Is dat niet wat de arabieren in marokko doen? waarom verklaren de arabieren de pre-islamitische geschiedenis van marokko HARAM? op school leren de marokkaanse leerlingen dat de geschiedenis van hun land begint met de aankomst van de arabier-een arabier!!- Idris I.
Maar toch hebben wij op school in marokko alles over de pre-islamitische geschiedenis en cultuur van de arabieren geleerd. Wat de arabieren bezielt is niet de islam maar juist de buit en de arabisering.:'De arabiern hebben hard moeten vechten. Hun aandacht had zich op Sind gericht ergens tussen 634 en 644, onder de tweede kalief...Het doel van de uiteindelijke invasie was, zoals Chachnama duidelijk maakt, niet de verbreiding van het geloof. Deze invasie was een commercieel-imperialistische onderneming; ze wilden er voordeel uit halen. Wraak was een bijzondere reden, maar wat ze eisten van het verslagen volk was niet de bekering tot de islam, maar tribuut en belastinggelden, schatten, slaven en vrouwen..'V.S. Naipaul, onder de gelovigen, Amsterdam 1990, p. 175

Ibn Khaldoen schreef iets dergelijks in zijn Almoekaddimah.

Het probleem is dat de hedendaagse imazighen weigeren de waarheid onder de ogen te zien. De arabieren zijn nog vandaag de dag bezig met het uitbuiten van Marokko  en de berbers geloven dat ze (arabieren) hun broeders zijn...dat leren ze in de moskee natuurlijk...

Masja

#3
jullie hebben helemaal gelijk, goed geschreven!!
maar weet je dat er in marokko (het zuiden voornamelijk)veel amazighmensen zijn  (inhet zuiden hoor je bijna NOOIT arabische muziek waar je ook komt!)die wel degelijk beseffen wat hun identiteit is
ik heb mensen ontmoet die werkelijk in het openbaar (heel moedig, want gewoonlijk wordt alles onderdrukt door bijv. de politie v.d.gendarmerie en jullie weten mischien hoeveel "macht"die hebben!))zich richten tegen alles wat maar arabisch is, ook met graffiti op de muren ,rotsen..etc
en óók in hun muziekteksten die nog op cassette verkocht wordt ook, ik weet het uit eigen ervaring
dus er gebeurt wel degelijk wat

CIAO


masin2003

Citeerjullie hebben helemaal gelijk, goed geschreven!!
maar..


een zin die begint met "jullie hebben gelijk" en eindigt met "maar" is een zin met tegenovergesteldheden.
Citeerweet je dat er in marokko (het zuiden voornamelijk)veel amazighmensen zijn  (inhet zuiden hoor je bijna NOOIT arabische muziek waar je ook komt!)die wel degelijk beseffen wat hun identiteit is

ik bemerk juist het tegenovergestelde.

in het zuiden is meer volkloristisch bezig met de hele amazigh zaak. sterker nog zij zien in de arabieren een alians en ze zien juist riffijnen al vijanden. ikals je me niet gelooft zal ik hier topics plaatsen uit soussis forums waarin ze duidelijk praten in de termen "wij en de arabieren" en jullie de Riffijnen. en dit is altijd zo geweest. en daar maakt de maxzan handig gebruik van. hij laat jullie zelfs geloven dat jullie de enige nog amazigh cultuur is (folklore) en dat kun je merken heel goed merken op de nationale marokkaanse tv. onze artiesten worden wreed geboycot en alles wat van rif komt wordt genegeerd. op zich das niks nieuw. de arabo regeringen die over marokko hebben geregeerd met een wreed appartheid regime tegen  de riffijnen hebben nooit een geheim van gemaakt dat ze als ze marokko zeggen dat ze het niet over rif hebben maar over andere delen (of te wel ze geven zelf aan dat we niet onder marokko vallen).
de probleem ligt juist bij de zuiderlingen die geloven wat de arabieren ze voorschotellen. denk je nou echt dat bij ons in rif arabisch zingen? wist je niet dat Rif een van de meeste amazigh artiesten bevat (meer dan atlas en sous bij elkaar)? kijk jij gaat van uit wat de marokkaanse tv je voorschoteld.

 
Citeerik heb mensen ontmoet die werkelijk in het openbaar (heel moedig, want gewoonlijk wordt alles onderdrukt door bijv. de politie v.d.gendarmerie en jullie weten mischien hoeveel "macht"die hebben!))zich richten tegen alles wat maar arabisch is, ook met graffiti op de muren ,rotsen..etc
en óók in hun muziekteksten die nog op cassette verkocht wordt ook, ik weet het uit eigen ervaring
dus er gebeurt wel degelijk wat

CIAO



alles wat je daar noemt is niet eens te vergelijken met nador stad heeft gedaan door tifinagh in het openbaar te stellen. waar bleven
de sous gemeentes? waarom waren ze niet solidair en ook stopborden overral in hun steden plaatsen?

weet je wat er is? er is een harmonieuse relatie tussen de maxzan en de zuiderlijke imazighen en dat dateerd zelfs al eeuwen.

een voorbeeld: in deze zomer werd op de zomerse universiteit van agadir een grote amazigh studiedagen gehouden. dat werd ook op de marokkaanse tv geshowt. er was een interview met een van die zogenaamde amazigh activisten. weet je wat hij tegen de journalist zei in dat interview? wij hier in sous zijn heel trots op het feit dat wij de eerste zijn die een arabische dynastie aan de macht hebben geholpen en daar doelt hij op de saaidien. en dat is wat precies aan de hand is > dubble face
je kon zelfs door tv scherm zien dat die "zogenaamde zelfbewuste amazigh uit het zuiden"een aai verwacht van die arabische journalist! en ik durf te wedden dat de zelfde persoon in de universiteit zelfs bij de meeting met andere imazighen dat hij de hele tijd riep: tuder i tmazight. dat is het contrast die helaas d'er is!

ik ontken niet dat er ook serieuse zelfbewuste imazighen zijn in het zuiden, maar de meeste van hun schijnen dubbele moraal te hebben. en dat is op het net heel duidelijk te merken!

inplaats om met ons door te strijden hebben jullie de kant van arabieren gekozen! en het gebeurt zelfs op een hoge niveau.
de arabieren is duidelijk wat ze wouden de hele tijd, en dat is imazighen tegen elkaar te krijgen. ik moet zeggen het is ze gelukt. onze strijd is niet de jullie en de jullie is niet de onze.

ps: waarom zijn ze in sous niet solidair met rif wat betreft de appartheid regime die de marokkaanse tv en regering tegen ons instelde al bijna 50 jaar??
inplaats van dat, jullie schijnen zelfs te geloven dat jullie meer bezig zijn met tamazight dan ons. yeah right! omdat jullie door jullie trouwe bazen de arabieren als schoothondjes worden behandeld. en dat zelfs alles doen om jullie te laten geloven dat jullie de enige die amazigh artiesten hebben enzo. het ergste is: jullie zijn daar ingetrapt! en jullie herhalen zelfs wat jullie bazen jullie hebben voorgeschreven. dat concludeer ik ook uit je tekst.

ik zal je eerlijk zeggen: ik als Riffijn Amazigh, voel me meer verbonden met kabyliers, chaouia en zelfs met canariers en niet met atlas of sous imazighen. simpel om het feit omdat de kabyliers, chouia en canaries dezelfde caracters eigenschappen van imazighen vertonen als wij. of te wel: de wil om als een vrije mens te leven en niet als een knecht! das ook de letterlijke betekenis van amazigh = de vrije mens. maar wat ik bij jullie constateer is heel wat anders. jullie beschouwen arabieren als bazen en andere imazighen als vijanden. ik denk onze zaken liggen ver uit elkaar.


masin2003

masja zegt op een of andere manier dat ze meer bezig zijn met de amazigh zaak dan wij in het noorden (wat natuurlijk een fantasie verhaal is) ze gaf zelfs duidelijk hetvoorbeeld van zang in eigen taal.
nou dan daag ik je nu uit om hier alle sous en zelfs ook atlas artiesten namen die je kent hier te plaatsen die je meent dat ze zelfbewuste amazigh muziek maken.
en ik zal de Riffijnse amazigh zelfbewuste artiesten plaatsen. dan zul je merken dat we meer zelfbewuste amazigh artiesten in Rif hebben dan hele atlas en sous bij elkaar.

het verschil alleen: jullie worden niet geboycot door de arabo facisten en wij wel! sterker nog zoals ik aleerder zei jullie schijnen daar ook in te trappen.
vandaar ook mijn uitdaging naar jou toe! plaats hier alle atlas en sous artiesten bij elkaar die je denkt dat ze amazigh zelfbewuste muziek maken en ik zal de Riffijnse artiesten die zelfbewuste amazigh muziek maken ook hier plaatsen. en dan zullen we zien dat wij zelfs er meer hebben dan jullie 2 gebieden bij elkaar.

de enige oplossing is: totale autonomie voor Rif dat op zijn minste. want onze strijd is niet hetzelfde en onze toekomst ook niet. kijk jullie worden al blij van een beetje rechten, maar bij ons in Rif: Eisen onze rechten! met niet eens 1% minder rechten dan een andere! zie je dat is het verschil tussen irifiyan en zuiderlingen.

hamza

#6

Citeermasja zegt op een of andere manier dat ze meer bezig zijn met de amazigh zaak dan wij in het noorden (wat natuurlijk een fantasie verhaal is) ze gaf zelfs duidelijk hetvoorbeeld van zang in eigen taal.
nou dan daag ik je nu uit om hier alle sous en zelfs ook atlas artiesten namen die je kent hier te plaatsen die je meent dat ze zelfbewuste amazigh muziek maken.
en ik zal de Riffijnse amazigh zelfbewuste artiesten plaatsen. dan zul je merken dat we meer zelfbewuste amazigh artiesten in Rif hebben dan hele atlas en sous bij elkaar.

het verschil alleen: jullie worden niet geboycot door de arabo facisten en wij wel! sterker nog zoals ik aleerder zei jullie schijnen daar ook in te trappen.
vandaar ook mijn uitdaging naar jou toe! plaats hier alle atlas en sous artiesten bij elkaar die je denkt dat ze amazigh zelfbewuste muziek maken en ik zal de Riffijnse artiesten die zelfbewuste amazigh muziek maken ook hier plaatsen. en dan zullen we zien dat wij zelfs er meer hebben dan jullie 2 gebieden bij elkaar.

de enige oplossing is: totale autonomie voor Rif dat op zijn minste. want onze strijd is niet hetzelfde en onze toekomst ook niet. kijk jullie worden al blij van een beetje rechten, maar bij ons in Rif: Eisen onze rechten! met niet eens 1% minder rechten dan een andere! zie je dat is het verschil tussen irifiyan en zuiderlingen.








je hebt groot gelijk mauri

Ariaz

#7
Weet je hoe het komt dat wij onze doelstellingen niet kunnen verwezenlijken, da's omdat wiij onderling kibbelen,

Ten tijde van de invasies had je ontelbare stammentwiste,n en daar maakten de invallers gretig gebruik van, ik moet toegeven persoonlijk heb ik meer tegenwerking van eigen mensen dan van buitenstaanders,



En verder weet je wat we dringend nodig hebben da's BROEDERSCHAP,

wij moeten een soort Amaigh-broederschap kweken zoals vroeger, vroeger wanneer de ene stam iets vroeg aan de andere dan mocht hij niet weigeren omwille van die Amazigh-broederschap,  De issousien zijn onze broeders, de kabiliers idem dito en al de rest,


Ik heb de vorige keer ergens gelezen, sommige verenigingen van de 3 Tamazight talen kwamen samen om te bespreken hoe ze het gaan aanpakken, en ze begonnen allemaal ruzie te maken, de ene zegt wij gaan Tarifit onderwijzen de ander zegt Nee wij gaan Tasoousiet, en uiteindelijk zeggen de anderen nee wij gaan Tmazight van Atlas onderwijzen,

en de Arabieren kijken toe en lachen......


Wat ik bedoel is wij zijn heethoofden en we hebben ruzie onderling en ja wij moeten onze ego opzij zetten,



Masja

#8
ik ga zeker niet met quote reageren op jou Mauri!
ten eerste val jij al over het woordje "maar..", wat heel flauw is
ten tweede heb ik geen vergelijking gemaakt tussen noord en zuid!!
ik heb gewoond in het zuiden en heb veel gezien en gehoord, tussen het volk wel te verstaan, ( en daar had ik het nu juist over)  en wat dan een enkeling verkondigd op televisie, neem jij als algemeen , heel eenzijdig...
als ik het ergens over heb, wéét ik ook waar ik het over heb.
inderdaad,bekvechten heeft geen nut, en reageren op een ruzieachtige toon nog minder....!!!!!
zo bereik je nooit iets

CIAO

Isefrawen

#9

ey ophouden nu!! laat het kibbelen maar voor het avondeten.

De oplossing is dus het bewust maken van de Imazighen.

Nu komt de aanpak. Hoe doen we dit?

Is het de verantwoordelijkheid van de Amazigh?

Zijn we daar van afhankelijk?

allasian

#10

Citeerey ophouden nu!! laat het kibbelen maar voor het avondeten.

De oplossing is dus het bewust maken van de Imazighen.

Nu komt de aanpak. Hoe doen we dit?

Is het de verantwoordelijkheid van de Amazigh?

Zijn we daar van afhankelijk?

Tellin' dem children da truth.

Ophouden met de volksverhuizing die nog steeds aan de gang is.Juist die volksverhuizing haalt onze fundering(Africa)weg onder onze voeten,waardoor nou ineens mijn neef uit frankrijk een franse identiteit heeft(in je kop bedoel ik niet dat papiertje)en ik een Nederlandse.Dat we onderhand Nederlanders zijn kunnen we ook langer niet meer ontkennen ongeacht wie het daar mee eens is of niet.

Dat we Investeren in de rif,werkgelegenheid creeren voor de jongeren.

Eerlijk gezegd heb ik heel weinig hoop. Europa is echt in en die klootzakken willen wel in dat rubberen bootje naar Spanje.Ze kunnen niet echt ver denken en de ze nemen niet genoeg met het leven wat ze daar hebben,nee ze kiezen voor materialisme want ze willen al die luxe's.Die luxe's waar wij hun mee vergiftigd hebben,Ja die cabrio's,Gucci stuff,allerlei gadgets en noem maar op.
Dus eigenlijk denk ik "Die K U T buitenlanders moeten niet meer op vakantie gaan naar Marokko"Zo simpel is dat,je kiest het 1 of het ander.Maar zo werkt het niet.
Marokko ligt relatief vlakbij Nederland,waardoor je elk jaar op vakantie kunt.Stel als we in Amerika zaten ipv WestEuropa dan was het veel moeilijker geweest to keep in touch met Marokko.



kenza

#11


Naast de geografische en materialistische feiten die onze tawmat allesian al aangaf, moeten wij het vooral hebben van de opgroeiende jeugd in Europa om Tamazgha te kunnen hervormen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een boycot van de machthebbers in noord-afrika. Door de jongeren massaal de identiteit van één van deze machthebbers op te offeren. Laat weten dmv een actie dat je geen onderdeel van hun wenst te zijn.

Iets wat je dan zou moeten opgeven is de jaarlijkse (of tweejaars) schouwspel van jongeren die de jongeren daar gek maken met hun verworven materialistisch gedrag.

kenza

CiteerIets wat je dan zou moeten opgeven is de jaarlijkse (of tweejaars) schouwspel van jongeren die de jongeren daar gek maken met hun verworven materialistisch gedrag.


Nadat je natuurlijk de 'marokkaanse' (om een voorbeeld te geven) Formaliteiten opgeeft.

Masja

#13

CiteerTellin' dem children da truth.

Ophouden met de volksverhuizing die nog steeds aan de gang is.Juist die volksverhuizing haalt onze fundering(Africa)weg onder onze voeten,waardoor nou ineens mijn neef uit frankrijk een franse identiteit heeft(in je kop bedoel ik niet dat papiertje)en ik een Nederlandse.Dat we onderhand Nederlanders zijn kunnen we ook langer niet meer ontkennen ongeacht wie het daar mee eens is of niet.

Dat we Investeren in de rif,werkgelegenheid creeren voor de jongeren.

Eerlijk gezegd heb ik heel weinig hoop. Europa is echt in en die klootzakken willen wel in dat rubberen bootje naar Spanje.Ze kunnen niet echt ver denken en de ze nemen niet genoeg met het leven wat ze daar hebben,nee ze kiezen voor materialisme want ze willen al die luxe's.Die luxe's waar wij hun mee vergiftigd hebben,Ja die cabrio's,Gucci stuff,allerlei gadgets en noem maar op.
Dus eigenlijk denk ik "Die K U T buitenlanders moeten niet meer op vakantie gaan naar Marokko"Zo simpel is dat,je kiest het 1 of het ander.Maar zo werkt het niet.
Marokko ligt relatief vlakbij Nederland,waardoor je elk jaar op vakantie kunt.Stel als we in Amerika zaten ipv WestEuropa dan was het veel moeilijker geweest to keep in touch met Marokko.




 ik denk niet dat het motief altijd luxe verwerven is van al diegenen die naar europa willen, het is vaak noodzaak omdat velen geen stap vooruitkomen in marokko en in de misère leven (zowel geestelijk als materieel)
jullie weten toch de situatie daar qua werk, qua sociale voorzieningen die er bijna niet zijn..etc
wel heb ik een keer aan iemand voorgesteld dat het geen gek idee zou zijn, hier in europa veel geld te verdienen (op welke manier is nu even niet v. belang)en teruggaan om iets op te bouwen en werk verschaffen aan de werkelozen daar en zo langzamerhand het land betere perspectieven te bieden
en tegelijkertijd dààr vechten voor je identiteit én plaats
in de maatschappij, may-be op die manier wordt het land weer v. jullie met veel geduld , maar of je de arabische invloeden er helemaal uitkrijgt na zoveel eeuwen dat is de vraag

Ramzi

#14
geachte onderdanen,

de naakte waarheid,lijkt eerder op een droom,een sprookje,een fabel uit het fabeltjeskrant.

Nu pas begrijp ik waarom de arabieren de berbers onderdrukken.Jullie zorgen alleen voor elfitna.
Kijk maar wat jullie allemaal in het vrije Europa hebben bereikt!! waloe.
Toen de arabieren in marokko aankwamen,vonden ze een dom en verdeeld imazighen volk.jullie liepen naakt op straat,leefden in grotten, ongelovig en poepten onder een cactusboom.wij brachten jullie kennis,geloof en zelfrespect.
wij leerden jullie leven, maar zo te zien leren jullie het nooit.