Hoofdmenu

Rif-Tv

Gestart door DORO, 31/10/2004 om 19:27:42

DORO

Waar een wil is  is een weg als ik irifiyan mag geloven dan wil 90% een eigen tv.
De vaak gehoort argumenten van het moelijk realiseren van rif-tv zijn: financie, programma-makers-, lokatie, onderwerpe, tegenwerking van rabat, ect. ect.
zelf denk daar heel anders over teminste als je het slim aanpakt,
tv maken is inderdaad moelijk en vraagt veel inspannigen, maar niet alle tv zijn dezelfde je hebt goede tv denk maar aan BBC (goede dokumantair)en goedkoop tv maroc-tv( 4 kameras plaatsen op een sahra concert en je hebt een avond tv)
ons aanpak moet heel anders:
financie:
wat betreft finacie zitten wij gunstige dan de meeeste mensen denken.  en ons hoofd sponsor (reklam spotjes)
voor rif-tv wordt BP voor maroc-tv is dat momenteel JAWAL.
Waarom BP ( bank chaibi)
BP moet wel om zijn positie te behouden als je bedenkt dat in 2003 bp 26% vaan haar winst is  alleen uit nador heeft gehaald samen met alhoceima was het aandeel bijna 40% vergelijk met casablanca met zijn 4miljoen inwoners hebben zij daar maar 11% winst gehaald,
en verder heeft bank-almaghreb in dat dezelfde jaar 20miljard dirham(bijna 2miljard euro) uit nador meegenomen naar haar centraal punt.

ook de overige banken zullen niet stil en worden gedwongen om hun positie te versterken in deze regioe gezien de cijfers: trouwens ook de  Wstern Union zie ik daar een groot aandeel voor spotjes
kortom de Banken worden ons hoofd sponsors

PB zegt altijd in haar spotje minkom wa ilaykom (van jullie voor jullie)dus!
verder is rif en aantreklijk gebied voor bedrijven(maar niet voor investeringen)door het feit dat de consumptie in rif veel malen hoger ligt dan de rest van marokko.

porogrammas van rif-tv
hoe maak ik een leuke tv met zo min mogelijk middelen
Een avondje rif-tv zit er zo uit:
het eerste jaar moeten we tussen 17uur en 24uur uitzenden: de volgende programmas zijn nieuws, kook, educatief, sport en amusement programmas (film, muziek, theater) ect. ect.
de programmas moeten effecient en doeltreffende zijn en anders heb je geen kijkers en dus geen inkomsten:
films:
je hebt duizenden leuke films die je mag uitzenden met een laag kosten ons aanpak is duits.
de films kunnen niet ondertitelt worden aagezien dat de meest mensen het tafinat niet beheersen dus doen we zo als de duitsers het doen:
synchronisatie(tmazight spreken in de film)

voordelen van de synchronisatie  goedkoop, verstaanbaar, leuk om te volgen, en kommich!
extra voodeel aan synchronisatie  tmazight taal versperiden in de ver uithoeken onder de irifiyen die in de rest van marokko en europa wonnen. En bovedien vul je je een deel van je avond programma op een goedkoop en leuke manie.
hoe en waar
we gaan ons duits collegas vragen om hun synchronisatie studio ( is niet altijd bezet) te mogen gebruiken tegen redelijk vergoeding.
kookprogramma
dit hoeft geen probleem tegeven een mooie en fris keuken met een vlot meid en wat vers groenten en 2 cameras in de hoek en je hebt 3kwartier er bij voor je avond/middag programma.
Nieuws:
een goede verslaggever in rif en 1 in europa en de rest moet we geholpen worden door ons kbyliyen zij hebben meer ervaringen.( maar we moet wel zelfstandige worden na 1 jaar)

muziek:
dat is geen punt we hebben gnoeg zangers en tehater makers en er worden zoveel conserten gegeven daar zie ik geen probleem en de avond progrogrammas worden steeds voller

educatief

dit moet een heel leuke programmas waar je iets aan hebt we hebben gnoeg artsen, pedagogen, milieukundigen, historici, ect. ect. die ons ongeveer 3kwartier van nutttige en leerzaam informatie geven omtrent de welzijn  gezondheid, history  natuur, ect. van rif en zijn mensen.
Begin:
het begin is meestal het moeilijkst en dat geldt voor alles wat de eerste keer is,
we moeten een keertje dit serieus met elkaar bespreken met verstandige mensen.
plannig make  financieeel bronnen zoeken en aanboren, desnoods inzammeling of 100 sterk man opstaan die doormiddel van eigen fnancieren of andere bronnen of aandeel kopen in de rif-tv  via een juridichweg, als je nooit bijelkaar komt om dit met elkaar te bespren dan zal het bij deze forum blijven en heb geen zin om maroc-tv te zien tot aan mijn pensioen:
sucs6.......

ps let niet op taal fouten mijn nl is niet zo best




Wasilla tarifest

Dit ziet er geweldig uit!
En nou hopen dat er ook mee wordt gedaan!

athsaynou

#2
Yep echt geweldig...een mooi initiatief..