Politiek situatie in Arif.

Gestart door razafa, 02/12/2003 om 15:24:11

razafa

Er wordt vaak hier gepraat over arif Autonomie onafhankelijkheid en zovoort.
Maar weten jullie iets van de politieke situatie in arif.
bijvoorbeeld hoeveel er parlementsleden zijn die provincie Alhoceima vertegenwoordigen en wie ze zijn en waar ze zijn gekozen en of ze het goed doen. hetzelfde geldt voor het gemeente bestuur. ????

cinderella

parlementsleden in een provincie? (je bedoelt denk ik gedeputeerden)

razafa

#2

Citeerparlementsleden in een provincie? (je bedoelt denk ik gedeputeerden)

kijk dat bedoel ik nou van onze kennis.
Het zit namelijk zo de parlamentsleden in Marokko worden lokaal gekozen in de provincie's. dus ieder provincie wordt vertegenwoordigd in het parlement door een aantal parlementariers.

selwa

#3
ik weet niet zoveel over de politieke functies, wat ik wel weet is dat het een groot zooitje is. de economische achterstand in arif is niet puur te weiten aan de corrupte arabieren, de imazighen aan de macht zijn zo mogelijk nog corrupter. een voorbeeld: na jarenlange klachten en smeekbeden over de slechte wegen tussen midar en tizi ousli, is er vorig jaar geld naar het gebied gestuurd (klein deel van de overheid, grootste gedeelte van imazighen in Europa) om de wegen op te knappen. Echt tienduizenden euro. Het resultaat toen ik afgelopen op vakantie was: Een paar gaten die gevold zijn met wat lijkt op hard koeienstront, verder hier en daar een bobbel die weggewerkt is en er is me verteld dat er een nieuwe bovenlaag is aangelegd, die na de eerste regenbui verdween. Een opmerkelijk verschil in het decor: De plaatselijke qaid of hoe die papzak ook genoemd wordt, heeft zijn villa uitgebreid en meerdere keren een groot feest gegeven.

De politieke situatie in arif laat dus te wensen over. als je niet persoonlijk toeziet op waar het beschikbare geld naar toe gaat, blijven de politici hun zakken vullen.

VS

#4

Citeerkijk dat bedoel ik nou van onze kennis.
Het zit namelijk zo de parlamentsleden in Marokko worden lokaal gekozen in de provincie's. dus ieder provincie wordt vertegenwoordigd in het parlement door een aantal parlementariers.
Als ik de verhalen hoor van achtergebleven iriffien, dan is het inderdaad 1 grote corrupte toneelstuk die verkiezingen. Het schijnt een gewoonte te zijn dat stemmen gekocht worden van de plaatselijke bevolking. Degene die het meest bied, krijgt de stem van deze kiezer. Zo ontstaan ook de rivaliteiten tussen verschillende clans uit het dorp of de stad. Echt lachwekkende gebeurtenissen elk jaar. Zo kan het bijvoorbeeld dat een mourashih (kandidaat) stemmen koopt van een rivaliserende familielid van de tegenpartij. Deze wordt gewoon verwacht te stemmen op de mourashih van z'n eigen groep en als na de verkiezingen bekend wordt dat hij op de tegenpartij heeft gestemd, onstaan vaak bizarre familieconflicten.
En alsof dat nog niet genoeg is, zoeken de plaatselijke dronkaards en losgeslagen wildelingen elkaar op om met elkaar op de vuist te gaan over hun verlies danwel hun schijnoverwinning. In Arif hebben wij geen voetbal nodig om ons af te reageren, maar komen hooligans elkaar tegen in de politieke arena. Nederlanders voelen zich niet betrokken bij de politiek? De politiek moet dichter bij de burger staan? Dat zit wel goed bij ons in Arif.

ifiS

En ze zijn een grote inspiratiebron voor de hele wereld, kijk naar Bush die de meerderheid van alle stemmen wegkaapte; hij had ook een knokploeg die de rest van de wereld moest overtuigen dat hij de verkiezingen zogenaamd had gewonnen: het hele leger van Amerika.

Zo zie je maar weer, die religieuze beunhazen van Arif hebben toch nog invloed op de wereld... hum... de verkeerde kant van de wereld maar toch.

Een dorp in Arif; niet zo ver van de onze, heeft ook al zo'n analfabeet in dienst. Waarom hij werd gekozen is omdat hij een keer per ongeluk in een rechtszaak (hij zag al die mensen dus hij ging ervan uit dat het een cafe was) was terechtgekomen. Na afloop zagen een aantal dorpsgenoten dat hij de Arqaid een hand gaf. Sinds die dag vrezen alle mannen hem en kiezen hem elk jaar tot dorpsvertegenwoordiger. Iedereen moet een deel van zijn oogst afstaan, en hij bepaald wie met wie moet trouwen.
Het middeleeuwen dus, zo ver is Arif ontwikkeld.
Dat is dus wat de Imazighen aan de Arabische onderdrukking hebben overgehouden. Het grappige is dat hij ook Hassan heet, de harde kern van deze malloot noemt hem ook malik hassan thalieth... religie/politiek/amazigh gaat niet samen!!

MBTiza

#6

CiteerAls ik de verhalen hoor van achtergebleven iriffien, dan is het inderdaad 1 grote corrupte toneelstuk die verkiezingen. Het schijnt een gewoonte te zijn dat stemmen gekocht worden van de plaatselijke bevolking. Degene die het meest bied, krijgt de stem van deze kiezer. Zo ontstaan ook de rivaliteiten tussen verschillende clans uit het dorp of de stad. Echt lachwekkende gebeurtenissen elk jaar. Zo kan het bijvoorbeeld dat een mourashih (kandidaat) stemmen koopt van een rivaliserende familielid van de tegenpartij. Deze wordt gewoon verwacht te stemmen op de mourashih van z'n eigen groep en als na de verkiezingen bekend wordt dat hij op de tegenpartij heeft gestemd, onstaan vaak bizarre familieconflicten.
En alsof dat nog niet genoeg is, zoeken de plaatselijke dronkaards en losgeslagen wildelingen elkaar op om met elkaar op de vuist te gaan over hun verlies danwel hun schijnoverwinning. In Arif hebben wij geen voetbal nodig om ons af te reageren, maar komen hooligans elkaar tegen in de politieke arena. Nederlanders voelen zich niet betrokken bij de politiek? De politiek moet dichter bij de burger staan? Dat zit wel goed bij ons in Arif.

klopt dit is ook bij ons het geval in het dorp, zo hebben mij oom enerzijds en zijn kinderen anderzijds op verschillende kandidaten gestemd, dus dat zat toen niet goed thuis.
verder zijn vele kandidaten in de rif niet echt geschoold, maar genieten lokaal wel enig aanzien etc.
Verder is het ook zo, dat als iemand veel geld heeft een plaats in het parlement kan "kopen", volgens mij is dat het geval met een hele grote dealer uit den haag(aghzannay) die naar marokko is terug gegaan en zichzelf met een plaatsje in het parlement heeft beloond.



alhoceima wordt volgens mij vertegenwoordigd door nordin mmadiab ofzo, oorspronkelijk uit aith 'ammarth en hij geeft trouwens ook les op de uni. van fes


razafa

#7
MB Tiza schreef;

alhoceima wordt volgens mij vertegenwoordigd door nordin mmadiab ofzo, oorspronkelijk uit aith 'ammarth en hij geeft trouwens ook les op de uni. van fes.


Het klopt een van de vijf vertegenwoordigers is Nourdin Mmadian uit Ait ammarth en weet je voor welke partij hij is: Listiklal de partij van Allal Elfassi en iedereen weet wat Listiklal en Allal Elfassi arif hebben aangedaan in 1959 opstand.

VS

#8

CiteerEn ze zijn een grote inspiratiebron voor de hele wereld, kijk naar Bush die de meerderheid van alle stemmen wegkaapte; hij had ook een knokploeg die de rest van de wereld moest overtuigen dat hij de verkiezingen zogenaamd had gewonnen: het hele leger van Amerika.

Zo zie je maar weer, die religieuze beunhazen van Arif hebben toch nog invloed op de wereld... hum... de verkeerde kant van de wereld maar toch.

Een dorp in Arif; niet zo ver van de onze, heeft ook al zo'n analfabeet in dienst. Waarom hij werd gekozen is omdat hij een keer per ongeluk in een rechtszaak (hij zag al die mensen dus hij ging ervan uit dat het een cafe was) was terechtgekomen. Na afloop zagen een aantal dorpsgenoten dat hij de Arqaid een hand gaf. Sinds die dag vrezen alle mannen hem en kiezen hem elk jaar tot dorpsvertegenwoordiger. Iedereen moet een deel van zijn oogst afstaan, en hij bepaald wie met wie moet trouwen.
Het middeleeuwen dus, zo ver is Arif ontwikkeld.
Dat is dus wat de Imazighen aan de Arabische onderdrukking hebben overgehouden. Het grappige is dat hij ook Hassan heet, de harde kern van deze malloot noemt hem ook malik hassan thalieth... religie/politiek/amazigh gaat niet samen!!
Hahaha, een voorbeeld voor de rest van de wereld. Tazz, ye bananenrepubliek.

MBTiza

#9

CiteerMB Tiza schreef;

alhoceima wordt volgens mij vertegenwoordigd door nordin mmadiab ofzo, oorspronkelijk uit aith 'ammarth en hij geeft trouwens ook les op de uni. van fes.


Het klopt een van de vijf vertegenwoordigers is Nourdin Mmadian uit Ait ammarth en weet je voor welke partij hij is: Listiklal de partij van Allal Elfassi en iedereen weet wat Listiklal en Allal Elfassi arif hebben aangedaan in 1959 opstand.


Mmadian van de Istiqlal partij, dat wist ik niet? M'n neef heeft het trouwens ooit over een docent aan de uni. van fes gehad, deze man is een Arifi maar weigerde tamazight te spreken met hen, ik weet niet meer wat zijn naam is, is dit misschien deze Nordin??

Wie zijn de overige vertegenwoordigers?

allasian

#10
Waarom mogen de in europa wonende Irifyen niet mee stemmen??
Aangezien wij degene zijn die daar moeten investeren om de boel een beetje draaiende te houden.

VS

#11

CiteerWaarom mogen de in europa wonende Irifyen niet mee stemmen??
Aangezien wij degene zijn die daar moeten investeren om de boel een beetje draaiende te houden.
Zou je het doen als je die mogelijkheid had? Je kan kiezen tussen shaitan, lucifer en de duivel......wie kies je?

Masja

#12
v.d. 3 "slechtste" de minst slechte dus...hahahahaha

VS

Citeerv.d. 3 "slechtste" de minst slechte dus...hahahahaha
Of jezelf verkiesbaar stellen. Ze hebben vast nog een bitchy heks nodig. Past mooi in dat rijtje thuis.

Bouyafar

#14
azul,

Ik heb een opmerking over dat vele parlementsleden van Arrif niet geschoold zijn maar wel in de parlement zitten.
Je hoeft helemaal niet geschoold te zijn om een parlementslid te worden. In Marokko niet, in Nederland niet, nergens in de wereld is er een eis dat een parlementslid geschoold moet zijn!!
Probleem van Arrif is dat bewoners van Arrif zich niet moeten laten omkopen door bepaalde lieden maar stemmen op de persoon en de patij die ze willen.