Hoofdmenu

Ayawen topic

Gestart door Isefrawen, 28/10/2004 om 11:56:34

Isefrawen

Plaats hier alle info en muziek over Ayawen...

Ayawen - Ayrath ni Rifiyen

Ayawen - Am mis U Mazigh

Ayawen - Ama7da Amaxrabi

Ayawen - Tamazgha

Ayawen - Barlement

Ayawen - Thadiha

Hoe oud is die jongen nu eigenlijk? hij klinkt zo jong nog... wie wil de autobiografie van deze zanger schrijven?

kom op kom op niet zo lui zijn mensen... gelieve ook muziek te plaatsen aub... meerdere
mensen weten nu ook hoe het moet dus...

Tamza

Ik heb hier izjen mooi opzwepend liedje van Ayawan over Temsaman. Ik stuur het je nog op!

Isefrawen

Citaat van: Tamza op 28/10/2004 om 12:50:15
Ik heb hier izjen mooi opzwepend liedje van Ayawan over Temsaman. Ik stuur het je nog op!

danke danke my shmoopieeee... :P

ik heb ook nog wat muziek kunnen omzetten... komt sjo eraan


Numi

Citaat van: bAckdRaFtS_lcf op 28/10/2004 om 11:56:34

Hoe oud is die jongen nu eigenlijk? hij klinkt zo jong nog... wie wil de autobiografie van deze zanger schrijven?

kom op kom op niet zo lui zijn mensen... gelieve ook muziek te plaatsen aub... meerdere
mensen weten nu ook hoe het moet dus...

Bron: Tawiza.nl
http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=543&sid=4&andra=artikel

Bouarfa Ayawan werd op 8 december 1969 geboren te Nador. Zijn jeugdjaren verliepen zoals elk Rifijnse kind die opgegroeid is in de jaren 70 in de Rif. Bouarfa heeft zijn studie nooit kunnen afmaken, waardoor hij op jonge leeftijd met werken is begonnen. In begin jaren 80 kwam Bouarfa erachter dat hij muzikale talent heeft. Samen met de jongeren uit zijn woonwijk begon hij in 1983 muziek te spelen. Op voornamelijk Amazigh festivals heeft Bouarfa Ayawan samen met zijn neef Hakim Ayawan in 1987 opgetreden. Daarbij speelden ze verschillende nummers van onder andere, Elwalid Mimun, Benaâman, Irizam en Issafdawen. In hetzelfde jaar zijn ze benaderd door een muziek producent, genaamd Chaib, uit Nador om een album op te nemen. Pas door deze gebeurtenis hebben ze samen de groep Ayawan opgericht, wat neven/kleinkinderen betekent. Met deze naam zijn ze bekend geworden bij het publiek. De keuze voor deze naam komt, omdat ze neven van elkaar zijn en tevens kleinkinderen zijn van Adelkarim Khattabi. Doordat Hakim eind jaren 80 naar Spanje is geëmigreerd, ging Bouarfa alleen verder onder dezelfde naam Ayawan.

Als klein kind vond Bouarfa toen al muziek interessant, voornamelijk traditionele muziek. Bij elke gelegenheid waar er live muziek werd gespeeld wilde hij als klein kind erbij zijn, om het zelf te horen en te zien. Later bezocht hij bijna alle georganiseerde festivals die in de omgeving van Nador werden georganiseerd. Daar is hij in aanraking gekomen met de nieuwe muziekstijl die in Arif is ontstaan. Artiesten zoals Elwalid Mimun, Irizam, Benaâman en Issafdawen hebben het hart van Bouarfa gestolen. Hierdoor is hij achtergekomen dat hij talent had om zelf muziek te kunnen maken.

Het eerste album van Ayawan kwam in 1987 uit, genaamd “Taqbitc n Temsaman’’. De opname voor dit album was erg moeilijk, gezien deze hun eerste ervaring was om een album op te nemen. Achteraf was het een leerzaam ervaring voor Ayawan. In de begin fase van Bouarfa’s muziekcarrière trof hij kleine problemen of discussies met de familie. In het begin stelde zijn familie het niet op prijs, dat hij voor muziek heeft gekozen. Veel steun heeft hij van vrienden gekregen om door te gaan als muzikant.

Nador is net een woestijn wat betreft de muziekscholen. Er was en is geen gelegenheid voor muzikanten om zich te ontplooien. De meeste muzikanten waren afhankelijk van Amazigh verenigingen. Maar gezien de mogelijkheden die deze konden bieden was het niet genoeg om op een professionele manier muziek te kunnen uitoefenen. De instructies die Ayawan kregen van oude muzikanten en dichters vonden plaats in cafés. Daar gingen ze ook in dialoog met verschillende artiesten uit de stad Nador. Het oefenen van muziek gebeurde op afgelegen plaatsen waar mensen geen last van ze hadden.

De keuze om maatschappelijke kwesties te verwerken in de songs van Ayawan, kwam voornamelijk door de ontmoetingen met studenten, docenten en andere betrokkenen die zich bezig hielden met Amazigh problematiek.
Ayawan hadden andere keuzes kunnen maken, om andere onderwerpen in hen songteksten te bespreken zoals bijvoorbeeld liefde. Maar gezien het onrecht dat de Amazigh bevolking is aangedaan, waren Ayawan vastbesloten om maatschappelijke probleem op te nemen in hun songteksten. Daarom was het een logische keuze om in hun songstekst verschillende onderwerpen rondom de Amazigh kwestie te bespreken. Door deze te bespreken probeerde Ayawan antwoord te geven op de vraag “min naâna neccin?” (“Wie zijn wij?”).

Ayawan werkt met verschillende schrijvers uit Arif. Hij heeft met de volgende schrijvers gewerkt, Said Moussaoui, Loulouhi, Sahrawi, Boumazough, Bouhlassa en Ayned. Deze schrijvers stonden met hun teksten erg dichtbij de Amazigh en maatschappelijke kwesties.

Een van de bekendste albums van Ayawan is “Toucha”. Dit album kwam in 1991 uit en werd een topper in Arif. Door de opening van een nieuwe studio in Oujda heeft Ayawan de mogelijkheid benut om een goede muzikale product naar zijn fans te brengen. In dit album heeft hij voornamelijk de aandacht besteed aan het integreren van de traditionele instrumenten, met name de adjun in de vocale muziek. De keuze voor adjun spreekt voor zich, omdat er bij elke feestelijke gelegenheid in Arif men de izran en de dans op adjun bespeelt.

Bouarfa Ayawan heeft geen vaste muziekgroep achter zich staan. Bij grote festivals wordt hij door verschillende muziekgroepen muzikaal begeleid. En bij kleine gelegenheden, waar hij op vrijwillig basis optreedt, treedt hij meestal als solomuzikant op.

Ayawan hebben tot nu toe 10 albums uitgebracht, waar zij in de afgelopen jaren een enorm bijdrage hebben geleverd aan de Rifijnse muziek. Ze hebben enorm veel fans in Rif en buitenland naar zich toe kunnen halen, door hun aparte stijl en goede songteksten. Daardoor hebben ze ook aan verschillende bekende festivals in Marokko als in het buitenland kunnen deelnemen.




*-RiFFijn0s-*

Azul,

Eindelijk heb je een liedje van ayawan geplaatst.  Op Tawiza.nl staat ook iets over hem in.

zie: http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=543&sid=4&andra=artikel

verder zal hij wel bijn 40 jaar zijn. Hij zong al in de jaren tachtig.

verder weet ik niets over hem.

Numi

Als hij van 1969 is, is hij nu dus 35 jaar.

Isefrawen



danke danke very muchos Numidia en Aut-Touzieni...

en het zijn er meer dan 1 he ;D


Isefrawen



Zozo Ayawen heeft zeker wel wat in te brengen als het gaat om muziek...

teksten zijn ook gataar...

abrid

vooral die tekst van ame7dar ameghrabi

E3ber_Tastite

Ayyawen is echt top, vooral die oude bandjes van Hakim Ayyawen. Zijn mooiste album vind ik nog altijd 'Toucha', vind ik een van de beste albums ooit uitgebracht in Arif

bouaouiouach

#11
ik ben gek op Ayawen.

hier is een lied van "moulay mouhand" perfect opgenomen.
www.clix.to/almanzah
en de beste volgens mij is "min jaraneghd akiwem" en dit lied is bestemd aan de arabieren, de bezitters, de onderdrukkers, luister goed en geef jouw mening.
www.arifino.com/modules/music/viewcat.php?cid=9
  dwenni netta

Tikinas

Azul,

Ken iemand de tekst plaatsen van "Mis u Mazigh"?

tanmirt

bouaouiouach

de teksten zijn moeilijk te vinden denk ik.

E3ber_Tastite

Min jarrenegh dd akidwem
Wat is er tussen ons en jullie.


Wat is er tussen ons en jullie, dat jullie ons zo haten.
Wat is er tussen ons en jullie, dan jullie ons bestolen hebben,
Hier zijn we geboren, hier zijn we opgegroeid, hier hebben we geslapen.
Wij zijn Imazighen, altijd geweest. Tamazgha is ons land, Tifinagh zijn onze letters
Tamazgha is onze land, Tamazight is onze taal.

Wat is er tussen ons en jullie, dat jullie ons zo haten.
Wat is er tussen ons en jullie, dan jullie ons bestolen hebben,
Hier zijn we geboren, hier zijn we opgegroeid, hier hebben we geslapen.
Wij zijn Imazighen, altijd geweest. Tamazgha is ons land, Tifinagh zijn onze letters
Tamazgha is onze land, Tamazight is onze taal.

Wat is er toch, tussen ons en jullie


Even ruwweg vertaald, naar het Nederlands

ps; mijn Tamazight is niet van al te hoog niveau