De Toeareg

Gestart door Youn, 25/10/2004 om 20:47:07

Youn

Hallo.. Ik zou graag wat hulp van jullie willen hebben, ik ben namelijk bezig met een onderzoek naar de Toeareg, maar ik kan vrij weinig informatie over dit volk vinden.. misschien kunnen jullie me helpen door een aantal vragen te beantwoorden, namelijk:

* Waar leven de Toeareg, dus exact de gebieden, liever geen oppervlakkig antwoord zoals "Sahara" hehe:P, liever iets in de zin van: In Noordelijk Sudan*maar voorbeeldje weet niet of het waar is*

*Wat zijn de leef omstandigheden in de landen, wat is de tempratuur in de zomer en winter, is de grond vruchtbaar?

*Hoe is de geschiedenis van de Toeareg?
Dus waneer is het volk ontstaan,Waar leefden ze eerst, en waar leven ze nu, hoe groot waren de gezinnen en hoe groot zijn die nu, Hoe kregen ze hun inkomen?, Wat voor voedsel hadden ze toen en wat voor voedsel hebben ze nu nog of wat voor voedsel hebben ze tegenwoordig? Wat voor veldslagen hebben de Toeareg in mee gestreden? Wat voor wapens gebruikten/gebruiken  de Toeareg? Hoe kwamen de Toeareg aan hun inkomen, slavenhandel? is dat nog steeds zo? is dit wel waar?

*Hoe ziet de teokomst van de Toeareg eruit?
Dus.. Kunnen ze doorgaan met hun bestaan in de woestijn, of dreigt het leven van de Toeareg verwoest te worden?

*Wat is de relatie met de Toeareg tussen andere stammen zoals de arabieren, berbers?, en andere stammen die daar wonen ??

*Is het een feit dat de Toeareg worden afgeschilderd als een volk dat zijn inkomen krijgt door middel van plunderen, stelen etc... Was dit vroeger zo ? of is dit nu ook nog zo ? Of is dit niet waar?


#########
Jullie zouden me allemaal echt heel erg helpen door deze vragen te beantwoorden, het zit namelijk zo dat ik zeer weinig internetbronnen kan vinden over de Toeareg, wel over andere volken maar het gaat mij vooral om de Toeareg.. Ik zou het ook waarderen als iemand goede bruikbare sites zou hebben met waardevolle informatie over de Toeareg ..en deze hier te posten zodat ik ze kan gebruiken

Het is ook goed als je slechts een enkele vraag kunt beantwoorden, ik heb aan alles wat :)

Hartelijk bedankt alvast voor al jullie reacties,
Groeten van Younes,
Je kunt me ook mailen als je nog iets hebt aan te merken of iets kwijt wilt over deze topic op:
younes_eddial@hotmail.com

Groetjes

Numi

Azul Younes,

Wat info over de Touaregs.

Het dialect van de Touaregs is het 'Tamarshak'.

Vroeger controleerden de blauwe mannen de Trans-Sahara karavaanroutes. Hieraan kwam een einde toen de Fransen Algerije koloniseerden en de Sahara verdeelden met andere Europese naties.

De Touareg-hiërarchie bestaat uit edelen, vazallen en dienaars. Vroegere slaven waren vooral zwarten, die nog altijd tot het dienarenvolk behoren, ondanks de afschaffing van de slavernij. Dit volk was overigens vroeger bijzonder actief in de slavenhandel in het Sahelgebied. Zij controleerden ook dorpsgemeenschappen van zwarten, die ze schatplichtig maakten. Deze boeren moesten het trotse volk jaarlijks hoeveelheden graan leveren.

Het huwelijk is bij de Touareg bepalend voor de sociale status. Verder wordt een vrouw niet uitgehuwelijkt; het is de vrouw die de partner kiest en niet andersom.

De Touaregs werden door de Arabieren tot de islam bekeerd, maar zij behielden enkele oude gewoonten. Zo draagt bij hen niet de vrouw, maar de man een hoofddoek met sluier.

De Touaregs worden ingedeeld in de noordelijke en de zuidelijke stammen. De zuidelijken leven vooral in steppe- en savannegebieden en zijn actief in de teelt van kameel en zebu. De noordelijke Touaregs, waartoe de Libische stammen behoren, leven in en rondom de woestijnoases.

De Touaregbevolking werd in de jaren zeventig door droogte zwaar uitgedund en enkele emigreerden naar de steden. Naargelang de bronnen leven er nu 300.000 tot 900.000 Touaregs verdeeld over Algerije, Tunesië, Libië, Mali en Burkina Faso. De Touaregs in Mali noemen Azouad hun thuisland. Het ligt noordwestelijk in dat land. Voor hun stamgenoten in Niger is dat Air. De meeste Libische Tuaregs nestelden zich in Ghadames en Ghat waar ze vrijwel de helft van de bevolking uitmaken.

Numi

Indien je het frans kunt volgen, heb ik hier nog een website over de Toearegs voor je:

http://www.touareg-de-bagga.org


Youn

#4
Heej Numidia, hartelijk bedankt voor je informatie.. je helpt me echt:)
Als er nog meer mensen zijn die bruikbare websites hebben of een of andere enceclopedy aan te raden hebben zou ik het graag weten.
Groeten Younes

En ik had nog een vraag,
Weet iemand waar ik een film kan downloaden met beelden van echte Toearegs, of kent iemand misschien een goede speelfim waar Arabieren in zitten dus een film die zich in ieder geval afpseelt in de Sahara en die wellicht iets te maken heeft met de Toeareg:)

groetjs

rifman

Citaat van: Youn op 26/10/2004 om 18:54:21
Heej Numidia, hartelijk bedankt voor je informatie.. je helpt me echt:)
Als er nog meer mensen zijn die bruikbare websites hebben of een of andere enceclopedy aan te raden hebben zou ik het graag weten.
Groeten Younes

En ik had nog een vraag,
Weet iemand waar ik een film kan downloaden met beelden van echte Toearegs, of kent iemand misschien een goede speelfim waar Arabieren in zitten dus een film die zich in ieder geval afpseelt in de Sahara en die wellicht iets te maken heeft met de Toeareg:)

groetjs

Om onderzoek te doen naar een volk, moet je in de eerste plaats weten wie ze zijn. Touareg zijn geen Arabieren maar Imazighen (berbers). Wanner je toureg arabieren noemt is net zoals je onderzoek doet naar Chinezen en ze noemt wit-russen. Het verschil in taal en cultuur is tussen de touareg (blauwe mannen) en de Arabieren is namelijk net zo groot.
Leuke dingtje om te weten over de touareg:
-In tegenstelling tot andere moslim gemeenschappen komt bij de touareg polygamie niet voor.
- het zijn de enige moslims waarvan de vrouwen hun gezicht niet bedekken en de mannen wel.

http://perso.wanadoo.fr/temhai/Touareg%20berbere%202%20.html






tijdelijk

wat voor onderzoek? Voor een werkstuk?
Beperk je asjeblieft niet tot internet, ga eens naar een grote bibliotheek svp en lees een stapel boeken.

tijdelijk

Als je deze zomer in Marokko bent, ga op reis en zoek ze op!

Masja

in marokko zelf zitten er niet veel meer,ze reizen er wel doorheen (sahara)
je hebt wel de fake touaregs voor touristen ,(hahaha) écht een afgang, ooit een ontmoet met zijn tent op een binnenplaats van een huis , zo werkt dat natuurlijk niet , ik had het gelijk door.., jammer, wat er toch niet allemaal gedaan word in de name of money, maar aan de andere kant begrijp ik het wel, puur overleven gewoon

tijdelijk

Zo heb je ook Masai in Kenya. Worden "cola-Masai" genoemd, best triest ook.

Masja

hahahaha   oei echt erg zeg!!

Youn

hej ayuda, ik ben deze vakantie nog in marokko geweest.. ik ben namelijk half marokaans hehe .. maar
Ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met de Toeareg, maar de Toeareg in marokko zijn toch ander soort Toeareg dan die in het zuiden van noord afrika? hoe zit dat precies?

En waar ik deze informatie voor nodig hbe?
ik ben bezig met een werkstuk voor school, het profielwerkstuk, ik vond het wel een interessant onderwerp vooral ook omdat het iets met de islamitische wereld is. En dat boeit me wel.. Ik zou het leuk vinden als iemand van jullie me misschien schematisch zou kunnen vertellen waneer de eerste Toeareg er  waren, dus misschien een schematische tijdbalk ?
En ik vroeg me ook af of de Toeareg ook echte oorlogen hebben gevoerd?
en met welke wapens ze vochten ?

Alvast thx:) jullie zijn cool ;)
Groeten Younes

tijdelijk

Ze noemen zichzelf Imushag. Vrije mensen.
Je ziet het verband met Amazigh natuurlijk wel.

Maar zoek asjeblieft ook in een bieb!

Masja

ja, in de bib hebben ze genoeg boeken daarover, op internet word je nogal eens misleid of van kastje naar muur gestuurd
ikzelf vind boeken uiteindelijk prettiger om te lezen dan op internet

Youn

hejhej mensjes
Ik zal de bibliotheek eens even doorsnuffen?
Waar moet ik onder zoeken?
Geschiedenis ?
offf?
moet ik in encyclopedie'n kijken en zo ja, waar moet ik dan voor zoeken, Toeareg of Imoushen of zeg het maar:P?

groetjes younes