Hoofdmenu

Thihramien

Gestart door cinderella, 25/10/2004 om 11:32:07

allasian

Citaat van: lopende_lach op 25/10/2004 om 19:33:24
wij zeggen tabat (meisje) nigh abba (jongen)...
Best appart,nog nooit gehoord van die woorden.

Dora

jawel..walid mimoun zingt in 1 van zijn liedjes daarover...alleen zeggen velen taRbat en aRba..en wij gebruiken die R niet..

Wasilla tarifest

Citaat van: cinderella op 25/10/2004 om 11:32:07


het woordje thihramien (meisjes) waar is dat van afgeleid???

is het omdat meisjes slecht worden gezien?

of staat het hier los van?

ja, maar je hebt ti7ramien ti7enzierin ti7amoesien en ga zo maar door ik denk niet dat het ergens van afgelyd is

cinderella



veel mensen willen t woordje thiramien niet gebruiken

maar eeder thihenzerien

abrid

"wat een f**cking domme reactie hierboven"
verklaar je nader aghenduzz?

Bij ait waryagher gebruiken we dat woord bij meisjes die wat "losser" zijn. Maar ik geloof dat dat komt doordat tihramien een connectie heeft met het woord haram.  Zo dom is dat toch niet?? :)

Krimoesh

Citaat van: allasian op 25/10/2004 om 19:43:57
Citaat van: lopende_lach op 25/10/2004 om 19:33:24
wij zeggen tabat (meisje) nigh abba (jongen)...
Best appart,nog nooit gehoord van die woorden.

dat zeggen wij ook

abrid

Wat vaker word gebruikt is: Tahenjirt, Tafrougth, Tahamousht, Tanibout

ighes


Mannelijk; Ahamuch, Ahram
Vrouwelijk: Tahamucht, Tahrant

Zijn Amazigh woorden hebben niets met het Arische woord Haram te maken. Lijken wel op elkaar.

Lezeres

Citaat van: ameziane op 25/10/2004 om 17:47:20
Citaat van: figuigya op 25/10/2004 om 16:58:41
Citaat van: abrid op 25/10/2004 om 16:55:31
Waarschijnlijk botsen hier twee talen. Haram van het arabisch en Tahrant van het Tmazight.



Is het nou 'tahramt' of 'tahrant'?
Wij zeggen dus 'tahrant' met een N dus.

Van mijn moeder hoorde ik vroeger dat wij die woorden niet mochten gebruiken,ik weet echter niet waarom.Als ik verder speculeer zou ik zeggen dat het verband houdt  met 'haram' dus dan hebben we het over een buitenechtelijk zoon/dochter.Dit is dus puur een theorie van mijn kant!
Misschien kennen jullie de uitdrukking 'mis n rahram' =kind/zoon ontstaan uit een buitenechtelijke relatie.


Bij ons betekend 'tahramt' en 'ahram' letterlijk: h****ndochter en h****nzoon.
Waarschijnlijk afgeleid van de arabische woorden 'weld lehram' en 'bent lehram'.

Krimoesh

Citaat van: figuigya op 26/10/2004 om 14:08:50
Citaat van: ameziane op 25/10/2004 om 17:47:20
Citaat van: figuigya op 25/10/2004 om 16:58:41
Citaat van: abrid op 25/10/2004 om 16:55:31
Waarschijnlijk botsen hier twee talen. Haram van het arabisch en Tahrant van het Tmazight.




Is het nou 'tahramt' of 'tahrant'?
Wij zeggen dus 'tahrant' met een N dus.

Van mijn moeder hoorde ik vroeger dat wij die woorden niet mochten gebruiken,ik weet echter niet waarom.Als ik verder speculeer zou ik zeggen dat het verband houdt  met 'haram' dus dan hebben we het over een buitenechtelijk zoon/dochter.Dit is dus puur een theorie van mijn kant!
Misschien kennen jullie de uitdrukking 'mis n rahram' =kind/zoon ontstaan uit een buitenechtelijke relatie.


Bij ons betekend 'tahramt' en 'ahram' letterlijk: h****ndochter en h****nzoon.
Waarschijnlijk afgeleid van de arabische woorden 'weld lehram' en 'bent lehram'.

wij gebruiken het ook niet wij zeggen tahbet en wabe meervoud tabethien en jabethen

Dora

krimoush..ben je teqzeneet nigh??

ihramen en tihramien vind ik persoonlijk beter klinken dan ihamoechen en tihamoechien, vind dat zo plat en lelijk...

Krimoesh

Citaat van: lopende_lach op 26/10/2004 om 15:20:01
krimoush..ben je teqzeneet nigh??

ihramen en tihramien vind ik persoonlijk beter klinken dan ihamoechen en tihamoechien, vind dat zo plat en lelijk...

ja dat ben ik zeker jij dan?
ik ga voor tabenthien en jabethen

Isefrawen



volgens mij is i7ramen gewoon een amazigh woord... er zijn van die religieuze ifenfaren
die in enkele woord een religieuze beteknins zoeken... izenayen noemen het ook wel arba of tharbet...

Dora

ik ben ook zo'n verdomde trotse teqzeneet inderdaad :)...

de opmerkingen over tihramien dat afgeleidt is van haram is werkelijk triest...sjonge jonge jonge...

in dit geval sta ik helemaal achter je back...

Isefrawen

Citaat van: lopende_lach op 26/10/2004 om 15:26:39
ik ben ook zo'n verdomde trotse teqzeneet inderdaad :)...


zeker lid van de Azahaf clan? :P