Abou Jahjah: Amazigh-identiteit moet verdwijnen

Gestart door Zian, 29/10/2003 om 19:19:33

Zian

Ik heb het boek van Aboe jahjah gelezen en wat hij met Imazighen wil doen, is niet onbekende.
Imazighen zijn volgens hem Arabieren en hun cultuur is ook Arabische cultuur. Hij neemt kennelijke geen genoegen met het noemen van het land van Imazighen ‘Maghreb Arabie’.
Sterker nog, hij wil ‘de Arabische geschiedenis op nieuwe definiëren’. De geschiedenis van Imazighen moet gekarakteriseerde worden als Arabische geschiedenis. Hannibal moet bijvoorbeeld behoren tot de geschiedenis van ‘ons Arabische natie’. Degenen die dit tegen houden zijn ‘vijanden en maken geen kans van slagen’.

Koop a.u.b. zijn boek niet want hij wordt daarmee alleen maar rijker. Imazighen zijn de enige die zijn boek kopen. Ik heb zijn boek gekocht omdat ik in de toekomst zijn uitspraken tegen hem wil gebruiken.

PS. Voor Imazighen die achter de Klootzak Abou Jahjah staan, wens ik ze een goede nacht, maar dan hoop ik dat ze nooit wakker worden.
Ik hoop dat aanhangers van AEL wakker worden in de hel, ergens in de zevende hemel.

Dora

#1
ik wist niet eens dat hij een boek had joh.....

Masja

#2
die abou jahjah is echt naief, hij weet blijkbaar niets v.d. geschiedenis, erg hoor
wist je trouwens dat de jamaicanen god "jah" noemen?

Dora

#3

Citeerdie abou jahjah is echt naief, hij weet blijkbaar niets v.d. geschiedenis, erg hoor
wist je trouwens dat de jamaicanen god "jah" noemen?
naief???? hij???? nehhhh...wij imazighen zijn juist naief als trouwe volgers....

nee wist niet......


Masja

#5
ik heb een interview met jahjah gezien, hij is verbaal wel goed,zodat je makkelijk geimponeerd raakt als je niet uitkijkt, sterke persoonlijkheid wel,  maarre..........
dat was hitler ook.......

VS

#6

Citeerik heb een interview met jahjah gezien, hij is verbaal wel goed,zodat je makkelijk geimponeerd raakt als je niet uitkijkt, sterke persoonlijkheid wel,  maarre..........
dat was hitler ook.......
Ehh, zoals Fortuyn-aanhangers zouden zeggen: jij doet nu aan demonisering. Je moet Abou JahJah niet helemaal ongelijk geven, hij heeft op sommige punten best wel gelijk.
Het is alleen het ideaal (groot Arabische natie blabla) dat hij nastreeft en de wijze waarop hij de problemen  aanpakt (komt op voor criminele Marokkaantjes)  dat mij van hem doet afkeren.
Ik geef hem bijv. gelijk als hij stelt dat de jarenlange zogenaamde tolerantie van de Nederlander ertoe heeft geleid dat de buitenlander tweede-rangsburger is geworden. Weliswaar denk ik dat dat niet bewust gebeurde, maar het is er welde uitkomst van. A.J.J gaat verder: Wij willen niet slechts getolereerd worden, wij willen volwaardig burger van dit land zijn. Misschien zul jij nu zeggen, dat is populisme geheel in de trant van de Fortuyn-retoriek, maar feit is dat hij de vinger op de juiste plek heeft gelegd.

Het signaal moet alleen overslaan naar de buitenlander zelf, in kwestie de Marokkanen. Wij moeten ons eens die slachtofferrol afschuddenen beseffen dat dit ons land is. Dat hier onze toekomst ligt en niet steeds als het tough begint te worden weg te lopen en het blikveld richting Marokko te verleggen. We moeten ophouden lijdzaam te zijn, want wat wij nu nodig hebben is trots en een gezonde dosis eigendunk!

(oeps, dit begint ook aardig op populisme te lijken)

Goner

#7

Citeerdie abou jahjah is echt naief, hij weet blijkbaar niets v.d. geschiedenis, erg hoor
wist je trouwens dat de jamaicanen god "jah" noemen?

"Jah" komt weer van Jahweh, zoals de Joden God onder meer aanduiden (al zullen ze dat uit eerbied niet schrijven of uitspreken, God mag niet worden vastgelegd).
Lijkt me niet leuk voor Abu.

Ik vind Jahjah een beetje glibberig.



VS

#8

Citeerdie abou jahjah is echt naief, hij weet blijkbaar niets v.d. geschiedenis, erg hoor
wist je trouwens dat de jamaicanen god "jah" noemen?
En wist je dat voor de Jamaicanen -eigenlijk alleen de rastafaris (waaronder Bob Marley)- Haile Selassi, Jahweh moest voorstellen. Voor degene met weinig historisch besef, dit was een brute dictator/ keizer in Ethiopie die genocide als favoriete bezigheid had!

Goner

#9
Lekker fris

VS

#10

CiteerLekker fris
Dubbelfrisss. M'n neus die de scheet-na-het-maghreb-eten rook, dacht er heel anders over.

Goner

#11
Wat een gore beeldspraak.

VS

#12

CiteerWat een gore beeldspraak.
Ik heb ook nooit beweerd dat de mens  van nature zuiver is..

student1980

#13
Citeer"Jah" komt weer van Jahweh, zoals de Joden God onder meer aanduiden (al zullen ze dat uit eerbied niet schrijven of uitspreken, God mag niet worden vastgelegd).
Lijkt me niet leuk voor Abu.

Ik vind Jahjah een beetje glibberig.

Dat dacht ik dus niet. Trouwens moch hij willen dat hij  met zijn naam enige associatie heeft naar God.

Zian

#14
Citaat uit het boek van Aboe Jahjah:

‘Het zelfde vermomde kolonialisme (hij bedoelt Europa) probeert heden ten dage de rechtmatige eis van de Berbers om hun taal en cultuur erkend te laten worden (…) deze pogingen zijn gedoemd te mislukken (…) omdat de Arabische natie in overgrote meerderheid op linguïstische en religieus zeer homogene eenheid vormt.’

Aboe jahjah geef hier toe dat de eis van Imazighen om hun cultuur en taal te erkennen rechtmatige is. Maar tegelijkertijd zegt hij dat Arabieren sterkte zijn en hebben een sterke eenheid om te voorkomen dat Amazigh identiteit erkend wordt.