Gruwel der Arabisten

Gestart door Ibn_Toemart, 01/01/2004 om 19:40:23

VS

#45

Citeerik was toen in nederland inderdaad maar het nieuws wat daar gebeurd in oujda vliegt onze kant op. er hoeft iemand bij wijze van alleen maar te tuffen en wij komen het te weten ;) ( je weet hoe dat gaat met onze kwebbeltjes). de universiteit IN de heuvel of op de heuvel ;)..hahaha..nee hoor...uhhhm bedoel je die bij het ziekenhuis??

de politie mag niet binnen de universiteit?? en als een arabier was neergeknald dan wel??..achterlijke idioten. tfoe hier kan ik me zo boos om maken. goed...

die mensen zijn niet vervolgd??, hoe dat zo?, kan je die mensen niet alsong vervolgen nu? er is toch zo vaak dat men een zaak later heropend, als ik een familielid had die daarbij slachtoffer is geworden zou ik het er echt niet bij laten. dat is moord, elk leven telt verdorie....is er geen soort gelijke peter r de vries im maroc?, zou daar gebruik van maken.

het is al een islamtische staat daar heb ik ook niets op tegen, maar een islamitische staat zou ook de taal van de burgers moeten erkennen...zie bv indonesie.
Wat klink je weer heerlijk naief meid. Marokko heeft totaal niks weg van een rechtvaardige staat op Islamitische danwel op democratische grond. De werkelijkheid is anders, het zijn een stelletje corrupte en goddeloze ratten die van Marokko een staat hebben gemaakt waar het geld regeert.
Peter R. de Vries was trouwens allang opgepakt en in 1 of ander gat onder de grond in het midden van de woestijn gestopt om voor eens en voor altijd een alibi te hebben.

Dora

#46

CiteerWat klink je weer heerlijk naief meid. Marokko heeft totaal niks weg van een rechtvaardige staat op Islamitische danwel op democratische grond. De werkelijkheid is anders, het zijn een stelletje corrupte en goddeloze ratten die van Marokko een staat hebben gemaakt waar het geld regeert.
Peter R. de Vries was trouwens allang opgepakt en in 1 of ander gat onder de grond in het midden van de woestijn gestopt om voor eens en voor altijd een alibi te hebben.

ca neyeth ennie temchount iegennagh jezien netoe tamurt ennegh. :).....daarom ben ik ook alles behalve naief ;)

ja klopt maar ik heb toch nergens beweerd dat marokko democratisch/ rechtvaardig is. als dat zou zijn zouden we uberhaupt niet zulke gesprekken voeren, toch?.

haha ja ik weet t, de peter zou het nooit lang kunnen volharden om zulke zaakjes af te handelen. maar toch hoop ik er stiekempjes op. waarom kan hij/zij geen ondersteuning krijgen van mensenrechten organisaties. als ze openlijk te werk gaan kan niemand ze volgens mij wat doen, ieder zou dan weten dat het rijk daar verantwoordelijk voor is als er wat zou gebeuren toch??

Zian

#47

Citeerik was toen in nederland inderdaad maar het nieuws wat daar gebeurd in oujda vliegt onze kant op. er hoeft iemand bij wijze van alleen maar te tuffen en wij komen het te weten ;) ( je weet hoe dat gaat met onze kwebbeltjes). de universiteit IN de heuvel of op de heuvel ;)..hahaha..nee hoor...uhhhm bedoel je die bij het ziekenhuis??
Ja die, het heet Universiteit van Mohammed ben Abd Allah, als ik me niet vergis.

Dora

#48

CiteerJa die, het heet Universiteit van Mohammed ben Abd Allah, als ik me niet vergis.

zou best kunnen hoor, ik reed daar heel vaak langs als ik naar mijn tante ging en heb een neven die daar studeren...voor de rest niets met de universiteit te maken.


Masja

#49

Citeerdame, jij had het erover dat het verwarrend is voor de moslims om zowel moslim te zijn als van een identiteit dat anders is dan het arabisch. zie je reactie hierboven. het gaat niet om wie wel of niet onderdrukt is, het gaat erom hoe kijk je tegen het feit dat de profeet arabisch is, en toch je wilt strijden voor je amazighidentiteit. vele denken dat dit niet gaat en dat dit tegenstrijdig is, maar ik persoonlijk vind dat onzin. er zijn zat moslims in china, japan, indonesie, maleisie enz enz...en al was er maar 1 moslim in dat land dan nog kan zijn identiteit samen gaan met de islam.

je hebt het niet begrepen, lieve schat, in die landen die jij hebt opgenoemd is alleen de Islam verkondigd, en toen zijn ze (arabieren) gewoon terug naar "huis" gegaan, om het zo maar eens even te zeggen
maar je weet goed dat ze mét de verbreiding v.d. Islam in Marokko gelijk, in één moeite door, het land hebben bezet en dat is zo ongeveer gebleven
aangezien de Imazighen wel aangetrokken waren door het Islam. geloof , maar níet door de bezetter die het geloof bracht,brengt dat gewoon dubbele emoties teweeg, snap je?

Ariaz

#50
Goed gesproken masja, ik zal jullie nog iets zeggen , hoe komt het dat Zwart-Afrika niet geislamiseerd werd, het Westen vroeg zich ook af hoe het komt de moslims die dus eerder in Zwart-Afrika waren dan de westerlingen er toch geen werk van gemaakt hadden om het binnenland te islamiseren,


antwoord: de arabieren waren geen echte moslims, zij volgeden goud niks anders daarom


Dora

#51

Citeeraangezien de Imazighen wel aangetrokken waren door het Islam. geloof , maar níet door de bezetter die het geloof bracht,brengt dat gewoon dubbele emoties teweeg, snap je?
als de imazighen niet getrokken waren door de bezetters dan zouden we nu een amazigh staat hebben gehad waar alle imazighen zich bewust zijn van hun amazighidentiteit....het probleem ligt m nou juist dat de imazighen wel degelijk getrokken waren door de arabieren en anderen volkeren niet...

Zian

#52

Citeerals de imazighen niet getrokken waren door de bezetters dan zouden we nu een amazigh staat hebben gehad waar alle imazighen zich bewust zijn van hun amazighidentiteit....het probleem ligt m nou juist dat de imazighen wel degelijk getrokken waren door de arabieren en anderen volkeren niet...
Imazighen hebben destijds zich niet getrokken tot de Arabieren. Veel Moslim Imazighen destijds kwamen in opstand en wilden  de Arabieren niet in hun land hebben. Vooral Imazighen van Tanger en Casablanca hadden de leiding in de opstand.
Dat Arabieren ook moslims waren gaf ze toch niet het recht om het land van Imazighen te stelen en ze te onderwerpen. Maar Imazighen van nu worden door de Arabieren opgevoed als Arabische broeders! Een Amazigh voelt zich nu meer Arabier dan een Amazigh. In het Forum van maroc.nl schreef een Amazigh ‘Arabieren zijn mijn broeders, wie aan de Arabieren komt  aan mij”.!!!!! Dit is een dreigement naar het adres van zijn mede Imazighen.  
Imazighen zijn nu geprent met Arabische nationalisme en Arabisme betekent voor ze alles.
Ik kan niet snappen dat Arabieren de baas op ons land en ons volk moeten ze omdat ze moslims zijn!!!!!! Iemand die moslim is, mag ook niet het land van andere moslims stelen. Arabieren vechten ook tegen elkaar over een stukgrondgebied ondanks dat ze moslims en Arabieren zijn. Neem bijvoorbeeld West Sahara en Marokko.


Dora

#53
daar heb ik het ook over beste zian, de imazighen van NU. als we veranderingen willen zien dan moeten we kijken naar de imazighen van nu en niet van jaren geleden. die zijn nu of gestorven of zijn te oud om nu nog te strijden....

Zian

#54

Citeerdaar heb ik het ook over beste zian, de imazighen van NU. als we veranderingen willen zien dan moeten we kijken naar de imazighen van nu en niet van jaren geleden. die zijn nu of gestorven of zijn te oud om nu nog te strijden....
Ook al zijn ze gestorven, moeten we van ze leren! Ze hebben gevochten voor het behouden van hun land voor hun nazaten (wij dus). Maar ze hebben de strijd verloren!
We sluiten broederschap met de moordenaars van onze voorouders!!!!!

Y._Touzani

Azul,

Het probleem van Imazighen van nu is dat ze niet echt bewust zijn van hun identiteit. Ze zijn opgevoed door analfabeten die de arabieren als kinderen van allah of als moderne mensen beschouwen!. Het probleem van imazighen is dus in de amazigh cultuur te zoeken. Wij hoeven geen boeken te lezen, laten wij alleen maar observeren hoe een berber die tamazight spreekt met de arabieren omgaat en hoe een gearabiseerde berber omgaat met imazighen.

Een amazigh die tamazight spreekt beschouwt de arabieren als broeders en een gearabiseerde berber lacht imazighen altijd uit en beschouwt hen als een achterlijke volk, echt debielen.

Een amazigh die tamazight spreekt is dus tolerant maar wanneer dezelfde berber het arabisch als moedertaal gaat spreken, dan wordt ie een walgelijk racist en nationalist.

conclusie:

Imazighen van nu zijn slachtoffers van hun blind tolerantie.
Imazighen van nu zeg ik want imazighen van vroeger hebben nooit de arabieren naar hun gebabbel beoordeeld maar naar hun daden daarom hebben ze vaak de arabieren bestreden, verslagen en soms zelfs uitgemoord zoals bij de veldslag Al-ashraf of tijdens de verovering van Granada in Spanje...

Imazighen van nu worden verschrikkelijk misbruikt uitgehongerd, vernederd, zwart gemaakt toch blijven ze koppig geloven dat de arabische misbruikkers en onderdrukkers hun broeders zijn!! dat kan helaas niet anders wannneer men opgevoed is door een vader die in de "banque populaire" gelooft en een moeder die voortdurend bezig is met SIHR en comlpotten voorbereiden tegen ander vrouwen...

MBTiza

#56

CiteerAzul,

Het probleem van Imazighen van nu is dat ze niet echt bewust zijn van hun identiteit. Ze zijn opgevoed door analfabeten die de arabieren als kinderen van allah of als moderne mensen beschouwen!. Het probleem van imazighen is dus in de amazigh cultuur te zoeken. Wij hoeven geen boeken te lezen, laten wij alleen maar observeren hoe een berber die tamazight spreekt met de arabieren omgaat en hoe een gearabiseerde berber omgaat met imazighen.

Een amazigh die tamazight spreekt beschouwt de arabieren als broeders en een gearabiseerde berber lacht imazighen altijd uit en beschouwt hen als een achterlijke volk, echt debielen.

Een amazigh die tamazight spreekt is dus tolerant maar wanneer dezelfde berber het arabisch als moedertaal gaat spreken, dan wordt ie een walgelijk racist en nationalist.

conclusie:

Imazighen van nu zijn slachtoffers van hun blind tolerantie.
Imazighen van nu zeg ik want imazighen van vroeger hebben nooit de arabieren naar hun gebabbel beoordeeld maar naar hun daden daarom hebben ze vaak de arabieren bestreden, verslagen en soms zelfs uitgemoord zoals bij de veldslag Al-ashraf of tijdens de verovering van Granada in Spanje...

Imazighen van nu worden verschrikkelijk misbruikt uitgehongerd, vernederd, zwart gemaakt toch blijven ze koppig geloven dat de arabische misbruikkers en onderdrukkers hun broeders zijn!! dat kan helaas niet anders wannneer men opgevoed is door een vader die in de "banque populaire" gelooft en een moeder die voortdurend bezig is met SIHR en comlpotten voorbereiden tegen ander vrouwen...

Touzani ayuma,

Ik ben het deels met je eens maar aan de andere kant ook oneens. Ik ken imazighen die met het arabische zijn opgevoed, zij echter verloochen hun afkomst niet maar proberen vaak het tamazight op een latere leeftijd alsnog te leren. De ouders die hun kinderen met het arabisch opvoeden denken helaas vaak dat het tamazight nutteloos is en kiezen daarom vaak voor het arabisch, deze ouders zijn inderdaad vaak analfabeten of hebben weinig kennis van de amazighcultuur/geschiedenis en schrijven alles wat goed is toe aan de arabieren en alles wat slecht is toe aan de imazighen.

Masja

#57
en dat is dan nu een goede reden voor deze generatie, die steeds meer bewust wordt v. hun afkomst,om dat verder te verbreiden, de tijd is daarvoor aangebroken, denk ik

Y._Touzani

Azul,

Ik heb altijd geconstateerd dat imzighen het tegenovergestelde doen:
-ze preferereen de buitenlanders boven eigen mensen.
-ze verklaren zich solidair met bijv. de arabieren in het M-O maar ze zijn onverschillig ten anzien van hun rasgenotten die in moeilijk omstandigheden leven.
-met de buitenlanders zij  ze eerlijk onderling heerst wantrouw.
-met de buitenlanders doen zij naief onderling zijn zij altijd op hun hoede.
.
..
kortom, imazighen worden primitief opgevoed. En naieviteit en het geloof in de onwaarneembaarheid en sihr zijn de belangrijkste eigenschappen van de primitieve mensen. Vandaar de liefde van de berbers voor de arabieren: ze schrijven RAHROEZ en vertellen veel over onwaarneembare dingen...  

Dora

#59

CiteerOok al zijn ze gestorven, moeten we van ze leren! Ze hebben gevochten voor het behouden van hun land voor hun nazaten (wij dus). Maar ze hebben de strijd verloren!
We sluiten broederschap met de moordenaars van onze voorouders!!!!!

* als de imazighen niet getrokken waren door de bezetters dan zouden we nu een amazigh staat hebben gehad waar alle imazighen zich bewust zijn van hun amazighidentiteit....het probleem ligt m nou juist dat de imazighen wel degelijk getrokken waren door de arabieren en anderen volkeren niet... *........

ik denk dat wij hetzelfde denken...maar we langs elkaar heen praten :)