Asousi over de fout van Imazighen

Gestart door Aqsil, 18/10/2004 om 20:21:22

Aqsil

Het artikel hieronder is geschreven door een Asousi uit Ait Mloel provincie Agadir. Hij beschrijft de situatie van Imazighen in Marokko.
Wat in het artikel staat is belangrijk voor Imazighen in Europa die de situatie van Imazighen in Marokko niet kennen.

Id Baha Mohammed schreef dit artikel begin 2004 in tawiza.net onder de naam ‘de fout van Imazighen’.

Aqsil

Het ergste wat men kan overkomen is het verbieden van zijn taal, isoleren van zijn identiteit en het leven als tweederangsburger in zijn eigen land. Het alle ergste nog is: als men hem dit overkomt, terwijl hij met zijn bloed en ziel voor de vrijheid van zijn land en volk heeft gevochten. Dit is wat Imazighen overkwam.
Terwijl Arabieren hun kinderen stuurden naar Canada, Frankrijk, Duitsland om te studeren, stuurden Imazighen hun kinderen naar het slagveld. Ze dachten dat ze in vrijheid kunnen leven, als ze Marokko van de Franse bezetters bevrijden. Maar de situatie van Imazighen in de tijd van Fransen was veel beter dan die onder de Arabieren uit Andalus die nu de macht hebben in Marokko.

Aqsil

Deze Arabieren uit Andalus zijn de enige die de koers van het land bepalen. Politici, Ambtenaren, machthebbers zijn allemaal Arabieren en hebben alles wat met Amazigh te maken heeft verboden. Amazigh strijders die hebben gevochten tegen de Fransen en Spanjaarden, zijn later vermoord door de partij uit Andalus.

Ps. Met de partij van Andalus bedoel hij ‘partij van bevrijding’ die Imazighen niet erkent. De leiders van deze partij zijn door Spanje uit Andalus uitgezet. Hun partij noemen ze ‘partij van bevrijding’.

Aqsil

In de oorlog waren Arabieren verraders en kozen de kant van Fransen. Na de oorlog heeft Frankrijk het land aan hen overgedragen. Om te bewijzen dat ze voor het land hebben gevochten, hebben ze de geschiedenis van Imazighen vernietigd en hun eigen zwarte geschiedenis vervalst. 
Het is aan het licht gekomen dat Arabieren gedichten hebben geschreven waarin ze Fransen hebben bewonderd. Ze hebben de Franse bezetter gefeliciteerd met zijn overwinnen op Imazighen.
Degenen die de Amazigh strijder Abbas Masadie hebben vermoord zijn de Arabieren uit Andalus. De moordenaar van Abbs Masadie zei over Imazighen: “Imazighen zijn onwetend en zijn nooit naar school geweest”. Iedereen weet hoe Arabieren uit Andalus in 1958-1959 dorpen in Rif volkomen van de kaart hebben weggeveegd. Dit hebben ze gedaan omdat Imazighen in Rif voor hun rechten opkwamen. Iedereen weet nu dat het geld van het staat naar deze Arabieren uit Andalus gaat.

Aqsil

Omdat Imazighen voor hun vrijheid en land hebben gevochten, zou je verwachten dat ze door de Arabieren wordt beloond. Maar wat nu gebeurt, is dat we nu bestraft worden door Andalusiers die in Marokko regeren. Imazighen worden niet eens erkend en volgens deze partij bestaan Imazighen niet eens.
Het fout van Imazighen is dat ze oorlog voerden tegen de Fransen. Als Imazighen Fransen hadden gesteund zoals Arabieren dat hebben gedaan, dan was Marokko niet aan de Arabieren overgedragen. Als Imazighen niet tegen de bezetter hebben gevochten, dan hadden Imazighen ook geprofiteerd van de erfenis van de bezetter zoals Arabieren nu profiteren.
Imazighen hebben gevochten voor het land, maar het land ging naar de Arabieren. Imazighen vluchten nu hun land naar Europa, een kleine fractie van hen bereik wel Europa en de rest zinkt in de bodem van de zee.
Imazighen vochten in Spanje, vervolgens is Spanje Arabische land geworden.
Imazighen verdedigden hun land van de Fransen, maar het land ging naar de Arabieren.

Aqsil

Abd Alkarim Alkattabi vocht voor zijn land, maar hij kreeg niet eens een meter grond om daar te begraven. De Franse bezetter -die door  Imazighen is bestreden - erkende Imazighen als volk en opende scholen waar Tamazight wordt onderwezen. Het stichten van hoogschool Azroo is te denken aan deze Franse bezetter. Uit deze hoogschool zijn tientallen bewuste Imazighen uitgekomen zoals Mohammed Chafiq. Maar na het bevrijden van Marokko door Imazighen, hebben Arabieren direct de hoogschool van Azroo opsloot gedaan en Tamazight in alle Marokkaanse scholen verboden.
Laten we eerlijk zijn, is de Franse bezetter niet beter dan de Arabieren!  De wegen in Amazigh gebieden zijn toch allemaal door de Fransen gebouwd. Bij ons in Ait Mloel hebben we één brug en is gebouwd door de Franse bezetter. Bomen langs de wegen zijn allemaal door de Fransen geplante. Arabieren bouwen geen wegen en planten geen bomen, maar vernietigen de Amazigh identiteit. Toch spreken ze van ‘Imperialistische en racistische Frankrijk’ en ‘Arabische broeders’.!

Aqsil

Dit haal de vooroordelen over Isousian Weg, toch?

IIAwajie3erII

#7
Citaat van: Hulk op 18/10/2004 om 20:31:08
Dit haal de vooroordelen over Isousian Weg, toch?
nee vind ik niet ik bedoel de meeste souassa willen tot vandaag de dag niets met de rest van de imazighen te maken hebben .
Ik las zon artikel ik weet niet meer de naam , maar volgens mij sous.net of zo , waarin ze zeggen da die aardbeving een straf voor de iriffian is omdat ze zich niet neerleggen bij hun geliefde woestijnratten .
Bovendien kon het ze geen ruk schelen want zei men verdiende loon !
vooroordelen ? 1 zwaluw maakt nog geen zomer , dus goed van deze man , maar jammer dat velen toch anders over ons denken .


xsaidx

Azul
isousien zijn sneaky ken er veel die mensen hebben veel arabische eigenschappen over genomen
Daarom nog steeds in mijn ogen niet te vertrouwen .

iensie

sousies zijn wel te vertrouwen ik ken veel soussies die tamazgha nastreven
voor rifies kun je het niet zeggen hebben het altijd over rif en alkhtabi
als ik jou hoor said ( admi ) over sniky )
dan is een arabisch spreekword over irifieen op jou van toepassing
deze luid een rifie is niet te vertrouwen laat hem altijd voor je lopen
nooit achter je

Masja

Citaat van: xXxsaidxXx op 18/10/2004 om 23:00:04
Azul
isousien zijn sneaky ken er veel die mensen hebben veel arabische eigenschappen over genomen
Daarom nog steeds in mijn ogen niet te vertrouwen .

dat is gewoon niet waar!! ze zijn écht met de amazighzaak bezig links en rechts , ik weet niet of je dat weet
en sneaky mensen heb je overál..
ze zijn vaak heel humoristisch en gastvrij, kortom foelki!!

Aqsil

#11
Onder Irifian vind je bijna geen verraders die zeggen dat ze Arabieren zijn, behalve in Nederland dan. Irifian in Marokko zien Arabieren als buitenlanders en bezetters.

Onder Isoesian zijn ontzettend veel verraders. Misschien de meerderheid zijn verraders.
Een kleine minderheid onder Isoesian zijn degennen die voor de Amazigh zaak opkomen in Marokko.

1.   Mohammed Chafik is een Asousi   
2.   Ahmed Addargani (de leider van Alle Amazigh bewegingen in binnen en buiten Tamazgha) is een Asousi. Deze leider is degene die twee keer in Aljazeera een debat heeft gevoerde met Arabische nationalisten uit Libanon en Algerije.
3.   Amazigh rechten organisatie ‘Tamazgha’ is opgericht door Isoesian, nadat gebleken is dat de Marokkaanse mensenrechten organisatie zelf Imazighen mishandelen.
4.   De Amazigh beweging ‘Tamazgha’ in Frankrijk is net als bijna alle Irifian tegen IRCAM. Deze Amazigh beweging is ook van Isousian.

Irifian moeten woorden veranderen in daden.



Aqsil

Ik heb vaak Arabische sites gezien en daar zijn ontzettende veel hoogopgeleide Isoesian die de Amazigh zaak verdedigen met wetenschap. Professoren, hoogleraren zijn allemaal Isoeusia en met de wetenschap vechten ze tegen de Arabische beweringen dat Imazighen van oorsprong uit het midden oosten komen. 

Er zijn tot nu toe weinige Irifian die dit doen.


Ariaz

Ja je hebt gelijk, maar ik heb gewerkt in een plaats waar veel Marrokaanse jongens en meisjes werken,


er was een meerderheid aan Issousien en Ijeblien


En al die Issousien waren gearabiseerd, hun ouders spraken Tassousiet maar de kinderen zelf spreken Arabisch


En die Ijeblien zijn nog niet eens een pure ras, ze zijn afstammelingen van Spanjaarden en Irrifien



Er waren ook veel Irrifien die gearabiseerd werden, ze vonden Thmazight maar een lelijke taal, weten jullie de grootste vijanden zijn van onze taal, dat zijn onze OUDERS,


en ook de vermenging, gemengde huwelijken da's gevaarlijk, wanneer een Amazigh trouwt met een Arabischsprekende dan zullen zijn kinderen geen Thmazight spreken,

Timarzgha

Citaat van: Ariaz op 29/10/2004 om 20:33:08
Ja je hebt gelijk, maar ik heb gewerkt in een plaats waar veel Marrokaanse jongens en meisjes werken,


er was een meerderheid aan Issousien en Ijeblien


En al die Issousien waren gearabiseerd, hun ouders spraken Tassousiet maar de kinderen zelf spreken Arabisch


En die Ijeblien zijn nog niet eens een pure ras, ze zijn afstammelingen van Spanjaarden en Irrifien



Er waren ook veel Irrifien die gearabiseerd werden, ze vonden Thmazight maar een lelijke taal, weten jullie de grootste vijanden zijn van onze taal, dat zijn onze OUDERS,


en ook de vermenging, gemengde huwelijken da's gevaarlijk, wanneer een Amazigh trouwt met een Arabischsprekende dan zullen zijn kinderen geen Thmazight spreken,
Amien broeder !
onze onwetende ouders en diens voorgangers , die alleen maar uit waren op het onderhouden van hun gezinnen en maar weinig oog hadden voor de taal en dergelijke .