Hoofdmenu

Azul

Gestart door rkampomeid, 14/10/2004 om 13:33:18

rkampomeid

Salaam, vraagje aan de imazighen onder ons die het woord "azul" gebruiken als groet.  Waar komt het vandaan. Is het net als "hoi en hallo"?  Ik kom zelf uit alhoceima en daar gebruiken ze het niet zover ik weet.

E3ber_Tastite

Citaat van: rkampomeid op 14/10/2004 om 13:33:18
Salaam, vraagje aan de imazighen onder ons die het woord "azul" gebruiken als groet.  Waar komt het vandaan. Is het net als "hoi en hallo"?  Ik kom zelf uit alhoceima en daar gebruiken ze het niet zover ik weet.

Lees dit maar, http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=356&sid=2&andra=artikel

Azul,

ighes

Azul

Er is door een Algerijnse Amazigh (Akbayli) een onderzoek gedaan naar de betekenis van deze groet. Ik kan helaas die tekst niet meer vinden. Volgens mij stond het ooit hier op Amzigh.nl. Omdat deze vraag de laatste tijd beste wel vaak gesteld wordt is het misschien een idee als Amazigh.nl die tekst weer opzoekt en het weer op de  voorpagina  te plaatsen.

De uitleg die Said op Tawiza.nl geeft klopt niet, en wel om de simpele reden dat iedereen AZIR met een R uitspreekt. Er is niemand  die het met een L uitspreekt. Verder kijkt Said met een westerse ogen naar een Amzigh groet; omdat men hier in het westen Goede dag zegt zouden wij het ook zeggen, een beetje te makkelijk.

Wat ik nog weet van de uitleg van onze Algerijnse wetenschapper is dat Azul twee woorden zijn. Zeg Ul (zeg=uit   ul=hart) zegul. Als je die twee woorden achter elkaar uitspreekt krijg je Zul. Veder is het zo dat in Tmazight al woorden met A beginnen.  Dus A+zeg+ul=Azul.

Volgens mij wordt deze groet nog alleen door de Imazighen in Siwa in Egypte gebruikt.

rkampomeid

Shokran ighes en e3ber voor jullie antwoord. En e3ber ik ga zeker een kijkje nemen op die site. :)

Wasilla tarifest

Rachid anas gebruikt deze groet ook altyd als hy gaat zingen
azul imazighen maare