dit kan toch niet waar zijn???

Gestart door Dora, 14/10/2004 om 11:26:56

post

Citaat van: Hulk op 14/10/2004 om 14:52:49
Citaat van: post op 14/10/2004 om 14:47:01
Ik heb gemerkt op dit forum dat er een bepaalde negatieve sfeer is rond arabieren. Daarbij word ook bewondering uitgesproken over abdelkarim. Maar volgens de site die lopende_lach verwees, staat een citaat van abdelkarim:

‘In de eerste plaats ben ik een mens, in de tweede plaats een Moslim, Arabier en dan Amazigh.’

Hij stelt arabier boven amazigh. Nou vraag ik me af: hoe kan je iemand bewonderen en tegelijk arabieren verafschuwen. Het is een beetje tegenstrijdig....

Abdelkarim voerde oorlog tegen de Arabieren, Fransen en Spanjaarden. Die site moet je niet zien als bron van kennis. Degene die de site maakte is een mongool en een debiel die de stront van de Arabieren opeet.
Hoe kan hij zeggen dat hij een arabier is, terwijl hij vocht voor de vrijheid van de Amazigh volk.!!




Wie zegt dat hij alleen strijd voor de vrijheid van de Amazigh volk? Ik neem aan de strijd tegen de kolonisatie en dus de mensen die worden onderdrukt door die kolonisatie. En dat betekent niet alleeen de Amaazigh-volk...

Aqsil

Citaat van: post op 14/10/2004 om 14:57:28

Wie zegt dat hij alleen strijd voor de vrijheid van de Amazigh volk? Ik neem aan de strijd tegen de kolonisatie en dus de mensen die worden onderdrukt door die kolonisatie. En dat betekent niet alleeen de Amaazigh-volk...
Misschien vocht hij ook voor de Chinezen of voor de Russen, dit zou ik niet weten.
Hij vocht in ieder geval niet voor de Arabieren.  Het leger waar hij tegen vocht bestond uit 400.000 Arabieren + 30.000 Fransen + 10.000 Spanjaarden. Toen Abdelkarin gepakt is door de Fransen, zijn fransen gefeliciteerde door de leider van de Arabieren in Marokko Allal Alfasi en door de Koning van Marokko destijds.
Abdelkarim schreef een brief aan de arabieren en zei "broeders, jullie vechten aan de zijde van de Fransen tegen ons Amazigh volk. Jullie Arabieren doden onze kinderen zoals de Fransen dat doen".

post

Citaat van: Hulk op 14/10/2004 om 15:05:22
Citaat van: post op 14/10/2004 om 14:57:28

Wie zegt dat hij alleen strijd voor de vrijheid van de Amazigh volk? Ik neem aan de strijd tegen de kolonisatie en dus de mensen die worden onderdrukt door die kolonisatie. En dat betekent niet alleeen de Amaazigh-volk...
Misschien vocht hij ook voor de Chinezen of voor de Russen, dit zou ik niet weten.
Hij vocht in ieder geval niet voor de Arabieren.  Het leger waar hij tegen vocht bestond uit 400.000 Arabieren + 30.000 Fransen + 10.000 Spanjaarden. Toen Abdelkarin gepakt is door de Fransen, zijn fransen gefeliciteerde door de leider van de Arabieren in Marokko Allal Alfasi en door de Koning van Marokko destijds.
Abdelkarim schreef een brief aan de arabieren en zei "broeders, jullie vechten aan de zijde van de Fransen tegen ons Amazigh volk. Jullie Arabieren doden onze kinderen zoals de Fransen dat doen".



400.000 Arabieren + 30.000 Fransen + 10.000 Spanjaarden. Waar heb je dit vandaan gehaald. Als je iets beweert moet je het met bronnen ondersteunen...

Aqsil

Citaat van: post op 14/10/2004 om 15:12:50

400.000 Arabieren + 30.000 Fransen + 10.000 Spanjaarden. Waar heb je dit vandaan gehaald. Als je iets beweert moet je het met bronnen ondersteunen...

Heb ik gevonden in Tawiza.net. In dat artikel van Tawiza.net heeft men verwezen naar de boeken.
Als je Arabisch spreek zoek het daar.

post

Citaat van: Hulk op 14/10/2004 om 15:14:01
Citaat van: post op 14/10/2004 om 15:12:50

400.000 Arabieren + 30.000 Fransen + 10.000 Spanjaarden. Waar heb je dit vandaan gehaald. Als je iets beweert moet je het met bronnen ondersteunen...

Heb ik gevonden in Tawiza.net. In dat artikel van Tawiza.net heeft men verwezen naar de boeken.
Als je Arabisch spreek zoek het daar.

Waar in Tawiza.net...


post


Aqsil

Citaat van: post op 14/10/2004 om 15:31:44

Kan het daar niet vinden. Geef een precieze link...
De link heb ik niet in mijn hoofd.

Zoek in de links over Abdl alkarim alkattabi. Zoek niet in de laatste 5 pagina's. Ik ga het natuurlijk niet voor je zoeken.

MBTiza

abdkrim was arabisch georienteerd, de oude amazigh politieke structuur had hij vervangen door de quyad etc.

Aqsil

In het boek geschiedenis van marokko staat daar ook iets daarover.

MBTiza

abdkrim verheerlijken is nergens voor nodig, hij had zichzelf en zijn familie veel geld en land toegeeigend

Aqsil

In deze site zlees je dat Arabieren aan de zijde van Fransen hebben gevochten tegen Imazighen:

http://www.tawiza.net/Tawiza84/Seisme.htm


Ik heb nog andere site over Abdl Alkarim:
http://www.tawiza.net/Tawiza86/MulayMuhand.htm

http://www.tawiza.net/Tawiza85/Lqjiri.htm

post

Citaat van: Hulk op 14/10/2004 om 15:33:31
Citaat van: post op 14/10/2004 om 15:31:44

Kan het daar niet vinden. Geef een precieze link...
De link heb ik niet in mijn hoofd.

Zoek in de links over Abdl alkarim alkattabi. Zoek niet in de laatste 5 pagina's. Ik ga het natuurlijk niet voor je zoeken.

Ik heb iets anders:

http://www.tawalt.com/letter_display.cfm?lg=_FR&ID=1665&mStartRow=1

'The steadfastness of the growing Rif state in face of France,Spain and its Moroccan hostiles something amazing and a seldom situation in the history of colonist wars, which was due to the ability of the Rif leaders in the fields of fighting ; these fighters used the fortified ditches lines similar to that which was used by French military in world war one , leading a war in against three Marshals , forty generals , and more than 250 000 soldiers of French , Spanish and Moroccan betrayers supported with military airplane and armored tanks under the leadership of their governments and presidents,it is enough to make the Reef people to feel proud and honored .'

Hier staat marokkaanse verraders. Wat is het precies en kan je daar met 100% zekerheid over zeggen. Marokkaanse verraders of ´arabieren´~.

MBTiza

wat hulk zegt klopt ook, vele arabieren hebben tegen de harkawi's van jbella en de rif gevochten

Mos

Citaat van: lopende_lach op 14/10/2004 om 11:26:56
lees dit stukje even door;

http://www.attafsier.be/new/activiteiten/2003/geschiedenis-marokko.htm

na dit te hebben gelezen ben ik juist met meer vargen gaan zitten dan dat ik mijn vragen beantwoord heb gekregen.

even een paar vragen;

" De Romeinen gaven deze benaming aan de Imazighen omdat ze volgens hen ‘wilden’ waren zonder cultuur, m.a.w. ‘Barbaren’".

klopt dit??...zagen ze ons als "wilden"???..wat ik heb begrepen namelijk is dat het woord berber uit het latijn barbarus, wat weer uit het grieks woord barbaros komt. dit woord betekent in wezen "buitenlander", iemand die een onverstaanbare taal spreekt. en uiteindelijk en de klassieke cultuur kreeg dit woord een negatieve bijklank.

"Een opmerkelijke verzetsstrijdster was ‘El Kahina’ of Dyhia, volgens sommigen ook gekend als ‘Lella Bouja’. Haar vertoning kan men vergelijken met die van Jeanne D’Arc. Als leidster van het verzet wordt ze vandaag de dag nog steeds herdacht in verschillende Marokkaanse liederen en boeken en is zij ook een symbool geworden van de Amazighbeweging en van de vrijheid van de Amazigh-vrouw. ".

ook hier weer klopt er iets niet. kahina kwam (heb ik laatst vernomen) uit algerije en kan rala bouya dus niet zijn nu zij uit marokko kwam...met andere woorden ze halen hier dus 2 vrouwen door elkaar

"Of ze nu joods was, is nog steeds voor velen een raadsel. "
hoezo raadsel??...het is toch zeker dat dihya joods is??

en dan dit;

"Eén van zijn mooiste citaten is: ‘In de eerste plaats ben ik een mens, in de tweede plaats een Moslim, Arabier en dan Amazigh.’ "

abdelkrim die zichzelf arabier noemt?????


Klopt, Ibn Khaldun noemde de amazighen ook barbariyya