dit kan toch niet waar zijn???

Gestart door Dora, 14/10/2004 om 11:26:56

Dora

lees dit stukje even door;

http://www.attafsier.be/new/activiteiten/2003/geschiedenis-marokko.htm

na dit te hebben gelezen ben ik juist met meer vargen gaan zitten dan dat ik mijn vragen beantwoord heb gekregen.

even een paar vragen;

" De Romeinen gaven deze benaming aan de Imazighen omdat ze volgens hen ‘wilden’ waren zonder cultuur, m.a.w. ‘Barbaren’".

klopt dit??...zagen ze ons als "wilden"???..wat ik heb begrepen namelijk is dat het woord berber uit het latijn barbarus, wat weer uit het grieks woord barbaros komt. dit woord betekent in wezen "buitenlander", iemand die een onverstaanbare taal spreekt. en uiteindelijk en de klassieke cultuur kreeg dit woord een negatieve bijklank.

"Een opmerkelijke verzetsstrijdster was ‘El Kahina’ of Dyhia, volgens sommigen ook gekend als ‘Lella Bouja’. Haar vertoning kan men vergelijken met die van Jeanne D’Arc. Als leidster van het verzet wordt ze vandaag de dag nog steeds herdacht in verschillende Marokkaanse liederen en boeken en is zij ook een symbool geworden van de Amazighbeweging en van de vrijheid van de Amazigh-vrouw. ".

ook hier weer klopt er iets niet. kahina kwam (heb ik laatst vernomen) uit algerije en kan rala bouya dus niet zijn nu zij uit marokko kwam...met andere woorden ze halen hier dus 2 vrouwen door elkaar

"Of ze nu joods was, is nog steeds voor velen een raadsel. "
hoezo raadsel??...het is toch zeker dat dihya joods is??

en dan dit;

"Eén van zijn mooiste citaten is: ‘In de eerste plaats ben ik een mens, in de tweede plaats een Moslim, Arabier en dan Amazigh.’ "

abdelkrim die zichzelf arabier noemt?????

tijdelijk

De Chinezen zagen ook alles buiten of op de grenzen van hun "Rijk van het Midden" als barbaren. Dat de Romeinen ook zo'n neiging hadden kan natuurlijk goed. Zegt meer over de gevers dan over de "ontvangers" van de naam.
Net zoals de Indianen hun buren de Inuit (de Mensen) denigrerend aanmerkten als "De Eskimos" (eters van rauw vlees/vis). Onbekendheid en dan etiketjes plakken op basis van zeer gebrekkige kennis.

Kaheena is zeer waarschijnlijk een Joods woord. Denk aan Cohen. (priester)

Algerijns of Marokkaans was er toch niet?  Tamazgha!

Dora

#2
hoe kan rala bouya dan alleen koningin zijn geweest van noord marokko???

abrid

Ik heb haar een keer gemaild waar ze deze onzin vandaan heeft maar heb nooit antwoord gehad.

Van abd el krim weet ik wel dat de familie zei dat ze van de Omar katabi(kalief) afstammen echter meer waarschijnlijk is dat zijn voorvaderen na een bloedvete uit Igzinayen zijn gevlucht en zich in ajdir hebben gevestigd. Een citaat van david hart "the berber hunger for arab identity"

Kahina is de naam die de arabieren aan haar gegevn hebben staat voor tovenares. Bij de Ishawien staat ze bekend als Dihya. Ze was een Tashawit.

Lala Buya word in verband gebracht met Nkur en dit koninkrijkje heeft vanaf het jaar 900 bestaan. Het heeft 300 jaar bestaan. Het werd door vikingen in het jaar 859-60 gedeeltelijk verwoest en daarna weer opgebouwd.

abrid

als ze koningin was dan was dit alleen van N'kur. In de topic lala buya worden er meerdere theorien besproken.

Dora

met andere woorden het zijn 2 verschillende personen...

en hoe zit het met de citaat van abdelkrim??

abrid

Zie de tekst die ik hierboven schreef. Amazigh heeft vaak de neiging om te zeggen dat ie amrabed is of te beweren dat ie van arabische komaf is. D.w.z. dat ie van de profeet afstamt.
De Iabdelkrimen zo verteld David Hart alias Moh Azugagh zeiden dat ze van Omar Khatabi de kalief afstamden. Maar hij had hier z'n twijfels over omdat hun stamboom terug ging naar de igzinayen.

Ik zal over die citaat kijken wat er in de boeken staat.   

Dora


Aqsil

Volgens sommigen is lala buya = dihya. Ha, ha,
bij het schrijven van geschiedenis stukken moet men verwijzen naar bronnen en niet 'volgens sommigen' ....
Dihya regeerde in Mauritanië Tangita (Noord Marokko), terwijl Dihya regeerde in Aures (Algerije).
Die site is van een meisje die aan het spelen is. 

Dora

wie is El Ouali dan??...die heeft ze al die info gegeven

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 14/10/2004 om 14:27:15
wie is El Ouali dan??...die heeft ze al die info gegeven
Ouli is haar vader of misschien Ali Bouali. (Ali B.)

In een geschiedenisschrift moet je zegen wie die persoon is en in welke universiteit geschiedenis geeft.
‘Berber’ komt uit het Grieks en niet uit het Romeinse. Romeinen hebben het genomen van de Grieken.

In het woordenboek van grieks-nederlands heeft het woord  berber twee betekenissen : buitenlander en  barbaar.

abrid

Barbaros = Vreemdeling , neemt geen deel aan de griekse "beschaving"

post

Ik heb gemerkt op dit forum dat er een bepaalde negatieve sfeer is rond arabieren. Daarbij word ook bewondering uitgesproken over abdelkarim. Maar volgens de site die lopende_lach verwees, staat een citaat van abdelkarim:

‘In de eerste plaats ben ik een mens, in de tweede plaats een Moslim, Arabier en dan Amazigh.’

Hij stelt arabier boven amazigh. Nou vraag ik me af: hoe kan je iemand bewonderen en tegelijk arabieren verafschuwen. Het is een beetje tegenstrijdig....

abrid

Of die citaat echt is moet nog worden bezien.

Haat tegen Arabieren????? Arabische nationalisten mischien maar de doorsnee arabier/sche is mijn broeder/zuster zolang die moslim is ;)

Dat geld ook voor de javaan of perzier!

Aqsil

Citaat van: post op 14/10/2004 om 14:47:01
Ik heb gemerkt op dit forum dat er een bepaalde negatieve sfeer is rond arabieren. Daarbij word ook bewondering uitgesproken over abdelkarim. Maar volgens de site die lopende_lach verwees, staat een citaat van abdelkarim:

‘In de eerste plaats ben ik een mens, in de tweede plaats een Moslim, Arabier en dan Amazigh.’

Hij stelt arabier boven amazigh. Nou vraag ik me af: hoe kan je iemand bewonderen en tegelijk arabieren verafschuwen. Het is een beetje tegenstrijdig....

Abdelkarim voerde oorlog tegen de Arabieren, Fransen en Spanjaarden. Die site moet je niet zien als bron van kennis. Degene die de site maakte is een mongool en een debiel die de stront van de Arabieren opeet.
Hoe kan hij zeggen dat hij een arabier is, terwijl hij vocht voor de vrijheid van de Amazigh volk.!!