Wat is er aan de hand in Marokko???

Gestart door student1980, 13/10/2004 om 15:04:31

student1980

Mensen lees het volgende artikel dat op tawiza.nl staat. Bizar.

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=148&igg=actueel

Ik wist helemaal niet dat er universiteit is in Al - Houceima, universiteit Charif Al Idrissi. Op deze uni werd een bijneenkomst gehouden over geschiedenis en literatuur van de Rif.
De bijneenkomst stond onder de bescherming van koning Mohamed VI........

Als ik dit soort stukken lees dan zou je toch moeten denken dat er echt grote veranderingen bezig zijn in Marokko.



Zijn jullie het hier mee eens.


ighes

#1
Azul

Onlangs hoorde ik van iemand dat in Arif snelwegen waren, die zelfs verlicht waren, alleen niemand weet van het bestaan ervan. Deze 'iemand' was zijn verstand verloren(misschien te veel gemarteld door H2). Deze heren in die artikel waarschijnlijk ook

ameziane

#2
Nou, er zijn weldegelijk positieve ontwikkelingen daar. Alleen vind ik dat wij teveel de negatieve kant beschouwen. We benoemen de dingen die niet goed gaan.Over positieve hoor je niemand.

Ik noem hier als voorbeeld die verzoeningscommissie die deze maand naar de Rif gaat om o.a. onderzoek te doen naar de slachting van 1958/1959.

abrid

Ja ok ameziane. Maar als mensen in Lhusima nog nooit van een Uni in hun stad hebben gehoord dan vind ik het wel vreemd dat men het hier over een universiteit in lhusima heeft. Mensen uit lhusima gaan meestal naar oujda om te studeren!

Ik heb effe m'n vrouw gebeld en die zegt dat het een Thanawiyah is en geen uiniversiteit. Dat is een school voordat je naar de universiteit gaat.

ameziane

Citaat van: abrid op 13/10/2004 om 15:21:46
Ja ok ameziane. Maar als mensen in Lhusima nog nooit van een Uni in hun stad hebben gehoord dan vind ik het wel vreemd dat men het hier over een universiteit in lhusima heeft. Mensen uit lhusima gaan meestal naar oujda om te studeren!

Ik heb effe m'n vrouw gebeld en die zegt dat het een Thanawiyah is en geen uiniversiteit. Dat is een school voordat je naar de universiteit gaat.
Nou, ik moet je zeggen dat ik ook verbaasd stond toen ik dat hoorde op RTM. Er was namelijk een item in het journaal daarover.Tot dan toe had ik niet  gehoord van een universiteit in Alhuceima.

In Nederland heb je de Volksuniversiteit, wat niet echt een universiteit is. Misschien is het zoiets.

student1980


ameziane


VS

"Na tien jaar inactief te zijn geweest, kan de universiteit Charif Al Idrissi terugkijken op een bijeenkomst die zowel kwantitatief als kwalitatief een succes was. De universiteit is nieuw leven ingeblazen en het debat over de verschillende aspecten van de bovengenoemde thema’s werd grondig gevoerd, aldus de historicus Brahim Boualeb, lid van het wetenschappelijk comité van de universiteit."

Kennelijk hebben ze nieuwe moed uit de recente ramp in Elhucima weten te putten. Het is ook een mooi middel om onrusten te kanaliseren. Richt een werkgroep op om het uiteindelijk uit te laten monden in nietszeggende beleidsplannen die door de Makhzen vermalen worden tot los zand.
Overigens ben ik niet helemaal cynisch. De koning heeft door dit initiatief te steunen (en naar mijn sterke vermoeden is het z'n eigen initiatief) bewezen dat hij toch wel oog heeft voor de Riffijnen en de Imazighen in het algemeen. Net zoals hij eerder meermalen de corrupte Makhzen bekritiseerd heeft na de recente aardbevingen en moed heeft getoond om hen aan te pakken.
Al met al een goede ontwikkeling!

student1980

Citaat van: ameziane op 13/10/2004 om 16:30:16
Citaat van: student1980 op 13/10/2004 om 16:12:02
Universiteit is universiteit.
Hoe bedoel je dat?

Meer dat ik me afvraag of er zo iets als een volksuniversiteit bestaat in Marokko. En aangezien ze het als universiteit benoemen ga ik er ook vanuit dat het een universiteit is. Het is waarschijnlijk meer een plek waar discussies gehouden kunnen worden.

Tama

#9
Citaat van: abrid op 13/10/2004 om 15:21:46
Ja ok ameziane. Maar als mensen in Lhusima nog nooit van een Uni in hun stad hebben gehoord dan vind ik het wel vreemd dat men het hier over een universiteit in lhusima heeft. Mensen uit lhusima gaan meestal naar oujda om te studeren!

Ik heb effe m'n vrouw gebeld en die zegt dat het een Thanawiyah is en geen uiniversiteit. Dat is een school voordat je naar de universiteit gaat.


moulay ali charief is een middelbare school. Cherif indrissi is de naam van een vliegveld.
misschien is het tegenwoordig zo dat mensen namens de autoriteiten van al hoceima spreken maar zelf ergens op een eilandje zitten ofzo.dit is natuurlijk geen verassing omdat  marokkanen jaren lang in een fictieve democratie geloven.de laatste tijd lijkt het alsof steeds meer marokkanen in de leugens van de hogere hand willen geloven.de is de laatste verandering.


Masja

niets zo sneaky als een fictieve democratie, dan maar liever een duidelijk dict.regime , weet je tenminste waar je aan toe bent en vecht je niet tegen een schaduw

IIAwajie3erII

Citaat van: Thalwiest op 20/10/2004 om 20:41:16
Citaat van: abrid op 13/10/2004 om 15:21:46
Ja ok ameziane. Maar als mensen in Lhusima nog nooit van een Uni in hun stad hebben gehoord dan vind ik het wel vreemd dat men het hier over een universiteit in lhusima heeft. Mensen uit lhusima gaan meestal naar oujda om te studeren!

Ik heb effe m'n vrouw gebeld en die zegt dat het een Thanawiyah is en geen uiniversiteit. Dat is een school voordat je naar de universiteit gaat.


moulay ali charief is een middelbare school. Cherif indrissi is de naam van een vliegveld.
misschien is het tegenwoordig zo dat mensen namens de autoriteiten van al hoceima spreken maar zelf ergens op een eilandje zitten ofzo.dit is natuurlijk geen verassing omdat  marokkanen jaren lang in een fictieve democratie geloven.de laatste tijd lijkt het alsof steeds meer marokkanen in de leugens van de hogere hand willen geloven.de is de laatste verandering.


Omdat die zesde woestijnrat van marokko een paar keer zn smoel liet zien in arif , kan hij volgens sommigen niets meer fouts doen .
Men zegt ooh hij is beter dan zn pa dus nemen we genoegen met deze rat !
En dan heb je het niet eens over de slijmjurken die het kabinet worden genoemd .
Een slang baard slangen , dus verwacht geen mededogen van hem of enige vorm van menselijkheid !

Yidir__

Azul,

Er zijn een aantal projekten gaande in Arif, zoals de bouw van Universiteit in Nador, de weg langs de kust van arif, de bouw van de treinverbinding van Taourit naar Nador en de bouw van toeristische complexen(investering door Spaanse bedrijven).

Maar.................

Deze projekten zijn met grote vertraging(40 jaar laat) tot stand gekomen. Waarom? Dat blijft nog een vraag waarop de "vrije" Marokkaanse pers nog de antwoord moet publiceren. En worden deze projekten wel ooit voltooid?

Wil Arif zich verder ontwikkelen, dan moeten de handlangers van de Maghzen het veld ruimen. De ontwikkeling van Arif is achtergesteld mede dankzij de handlangers(mensen uit de rif gemeenschap zelf "dieven/verraders") van de Marokkaanse overheid(Maghzen) en de Marokkaanse overheid zelf. Daarom is het artikel ironisch te noemen. Tevens heeft het artikel niet over de Amazigh geschiedenis van Arif. Alleen over de orale amazigh cultuur.

D wenni netta,
Yidir

*-RiFFijn0s-*

Azul,

Als we echt iets van de Rif willen maken, dan moet de Rif zoiezo een autonome status krijgen met Nador als hoofdstad. Het ziet er allemaal wel zogenaamd veel belovend uit...maar het is de Rmaxzan die deze plannen bekend maakt.  En de Rmaxzan kennen we langer dan vandaag.

Dus of dit plan zal slagen heb ik mijn twijfels over. Ik hoop dat dit niet de zoveelste beloften zijn die zullen weg waaien.

IIAwajie3erII

Het enige dat ontbreekt is dat verdomde papiertje ter bevestiging , want al eeuwen worden we aan onze lot overgelaten .
Als ze (woestijnratten en hun maatjes) in de picture komen , is dat puur om hun zakken te vullen .
Ik verwacht niets van die loze beloften om de zaken te sussen , en al helemaal niets van zogenaamde long term projecten want we weten uit ervaring die eindigen altijd ergens in de vuilnisbak van een of andere dief !
Je kan wel hopen dat maar de geschiedenis heeft anders uitgewezen , en nog thans werden we ermee geconfronteerd .
Geen naiviteit mensen enige wat je van hun in rabat kan verwachten is afbraak en uitsel van hun zogenaamde projecten .
zoals die emezjef hassan ooit zei : geef die roeaffa net genoeg te eten , niet te veel want dan krijg je een opstand , maar ook niet te weinig want ook dan komt er een opstand , houd ze aan de praat en laat ze maar een end weg dromen van een beter leven !