stichting betrapt op geografische vervalssing!

Gestart door masin2003, 08/01/2004 om 20:22:27

masin2003

diegene die die kaart heeft getekend lijkt wel of hij vanuit het atlantische kust de kaart tekende dus vanuit 180 graden westelijker oogpunt (inplaats dat het van boven is getekend dus 90 graden) het is dus puur een soort gogel trukje om het te laten krimpen, om je iets te laten zien die eigenlijk heel anders eruit ziet.

snap je het nog niet?

stel je voor ik zou hetzelfde doen, maar dan ik zou de kaart tekenen vanuit 180 graden oostelijker (zeg maar ik teken hem kijkend vanaf algerije) dan zou de Rif breder eruit zien).

wil je een echte kaart zien dan moet je die 90 graden recht bovenop tekenen.

Waarom ik me zo druk om maak? dit is puur psychologisch om je dan het gevoel te geven dat jouw gebied piepklein is. en jou ook indirect het gevoel te geven dat je dan weing culturele rechten verdiend

allasian

#16
Ja dat klopt,even een andere vergelijking;in oude atlassen hebben ze Afrika veel kleiner laten lijken en Europa veel groter terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.

Tot dat ze daarvoor op hun vingers werden getikt.De eurocentristen werden genoodzaakt hun kaarten te herzien.

masin2003

CiteerJa dat klopt,even een andere vergelijking;in oude atlassen hebben ze Afrika veel kleiner laten lijken en Europa veel groter terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is.

Tot dat ze daarvoor op hun vingers werden getikt.De eurocentristen werden genoodzaakt hun kaarten te herzien.

azul

He he eindelijk iemand die snapte wat ik de hele tijd probeerde duidelijk te maken.

Ps: vraag iedereen die verstand heeft van geografisch tekenen of photografie heeft gestudeerd dan zul je ook snappen wat ik bedoelde met het 180 graden westelijker of oostelijker tekennen.

Ps: nog iets wat me daar opviel in hun teksten: bij de behandeling van het rif gebied hadden ze het over dat door de jaren heen, het arabisering zijn intree heeft gedaan.
heh?? welke riffijnse stam is dan gearabiseerd? want nergens in heel arrif die zij daar duidelijk maakten waar het ligt vind je een gearabiseerde arifi (behalve dan een paar arabieren die Naar nador stad of alhoceima zijn verhuist voor werk of voor zaken)
kijk als wij het hebben over dat de rifgebied dat door de jaren heen gedeeltelijk is gearabiseerd dan hebben we het over het westen van het rifgebied (dus jbala) en aangezien op die site duidelijk onderscheid is gemaakt tussen de jbalagebied en de Riffijnen gebied, dan snap ik niet wat ze bedoelen met dat het arabiserings proces haar intree heeft gedaan??? de makers hiervan googelen zo te zien met geografie en ook met de tekst.

hahah ad wenni netta, jullie hebben weer kennis gemaakt met het lelijke gezicht van de handlangers van arabisten en anti Riffijnen!

Ariaz

#18
Ik probeer te klikken op die link maar weloe het lukt mij niet, lukt ht bij jullie ook niet?





" I'm proud to be an Amazigh "

Arrows

#19

Citeerazul

He he eindelijk iemand die snapte wat ik de hele tijd probeerde duidelijk te maken.



Ps: nog iets wat me daar opviel in hun teksten: bij de behandeling van het rif gebied hadden ze het over dat door de jaren heen, het arabisering zijn intree heeft gedaan.
heh?? welke riffijnse stam is dan gearabiseerd? want nergens in heel arrif die zij daar duidelijk maakten waar het ligt vind je een gearabiseerde arifi (behalve dan een paar arabieren die Naar nador stad of alhoceima zijn verhuist voor werk of voor zaken)
wat je net zegt mensen gaan daar wonen en zaken doen! maar die krijgen wel een mooi stukje grond en doen net alsof dat ene stukje grond altijd al van hen is geweest! ook de ambtenaarsbanen zijn in nador allemaal ingepikt door arabieren! DUS ja de arabisatie is daar al begonnen! ze hebben hun intree gemaakt...maar vraag niet hoe?

Ait_touzini

CiteerIk probeer te klikken op die link maar weloe het lukt mij niet, lukt ht bij jullie ook niet?





" I'm proud to be an Amazigh "

Bij mij lukt ie ook niet maar ik heb die kaart wel eens eerder gezien.
Ik begrijp mauri heel goed over het feit dat het een vervalsing is. Ik heb ook nog een andere kaart gezien waarbij ze nador naast Oujda plaatsten en al hoceima in jbala. Ik had ook zoiets van wat zielig. Maar ik vindt dat we daar niets van aan moeten trekken. De echte geografische plaatsen staan wel in de grote bosatlas en wegenatlas.  Zulke domme zielige kaarten doen ze om het noorden te arabiriseren.  
waarom maken wij geen vervalste kaart in het voordeel van Arif a negh. Dan gaan we het Tarifest sprekende gebied heel groot maken. en gaan we die lelijke steden fes enz heel klein maken.  tegen dit soort onzin moeten we wel iets tegen doen vindt ik.
Er valt niet met ons te ouweoeren. Maak je verder niet zo druk om zo'n tegna kaart va die lelijkerds.

dwenni nta

masin2003

Citeerwat je net zegt mensen gaan daar wonen en zaken doen! maar die krijgen wel een mooi stukje grond en doen net alsof dat ene stukje grond altijd al van hen is geweest! ook de ambtenaarsbanen zijn in nador allemaal ingepikt door arabieren! DUS ja de arabisatie is daar al begonnen! ze hebben hun intree gemaakt...maar vraag niet hoe?

Azul a arrows nnegh :)

hahah qa mana zaken gha ggen! ik bedoelde daarmee meer smokkelen (trabando) volgens mij je kent Nador nietzo goed. ik heb daar nooit een arabier zien een stukje grond kopen of zelfs een huis kopen. de enige arabieren die wij daar hebben zijn zoals je zei mensen die als ambtnaren werken of militairen of politieagenten ) en hun nageslacht.
en die nageslacht spreken vreemd genoeg gewoon thmazight.
(we hebben wel een concentatie arabieren bij thanimath (tawima) en dat zijn ook militairen en hun familie (want thanimath is een militairen fort)en niet te vergeten ook bedelaars..

en dat heb je overal in Marokko: in elhoceima, ect. maar dat kan men geen arabisatie noemen. arabisatie is als de nadorianen spontaan Riffijns zouden gaan verruilen voor arabisch. en dat is absoluut niet het geval in Nador! sterker nog, andersom is waar! de meeste nageslacht van militairen en ambetnaren(trouwens zoveel zijn ze het ook weer niet) die gezeteld zijn in Nador dat zijn juist zij die spontaan het arabisch verruilen voor thmazight.
je hebt in de oude wijk van "Poblao" (Rigulares) ook veel nageslacht van militairen (en die waren als sinds ik me kan herinneren al helemaal verberberst. we hadden zelfs een speciale taal in die wijk die wij tha3raft n poblao noemden (3/4 thmazight en 1/3 arabisch door elkaar) en zelfs die tha3raft n poblao bestaat nu al niet meer. want ze praten nu allemaal thmazight n Nador. en heb daar veel vrienden van vroeger, als ik ze voor de grap agharbi noemde, werden ze boos! ze zeggen neccin e ttarwa ne Nadhûr! en dat heb je ook met polizario (voormalige irifiyan die uit algerije waren verdreven) zij praten in het begin algerijns arabisch en nu praten ze nu allemaal thmazight en ze zijn ook ttarwa n arrif. en 1 van hen is zelfs een van de eerste leden van ITHRAN en de hele bandleden van iseghwan n arrif bestond ook uit polizarios

bij ons in Nador als een agharbi spullen komt kopen en geen thmazight kent, hij zal meteen geflasht worden. en heb het zelf meegemaakt toen ik jong was dat ik ingehuurd ben (voor geld uiteraard :) ) om voor ze te kunnen vertalen op de markt anders werden ze simpelweg geflasht.

dus niks arabisatie, want als het zogaat, dan is meknes, tanger, tetouan, azeila, laarache, fes, azrou, ifran en veel andere steden ook verriffijnst*
de fout die er is wij irifiyan zijn vaak geneigd om het dramatischer te maken dan het al is. en dat wordt weer opgepikt door derden die daarvan een oliphant van maken.
* ik heb een nieuwe woord toegevoegd aan het nederlandse vocabilaire ;D

Ariaz

#22
Ik ga eerlijk zeggen de muziek dat erbij komt in de sectie RIF is wel zalig, heel zalig, zo met de fluit

Masja

de muziek in de atlantisch zuiden en midden-atlas is ook mooi en weemoedig, dan vergeet je waar de topic eigenlijk om gaat