Rmaxen en Arif: is een verzoening mogelijk?

Gestart door ameziane, 10/10/2004 om 16:41:51

Naffer

grap van de eeuw: een rifijnse republiek hewa
jullie rifijnen zouden eer doen aan de imazighen door te zwijgen over een republiek
probeer eerst maar eens te verzoenen onderling en niet telkens jullie sterkste mensen weg jagen
zie dat ook hier op deze website gebeuren gisteren nog en een paar weken geleden ook al
in de tussentijd zwijg jullie zetten de rifijnen alleen maar voor schut

Tafart

----------------------

abrid

Verdeel en heers politiek heeft in de Rif gewerkt, en werkt nog steeds!!Jammergenoeg.

Tafart

---------------

E3ber_Tastite

Citaat van: Naffer op 13/12/2004 om 09:16:10
jullie rifijnen zouden eer doen aan de imazighen door te zwijgen over een republiek
probeer eerst maar eens te verzoenen onderling en niet telkens jullie sterkste mensen weg jagen
zie dat ook hier op deze website gebeuren gisteren nog en een paar weken geleden ook al

Ik vindt dit, te al omvattend en generaliserend. Er is er maar één die de Riffijnen kapot maakt en dat is de Rmaxzen en niet de Riffijnen zelf. En jah, de Rif-republiek, blijft bij mij hoog in de vaandel staan, we zijn het Abdelkrim verschuldigt. Liever de Rif-republiek, dan het Marokko van vandaag. Tamazgha is al helemaal een grap, dit zal nooit bereikbaar kunnen zijn, al heb ik dit wel liever dan de Rif-republiek. Als ik reeel denk, dan zijn het beidde onbereikbaar.

Tafart

--------------

abrid

Tamazgha is een droom, een Arabisch land droom is een droom, groot israel is een droom, groot albanie is een droom, groot servie is een droom etc etc .

Beste Tafart, die mentaliteit vandaar word gewoon meegenomen naar hier. Maar we moeten ook zeker in de spiegel kijken.  Maar 1 ding de Riffijnen hebben wel de strijd geleverd die geleverd moest worden. En dat andere Marokkanen zijn ingezet om ze te bestrijden is ook een feit.

Rest ons alleen te leren van de fouten van onze voorouders. En vooruit kijken.

Kahina

Citaat van: Tafart op 13/12/2004 om 12:42:28
tussen rifijnen en autochtonen

Wie zijn de autochtonen. Ik neem aan dat je het over Marokko hebt. Trouwens ben ik het verder helemaal met je eens. Het is niet erg reeel om een rif republiek te creeren. Los van het feit hoeveel animo hiervoor is. Ik denk dat wanneer je blijft vasthouden aan dit doel (onafhankelijke rif republiek) we niet verder komen dan ruzieen.

E3ber_Tastite

Je hebt het over wat wenselijk is, een ideaal beeld. Maar laten we beginnen met wat noodzakelijk is, de werkelijkheid.

Dat eeuwig geruzie moet eens afgelopen zijn. Aanhoudende ruzie tussen mannen en vrouwen, tussen kinderen en ouders, tussen rifijnen en autochtonen... Dat komt echt niet van de maxzen maar de mesnen zef. Dat doen ze zelf.

He he, cool down man. Je lijkt wel op Pim Fortuin nu, die even alle moslims achterlijk noemt. Wees niet zo generaliserend, we weten heus wel dat we problemen hebben, dat hoeft iemand van buitenaf ons echt niet meer even de neus in te boren. We hebben ook kritiek op onszelf, en dat is maar goed ook. Er moet veel verbeterd worden, dat weten we ook wel.

Maar jij weet ook wel, dat die problemen niet alleen de oorzaak zijn van de Riffijnen zelf. Het heeft mede te maken met analfabetisme, immigratie enz. Elke bevolkingsgroep heeft zo haar problemen.

E3ber_Tastite

Citaat van: Kahina op 13/12/2004 om 12:50:22
tussen rifijnen en autochtonen

Wie zijn de autochtonen. Ik neem aan dat je het over Marokko hebt. Trouwens ben ik het verder helemaal met je eens. Het is niet erg reeel om een rif republiek te creeren. Los van het feit hoeveel animo hiervoor is. Ik denk dat wanneer je blijft vasthouden aan dit doel (onafhankelijke rif republiek) we niet verder komen dan ruzieen.

Hij heeft het over NL, in Marokko zijn we net zo goed de Autochtonen, al worden we daar behandeld als tweede rangs allochtonen.

abrid

Daar zijn we vreemdelingen in ons eigen huis. De vuile was minder buiten hangen is ook een optie. Onenigheid zal er altijd zijn. Alleen naar buiten toe moet je dat niet altijd laten merken.

Sa3ieD

Hassen 2 opgraven en in een cel stoppen, meer zit er eigenlijk niet in.

Marokko is zowieso goed in zondebokken uitzoeken, kijk maar naar de aanslagen in Casablanca, iedereen die actief was in islamitische kringen om de overheid te bekritiseren werd opgepakt.

De echte schuldigen van misdaden tegen de mensheid zullen  nooit worden opgepakt omdat deze mensen nog steeds aan de macht zijn in Marokko.

Masja

point c'est tout..                                         

IIAwajie3erII

Citaat van: Naffer op 13/12/2004 om 09:16:10

vriend zwijgen is geen optie als je wat bereiken wilt, eerder zwegen zij die verslagen werden en zie het resultaat .
Kijk een eigen republiek is helaas gewoon een droom van velen die heden in en onder de onderdrukking leven moeten .
Realistisch gezien is dit echter niet haalbaar, maar wat wel degelijk haalbaar is, is de eis naar meer vrijheid en volledige integratie van onze geschiedenis, cultuur en taal .
Dat is namelijk het minste waar we recht op hebben .
Neemt niet weg dat als er geen gehoor aan gegeven word er een tijd moet komen en zal komen dat mensen meer zullen eisen daar ze hun toekomst niet langer in de weegschaal willen leggen .
Een strijd word vooraf gegaan door een een velle verbale strijd, en soms hoeft het niet zo ver te komen als men deze verharding duidelijk waarneemt .
Nogmaals zwijgen is niet langer een optie, zij die daar wel voorstander voor zijn, zullen nog lang en ongelukkig in de onderdrukking leven.
Maw je moet toch een enorme laffaard zijn als je nu de strijd wil ontlopen, zonder na te denken welke erfennis je achter laat aan je kinderen en grootkinderen .
Opa was een laffaard en zo was pappa ook, zij lieten het gebeuren en ondernamen niets, nou dan ben je pas echt goed gezonken.
Verbale verharding is een must om die dove oortjes in Rabat beter te doen luisteren !
(nog thnx voor je pm bro)

*-RiFFijn0s-*

Als marokko en algerije binnenkort een oorlog beginnen, dan moeten wij onze kans pakken, en een Rif Republiek stichten!