Rmaxen en Arif: is een verzoening mogelijk?

Gestart door ameziane, 10/10/2004 om 16:41:51

ameziane

Salaam/Azul marra,

Marokko probeert het verleden achter zich te laten. Daarom is een verzoeningscommissie in het leven geroepen om de grove schendingen van mensenrechten te onderzoeken tijdens de periode die te boek staat als 'de jaren van lood'.

Afgelopen vrijdag was er een bijeenkomst in Amsterdam over dit onderwerp.Er waren mensen uitgenodigd uit Europa, Marokko,Peru en Zuid-Afrika.Deze laatste 2 landen hebben al ervaring opgedaan met zo'n waarheidscommissie.
Een van de genodigden was Aziz ben Azzouz van het comite 'Waarheid in de Rif' uit Alhoceima. Hij wil dat binnen die verzoeningscommissie de Rif ruime aandacht krijgt, vooral door de gebeurtenissen van 1958/1959 en 1984.

De NPS radio heeft een verslag gemaakt van de bijeenkomst (in Darija) en die kun je hier beluisteren:
http://www.omroep.nl/nps/maroc/welcome.html?radio.html~content

IIAwajie3erII

tfoe wat een stel zwijnen !
Verzoening terwijl ze nog geen half jaar geleden ons eens goed op de feiten gedrukt hebben in de rif (aardbeving).
Wie in deze valkuil trapt is een onwetende .
Alles wat men wil bereiken is dat de roeffa zich gaan neerleggen bij de arabische imigrant die het land en zn bevolking goed aan het verkrachten is !

Augustin

Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
roeffa

Azul,

Ik denk dat je geen Riffijn bent, ik zou zeggen spreek voor  jezelf

Groetjes

hamza

Citaat van: Augustin op 10/10/2004 om 18:02:58
Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
roeffa

Azul,

Ik denk dat je geen Riffijn bent, ik zou zeggen spreek voor  jezelf

Groetjes




amazigh klinkt veel beter.


IIAwajie3erII

Citaat van: Augustin op 10/10/2004 om 18:02:58
Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
roeffa

Azul,

Ik denk dat je geen Riffijn bent, ik zou zeggen spreek voor  jezelf

Groetjes

goh een spellings fout , en je denkt dat ik geen riffijn ben ?
Knap ben je mossad ?
want dan weten we precies waarom zij faalden op 11 sep .
mien tekkaat eteghjoesh nesh derrifie da hoorie , eddeshe3 wewwethhoem a3rabben em teghniefth !


IIAwajie3erII

Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
tfoe wat een stel zwijnen !
Verzoening terwijl ze nog geen half jaar geleden ons eens goed op de feiten gedrukt hebben in de rif (aardbeving).
Wie in deze valkuil trapt is een onwetende .
Alles wat men wil bereiken is dat de roeaffa zich gaan neerleggen bij de arabische imigrant die het land en zn bevolking goed aan het verkrachten is !

IIAwajie3erII

Citaat van: Augustin op 10/10/2004 om 18:02:58
Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
roeffa

Azul,

Ik denk dat je geen Riffijn bent, ik zou zeggen spreek voor  jezelf

Groetjes

Moet je beter lezen ,
ik gaf aan mijn visie over wat ik denk dat men tracht te bewerkstelligen !
En in heb nergens gezegd dat ik namens iemand spreek of dat ik hun op welke wijze danook hier als een geheel vertenwoordig !
maar geef niet meneertje september , pak je leesbril voortaan zie je het beter .
Ik ben riffijn zo puur door een spellingsfout had je je mondje klaarstaan , tezz sukkel , roeaffa riffijnen irriefien is allen het zelfde !
Maar de vraag is of dat het kleine arabische breintje wel zo ver kan reiken omdat te snappen , en ik denk van niet !

IIAwajie3erII

Citaat van: IIAwajie3erII op 10/10/2004 om 18:37:12
Citaat van: Augustin op 10/10/2004 om 18:02:58
Citaat van: x op 10/10/2004 om 16:49:06
roeffa

Azul,

Ik denk dat je geen Riffijn bent, ik zou zeggen spreek voor  jezelf

Groetjes

vertenwoordig !
kan men text op de een of andere manier niet wijzigen , maar dit had het woord ''VERTEGENWOORDIG '' voordat je gaat beginnen te denken dat ik een Dietsher ben als jou !

ameziane

Aziz ben Azzouz noemt een aantal voorwaarden om de weg te openen naar een verzoening:

* Het direct starten van de ontwikkeling van het gebied. In zijn ogen is het een verzoening met de Rif als geheel en niet alleen met zijn bewoners.
*Het overbrengen van de stoffelijke resten van Abdkrim van Egypte naar zijn geboorteplaats.
*Onderzoek naar massagraven van de slachtingen van 1958/1959
*Wat betreft de schadevergoeding voor de slachtoffers/nabestaanden vindt hij dat er geluisterd moet worden naar de slachtoffers om te vernemen wat die wensen.

Augustin

Citaat van: IIAwajie3erII op 10/10/2004 om 18:37:12
maar geef niet meneertje september , pak je leesbril voortaan zie je het beter .
Ik ben riffijn zo puur door een spellingsfout had je je mondje klaarstaan , tezz sukkel , roeaffa riffijnen irriefien is allen het zelfde !





Sorry, ik dacht dat je een volwassen iemand was.


Dora

Citaat van: ameziane op 10/10/2004 om 16:41:51
Salaam/Azul marra,

Marokko probeert het verleden achter zich te laten. Daarom is een verzoeningscommissie in het leven geroepen om de grove schendingen van mensenrechten te onderzoeken tijdens de periode die te boek staat als 'de jaren van lood'.

Afgelopen vrijdag was er een bijeenkomst in Amsterdam over dit onderwerp.Er waren mensen uitgenodigd uit Europa, Marokko,Peru en Zuid-Afrika.Deze laatste 2 landen hebben al ervaring opgedaan met zo'n waarheidscommissie.
Een van de genodigden was Aziz ben Azzouz van het comite 'Waarheid in de Rif' uit Alhoceima. Hij wil dat binnen die verzoeningscommissie de Rif ruime aandacht krijgt, vooral door de gebeurtenissen van 1958/1959 en 1984.

De NPS radio heeft een verslag gemaakt van de bijeenkomst (in Darija) en die kun je hier beluisteren:
http://www.omroep.nl/nps/maroc/welcome.html?radio.html~content

ik ben samen met een paar andere naar die conferentie geweest > ben na de inleiding weggegaan..kreeg er maagzuur van...ze vertelde niets nieuws > "ja we moeten blijven debateren en onze gedachte gaat naar de slachtoffers die hun leven hebben opgeofferd"..yeghhh. hoe lang bestaat die waarheidscommissie??..en wat hebben ze bereikt??..nee laat ik het zo zeggen, wat hebben ze uberhaupt gedaan???

aziz was ervan overtuigd dat hij en mohammed rabae goede vrienden zullen worden > ben benieuwd!!!!

sraam L_L

ameziane

#11
Citaat van: lopende_lach op 14/10/2004 om 10:04:32
hoe lang bestaat die waarheidscommissie??..en wat hebben ze bereikt??..nee laat ik het zo zeggen, wat hebben ze uberhaupt gedaan???
Nou,ja...hun taak is dus uit te zoeken wat voor misdaden hebben plaatsgevonden ,wie daarvoor schuldig is en hoe de slachtoffers gecompenseerd kunnen worden. Ze kunnen zelf mensen niet berechten ofzo.Hun taak is om verslag uit te brengen.En dat moeten ze doen in april 2005.

Maar het is niet waarschijnlijk dat de hele beerput opengaat,want er kunnen wel eens zaken tevoorschijn komen die rechtsstreeks voeren naar de vader van de huidige koning.En dat zou weer de monarchie in een kwaad daglicht stellen.Ook is het zo dat nogal wat verantwoordelijken voor die praktijken nog posities innemen binnen het regime.

Maar al met al is het grote winst dat deze onderwerpen openlijk besproken worden, tot voor kort was dat ondenkbaar.
Voor diegenen onder ons die het Frans machtig zijn, dit is hun website
http://www.ier.ma

ameziane

Citaat van: lopende_lach op 14/10/2004 om 10:04:32
aziz was ervan overtuigd dat hij en mohammed rabae goede vrienden zullen worden > ben benieuwd!!!!
Wat bedoel je hiermee?

Tama

binnenkort een uitgebreid verslag van de conferentie.misschien kunnen we dan wat inhoudelijker gaan praten.

Dora


Citeer
Wat bedoel je hiermee?
Citeer

nou aziz als waarheid commissaris en rabae als politieke vluchteling....zou dat samen gaan denk je???...een vluchteling die alles naar boven wil halen (dus ook de fouten van de koningen) > en hard en fel is tegen het belijd daaro...en aziz die alleen naar boven gaat halen wat er naar boven mag gehaald worden ( je denkt toch niet dat de gehele waarheid te zien zal zijn)...het zal me niets verbazen als het rapport eerst doorgelezen wordt door de koning....