Hoofdmenu

Aanraders

Gestart door Wasilla tarifest, 10/10/2004 om 00:36:09

Maysa

Citaat van: dunit op 10/03/2005 om 11:53:44
Het nieuwe boek van Abdelkader Benali is uit:

'Laat het morgen mooi weer zijn'

Ik ben er nog maar net in begonnen, maar nu al weer meegesleept door het verhaal...zo'n boek dat je niet kan laten liggen...

Er is nog een nieuw boek van Abdelkader Benali (dat hij samen met de historicus Herman Obdeijn geschreven heeft ) uit: "Marokko door Nederlandse ogen 1605-2005".
Vandaag zou hij over zijn nieuwe boek spreken in het bibliotheekfiliaal van het Oude Noorden in Rotterdam.
Is er nog iemand geweest?

Samariaan

A thousand roads to Makkah: Michael Wolfe

Wolfe (zelf een bekeerde moslim) heeft in dit boek 23 verhalen gebundeld van verschillende mensen en hun reizen naar Makkah (hajj) in de periode van 1050 tot 1990.

Mensen die de revue passeren verschillen van Ibn Battuta (1326) tot Malcom X (1964). Een interresant onderdeel van het boek zijn de verhalen van ongelovigen die stiekem Makkah zijn binnengetreden.

qaqrieuw

Citaat van: Jonas_lcf op 10/10/2004 om 00:51:41

heb je ze allemaal gelezen of lijken de titels interessant?

meeste heb ik vluchtig doorgelezen maar vond het niks... niet echt mijn smaak
a sjodemiter

miss.F.

Citaat van: MohamedUK op 31/03/2005 om 19:10:18

Wolfe (zelf een bekeerde moslim) heeft in dit boek 23 verhalen gebundeld van verschillende mensen en hun reizen naar Makkah (hajj) in de periode van 1050 tot 1990.

Mensen die de revue passeren verschillen van Ibn Battuta (1326) tot Malcom X (1964). Een interresant onderdeel van het boek zijn de verhalen van ongelovigen die stiekem Makkah zijn binnengetreden.

hoe hebben ze dat geflikt, die ongelovigen? Of moet ik het boek zelf maar lezen?

Samariaan

Citaat van: miss.F. op 01/04/2005 om 22:31:21

hoe hebben ze dat geflikt, die ongelovigen? Of moet ik het boek zelf maar lezen?

Starting  in the early 1500s, a new breed of travelers began to arrive in the Red Sea area. Attaching themselves to  trading caravans, learning enough Arabic to pass, a few of these adventurers made it all  the way  to Makkah, and  a handful even wrote about  it...[p71]

miss.F.

Citaat van: MohamedUK op 01/04/2005 om 22:47:50
Citaat van: miss.F. op 01/04/2005 om 22:31:21

Starting  in the early 1500s, a new breed of travelers began to arrive in the Red Sea area. Attaching themselves to  trading caravans, learning enough Arabic to pass, a few of these adventurers made it all  the way  to Makkah, and  a handful even wrote about  it...[p71]

ben benieuwd of zij ook aan de tawaf hebben meegedaan, ik ga dat boek wel eens lezen

Samariaan

yup is de moeite waard, vooral uit historisch oogpunt.

miss.F.

Citaat van: MohamedUK op 01/04/2005 om 23:00:39
yup is de moeite waard, vooral uit historisch oogpunt.

nou, ik heb m genoteerd, dat wordt de volgende aankoop

dunit

Nu aan het lezen (erg goed):

Koninkrijk van Zand door David Ball

Gaat voor over half Franse, Half Tuareg familie.

Tamza

'Ramadan, sultan van alle maanden' van Marjon Buitelaar. Had het boek per ongeluk uit de bieb meegenomen ipv een boek die ik eigenlijk wilde pakken. Maar ja, zal op dat moment wel weer verstrooid geweest zijn dat ik niet wist welk boek ik gepakt had.

Muhim, tot mn verrassing bleek het boek best interessant te zijn. Het boek is een reeks bevindingen van een antropologe die in de jaren '80 tweemaal een paar maanden in Marokko verbleef rond de periode van de Ramadan. Het ene jaar in Berkane, het andere jaar in Marrakesh. Haar informanten waren vrijwel allen vrouwen, dus de beleving van de Ramadan wordt vooral vanuit de Marokkaanse vrouwenwereld geschreven. Komen veel anecdotes aan bod die vaak erg herkenbaar zijn en grappig. Gedetailleerd wordt o.a. beschreven hoe men de Ramadan voorbereidde, de verloop van de Ramadan en de Nacht van de Beslissing (djillet n seb3a 3awcin) beleefde, de eenwording van de Islamitische gemeenschap en ook hoe men Ramadan in Nederland beleeft.

Er waren overigens duidelijk verschillen tussen het Riffijnse Berkane en de grote stad Marrakesh in hoe men de Ramadan beleefde. Wel jammer dat ze niet zoveel over Berkane schrijft als over Marrakesh. Een van de redenen daarvan was dat ze in Berkane de Riffijnse taal, waar haar informanten continu als spreektaal naar overschakelden, niet machtig was.

Rwezna

Ik ben nu 'de ontdekking van de hemel' (Harry Mullish)aan het lezen, tot nu toe erg leuk en niet deprimerend dus misschien iets voor Chatt zi arrif

Dobry Den

Een charmant boek wat ik nu aan het lezen ben, is Infante's Inferno van Guillermo Cabrena Infante.

abrid

Ik weet niet of dit boek al eerder is aangeraden maar het is echt een aanrader ;) Staat veel info in van M. Abd el KRim, Jaar der Helmen, straf processen van Skhirat mits ze een proces kregen want velen verdwenen zonder vorm van proces ,studentenopstanden 1984, oufkir, ben barka,abes lmese3di, ababou, dlimi etc Het is naar het nederlands vertaald.

Titel:
Een bevriend staatshoofd van de Franse journalist Gilles Perrault (Ambo, 1992).

miss.F.

Ik heb in het weekend de Da Vinci code dan eindelijk gelezen en wat een goed boek is dat, ik kon m gewoon niet wegzetten!! En nu wil ik per se een bezoekje brengen aan le Louvre

Tama

Zohra & Onzia, Yurek
Zohra en de gazellen Volkssprookjes en verhalen uit Marokko

Zohra bezocht in de zomer van 2004 voor het eerst sinds haar jeugd haar vader in Marokko op. Ze werd er geconfonteerd met een achtergebleven stuk van haar identiteit, jeugdherinneringen en een halfvergeten verleden. In april 2005 deed Zohra in de Marokkaanse Sahara mee aan de Rallye Aïcha des Gazelles. Deze rally met uitsluitend vrouwelijke teams wordt al 15 jaar georganiseerd ten voordele van gescheiden en verstoten Marokkaanse vrouwen. In Zohra en de gazellen worden eeuwenoude, voornamelijk mondeling overgeleverde sprookjes, volksverhalen en legendes door Zohra doorverteld en gekruid met haar Marokkaanse jeugdherinneringen. Maar Zohra maakt in dit boek meteen ook de balans op van de recente reizen naar haar geboorteland. Alles past wonderwel in elkaar: de magische verhalen die ze in haar jeugd door tantes, ooms en oma’s hoorde vertellen, de lokroep van haar wortels en de sfeer van de markt in Marrakech… Zohra Aït-Fath (1975) is het kind van een Marokkaanse vader en een Limburgse moeder. Ze maakte in de jaren negentig furore met de dance-formatie 2Fabiola, waarvan ze de zangeres en frontvrouw was. Daarna begon ze aan een succesvolle dj-carrière en groeide ze uit tot jeugdidool via haar rol van Maggie in Spring. Yurek Onzia (1967) is journalist en columnist. Hij werkte voor verschillende Vlaamse en Nederlandse media. Couscous royal voor het slapengaan

non-fictie
Oktober 2005
22,5x27
240 blz.
Prijs: 18.95 EURO
90 56

Verkrijgbaar in elke boekhandel