Islamitische  Amazigh Partij!!!!!!

Gestart door moh26, 25/09/2003 om 17:56:21

Dora

#75

CiteerAzul,

Wat is er mis mee als je wel of niet naar Arabische muziek luistert? Is het een verplichting om naar het Arabisch muziek te luisteren?

D wenni netta,

Yidir



jij reageert op 1 bericht maar vergeet de vorige berichten te lezen...daarom verwijs ik je daar naar toe...

thalla tekegfenesch!!!

Dora

CiteerWat zouden jullie denken van een organisatie die we TARWA UMUNI noemen (kinderen van het samengaan) voor het tamazight en voor ons bewustzijn.We mogen daarom niet alleen partij kiezen voor het rif-volk maar voor alle imazighen in Noord-Afrika als een allusie op het portail du peuple amazigh. Kabyle.com dat zich meer bezighoud met de Iqbayliyen dan met alle Imazighen. Maar swat we zijn er en we moeten in actie schieten met in het achterhoofd dat iedere beweging klein is begonnen, maar ik hoop dat jullie inzien dat we voor elke amazigh moeten instaan wat zijn cultuur en taal betreft incha allah. We hebben capaciteiten en moeten het commentaar opzijzetten om een organisatie te lanceren  die niet zal afzwakken naar individuele ambities maar zal evolueren tot de spreekbuis van elke amazigh.

Azul let's stand on our feet
how can you stand on your feet when your own people have other thoughts??, geen 1 amazigh denkt als zijn broeder of zuster, ik heb hiervoor al de verschillen uitgelegd. zolang onze denkwijze niet 1 zijn kan je ook nergens voor strijden. en de culturen van de rif, sous, sluh en kbayl zijn te verschillend. hier kan je al helemaal geen 1heid in krijgen. ik zou zeggen begin klein en bouw het rustig op. niet in het diepe springen als je nog niet in het pierrebadje kan zwemmen!!!

Yuba

#77
hallo allemaal

dus het gaat om een mislukte imazighen eenheid.
vervolgens moeten we toegeven dat we een zware achteruitgang beleven,maar dat is niet omdat de imazighen dom zijn maar omdat ze onderdrukt door lange eeuwen van het bezet,zowel bij de romeinen als bij de arabieren,en daarmee wil ik niet zeggen dat de imazighen slim zijn,we zijn gewoon mensen zoals de arabieren en de romeinen.
maar,moeten we stilstaan en in onze slaapkamer schreeuwen omdat de amzighische eenheid is zoals de islamitisering van de joden??
okke,we gaan ervanuit dat de amazighische eenheid bijna onmogelijk vooral in andere landen,dan wat moet men  ertegen doen.
naar mijn eigen bescheiden mening moeten de actieve imazighen buiten het terein van de politiek(want het is momenteel vervloekt).hoe bedoel ik buiten het terrein van de politiek???
*het probleem is dat de imazighen denken dat tamazight HARAM is,zoiets,en ze denken dat slim zijn als ze gearabiseerd worden en ze arabisch beter dan berbers spreken,volgens hen zijn de tamazighttalig analfabisten.
daarvoor moet men in de eerste instantie laten zien dat de imazighen geen arabieren zijn maar wel imazighen.hoe???
laten weten dat tamazight een eigen schrift heeft en alhoewel het op hebreeuws lijkt  is het geen hebreeuws is +
films in het tamazight of casset om te beluisteren +muziek in het tarifiet(gerichte en bewuste muziek zeker)+ activiteiten in de buurt of in de stad met of zonder arabieren of joden ....maakt niet uit+ook als dat mogelijk is voor de imazighische organisaties ,zouden ze het best een antal films naar het tamazight vertalen (al rissaala,gladiator en de films de betrekkingen hebben met de amazighische geschiedenis of de intersses van de imazighen...+ amazighisch schrift op het uitzicht van de winkels en de cafés ...spelen ook mee.

volgens mij kan men alleen over de imazighen spreken na een aantal activiteiten sprken.
maar betekent dat de politieke imazighische partijen onzin zijn???
absoluut niet,hoe meer hoe sterker hoe meer ervaren hoe meer bekend.

    wassalam,azul..

nour

#78

CiteerAssalam oualaikom allemaal,

het gaat slecht in Nederland, in elk opzicht dan ook,vooral de situatie van allochtonen, die wordt met de dag slecht en slechter!!!!! En vooral wij,imazighen,of in het algemeen, marokkanen, worden wij van alles en nog wat beschuldigd.
Maar wij doen nauwelijks onze mond open, wij discussieren niet, wij laten nooit onze meningen;onze visie naar boven komen!!!!! Het is nu tijd om rijp te worden; om wakker te worden en stevig in onze schoen gaan staan, en onze rechten & plichten te verdedigen en een plek voor onze normen en waarden in dit land te reserveren.
Maar dat realiseren we niet met slapen en rondhangen hier en daar, maar wel met een partij, die de wensen en eisen van onze ouderen, kinderen, vrouwen,...etc verdedigd en behartigd. Daarom wil ik, en samen met een paar andere leden een politieke partij gaan oprichten, die zijn focus gaat leggen in deze samenleving op het verbeteren van de situatie van allochtonen en vooral onze oudere mensen van Imazighen!!!!
Dus wie wil er mee doen???? U denkt dat U de juiste persoon bent, die kan bijdragen tot het verbeteren van de situatie van Allochtonen, en voor deze partij leveren hetgene wat gewenst is, dan zie ik graag uw reactie tegemoet.
Ps: samen zijn we sterk!!!
 Â   andere suggesties of ideeen zijn welkom

met vriendelijke groet, moh26


één tip, maak er niet een islamitische Amazigh partij van....dit sneuvelt al bij voorbaat. Omdat mensen zich dan buitengesloten voelen die niet van amazigh afkomst zijn.  Dezelfde fout heeft AEL begaan, door Imazighen met hun nationalistische ideeen uit te sluiten.   als je een partij wilt oprichten, kijk dan niet naar afkomst.  Dat je daarnaast een verborgen agenda hebt (hoeft niet niemand te weten)  want zo werkt politiek nu eenmaal,  je  trekt zieltjes aan, je hangt ze als het ware een worst voor de neus  en als je eenmaal aan de macht bent, ga je gewoon je eigen belangen berhartigen.

Zian

#79

Citeeren helaas in de context van jammer dat we geen 1heid vormen als imazighen. je hebt verschillende soorten gedachtengangen bij de imazighen.bv;
* radicale imazighen
* imazighen die wat makkelijker zijn.
* imazighen die zichzelf arabieren noemen.
* imazighen die erg gelovig zijn en alles doen via islamitische oogpunt.
* imazighen die vrijdenkend zijn,
* en tot slot de imazighen die helemaal niet (meer) geloven.

kan jij hierin een 1 heid vormen?????
Het antwoord is ja!
Alle volkeren verschillen en wij ook. Waarom vormen alle volkeren een eenheid en wij niet.?

De kuurden verschillen ook, maar ze staan allemaal (Moslims, Communisten, Atheïsten, radicale moslims, Nationalisten) achter Oejalan. Oejalan is een communist en wil niets weten van de Islam, maar de kuurden steunen hem omdat hij vocht voor onafhankelijkheid van de Turken.

Wat ons bindt is het bloed, de voorouders, de geschiedenis, en de toekomst.

Politiek opvattingen (links, rechts, communisme, etc), of religieuze opvattingen (radicale Islam, liberale Islam, helemaal geen geloof, Christendom, enz) moeten we even vergeten. Als we het voor het zeggen hebben in ons land, dan gaan we partijen oprichten en de meerderheid regeert.
 



Dora

#80

CiteerHet antwoord is ja!
Alle volkeren verschillen en wij ook. Waarom vormen alle volkeren een eenheid en wij niet.?

De kuurden verschillen ook, maar ze staan allemaal (Moslims, Communisten, Atheïsten, radicale moslims, Nationalisten) achter Oejalan. Oejalan is een communist en wil niets weten van de Islam, maar de kuurden steunen hem omdat hij vocht voor onafhankelijkheid van de Turken.

Wat ons bindt is het bloed, de voorouders, de geschiedenis, en de toekomst.

Politiek opvattingen (links, rechts, communisme, etc), of religieuze opvattingen (radicale Islam, liberale Islam, helemaal geen geloof, Christendom, enz) moeten we even vergeten. Als we het voor het zeggen hebben in ons land, dan gaan we partijen oprichten en de meerderheid regeert.
 



oculan vocht voor een eigen staat, en velen koerden steunden hem daarin. wil jij dat nu gaan vergelijken met de imazighen van nu?? die hun eigen identiteit verloochen en zichzelf arabier noemen?? imazighen die de andere kant opkijken als je ze met de amazighkwestie confronteerd?? imazighen die zo bezig zijn met "hun leventje leiden", vergeten waar ze vandaan komen en wie ze zijn?? denk je echt dat het gaat lukken??..ik hop het dat zeker maar mijn twijfel wordt wel met de dag groter. niemand steunt je als je het over een amazighbroeder hebt die steun nodig heeft, maar als een meneer opstaat zoals jahjah dan staan ze in de rij......nee ik denk dat onze broeders en zusters eerst nog wakker geschud moeten worden voordat je werkelijk kunt ingrijpen, want strijden voor een volk waarvan meer dan de helft zich niet meer tot die volk vindt behoren is een onmogelijk missie!!!!

Ariaz

#81
Laat het duidelijk zijn mensen wij willen geen onafhankelijke staat, wij willen


erkenning van de amazigh in z'n totaliteit, wij willen dat de overheid met haar eigen mond zegt " ja inderdaad marokko is een amazighland "


wij willen helemaal geen onafhankelijkheid, wij willen terugkeren naar de oudheid (niet verkeerd denken), toen de imazighen hun eigen namen hadden, toen de iamzighen een RIJK waren, toen de imazighen opkwamen voor hun rechten,


volgens mij zijn al die arabische namen FAKE, weg ermee,


DE AMAZIGH BEWEGING IS NIET TE STOPPEN

AFRA

#82
AZUL


ariaz heeft een groooooot gelijk,een autonomie is een vergissing als men zo denkt ,want marokko  is van imazighen,
als men de slimme zou willen uithangen en zei dat we de arabieren moeten uitmaken dan maken we de ex-imazighen en ons lang marokko uit.
*de marokkaanse arabieren,nog preciezer,de mearokkaanse gearabiseerden,spelen de gootste rol niet om de imazighen te negeren.want dat van het belang van de koning,hij is geen nationalist of een arabier in hart en nieren ,maar hij is dat mens die alles doet voor zijn eigen belangen voor of tegen de arabieren,zo blijft hij een koning,

kortom,en zoals ariaz zei,zou ik nooit een autonomie voor de imazighen willen ,dat is aan de ene kant,aan de andere kant,moet het niet dat een arabier de top in marokko is,

het moet absoluut niet

azul

AFRA

#83
en mijn exuses voor mijn slechte nederlands,dat is ook feit,weet ik
afgang

Dora

CiteerLaat het duidelijk zijn mensen wij willen geen onafhankelijke staat, wij willen


erkenning van de amazigh in z'n totaliteit, wij willen dat de overheid met haar eigen mond zegt " ja inderdaad marokko is een amazighland "


wij willen helemaal geen onafhankelijkheid, wij willen terugkeren naar de oudheid (niet verkeerd denken), toen de imazighen hun eigen namen hadden, toen de iamzighen een RIJK waren, toen de imazighen opkwamen voor hun rechten,


volgens mij zijn al die arabische namen FAKE, weg ermee,


DE AMAZIGH BEWEGING IS NIET TE STOPPEN
mohammed de 6e heeft erkenning gegeven aan de imazighen in marokko. een tijdje terug was dat nog op tv te zien. maar zoals je ziet zijn we daardoor niet erg veel mee opgeschoten. hij kwam zema voor de tv ons medelen dat hij de imazighen erkent en dat wij de werkelijke inwoners van marokko zijn. daarna zijn de amazighlessen in marokko van start gegaan en verkeersborden in het tmazight langs wegen in het noorden neergezet. (kort daarna trouwens weer weggehaald). maar is dit de erkenning waar wij voor streven ariaz?? nee toch??....ik denk dat het meer is dan erkenning alleen!!!

VS

#85

Citeermohammed de 6e heeft erkenning gegeven aan de imazighen in marokko. een tijdje terug was dat nog op tv te zien. maar zoals je ziet zijn we daardoor niet erg veel mee opgeschoten. hij kwam zema voor de tv ons medelen dat hij de imazighen erkent en dat wij de werkelijke inwoners van marokko zijn. daarna zijn de amazighlessen in marokko van start gegaan en verkeersborden in het tmazight langs wegen in het noorden neergezet. (kort daarna trouwens weer weggehaald). maar is dit de erkenning waar wij voor streven ariaz?? nee toch??....ik denk dat het meer is dan erkenning alleen!!!
Misschien is het inderdaad niet erkenning alleen, maar wie had ten tijde van Hassan 2 durven dromen dat dit er ooit zou komen. Overigens moet je die erkenning wel ernstig relativeren. Het is misschien wel bij monde van de overheid erkent, maar het wordt op alle mogelijke manieren gedwarsboomd door uitvoerende organen (de Makhzen), zoals het voorbeeld van die verkeersborden.
En natuurlijk is het niet alleen erkenning. Het is al een grote stap, maar als de mensen daar nog steeds honger lijden en geen hoop op de toekomst hebben, kortom primaire levensbehoeften ontbreken, dan kan het wat hun betreft ook gestolen worden. Misschien dat de roep om terug te keren naar de eigen wortels des te groter is, omdat er alleen maar ellende en een falende autoriteit is sinds de Arabieren aan de macht zijn.

Dora

#86

CiteerMisschien dat de roep om terug te keren naar de eigen wortels des te groter is, omdat er alleen maar ellende en een falende autoriteit is sinds de Arabieren aan de macht zijn.
wat wil je hiermee zeggen??, dat wij allen terug moeten naar arif/maroc om de voorzieningen van onze broeders en zusters te verbeteren???

VS

#87

Citeerwat wil je hiermee zeggen??, dat wij allen terug moeten naar arif/maroc om de voorzieningen van onze broeders en zusters te verbeteren???
Daarvoor hoef je niet terug. Dat kan je trouwens ook niet vragen van deze generatie, die bijna allen in Nederland geboren en getogen zijn.
Wat wij kunnen doen is investeren in Arif, in de industrie en toeristische sector en de rest van de economie. Dat is tot nu toe beperkt gebleven tot het bouwen van huizen en opzetten van cafeetjes. Dat is toch niet wat ze daar nodig hebben. Het komt trouwens ook deels door de Makhzen, dat er niet geinvesteerd wordt in werkgelegenheid creeerende investeringen. Op alle mogelijke manieren worden investeerders tegengewerkt, die met grrotse plannen kwamen voor Arif. Vergunningen worden niet verleend, banken werken niet mee aan krediet en ondernemingsplannen, geen gunstig investeringsklimaat, terwijl het economisch potentieel redelijk is. Ik zuig dit niet allemaal uit m'n duim, maar het is gebasseerd op onderzoek van een medestudent voor z'n eindscriptie.
Dan denk ik, hoe kan je daar invloed op uitoefenen?
Door een sterke organisatie van Europese Imazighen, wat er nog altijd niet is en nooit is geweest. Altijd weden we vertegenwoordigd door de gearabiseerde Marokkanen, veelal afkomstig uit het Arabische gedeelte van Marokko. Nee, als wij ons hier eenmaal weten te organiseren, kunnen we met het kapitaal dat elk jaar geimporteerd wordt en wat er al is geexporteerd, invloed uitoefenen op het beleid van de Marokkaanse overheid. Een soort van machtige lobby-groep, die meebeslist over het wel en wee van Arif.
Dan moet je dus kijken hoe organiseer je de boel?
Daar is men dus nu mee bezig. Door allereerst bewustwording van onze gemeenschappelijke cultuur wat ons houvast, eigenwaarde en kracht geeft om met elkaar, dus de Imazighen in Europa, samen te werken. Misschien dat de Marokkaanse autoriteit daarom zo krampachtig bezig is om Imazighen een beetje tevreden te houden met het invoeren van Tamazight onderwijs enz, om de angel eruit te halen en de frustratie van de Ariffi te kanaliseren.
Maar ik zie de toekomst hoopgevend tegemoet. Deze tweede en derde generatie is nog jong en moet z'n plaats nog verdienen in Nederland. Als dat eenmaal gebeurt is zal ook Arif de vruchten daarvan plukken.

Power to the people ;)

Dora

#88
may GOD bless you!!

inderdaad je kan investeren wat je wil maar het wordt allemaal ingepikt. daarom begrijp ik dan ook niet waarom nog steeds mensen niet inzien wat hen wordt aangedaan. waarom men ze als de "verlossers" ziet, onze "moslimbroeders". want doet een moslim dit een ander aan? marokko is geen arm land, het maakt zichzelf arm. het is een van de welvarendste derder wereld land in heel afrika. en toch zie je hier weinig van.

jammer dat de arabieren onze broeders en zusters wijs hebben  gemaakt dat zij de vertegenwoordigers zijn van de islam, en zij er nog in trappen ook. hierdoor hebben velen de islam of de rug toegekeerd of het zo hevig omarmt dat ze niet meer de islam volgen maar het arabisme.

Goner

#89
Ik verwacht dat het jullie gaat lukken door hard werken, door volharding en zonder geweld, het tij te keren, deze generatie of de volgende. Daarmee zullen de Imazighen een voorbeeld zijn van ware beschaving, en een teken van hoop.