Islamitische  Amazigh Partij!!!!!!

Gestart door moh26, 25/09/2003 om 17:56:21

Goner

#30
Azul,

Ben geen Amazigh en geen moslim, dus aansluiten kan ik me niet, maar ik wil jullie wel veel succes wensen.

Vriendelijke groet, Monique

ozl13

#31
Maar sympathisanten zijn ook welkom, beste Monique!

Goner

#32
Sympathisant, dat is mooi!

Erg politiek gericht ben ik niet (meer). Wat ik wel probeer is het kleine beetje kennis dat ik sinds korte tijd heb, te delen met mensen die nóg minder weten.
Echt, wij kaaskoppen hebben geen idee van alle mooie dingen van jullie cultuur, en hoever in de tijd deze al terug gaat.
Jullie strijd voor behoud van identiteit. Jullie geweldige keuken (tajine rules!), de pracht van het land. De rijke muziektradities. De gastvrijheid.

Toen ik het precies een jaar geleden erg moeilijk had was het een Amazigh gezin en een Amazigh vriend daar weer van die veel voor me hebben betekend, en nu nog.  Dat zal ik nooit vergeten!

Men denkt dat "Berbers" een soort drukke Arabieren ergens uit de bergen van Marokko zijn, en/of mooie tapijten. Ik wist tot verleden jaar ook niet beter, hoewel ik ondanks mijn blonde haar toch wel enige werkende hersencellen heb zo hier en daar, en altijd interesse had voor andere culturen.
Sorry.

Er zou dus al veel gewonnen zijn als het woord "Amazigh" bij veel meer mensen een belletje doet rinkelen. Graag het verdiende positieve belletje. Dat vraagt best een goed uitgedachte campagne, (en discipline, geen LPF-gekrakeel) maar er zijn vast uitstekende marketing mensen onder jullie (potentiele) achterban die daarover wat heldere ideeen hebben.

Ik ben echt reuze benieuwd! Nogmaals alle succes gewenst!

Vriendelijke groeten,  Monique

Wasilla tarifest

#33

CiteerBeste Imazighen, assalam oualaikom allemaal,
alvorens wil ik van harte Ibn_Toemart;Allasian;Ariaz en Massugrada bedanken voor hun warme reacties,ze hebben laten zien dat een echte Amazigh;Ariffi zijn bloed nooit zou ontkenen en zijn eigen volk nooit zal verraden zoals Berberina gedaan heeft, geloof me maar meneer Berberina ik zou je laten zien dat deze partij tot stand gaat komen of je nou dat wilt of niet? Want je mening telt toch niet,trouwens toen ik jouw reactie las, ging ik me afvragen of je inderdaad een echte Amazigh bent!!!!!
Maar, oke!! Ik ben serieus bezig en ik heb geen tijd voor verraders en zoals Muss. zei: hoepel maar op joh!!!!
Deze partij streeft niet naar mensenhaat ofzo!!!Integendeel, waarom moeten wij altijd Arabieren volgen en naar hun luisteren, terwij ze niet deugen: wat hebben ze voor ons in Marokko geregeld dan ellende!!! Ik als Amazigh-Moslim en ik herhaal het benadrukkelijk Amzigh-Moslim en geen Arabier-Moslim haat ik niemand, maar ik (wij Imazighen)laat/laten niemand over ons heen lopen, wie dan ook!!!
De bedoeling van deze partij dat mensen in hun waarde moeten gelaten worden, respect, rechten en plichten!
het geteken beeld moet verduidelijkt worden, we moeten laten zien dat wij het ook kunnen en dat wij Imazighen niet minder waard zij dan wie dan ook!! En gesproken over AEL, wat heeft nou deze partij in godsnaam gedaan of gerealiseerd!? Niets alleen maar domme opmerkingen, en ondeugen!!!
Voor diegenen, die het over de AEL hebben, jullie moeten  dingen niet over het hoofd zien en dingen door elkaar halen AEL is AEL, maar zal NEVER,NOOIT vergeleken worden met IAP(Islamitische Amazigh Partij)
PS : wie de Arif kwestie niet in zijn bloed heeft, hoeft ook niet te reageren en zich belachelijk maken, want wij luisteren toch niet naar verraders!!!
G,MOH26  

zit een heel goed stuk in

ozl13

Echt, wij kaaskoppen hebben geen idee van alle mooie dingen van jullie cultuur, en hoever in de tijd deze al terug gaat.
Jullie strijd voor behoud van identiteit. Jullie geweldige keuken (tajine rules!), de pracht van het land. De rijke muziektradities. De gastvrijheid.

> Noem jezelf a.u.b. geen kaaskop, daar verlaag je jezelf mee en God heeft ons allemaal een ziel gegeven en we zijn allemaal mensen.
Zelf ben ik ook Nederlander, maar we hebben Marokkanen in de familie, imazighen wel te verstaan.

Echter, meeste Nederlanders kletsen uit hun nek duivels als Pim Fortuyn na. De haat is groot, het onbegrip nog groter. Je moet je verheven boven dat soort Nederlands (en ander) uitschot voelen zolang jij maar weet wie de echte Marokkanen zijn van trots en standvastigheid.

Bedankt voor je positieve bericht!
Broeders en zusters, verwelkom deze jongedame!

assalaam aleykoum

masin2003

Azul

begrijp me niet verkeerd ofzo maar waarom perce islamitische partij??
worden we hier in nederland tegen gehouden om onze islamitische plichten na te komen? nee toch.
kijk, een godsdienst moet iets individueel zijn tussen de gelovige en zijn schepper. en het mag nooit een politieke agenda hebben. want dat gaat niet.
ik zou zeggen een amazigh partij zou beter zijn :) en AP klinkt ook niet verkeerd ;)

maar dat is alleen als dat nodig is.
weet je wat nu nodig is: dat zijn sterke verenigingen en organisatie's van imazighen (ieder stad en dorp moet ermee beginnen in cordinatie) die uiteindelijk tot een orgaan zal toe leiden die echt kan zeggen ik praat namens de 93% marokkanen (dat zijn dus imazighen en vooral riffijnen).
dat is wat we nu nodig hebben. dus eerst een goede basis. en daarop kun je bouwen. en dat doe je als eerst door verdwaalde imazighen zelfbewust te maken en ze te betrekken.
en gelukkig er zijn nu al een stuk of 3 amazigh verenigingen die hard bezig zijn en die al een structuur hebben gezet. het gaat er nu om mee te doen en misschien zelf wat te beginnen waar je woont en wie weet misschien in cordinatie met de huidige verenigingen zoals ABiN, syphax en andere.

en nog iets over dat islamitische. arabieren als ze een partij of een vereniging stichten en ze noemen die islamitische partij dan kan ik het een beetje begrijpen. want je hebt ook christelijke arabieren.
en voor imazighen hoeven we helemaal niet de nadruk op islamitisch te leggen want we zijn één van die weingen die bijna voor 100% moslims zijn 8)



masin2003

#36
Kortom in 1 zin: Mauri is niet voor een islamitische amazigh partij! ik ben wel voor een amazigh partij mits dat nodig is. (om eerlijk te zijn op dit moment zijn andere dingen nodig > waaronder wat ik al boven heb beschreven)

masin2003

#37

CiteerSympathisant, dat is mooi!

Erg politiek gericht ben ik niet (meer). Wat ik wel probeer is het kleine beetje kennis dat ik sinds korte tijd heb, te delen met mensen die nóg minder weten.
Echt, wij nederlanders hebben geen idee van alle mooie dingen van jullie cultuur, en hoever in de tijd deze al terug gaat.
Jullie strijd voor behoud van identiteit. Jullie geweldige keuken (tajine rules!), de pracht van het land. De rijke muziektradities. De gastvrijheid.

Toen ik het precies een jaar geleden erg moeilijk had was het een Amazigh gezin en een Amazigh vriend daar weer van die veel voor me hebben betekend, en nu nog.  Dat zal ik nooit vergeten!

Men denkt dat "Berbers" een soort drukke Arabieren ergens uit de bergen van Marokko zijn, en/of mooie tapijten. Ik wist tot verleden jaar ook niet beter, hoewel ik ondanks mijn blonde haar toch wel enige werkende hersencellen heb zo hier en daar, en altijd interesse had voor andere culturen.
Sorry.

Er zou dus al veel gewonnen zijn als het woord "Amazigh" bij veel meer mensen een belletje doet rinkelen. Graag het verdiende positieve belletje. Dat vraagt best een goed uitgedachte campagne, (en discipline, geen LPF-gekrakeel) maar er zijn vast uitstekende marketing mensen onder jullie (potentiele) achterban die daarover wat heldere ideeen hebben.

Ik ben echt reuze benieuwd! Nogmaals alle succes gewenst!

Vriendelijke groeten,  Monique


Azul monique nnex

mooie wijze woorden.
atqadix-cem attas a monique nnex.

monique nnex = onze monique. de andere mag je raden :)

moh26

Beste Imazighen, ik groet jullie vanuit de grond van mijn hart!!Maar zonder te vergeten onze sympathieke dame Moniq.
je bent van harte welkom.
het is al een goed begin, dat er zoveel warme reacties binnen zijn gekomen, waarvoor mijn hartelijk dank!!!
Er wordt gezegd dat de bedoeling van deze partij nog vaag is,en ik zeg op mijn beurt: het kan zo zijn,maar wat voor de een vaag is, wil niet zeggen dat het ook voor de ander hetzelfde is.Nogmaals deze partij begint als een actieve organisatie om de belangen van Imazighen(Irifien) te behartigen d.m.v acties voeren,bijeenkomsten organiseren,etc....,maar uiteindelijk wil ik "inshallah" van deze organisatie een politieke partij tot stand laten komen!!!
En wat betreft de naam en de inhoud van deze partij stel ik ter discussie!!! Want samen zijn we sterk, ik ben geen ego. ik luister graag naar de anderen en in me eentje kan ik niets bereiken!!! Maar wat betreft het verhaal van" op tv komen" dat vind ik schaamteloos geformuleerd!!
Op tv komen moet niet je doelstelling zijn, maar juist de stem van ons allemaal in de oren van de anderen goed laten klinken en de strijd tegen onze uitsluiting winnen!!!
Ik zou het mooi vinden als jullie tenminste zin in hebben om met z'n allen aan tafel te gaan zitten en onze meningen met elkaar wisselen,en deze partij tot leven roepen en met onze strijd beginnen!!Als jullie het mee eens zijn, dan zie ik jullie reacties tegmoet.Ik vertrouw op jullie samenwerking.
gegroet,moh      

Ibn_Toemart

#39
ijver om een amazigh beweging

Er kunnen niet genoeg argumenten gegeven worden over het feit dat de Marokkaanse jeugd in België geen bewustzijn kan koesteren omdat ze steeds worden beoordeeld als zijnde Arabieren. De overgrote meerderheid in de BENELUX, Frankrijk en Duitsland zijn Imazighen of Berbers weliswaar in identiteit. Het wordt stilaan tijd dat wij inheemse volkeren worden gewekt uit de egoïstische arabisering van onze vaderlandse gronden en samengaan om onze voorouders eer aan te doen.


Wij hebben dringend behoefte aan een leidende organisatie waarin wij ons kunnen ontplooien als een waardig volk met een rijke taal en een fascinerende cultuur. Een oproep aan de webmeesters van jullie site om ons bezoekers in actie te storten. Aan forums die uitlopen in loze reacties hebben we weinig. Net als de eerste oproep tot gebed moeten wij van ons laten horen als het originele volk. Iedereen verwijt de andere van passieve instelling voor dit belang maar het is dan ook niet aan een individu om een amazigh beweging leven te blazen waarde broeders en zusters. Ik kan maar weinig aanhalen dat jullie succes boekende amazigh militanten niet weten en daarom dit opstootje voor een beter Marokkaans milieu.

azul

Koran in het Tamazight

Wat blijdschap en tevredenheid voor innovatie zou moeten teweegbrengen, brengt daarentegen negatieve vooruitzichten over waarschijnlijke negering en weigering van een  evenement dat in al meer dan 40 andere talen is tot stand gebracht?

Inspanningen als deze zouden  toegejuigd moeten worden als een overwinning voor de Islam die een begrijpend volk  rijker is wat  zich  alleen maar positief kan weerspiegelen in  het belijden van deze wereldgodsdienst.De vertaling  is natuurlijk een kaakslag voor de arabisten die hun taal eeuwen onevenaarbaar in symboliek en prachte beschouwen. Is de Islam dan een pochgunst en een superioriteit voor de Arabieren? Moeten wij in hun naam de eeuwige oorlog aan de westerlingen verklaren terwijl ons Hamitische ras in de doofpot gestoken wordt op eigen bodem? Het nakende verval van een fictieve moslimbroederschap sterk tegen de ongelovigen mag geen dwarsboom betekenen voor onze noodzakelijke intifada tegen deze onmenselijke overtredingen op onze  waardigheid. Een  Tunesische minister van gemixte origine uitte recent dat hij helemaal geen rekening hoeft te houden met Imazighen binnen hun grenzen voor het gemakzuchtige argument dat er helemaal geen sprake is van een amazigh identiteit voor zijn geboorteland. Is het volk  dan helemaal  gehersenspoeld door de bewering dat  Arabische minderheden op geheel Tamzgha in een tiental eeuwen  het gehele volk zouden  uitmaken. Wat voor een riducule naïviteit  is me dat. De trotse egyptenaar met sfinxen en hyerogliefen op de wanden van zijn snackbar wil Arabier zijn en  een eeuwenoude beschaving meedragen in zijn stoere identiteit. Ha Ha Ha? Met  een zwakte voor arabisering dragen zulke mensen alleen maar bij tot een Arabisch ras  in  expansie daar het  geen ras  voorstelt.


Goner

#40
Azul,

Effe brainstormen, als sympathisante zijnde.
Misschien kunnen degenen die met de partij aan de slag willen, de geschiedenis en technieken van succesvolle grass-roots bewegingen bestuderen, zich eigen maken en aan de huidige omstandigheden en mogelijkheden aanpassen. Je kan denken aan de Burgerrechtenbeweging (Martin Luther King, I have a Dream), Gandhi, Mandela/ANC, bepaalde ondergrondse religieuze groepen in onderdrukking etc., de Comunidades de Base in Latijns Amerika. Alles is goed beschreven. Men werkte vóór hoge doelen, eerder dan tegen iets. Heel positief.  Neem over wat nuttig is, en voeg nieuwe mogelijkheden als internet erbij. Denk wat acie betreft ook aan de "flash-mob-techniek".

Je kan bijvoorbeeld werken in kleine
plaatselijke "huiskamergroepjes" van Amazigh, die regelmatig samen komen, elkaar ondersteunen, en hun Amazigh identiteit bewaren en zelfs verdiepen.
Allerlei mensen, van heel jong tot heel oud, man vrouw, moslim, seculier, misschien zelfs een enkele christen of jood (die hebben jullie toch ook?), hebben talenten waarmee men elkaar kan helpen en gemeenschap kan bouwen. Wordt een groep groter dan tien, dan splitsen, etc. Misschien kunnen bepaalde deskundige sprekers de groepen bezoeken en over bepaalde zaken bijpraten.  Dit kan enorm snel groeien, dus heb je plannen klaar voor wat dán. De groepjes kunnen een vertegenwoordiger aanwijzen die in contact staat met anderen. Er kunnen regionale en landelijke (NED/BELG) dagen zijn.  Zo bouw je bottom-up in plaats van top down. Talent drijft boven en kan in nauw contact met de basis leiding geven.

De ervaringen met de LPF toonden denk ik dat je een beweging niet goed kan bouwen op een tot de verbeelding sprekende leider, profiteurs eromheen en proteststemmers die niet echt betrokken worden.

Toon al het mooie van je cultuur met trots en deel het gul. Echt, de onbekendheid met de Amazigh is zo groot, daaraan moet iets gebeuren en dat gaat helaas niet vanzelf.
Het zijn zo maar wat ideetjes hoor, ik hoop dat er één dingetje bij zit waarmee jullie iets kunnen.

Be carefull what you wish for. You just might get it!
Deze gedachte helpt me altijd bij het trainen van moeilijke paarden. Succes kan je soms overvallen, wees dan klaar voor de volgende stap :-)

Veel succes gewenst.

Groetjes, Monique

en bedankt voor de aardige woorden!! Heel vriendelijk.

Zian

CiteerIk woon in België en hier zouden we een berberplatform hebben geleid door Meneer Talaoui maar niemand zweept ons op of wil maar oproepen tot ijver.

Azul,
Die Mohammed Talhaoui is toch een sympathisant van de AEL.
De Arabische zionist Aboe jahjah schreef over hem:

Ik herennier me een telefoontje van Mohammed Talhaoui (…) Hij stelde voor (…) om over een mogelijke aliënatie te praten. Talhaoui zei tegen me ‘Dyab, je eist alle aandacht op, wat is er nog over voor me?’ (…) ik vroeg hem te vertellen welke ideologische verschillen er tussen hem en de AEL waren. Hij zei dat die er niet waren.(…) Talhaoui antwoordde: ‘ik moet dus een organisatie beginnen’.

Talhaoui deelt kenenlijk de haat van AEL tegen de Amazigh natie. Maar omdat hij in de schijnwerpers wil staan, is hij door de Libanese zionist geweerd.

Ariaz

#42
qHoe wat zeg je nu zian talhaoui is een ARIFI een aqerhi van nador, en hij heeft het berberplatform opgericht en heb j ezijn uiterlijk gezien, een echte amazigh

Zian

#43

CiteerqHoe wat zeg je nu zian talhaoui is een ARIFI een aqerhi van nador, en hij heeft het berberplatform opgericht en heb j ezijn uiterlijk gezien, een echte amazigh
Het gaat niet om de uiterlijk.
Mohammed Chapih is ook een Arif heeft ook een Amazigh uiterlijk en hij heeft zelfs blauw ogen, maat hij spreekt over 'wij Arabieren'.

Khalid arkob, Abdelatief Ayt Ahmed, Ahmed Azzuz en duizenden anderen zijn allemaal Rifijnen, maar ze zijn degenen die samen met Jahjah de AEL hebben opgericht.

Ibn_Toemart

#44
Azul

Ik blijf erbij dat de lage landen een organisatie moeten hebben waarin we ons steentje kunnen bijdragen. Er is nu eens aandacht maar niemand neemt initiatief. Ik verwijt hierin de organisaties die deze verantwoordelijkheid horen te nemen om de jonge imazighen te leiden en te vormen in dat bewustzijn.
incha allah

azul