Hoofdmenu

ik hou van jou

Gestart door Tama, 04/10/2004 om 22:19:16

Tama

hoe zeg je dat in het riffijns?

E3ber_Tastite

teghsegh cem, volgens mij

Isefrawen

Citaat van: Thalwiest op 04/10/2004 om 22:19:16
hoe zeg je dat in het riffijns?

at7oubiet inou hoor je wel vaak... al is het geen tamazight

Tama

Citaat van: e3ber op 04/10/2004 om 22:20:31

dat is volgen smij "ik wil je"toch?

ayned_m

azul Imazighen!

Door de onderdrukking die wij kennen in onze Amazigh cultuur , hebben we geen IKHOU VAN JOU. wij zeggen het maar met een andere manier.
wij zeggen bijvoorbeeld :
aqa thenghid ayi
aqa ruhegh xam di ttbb
aqa thesbouheryed ayi .
Door de cultuur van de vreemde arabieren mogen wij niet zeggen aqa texsegh cem . het is altijd haram . want liefde volgens de arabieren haram .

hier hebben jullie een mopje.

op en park zat een franse paar , NL Paar en amazigh paar .

toe zie de franse meisje tegen haar vriend.

zie je de maan, schat?
toen zei de franse jongen : Ja schat ik zie hem in je ogen natuurlijk .

NL meisje tegen haar vriend : zie je de maan, schat?
haar vriend                            : Er is gen maan, schat.Jij bent de maan .

Toen zei  Fadma nnegh tegen 3mar : zie je de man, a 3mar ?
3mar wordt boos en zei  : natuurlijk zie ik hem , min ide3wqen yemmam denk je dat ik blind ben of zo. hahahah

zelfse de taal van liefde zijn we het kwijt door de vreemden , jammer.

tanemmirt
ayned

Tamza

Citaat van: ayned_m op 04/10/2004 om 22:52:28
azul Imazighen!

Door de onderdrukking die wij kennen in onze Amazigh cultuur , hebben we geen IKHOU VAN JOU. wij zeggen het maar met een andere manier.
wij zeggen bijvoorbeeld :
aqa thenghid ayi
aqa ruhegh xam di ttbb
aqa thesbouheryed ayi .
Door de cultuur van de vreemde arabieren mogen wij niet zeggen aqa texsegh cem . het is altijd haram . want liefde volgens de arabieren haram .

hier hebben jullie een mopje.

op en park zat een franse paar , NL Paar en amazigh paar .

toe zie de franse meisje tegen haar vriend.

zie je de maan, schat?
toen zei de franse jongen : Ja schat ik zie hem in je ogen natuurlijk .

NL meisje tegen haar vriend : zie je de maan, schat?
haar vriend                            : Er is gen maan, schat.Jij bent de maan .

Toen zei  Fadma nnegh tegen 3mar : zie je de man, a 3mar ?
3mar wordt boos en zei  : natuurlijk zie ik hem , min ide3wqen yemmam denk je dat ik blind ben of zo. hahahah

zelfse de taal van liefde zijn we het kwijt door de vreemden , jammer.

tanemmirt
ayned

Zo waar! Leuke mop trouwens ;D. Imazighen (van tegenwoordig)  lijken echt a-romantisch. Als ik sommige hartverscheurende izran hoor van mijn moeder over de liefde dan wens ik dat ik toen geleefd had. Dat moest op het gebied van liefde en passie (en ja, met bijbehorende hoofdpijn vanwege het verbodene) mijn tijd geweest zijn gewoon.

Ik ken maar weinig Amazigh-liederen die over de liefde gaan en tegelijk intens zijn. Wellicht hadden de Arabieren vroeger helemaal geen gevoel voor romantiek, maar later kwam het wel sterk terug in liederen van Arabische zangers en zangeressen die in mijn ogen het hoogtepunt van de hedendaagse Arabische cultuur zijn. Liederen zoals die van Abdelhalim Hafez en Oum Kalthoum.

Het is zo jammer, het lijkt wel alsof wij Imazighen zombies zijn. En zelfs liefde wordt in onze taal met waanzin geaccosieerd, kijk maar naar de zinnen die ayned.nl als voorbeeld gaf: 'thenghid ayi, thesbuhryed ayi'.

Ik roep jullie op om wat meer liefdesemoties te tonen i.p.v die eeuwige woede. Zied!

Tamza

Hoe zeg je trouwens 'ik hou van je' in andere Amazigh-talen behalve het Riffijns?

Farid_Nejdir

.

athsaynou

Citaat van: e3ber op 04/10/2004 om 22:20:31

Ja zo zeggen wij dat ja hahah ik vind dat echt zo iggghh raarrr ik weet niet klinkt zo hebberig of zijn wij Imazoghen hebberig?? hahaah

Tama

denk jullie echt dat de woestijnrat overheersing invloed heeft gehad om het uiten van onze liefde?
zoja, waarom?

IIAwajie3erII

je ziet maar weer de euros onderdrukken de arabiertjes .
de arabiertjes onderdrukken de somalies en imazighen .
en de imazighen onderdrukken de liefde .
Allemaal onderdrukkers tezz

Masja

dat is niet zo'n ramp want de ervarenen onder ons weten donders goed dat liefde een momentopname is en niet eeuwig duurt

IIAwajie3erII

Citaat van: Masja op 07/10/2004 om 01:21:30
dat is niet zo'n ramp want de ervarenen onder ons weten donders goed dat liefde een momentopname is en niet eeuwig duurt
Liefde duurt niet lang ?
Van jullie geen advies meer aub !
liefde kan lang genoeg duren om daar tot je dood erin te blijven geloven en van te genieten .

Wasilla tarifest

Citaat van: Masja op 07/10/2004 om 01:21:30

Praat alleen voor jezelf!
Echte liefde kan zeker eeuwig duren!!!!

Voluptas

Natuurlijk is de liefde eeuwig.; alleen de partners wisselen...

Mvg.