Hoe gaat het nu na de overstroming?

Gestart door Arrows, 25/12/2003 om 22:16:53

Arrows

Wat ik me afvraag hoe het nu gaat met de mensen, na de overstroming weken terug! het zal er nog steeds een puinhoop zijn,mensen die dakloos zijn achtergebleven, en familieleden zijn kwijtgeraakt!

Is er wel genoeg hulp geweest voor die mensen, en hoe zijn ze er nu aan toe?

ik heb er verder niks meer over gelezen maar ik geloof niet dat het allemaal weer "goed" is!

mischien dat mensen hier wat meer over weten en hier kunnen posten.....want ik loop al een tijdje met deze vraag!

Wasilla tarifest

#1
Ja dat vraag ik me nou ook af. Ik vroeg het nog deze week aan myn vader, maar die zei ook al worden ze een beetje geholpen echt goeie hulp krygen ze niet. De meeste mensen worden aan hun lot overgelaten

Arrows

#2
best wel triest he! dat er verder nooit meer wat over word verteld! (of ik moet het allemaal misgelopen hebben)


Mashakiel

#3

Citeerbest wel triest he! dat er verder nooit meer wat over word verteld! (of ik moet het allemaal misgelopen hebben)



neenee
er is jou niets ontgaan
je ziet gewoon de blote realiteit,
elkieder hier schreeuwt altijd dat ze iets willen doen voor de imazighen (steeds theoretisch)
maar als ze echt hulp nodig hebben, dan zijn ze plots allen weg,
hypocrisie tot de hoogste graad noem ik dit,
in dit geval scheer ik iedereen over eenzelfde kam (wat de "imazighen" op deze betreft )


jammer dit te moeten beseffen

allasian

#4
Nee,aardbevingen in Iran hebben een hogere prioriteit,de internationale gemeenschap kijkt toe en ziet.
En Marokko wil natuurlijk laten zien,laten zien.

Dora

#5

Citeerneenee
er is jou niets ontgaan
je ziet gewoon de blote realiteit,
elkieder hier schreeuwt altijd dat ze iets willen doen voor de imazighen (steeds theoretisch)
maar als ze echt hulp nodig hebben, dan zijn ze plots allen weg,
hypocrisie tot de hoogste graad noem ik dit,
in dit geval scheer ik iedereen over eenzelfde kam (wat de "imazighen" op deze betreft )


jammer dit te moeten beseffen
dit slaat dus werkelijk nergens op.
dit is zo uit de context gehaald dat er 2 dingen door elkaar gehaald worden. het strijden zoals ik dat noem voor het amazighbewustzijn heeft niets te maken met het wederopbouwen van een rampgebied. zoals (hoop ik) vele imazighen al steun hebben gegeven doormiddel van geld/kleding/eten enz enz...is voor mij een hele goede zaak en geeft alleen aan hoe betrokken wij zijn met de irriefjen onze boeders en zusters. nogmaals onze moskee had toen geld verzameld en kleding...kan niet spreken van andere organisaties.

het is niet zo dat als jij je amazighbewustzijn onder je volk weer terug wilt halen en je rechten opeist en om erkenning vraagt dat je dan meteen elke overledene de familie moet gaan condoleren, elke ramp moet gaan oplossen of elke wees moet gaan opvangen. ik zie dat als een taak van het rijk om daar iets aan te doen. het zijn marokkaanse burgers dus die vallen onder hun hoedde. begrijp me niet verkeerd dat wil niet zeggen dat je niets moet doen voor die mensen in tegendeel, maar verwacht niet van een amazighorganisatie dat zij alle problemen gaan oplossen voor alle imazighen over de hele wereld.


allasian....je hebt gelijk....

Arrows

#6
je hebt gelijk het is teneerste de taak van de marokkaanse overheid zelf om voor zijn volk te zorgen, als dit soort rampen gebeuren! en daarbuiten heb je nog xtra hulporganisaties die uit vrijwillgers of donateurs bestaan....er zal vast wel wat "hulp" geweest zijn van familie leden die in europa wonen...maar er is zoveel schade..dat kunnen de "gewone mensen" nooit helemaal alleen fixen!

Dora

#7
waarschijnlijk heeft het weinig impact gehad op de wereld...

Goner

#8
Ten tijd van de ramp had ik via mail en SMS contact met een aantal Marokkanen in Marokko en Nederland. Niemand had van de overstromingen gehoord. En dan ging het niet om botte ongeinteresseerde types hoor.  Weten jullie of er sowieso in de Marokkaanse media veel aandacht voor deze ramp is geweest?  En of de Marokkaanse persinstanties alarmerende persberichten hebben doen uitgaan op internationale schaal?

Vergelijken met Iran vind ik krom, het komt natuurlijk niet door  de vele duizenden mensen die daar in het puin zijn gestikt dat de mensen in de Rif niet goed werden geholpen. Wat moeten we dan zeggen : "OK, die mensen in de Rif zijn niet geholpen, dan moeten we de mensen in Iran ook maar laten stikken want anders zijn we hypocriet en oneerlijk?"
Dat soort rechtvaardigheid kost evengoed mensenlevens.

Zoals een aantal al zeggen, de Marokkaanse overheid had de eerste verantwoordelijkheid. Iran vroeg om hulp, heeft Marokko dat ook gedaan? (ik weet het niet, is geen retorische maar een echte vraag) Als Marokko materieel en mankracht kan leveren aan de buren op het Iberisch schiereiland ivm bosbranden, dan moet de staat toch ook de eigen burgers kunnen redden.

Intussen weten we nog niks. LL, de mensen van je moskee die de hulp regelden kunnen misschien al iets vertellen?

Yidir__

CiteerTen tijd van de ramp had ik via mail en SMS contact met een aantal Marokkanen in Marokko en Nederland. Niemand had van de overstromingen gehoord. En dan ging het niet om botte ongeinteresseerde types hoor.  Weten jullie of er sowieso in de Marokkaanse media veel aandacht voor deze ramp is geweest?  En of de Marokkaanse persinstanties alarmerende persberichten hebben doen uitgaan op internationale schaal?

Vergelijken met Iran vind ik krom, het komt natuurlijk niet door  de vele duizenden mensen die daar in het puin zijn gestikt dat de mensen in de Rif niet goed werden geholpen. Wat moeten we dan zeggen : "OK, die mensen in de Rif zijn niet geholpen, dan moeten we de mensen in Iran ook maar laten stikken want anders zijn we hypocriet en oneerlijk?"
Dat soort rechtvaardigheid kost evengoed mensenlevens.

Zoals een aantal al zeggen, de Marokkaanse overheid had de eerste verantwoordelijkheid. Iran vroeg om hulp, heeft Marokko dat ook gedaan? (ik weet het niet, is geen retorische maar een echte vraag) Als Marokko materieel en mankracht kan leveren aan de buren op het Iberisch schiereiland ivm bosbranden, dan moet de staat toch ook de eigen burgers kunnen redden.

Intussen weten we nog niks. LL, de mensen van je moskee die de hulp regelden kunnen misschien al iets vertellen?


Azul,

Als er aandacht in de "onafhankelijke" Marokkaanse pers was geweest dan was het ook duidelijk geweest wat er gaande was.
De Spaanse pers bericht wel degelijk van veel schade in de Spaanse enclave Mellila. De minister van milieu zaken heeft een aanvraag ingediend bij de Spaanse regering om een bedrag vrij te maken van 240 000 euro (dat is zo’n 40 miljoen peseta’s) om de schade aan de stranden, wegen, bos, bruggen en parken te herstellen in het gebied Mellila. Als er voor 240.000 euro schade begroot is, voor een klein gebied als Mellila en ook infrastructureel goed onderhouden wordt, qwa riolering, kanalen, water afvoer, wegen en bruggen, dan vraag je sterk af hoe groot de schade post wel is voor een nog grotere gebied als de Rif waar onderhoud aan de infrastructuur weinig aandacht aan wordt besteed. De infrastructuur in de Rif is kwalitatief onder de maat bij de rest van Marokko, vanwege de inverste-ringen die in de Rif bewust niet worden uitbesteed. Dat verklaart ook het achterblijven van onderhoud van wegennet, bruggen in Arif die dankzij de Spanjaarden zijn aangelegd. Door het achterblijven van onderhoud, bezweken de wegen en bruggen sneller. Wat ik voor het laatst heb gehoord is dat een belangrijke brug die de provincie Lhucima en provincie Nador verbind en tijdens de overstroming zwaar beschadigt is, nog steeds onbegaanbaar is en niet vervangen is door een andere brug. Waarom heeft de Marokkaanse overheid juist deze belangrijke brug niet vervangen? Ik vind dit zeer verdacht.
Om te voorkomen dat er weer veel schade zal ontstaan, zou ik van een overheid verwachten dat deze de mogelijke zwakke plekken in de infrastructuur lokaliseert en er ook daadwerkelijk wat aan gaat doen. Voorkomen is beter dan genezen.

D wenni netta,

Yidir

Goner

#10
Veel dank voor je heldere analyse.

Monique

Dora

#11

CiteerIntussen weten we nog niks. LL, de mensen van je moskee die de hulp regelden kunnen misschien al iets vertellen?

ze praten er allang al niet meer over. het was zoiets van een shock na het ongeval en is toen geld/kleding enz ingezameld maar daarna is er niet meer over gesproken. ik denk dat dat ook te maken heeft met de media die daar niet veel over heeft uitgezonden en niet om steun heeft gevraagd. ik heb nergens een gironr zien voorbij komen..jij???

SAMADIE

#12
overstomiog!!!!!!!!!!!!!!??????????????????

waar waneer???

ojah !

dat was een beetje water over last !



zo zal ongveer een intervieuw in maroc gaan

Goner

#13

Citeerze praten er allang al niet meer over. het was zoiets van een shock na het ongeval en is toen geld/kleding enz ingezameld maar daarna is er niet meer over gesproken. ik denk dat dat ook te maken heeft met de media die daar niet veel over heeft uitgezonden en niet om steun heeft gevraagd. ik heb nergens een gironr zien voorbij komen..jij???

Nee, maar ik neem aan dat de mensen van jouw moskee die hulp organiseerden nog contact hebben met de mensen die zij hebben kunnen helpen, en dus meer weten. Kan jij daar achter komen?

Dora

#14
ik zal het navragen, maar ik betwijfel dat hoor. en ff voor de duidelijkheid de moskee is niet van mij. ik ben er nooit geweest, heb alleen geld en kleding gegeven met paps. hoorde van hem over de inzamelactie.