Berechting van Sadam .

Gestart door azirar, 21/12/2003 om 15:21:50

azirar

Welke straf verdient Sadam nu hij gevangen is genomen?  
Er wordt in media druk gesproken over alle vormen van berechtingen  en straffen.
Er worden allerlei internationale rechtsketen bij gehaald. Volgens mij is het een verkeerde insteek.
Men gaat voorbij aan het volgende : De centrale vraag is niet wat voor en hoe Sadam gestraft moet worden., maar  Welke gerechtigheid verdient de Irakese bevolkingen?
Sadam is en blijft verantwoordelijk voor alle ellende die hij veroorzaakt heeft.
Hoe kan het zijn dat Sadam zijn gang heeft kunnen gaan al dan niet  met ondersteuning van vooraanstaande wereldmachten en meeste buurlanden. Degene die niet actief geholpen hebben, hebben hun kaken en ogen dicht gehouden voor deze misdaden.
Denk aan gifaanval op Koerden en in Iran.  

De belang  en inzet van deze  vooraanstaande wereldmachten en andere regiems uit de regio is toen en is nu  nog steeds;  Eigen (economische ) belangen behartigen en eigen positie behouden.
De Irakese bevolkingsgroepen werd toen als wisselgeld gebruikt wordt vandaag de dag nog steeds als wisselgeld gebruikt.

Toen werd de dreiging van Iranese regime / ayatollahs en het communisme als een legitieme reden aangevoerd om de regiem van Sadam en zijn misdaden te versimpelen en te reduceren tot een acceptabele situatie. Nu worden deze zelfde misdaden als een legitieme reden om te doen wat ze altijd hebben gedaan. Behartigen van eigen belangen.
De Irakese bevolkingsgroepen zijn niet alleen slachtoffer van Sadam maar ook van deze kapitaalmonsters.
Dit vraagt om een gerechtigheid  waarbij een zuivere scheiding moet gemaakt worden tussen degene de recht spreekt en degene die berecht moeten worden.

Azirar.              

allasian

#1
Ja heel goed geschreven Azizar.
Maar do we care???Ik persoonlijk niet.

Kamal25

#2

Citeer...Maar do we care???...

Ik zeker niet.

:D

MBTiza

#3
uitleveren aan de koerden in noord-irak, die weten wel raad met hem!

Aqsil

#4

Citeeruitleveren aan de koerden in noord-irak, die weten wel raad met hem!
Koerden, Shieten en Iran moeten tegelijkertijd op zijn domme kop slaan totdat hij sterft

Dora

#5
stomme, onrechtvaardige, ondoordachte opmerkingen. yakkes!!

hamza

#6
ik ken geen arabische leider die geen misdaad heeft begaan jullie wel????????????

Mashakiel

#7
dat zou normaalgezien moeten gebeuren door een onafhankelijke rechtsorgaan die zich moet baseren op her irakees volk, maar ik kan jullie nu al verzekeren dat het de amerikanen zullen zijn,
jammer dat er niemand de macht heeft (van de arabische leiders) om bush en sharon te veroordelen tot levenslang lijden (insha'Allah naar de toekomst toe wel door Allah's wil)

Lâle

#8
Inderdaad, schandalig genoeg staat nu al vast dat die man geen eerlijk proces zal krijgen. Maar iedereen heeft dit vanaf het begin af aan geweten. Amerika wil nog steeds (en misschien nu juist nog wel meer) aan iedereen laten zien dat hun arrogantie terecht zou zijn, en natuurlijk wil Bush erg graag de verkiezingen winnen en moet hij zieltjes winnen onder zijn volk.
Laat alstjeblieft het eigen land beslissen, en laat iedereen die terechte aanklagen heeft die indienen, maar laat het "Grote Westen" er niets mee te maken hebben.

yura

#9
sadam ma iruh ad yuch taghna.

Aqsil

#10

Citeerstomme, onrechtvaardige, ondoordachte opmerkingen. yakkes!!

Heb je het over me?

selwa

#11

Citeerik ken geen arabische leider die geen misdaad heeft begaan jullie wel????????????

Klopt, ik heb er toevallig net een discussie over gehad met iemand die vond dat Mo-6 redelijk rechtvaardig is. Ik ken inderdaad geen enkele Arabische leider die recht en onrecht uit elkaar kan houden. Opvallend,he....zet je aan het denken

Zian

#12

CiteerKlopt, ik heb er toevallig net een discussie over gehad met iemand die vond dat Mo-6 redelijk rechtvaardig is. Ik ken inderdaad geen enkele Arabische leider die recht en onrecht uit elkaar kan houden. Opvallend,he....zet je aan het denken

Mensen die in de Islam geloven moeten weten dat Allah de Monarchie heeft verboden.
In de islam moeten de Moslims zelf hun leider kiezen, maar Mohammed 6 (komt uit Saoedie-Arabie) en benoemd zichzelf tot de koning van Imazighen!!!!!!

Mohammed 6 is de gevaarlijkste van de hele wereld.
In ALjazeera TV heeft een keer een Moslim geleerd uit Saoedie-Arabie Koning Moh 6 beschreven als een Tiran en ongelovige die de Islam misbruikt voor zijn eigenbelangen.
Mohammd 6 noemt zichzelf de eerste gelovige aller tijden en ‘de schaduw van Allah op aarde’

Moslims die verdacht zijn met het opblazen  van een gebouwtje in Casablanca kregen in Marokko de dood straf.
Bin Laden aanhangers die verdacht zijn met het verwoesten van Wolkenkrabben in New York kregen levens lang. Maar men vind de Amerikanen toch erger dan de Arabieren!!!!!!  


Ariaz

#13
Saddam moet voor de leeuwen gegooid worden zoals ze dat doen in M......

Dora

#14

CiteerHeb je het over me?
niet persoonlijk tegen jou, maar tegen velen die allerlei opmerkingen hier plaatsten zonder verder te denken dan hun neus lang is. saddam is zeker geen persoon die lid was van mensenrechten organisaties, maar moeten we daarom zo zijn manier van handelen overnemen? waren wij juist niet TEGEN de manier van zijn aanpak? waarom willen wij nu dan hetzelfde doen? en kom aub niet met het verhaal : ja maar hij heeft zo veel mensen vermoord dus boontje komt om zijn loontje. nee, ik vind van niet. niemand mag de ander van het leven roven, ook criminelen/dictators enz niet. je mag hem straffen door levenslang te geven (zolang heeft die gast toch niet meer te leven), maar om hem te mishandelen of de doodstraf...ik denk dat hij nu al heel erg lijdt. hem je hem gezien, hij is zichzelf niet meer. die man is psychies niet in orde.

en daarnaast is de grootste straf toch dat hij niet meer regeert nu hij alleen op macht uit was...