Arrestatie voorzitter islamitische scholen

Gestart door assithem, 24/02/2004 om 14:54:26

assithem

24-Februari-2004

Naam van de krant       De Telegraaf
Auteur       Van onze verslaggevers
 Â     
Titel            Arrestatie voorzitter islamitische scholen
 Â     
Samenvatting            Justitie heeft een topman van het islamitisch basisonderwijs gearresteerd op verdenking van fraude. De verdachte, Mohamed C. (54), zou een half miljoen euro hebben verduisterd; het geld is mogelijk terechtgekomen bij terroristische organisaties.
 Â     
Inhoud artikel            
 Â     
 Â     Justitie heeft een topman van het islamitisch basisonderwijs gearresteerd op verdenking van fraude. De verdachte, Mohamed C. (54), zou een half miljoen euro hebben verduisterd; het geld is mogelijk terechtgekomen bij terroristische organisaties.
 Â     Een woordvoerder van justitie wilde gisteren bevestigen noch ontkennen dat C. banden heeft met terrorisme. De in Marokko geboren C. is voorzitter van de Stichting Islamitische Basisscholen Amsterdam, die jaarlijks 3,3 miljoen euro subsidie ontvangt van het ministerie van Onderwijs. Van de gemeente Amsterdam krijgt de stichting nog eens 100.000 euro per jaar.
 Â     Omstreden
 Â     C. is vorige week dinsdag opgepakt. Afgelopen vrijdag is zijn voorarrest verlengd. Op zijn prive-adres in de Amsterdamse Toministraat runt C. samen met zijn echtgenote Lalla de obscure liefdadigheidsstichting Aide-Memoire.
 Â     De onderwijsstichting waar hij de scepter zwaait, exploiteert vier van de zes islamitische basisscholen in Amsterdam en heeft connecties met fundamentalisten. Een van de scholen, El Faroeq Omar, is opgericht en financieel gesteund door de omstreden radicaal-islamitische stichting Al Ouakf al Islami in Eindhoven.
 Â     Volgens bronnen in de inlichtingenwereld komt een bestuurslid van die Eindhovense stichting voor op een lijst met financiers van Osama bin Laden. Het gaat om een computerbestand onder de naam 'Tareekh Osama' (geschiedenis van Osama) dat vorig jaar werd aangetroffen bij een huiszoeking in Bosnie. Op de lijst prijken de namen van twintig financiers van Al-Qaeda. De geldschieters zijn door Bin Laden zelf omschreven als de Golden Chain. De Eindhovense stichtingbestuurder, die op de lijst zou voorkomen, is de in Saoedi-Arabie verblijvende Hamad al-Husaini.
 Â     De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst constateerde eerder dat Al Ouakf al Islami met Saoedisch geld probeert de integratie van moslimjongeren te frustreren.
 Â     Het fraudeonderzoek naar C. werd aanvankelijk verricht door de inspectie van het ministerie van Onderwijs. In totaal zijn er in Nederland dertig islamitische basisscholen, die worden bezocht door zo'n 2200 leerlingen. De VVD wil weten hoe lang de vermeende fraude al aan de gang was. "Heeft de onderwijsinspectie de dossiers over deze zaak wel op tijd overgedragen aan justitie? Dat moet worden uitgezocht", aldus VVD-Kamerlid Wilders, die samen met zijn partijgenoot Balemans Kamervragen over deze kwestie heeft gesteld aan de ministers van Onderwijs, Justitie en Binnenlandse Zaken.
 Â     De liberalen willen ook weten of er inderdaad subsidiegelden zijn doorgesluisd naar terroristische organisaties. Mocht dat het geval zijn, dan willen zij dat ook andere islamitische scholen in het land worden onderzocht.

Dora

#1
ach ze hebben het gemunt op de islamtische basisscholen...als hirshi het niet aankan dan zoeken ze andere methodes..

Zian

#2
Dit is het bewijs dat Imams en Islamitische scholen Islam gebruiken voor hun belangen.
Je moet niet geloven wat een Imam of een Islamitische leraar zegt, want ze zijn net als wolven!


Dora

#3
moeten we daarom alle islamitische scholen speculieren op fraude???...bassie en adriaan hebben ook heel wat geld weten te ontraffelen...daar was ook geen grote heisa over gemaakt...volgens mij is het nu zelfs al helemaal over...omdat het kindervriendjes waren??..nee omdat zij niets met islam te maken hadden...maar nu wel..en nu wordt het allemaal opgeblazen!!!

Goner

#4

Citeerach ze hebben het gemunt op de islamtische basisscholen...als hirshi het niet aankan dan zoeken ze andere methodes..

Misschien wel ja. Misschien heeft Bin Laden het inderdaad gemunt op ook jouw belastinggeld dat naar de Islamitische basisscholen gaat. Lijkt me belangrijk om tot de bodem toe uit te zoeken.

Goner

Citeermoeten we daarom alle islamitische scholen speculieren op fraude???...bassie en adriaan hebben ook heel wat geld weten te ontraffelen...daar was ook geen grote heisa over gemaakt...volgens mij is het nu zelfs al helemaal over...omdat het kindervriendjes waren??..nee omdat zij niets met islam te maken hadden...maar nu wel..en nu wordt het allemaal opgeblazen!!!

Denk maar niet dat dat over is, al komt het niet in de pers. Uit een vorig leven ken ik de vasthoudendheid van de belastingdienst (en ik geef ze groot gelijk). Overigens geloof ik niet dat Bassie en Adriaan ooit subsidie hebben gekregen (gelukkig maar)! De vergelijking gaat mank.

Dora

#6

CiteerMisschien wel ja. Misschien heeft Bin Laden het inderdaad gemunt op ook jouw belastinggeld dat naar de Islamitische basisscholen gaat. Lijkt me belangrijk om tot de bodem toe uit te zoeken.
haha..geloof je hier werkelijk in moniq?? nee toch..

nee joh, BL heeft er niets mee te maken sterker nog ik weet zeker dat hij dit niet ondersteund. BL is geen terrorist maar een vrijheidsstrijder..probeer dat verschil eens te zien. deze man vecht zoals wij imazighen vechten voor recht!!. hij strijd niet voor macht maar puur voor de islam. nu is natuurlijk het eerste wat je denkt maar strijden doe je niet met geweld...maar heeft hij keus??? met amerika en israel aan de andere kant wordt hij gedwongen om geweld te gebruiken..en ik denk dat de jihad hie zeker een rol in speelt..want je kan er omheen gaan zitten draaien maar jihad is wel iets wat zeker in de koran terug te vinden is......

en trouwens de islamtische scholen hebben het te druk met het wegwerken van achterstanden op sociaal, emotioneel en vooral taalgebied van de kinderen. (geloof me ik weet er alles van ).....als je ziet hoe vredelievend de mensen zijn op die scholen..we hebben genoeg collega's van andere geloven en culturen. 3 zijn zoiezo katholiek, 1 hindoe, en aantal atheisten....en we kunnen prima met elkaar overweg..al dat onzinnige gedoe is eg nergens voor nodig joh...

Dora

#7

CiteerDenk maar niet dat dat over is, al komt het niet in de pers. Uit een vorig leven ken ik de vasthoudendheid van de belastingdienst (en ik geef ze groot gelijk). Overigens geloof ik niet dat Bassie en Adriaan ooit subsidie hebben gekregen (gelukkig maar)! De vergelijking gaat mank.
heel goed van..ben blij dat jij dit er bij zet...het gaat door maar komt niet in de pers...kunnen we dit ook zeggen over de islamtische scholen???

Goner

#8


>>haha..geloof je hier werkelijk in moniq?? nee toch..

Ik geloof niks. Ik wacht de resultaten van het onderzoek af.

>>nee joh, BL heeft er niets mee te maken sterker nog ik >>weet zeker dat hij dit niet ondersteund. BL is geen >>terrorist maar een vrijheidsstrijder..probeer dat >>verschil eens te zien. deze man vecht zoals wij imazighen >>vechten voor recht!!

Nou ik dank God dat jullie dat op een andere manier doen.
Bin Laden betaalt met zijn vieze bouw-en oliecentjes en restjes subsidie van de Yankee's mensen die zijn vuile werk opknappen. Hij poseert zo nu en dan met een kalashnikov en spreekt wat bandjes in. Heel zielig. Laat hij gaten gaan knippen in dat rothek. Dan is 'ie echt moedig.

>>hij strijd niet voor macht maar puur voor de islam. nu is >>natuurlijk het eerste wat je denkt maar strijden doe je >>niet met geweld...maar heeft hij keus??? met amerika en >>israel aan de andere kant wordt hij gedwongen om geweld te gebruiken..

Gandhi en Jezus stonden wat dat betreft beduidend sterker in hun schoenen.  "Hij strijdt niet voor macht",  drink je dagelijks een bakje thee met hem of zo? Ligt hij wekelijks op je sofa. De boom herken je aan de vruchten. Als die dodelijk zijn, is het geen fijne boom.

>en ik denk dat de jihad hie zeker een rol in speelt..want >je kan er omheen gaan zitten draaien maar jihad is wel >iets wat zeker in de koran terug te vinden is......

Ja, als wij christenen menen "jihad heeft met geweld te maken" dan krijgen we altijd als reactie van moslims "dat zien jullie heeelemaal verkeerd hoor. Jihad gaat over strijd tegen het kwaad in jezelf, heeeeelemaal niet over militaire strijd tegen anderen." En dan zeg jij weer dit.
Kortom, het is zo helder als koffiedik. Maar ik begin te vermoeden dat jouw uitleg beter klopt en dat eerdergenoemde de "sociaal wenselijke" reactie is.

>en trouwens de islamtische scholen hebben het te druk met >het wegwerken van achterstanden op sociaal, emotioneel en >vooral taalgebied van de kinderen.

Ik heb het niet over de mensen op de scholen. Een bestuur, en dat moet jij als docente weten, staat daar tamelijk los van.

>(geloof me ik weet er alles van ).....als je ziet hoe >vredelievend de mensen zijn op die scholen..we hebben >genoeg collega's van andere geloven en culturen. 3 zijn >zoiezo katholiek, 1 hindoe, en aantal atheisten....en we >kunnen prima met elkaar overweg..al dat onzinnige gedoe is >eg nergens voor nodig joh...

Dit staat volkomen buiten de discussie. Er is blijkbaar geld weg (en geen 50 eurocent), en een bestuurslid lijkt ermee in verband te staan. Dat moet in het belang van alle partijen worden uitgezocht. Al is het geld naar de Kerstman doorgesluisd, dat dondert niet. Als er inderdaad geld weg is dat moet worden gestoken in wegwerken van achterstanden, dan moet dat worden aangepakt.

Denk je dat alleen islamitische scholen gecontroleerd worden op de financien?

Goner

#9

Citeerheel goed van..ben blij dat jij dit er bij zet...het gaat door maar komt niet in de pers...kunnen we dit ook zeggen over de islamtische scholen???

Bassie en Adriaan waren te lang niet uit de pers weg te slaan. Ben blij dat het voorbij is. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun schuld niet hebben hoeven betalen.

Dora

#10
ik zal het ff kort houden;

de jihad is geen innerlijke strijd...begrijp trouwens uberhaupt niet hoe mensen op deze onzin zijn gekomen maar goed..ik zal je inchallah (als God het wil ) zo snel mogelijk precies laten zien waar ik het over heb..doormiddel van teksten uit hadieths (overleveringen van de profeet vzmh) en uit de koraan.

je hebt gelijk daar gaat het helemaal niet om wie er nu wel of niet werken...maar dit heeft zeker een rol gespeeld in het beeld dat gecreerd is. als er alleen hoofddoekjes rondlopen en arabischtaligen..dan zou het beeld meteen veel "extremer" zijn dan wanneer er ook blonde vrouwekes rondhuppelen.

er is 1 man gepakt > heeft trouwens nog geen rechtzaak gehad dus wil nu niet meteen gaan oordelen < maar wedden dat dit meteen weer de controles op islamitische basisscholen doet heropenen.

bl is een persoon die ik erg bewonder... ik heb inderdaad nooit met m koffie gedronken,maar ik weet dat hij niets anders wil dan recht. islamitische recht..en dat ondersteun ik...misschien wel fout van mij wie weet...

Dora

#11

CiteerBassie en Adriaan waren te lang niet uit de pers weg te slaan. Ben blij dat het voorbij is. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun schuld niet hebben hoeven betalen.
zo moet die man dat ook gaan doen...maar laat de scholen hierbuiten..

Goner

#12
Oviergens is de Telegraaf een waardeloze krant. Het NRC, een echte krant, zou duidelijk veel meer slagen om de arm hebben gehouden. Helaas wordt eerdergenoemd klodderblaadje veel gelezen.

Dora

#13
Zoals beloofd moniq :)

Gedurende 13 jaar na het begin van zijn Gezantschap riep hij vzmh de mensen tot Allah op door prediking, zonder te vechten en werd hen bevolen zichzelf te beheersen en geduld en verdraagzaamheid te oefenen.

Daarna kreeg hij vzmh het bevel om te migreren en pas later werd de toestemming om te vechten gegeven. Toen had hij vzmh het bevel gekregen om degenen, die hem bevochten te bevechten en zich niet met degenen te bemoeien, die geen oorlog  tegen hem voeren.daarna kreeg hij het bevel om tegen de polytheisten te vechten tot Allah’s religie volledig gevestigd was. Nadat het bevel van de jihad gekomen was werden de niet-gelovige in 3 categorieën ingedeeld; * degenen met wie zij vrede hadden, * degenen met wie de moslims in oorlog waren en ten slotte de dhimmies (heb niet echt begrepen wie ze hiermee bedoelde)!!!.


“Toestemming om te vechten is gegeven aan degenen tegen wie gevochten wordt, omdat hun onrecht is aangedaan, voorzeker Allah heeft de macht hen bij te staan. Degenen die ten onrechte uit hun huizen werden verdreven alleen omdat zij zeiden; “Onze Heer  is allah”. En indien Allah sommige mensen niet met behulp van anderen tegenhield, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijs de naam van Allah wordt herdacht, afgebroken zijn”. (Qor’aan 22;39-40)

Als er aan de strijders werd gevraagd; “waarom vechten jullie”. Antwoordt niemand met; “mijn land is in gevaar, ik vecht om het te verdedigen”of “de Romeinen en de perzen zijn naar ons toegekomen”, of “wij willen ons rijk uitbreiden en willen meer oorlogsbuit”.

Zij zouden antwoorden: “Allah heeft ons gestuurd om ieder, die dat maar wenst van de dienstbaarheid aan de mens naar het dienen van Allah alleen te brengen; van de godsdienst naar de rechtvaardigheid van de islam”.

Beste moniq ik kan hier heel lang op ingaan. Het is echt een boekwerk waar ik mijn info vandaan heb..maar ik hoop het zo kort maar krachtig te hebben uitgelegd. Mocht je toch met vragen zitten zou ik mijn uiterste best doen om ze te beanwoorden (ofcourse with the help of Allah swt)

Ter afsluiting een recitatie uit de koraan;

“Laten derhalve zij, die hun tegenwoordige leven voor het leven in het Hiernamaals  willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen wij hem een grote beloning geven.en waarom strijdt gij niet voor de zaak van Allah en voor de zwakken â€" mannen, vrouwen en kinderen â€" die zeggen; “onze Heer , neem ons uit deze stad waarvan de bewoners onderdrukkers zijn en schenk ons een vriend en een helper uwerzijds”. Zij die geloven, strijden voor de zaak van Allah, maar de ongelovige strijden voor de zaak van de boze. Strijdt daarom tegen de vrienden van Satan, voorzeker satans plan is zwak”. (qor’aan 4;74-76).

Dora

#14
maar goed we hadden het over arrestatie van de voorzitter :)...excuses admin!!!...maar zou het zeer op prijs stellen als het niet weggehaald werd..om misverstanden te voorkomen...thanx!!!