Hoofdmenu

Tmazight voor baby's

Gestart door ameziane, 30/09/2004 om 15:13:51

Masja

lijkt op het arabische moei, voor mama,vrouwelijk dus, en bâ voor papa, mannelijk, is dat toeval?

himito

Citaat van: Wasilla tarifest op 20/10/2004 om 00:09:00
Citaat van: just op 20/10/2004 om 00:07:46

Citeer

ik zelf heb dat altyd met myn nichtje ze is 2,5, maar ik heb dan altyd de neiging om van die babywoorden te gebruiken, en dan hoor ik haar opeens nee zo heet dat niet zeggen. Dan zegt ze hoe het echt word uitgesproken en dan denkt ze dat ik het niet begryp dan zegt ze praat my maar na
Citeer

Ja, bijzonder is dat he, dat zo'n jong kind van 2,5 jaar al zo wijs kan zijn. Ze kunnen je echt versteld doen staan. Daar kan ik echt uren over meepraten, maar daar zal de topicstarter niet zo blij mee zijn.

hahah nee ik denk het ook niet, maar 1 ding is zeker, kleine kinder zyn echt zo ontzettend slim
Bij die kleine kinderen begint de natuurkunde al,ze gooien iets op de grond(lepel ofzo),je geeft het terug,en ze gooien het toch weer op de grond.

Wasilla tarifest

Citaat van: himito op 20/10/2004 om 16:31:19
Citaat van: Wasilla tarifest op 20/10/2004 om 00:09:00
Citaat van: just op 20/10/2004 om 00:07:46

Citeer

ik zelf heb dat altyd met myn nichtje ze is 2,5, maar ik heb dan altyd de neiging om van die babywoorden te gebruiken, en dan hoor ik haar opeens nee zo heet dat niet zeggen. Dan zegt ze hoe het echt word uitgesproken en dan denkt ze dat ik het niet begryp dan zegt ze praat my maar na
Citeer

Ja, bijzonder is dat he, dat zo'n jong kind van 2,5 jaar al zo wijs kan zijn. Ze kunnen je echt versteld doen staan. Daar kan ik echt uren over meepraten, maar daar zal de topicstarter niet zo blij mee zijn.

hahah nee ik denk het ook niet, maar 1 ding is zeker, kleine kinder zyn echt zo ontzettend slim
Bij die kleine kinderen begint de natuurkunde al,ze gooien iets op de grond(lepel ofzo),je geeft het terug,en ze gooien het toch weer op de grond.

dat is omdat ze denken dat je een spelletje met ze speelt

Zusje

salaam aleykoem warahamtulahi wabarakatuhu
Mijn tmazight is niet zo heel goed... (ik ben er niet echt mee opgegroeid).... maar het babytaal tmazight beheers ik wel goed...   Je moet toch ergens beginnen  =P

Maar dat is echt geweldig. Ik kan echt uren met die kleine over alles en niets praten.

Ma3a salama

Hadou

als je een kind het lopen wilt leren dan zing je een liedje:
dadash mohamed ( of een andere naam) youfa then3ash,
youshit i yemmas , thesRa zayess thafounast!

of als je aan het spelen met een kind.. pak je zijn/ handen en schud naar voren en achteren (wel rustig He :(  )

sendou sendou 7o7ou
sendou sendou aRi
anekkes ed han, 
athnouch i (mohamed)
ath yeg dh g3ediss
adh yesh ! ad yegour ~

het kippeverhaaltje: neem een hand van een peuter
ga met je vinger op haar/zijn handcirketjes maken.
qaqaqaqaqa thyazit thouro thamedjadsht
haar/zijn vingertjs tellen (dichtvouwen)
wa youfit , wa ichthit, wa ya zoud ikchoudhen, wa yeqrat oucha ichit.
innas amezyaan : oushayid shwayt. washitishekh oura dhinshtouya..
ana7 ra 3emmi bouyendouzen ..(
lijnen trekken met je vinger over de arm van peuter)
athabrit inou, athabrit en baba, athabrit en yemma, athabrit ....
Tot je bij oksel bent, dan kittelen...
Vinden hartstikke leuk :)

tarifesht

hahaha echt een grappig topic.

ken jullie dit als je met een kindje gaat spelen, dan pak je de hand van t kindje dan zeg je:

toroutatata ikashariet wa ishenfiet wa yeshiet wa......
toused henna tamza tennas manidje rahk inou...
negwa negwa.....
yennas 3emmi bouyendouzen manidje rahk inou ....
  hahah
weet niet precies hoe het gaat

tarifesht

doudou= vallen

didi=pijn.

ameziane

Citaat van: tarifesht op 02/03/2005 om 20:39:33
hahaha echt een grappig topic.

ken jullie dit als je met een kindje gaat spelen, dan pak je de hand van t kindje dan zeg je:

toroutatata ikashariet wa ishenfiet wa yeshiet wa......
toused henna tamza tennas manidje rahk inou...
negwa negwa.....
yennas 3emmi bouyendouzen manidje rahk inou ....
  hahah
weet niet precies hoe het gaat

Zie deze link
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4734.msg98028#msg98028