Waar is onze geld!!!!?????

Gestart door ayend, 12/11/2001 om 18:23:45

ayend

Beste Imazighen azul,

van die 200,000 marokannen die hier in Nl woonen zijn er meer dan 90%  die uit Rif gekomen zijn...Ze zijn hier sinds jaren 60(35-40- jaar).
Ze hebben milliareden derhames naar Marokko gestuurd, en dat doen ze nog steeds#
De vraaaaaaaaaag is zien jullie dat geld in Rif?????????? ( wegen, ziekenhuizen, schoolen...,...
 Thanemmirth....AYNED

Touhami

#1
Beste Ayend,

dit is een hele goede vraag waar iedereen het antwoord al op weet!Natuurlijk zien we niets van dat geld terug.Integendeel:alles wat wij zelf produceren wordt tegen een zeer lage prijs ingekocht en naar Dakhilia of zelfs naar de zuidelijke(Saharische)steden gebracht.Hoe wij dat ook bekijken,hoe oneerlijk het ook is,er is helaas geen oplossing hiervoor te bedenken!

Arif is en blijft een bron van inkomsten voor vele mensen die niet hiervandaan komen.Het voornaamste voorbeeld hiervan zijn de Arabischsprekende bedelaars:je hebt ze in alle soorten en formaten.We hebben een tegoed hart om de deur in het gezicht van die mensen dicht te slaan.Misschien wordt het toch tijd dat we dat moeten gaan doen.Dit zal zeker niet het probleem oplossen waar jij aandacht voor vraagt,maar zal vast en zeker een goede stap zijn in die richting die jij,ik en alle andere Irifien willen.

Azul!

Badis (Gast)

#2
azul,Het bewijs dat er 0% van de Arif inkomsten in Arif zelf wordt geïnvesteerd is dat de nu lopende schaarse projecten worden door de EU voornamelijk Spanje gefinancierd.

Je hoort op de Marokkaanse televisiestation over de vernieuwing van de Noord Marokkaanse gebied en allerlei plannen, het is gewoon een slaap pil en leugens in tegendeel, alle projecten worden geblokkeerd. Voor hun is van belang eerst de volledige arabisering van het gebied dan pas investering.  

Een totale boycot kan niet, want er zijn nog steeds irifien daar die ons hulp nodig hebben,
Maar wat mij betreft de banken die ons geld verzamelen en vervolgens in bouwprojecten in casa, rabat of la3oun investeren moeten geboycot worden, want daar gaat al ons geld naartoe.




Bokous

#3
Azul aytma suytma,

Dankzij Irifiyyen is bank Chaibi, tot een van de rijkste banken in de zogenaamde “Arabisch wereld” gegroeid. Ons bank chaibi staat in de top 10 naast de banken van de Arabische olie landen, weet je waarom, omdat ons Irifiyyen de rente haraam vinden!!!*sad* Ze hebben miljarden op die bank opgestort (zonder rente). WOW dat was een groot feest voor Bank chaibi. Binnen paar jaar enorme winsten geboekt!

Nador gemeente is de rijkste na Casablanca betreft de inkomsten, toch Nador blijft tot nu toe een van de armste gemeenten qua de infrastructuur!!!

Iwa, het is te laat a yatma, pech voor ons allemaal.

Ik ben afgelopen zomer naar Marokko geweest. Ik heb gemerkt dat ze daar aardig doen tegen ons, imtlaa ( onze arbeiders in buitenland). Dat was vreemd voor mij, achteraf ben ik achter de waarheid gekomen, de nieuwe generaties van “onze arbeiders in buitenland” hebben geen rekening op Bank chaibi! :)

Tenmmirt
Hammu u Namir

top-toprif

#4
azul
beste imdouker/timdoukarin
waar ons geld is???in de centrale bank van rabat natuurlijk! geld waarmee ze tanks en vliegtuigen kopen om onze polizario broeders in de woestijn mee te bestrijden en wanneer die oorlog eens afgelopen is  zullen ze hun geweerlopen richting nador en lhoceima richten uit frustratie n.m dat ze de oorlog om de  sahara hebben verloren!
eythma/souytma sta sterk in jullie schoenen en geef niet toe aan die arabisatie druk!!onze voor ouders hebben 1 fout gemaakt en dat is die racisten in rabat geloven wat betrof hun beloften tijdens de marokaanse onafhankelijkds oorlog toen ze ons om hulp smeekten(WAT NIET NODIG WAS AANGEZIEN WIJ DE IMAZIGHEN DE NATUURLIJKE VERDEDIGERS VAN ONS LAND ZIJN EN ALTIJS ZIJN GEWEEST!!!)ze smeekten ons om hen te helpen de bezetters te verdrijven en dat deden we !maar wat deden ze ?ze plotte een vies plan achter onze ruggen om namelijk de bezetters in die tijd alle hulp te bieden die de bezetters nodig hadden!dat is nou wat je noemd een VIES plan!
ze beloofden ons als volwaardige landgenoten te zien (en dat in ons eige land!!!) mits we onze wapens zouden inleveren en helaas....dat deden we!
maar wat ik je wil zeggen is dat geschiedenis zich zal herhalen  alleen deze keer zullen we ons niet een tweede keer laten strikken!!!
ARIF YA ARIF EKHACHEM KI RBER ENNA WE WILL NEVER FORGET YOU  LEEEEEEEEEEEVE DE IRIFIJEN EN HUN PRACHTIG MOOIE ARIF EN WE WILL BE BACK AGAINE THESE GENERATION IS DIFFRENT AND PROUDER THEN EVER
WE WILL BRING ARIF BACK TO THE IRIFIJEN AND WE WILL UNITED  BETTER THAN EVER BEFORE!!
LANG LEVE ABDELKRIM ALGATABI LEIDER VAN DE RIF REVOLUTIE!!!!!

polizarryo

#5
ja dat is vanzelfsprekend amigo


maar de mensen krijgen het ook al lang door dus weet maar zeker dat als onze generatie gaat investeren het veel beter zal gaan.

mohammed

#6

hallo ,
 mensen ik begrijp jullie woede , maar lopen  jullie niet een beetje te hard van stapel  , laten we rationeel blijven .
ik bedoel de irrifien die hun geld naar marokko stuurden hebben er nu
er een prachtige huis van gebouwd in nador-stad  of in el-houceima
het is alleen jammer dat die huizen voor het grootste gedeelte van het jaar leeg staan , maar goed in de afgelopen decennia's hebben nador en el-houceima
een explosieve groei meegemaakt dankzij die investeringen uit west -europa

mohammed

#7
Azul ayaythma Imazighen,

Het gaat hier niet alleen om geld dat gestoken wordt in bouwprojecten, wat AYNED aan het begin van deze thread bedoelde is onder andere het geld dat via het bancaire verkeer Marokko binnenstroomt. Banken verdienen hier miljarden jaarlijks aan.  Om maar te zwijgen over de overige inkomsten voor Marokko tijdens het zomerseizoen in Arif.


Maar desondanks verdwijnt dit geld linea recta naar Marrakech of Rabat om daar o.a. golfterreinen aan te leggen, en deze vervolgens non-stop te besproeien met water uit Sidi Hrazem. Want het gras moet er natuurlijk op en top uitzien als Mister President Clinton langskomt.

Waar niet naar gekeken wordt is de economische situatie in het noorden. Sja...dat zal ze allemaal een worst wezen, des te minder werkgelegenheid en vrijheid, des te meer drang om de situatie te ontvluchten naar Europa, des te beter voor die kamelen daar in Rabat. Zij denken maar; "Hoe minder hoe beter". Puurste vorm van Isolatie politiek.

Dit lijkt overgens heel sterk op de Israelische werkwijze, stop het te onderdrukken volk maar lekker op de West Bank (Arif) en isoleer ze maar lekker van de buitenwereld. En hoe meer "onderdrukten" vluchten, des te beter. En als de "onderdrukten" ooit op gaan opkomen voor hun rechten dan wordt er de luchtmacht en wat infanterie op afgestuurd.

En verwacht niet al teveel verandering met de komst van Naamgenoot de 6e, want die bestuurt het land met nog steeds een meerderheid van Arif haters. En met het verbod op meerdere dag- en weekbladen, ziet het er ook al niet al te rooskleurig uit met de situatie aldaar.

Ik begin af te dwalen van onderwerp, vergeef me het is nog vroeg. :-)

Thannemirth!

Mohammed

Atlas

#8
Broeders en zusters,

Het geld waar Ayend over spreekt is, naar ik vrees, echt niet in Rabat blijven hangen of iets dergelijks. Feit is dat als een Marokkaan in Nederland geld wil sturen naar zijn familie, hij dat gewoon kan doen, zonder dat de Marokkaanse banken de helft confisqueren. Ayend vraagt zich, naar mijn mening ten onrechte, af of al dit geld te zien is in de Rif in de vorm van wegen, ziekenhuizen, scholen e.d.

Ik denk dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat als aan een weg een nieuw huis wordt gebouwd, de weg zelf niet zal verbeteren. Mijn punt is dat al het naar Marokko gestuurde geld hoofdzakelijk wordt geïnvesteerd in private goederen en zeker niet in collectieve goederen zoals ziekenhuizen, scholen en wegen.

Als je dan zegt dat dit een taak is van de Marokkaanse staat, dan ben ik het met je eens. Maar de staat krijgt het geld van de Marokkanen in Nederland niet, dat geld wordt namelijk direct, op eigen initiatief, geïnvesteerd in bijv. huizen.

Ik heb nog nooit iets gehoord van een idee van beide partijen (Marokkaanse staat en Marokkanen in Nederland) om het geld via de staat in collectieve goederen te investeren. Dan zou men weldegelijk iets terug zien van al die miljarden dirhams...

Yasmine

#9
De Arabische bedelaars gaan naar Arif om te bedelen want daar is het geld een soort Harij voor hun. Daarom geef ik geen cent aan die Sahraouin.  

mohammed

#10
Azul ayaythma Imazighen,

Nogmaals, banken verdienen jaarlijks miljarden aan transacties, ze confisqeren niks, ze verdienen. Ze werken niet voor Jan Jeweetwel.
Ondernemers bij wie we onze centen uitgeven iedere zomer betalen zich blauw aan allerlei vormen van belasting (dariwa). Net zoals de Spaanse overheid verdient aan de Costa del Sol iedere zomer, is het bij ons net zo. Allicht op een iets kleinere schaal.

Dit geld komt bij de staat terecht. Wat wij ons afvragen is, waarom bijvoorbeeld een golfterrein in Marrakech nou zo belangrijker is dan bijvoorbeeld fatsoenlijke wegen of ziekenhuizen in Arif.

Zelfs die private investments, daar verdient de regering aan, go figure.


Thannemirth,


Mohammed


Yasmine

#11
Wanneer krijgen we een fatsoendelijke snelweg tussen Tetouan en Al Hoceima?

jamal (Gast)

#12
Wanneer krijgen we een fatsoenlijke luchthaven
                                    ziekenhuis
                                    riolering
                                    ruimteordening
    ...

Ik denk niet deze achterstand te wijten is aan alleen maar de arabs
Ik denk wel nondeju dat, onze vertegenwoordigers en al dienen shit, ook corrupt zijn dat nie schoon nimmer 's

ithran

#13
IK HOOP ECHT DAT ZE IN HUN ELLENDE STIKKEN.
DOOD AAN DE MAROK. REGERING.
IK KAN ER NIKS ANDERS OP ZEGGEN.

Ilizi

#14
Azul
ja, waar is onze geld?????

Tanemmirt.