Knappe man ...

Gestart door Tamza, 25/09/2004 om 19:47:04

hoofdweg

MIJN OPA DEED OOK MEE MET DE OORLOG,HIJ IS NOOIT MEER GEVONDEN EN MIJN VADER WAS EEN JAAR TOEN
WE HEBBEN OOIT NAVRAAG GEDAAN BIJ DE OVERHEID MAAR KREGEN NIKS TE HOREN

abrid

De slag om Dhar Oubarran vond in de heilige maad Ramadan plaats. Moet je nagaan. En dan midden in de zomer.

athsaynou

#17
Citaat van: abrid op 22/10/2004 om 12:16:20
De slag om Dhar Oubarran vond in de heilige maad Ramadan plaats. Moet je nagaan. En dan midden in de zomer.

Wallahila d'Imzahden.......probeer dat maar eens na te doen...tegenwoordig pffffff

Ariaz

Mijn grootvader was Sergeant in het RIFFIJNSE Leger en hij was heel bekend, hij heeft de Ajebli Raisouni vervoerd naar Rif,

MBTiza

De broer van mijn opa en mijn opa hebben beide deel genomen aan zowel Dhar Oubarran als Anoual en Arrui. M'n vader zegt dat zijn vader daar twee extra geweren aan heeft overgehouden.

Ariaz,

De eerste man die Arraissuni heeft gearresteerd was een man uit Temsamane (kan niet op z'n naam komen), aan de Jballa werd echter verteld dat de Ijablien hem hebben gearresteerd zodat zij nog meer de kant van Abd-krim kozen, heb dit uit het boek 'Rebels in the Rif'

Ariaz

Citaat van: MBTiziAzza op 25/10/2004 om 00:52:03
De broer van mijn opa en mijn opa hebben beide deel genomen aan zowel Dhar Oubarran als Anoual en Arrui. M'n vader zegt dat zijn vader daar twee extra geweren aan heeft overgehouden.

Ariaz,

De eerste man die Arraissuni heeft gearresteerd was een man uit Temsamane (kan niet op z'n naam komen), aan de Jballa werd echter verteld dat de Ijablien hem hebben gearresteerd zodat zij nog meer de kant van Abd-krim kozen, heb dit uit het boek 'Rebels in the Rif'


waarom haten de Ijeblien ons denk je?


Da's omdat wij hun Zaheem gevangengenomen hadden

MBTiza

Een andere reden was de Riffijnse overheersing destijds, de Ijeblien en stammen van sinhaja srir en ghomara werden hard door de Riffijnen aangepakt.

Timarzgha

#22
Abdel krim lahjerham , was een ''Eghioer'' i.p.v te onderhandelen ging hij er van uit even alles te klaren  ,
had hij na zn winst op de spanjaarden onderhandeld zoals die ''Arabs'' dan was marokko in onze handen geweest   ,
maar nee hij moest zonnodig als een bezetene doorgaan met een strijd die al te voorspellen was , nou wat een tacticus terrrrrr
ook door hem zijn we vandaag de dag gehaat en nog steeds onder bezetting van het stelletje in Rabat
ieder zijn mening en de mijne is dat hij dom te werk is gegaan en ons achter liet voor de wolven door zijn dommigheid ,
nou niet boos worden mensjes want na zo veel doden onder ons en een resultaat die meer kwaad dan goeds ons gebracht heeft ?????????
is er bij mij geen enkele roem voor hem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ariaz

Citaat van: Tamazghan op 29/10/2004 om 03:29:47
Abdel krim lahjerham , was een ''Eghioer'' i.p.v te onderhandelen ging hij er van uit even alles te klaren  ,
had hij na zn winst op de spanjaarden onderhandeld zoals die ''Arabs'' dan was marokko in onze handen geweest   ,
maar nee hij moest zonnodig als een bezetene doorgaan met een strijd die al te voorspellen was , nou wat een tacticus terrrrrr
ook door hem zijn we vandaag de dag gehaat en nog steeds onder bezetting van het stelletje in Rabat
ieder zijn mening en de mijne is dat hij dom te werk is gegaan en ons achter liet voor de wolven door zijn dommigheid ,
nou niet boos worden mensjes want na zo veel doden onder ons en een resultaat die meer kwaad dan goeds ons gebracht heeft ?????????
is er bij mij geen enkele roem voor hem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


langs een kant moet ik je eerlijk gezegd wel gelijk geven,

doorheen de geschiedenis hebben we ons kapot gevochten en wat hebben we daarmee gewonnen?


Idd je hebt zelf zwaar gelijk, moesten de Talrijke Irrifien (want het waren er heel veel) gewoon zich koest gehouden en niet in opstand gekomen dan waren er niet zoveel gearabiseerde Irrifien in Tanger, Tetuan, Fez, Casa en dan waren we niet naar Europa geêmigreerd, enz....


Maar ik denk dat Imazighen geboren vechters zijn, ze vechten onderling, we zullen het nooit laten om te vechten,

Timarzgha

#24
Citaat van: Ariaz op 29/10/2004 om 20:26:44
Citaat van: Tamazghan op 29/10/2004 om 03:29:47
Abdel krim lahjerham , was een ''Eghioer'' i.p.v te onderhandelen ging hij er van uit even alles te klaren  ,
had hij na zn winst op de spanjaarden onderhandeld zoals die ''Arabs'' dan was marokko in onze handen geweest   ,
maar nee hij moest zonnodig als een bezetene doorgaan met een strijd die al te voorspellen was , nou wat een tacticus terrrrrr
ook door hem zijn we vandaag de dag gehaat en nog steeds onder bezetting van het stelletje in Rabat
ieder zijn mening en de mijne is dat hij dom te werk is gegaan en ons achter liet voor de wolven door zijn dommigheid ,
nou niet boos worden mensjes want na zo veel doden onder ons en een resultaat die meer kwaad dan goeds ons gebracht heeft ?????????
is er bij mij geen enkele roem voor hem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


langs een kant moet ik je eerlijk gezegd wel gelijk geven,

doorheen de geschiedenis hebben we ons kapot gevochten en wat hebben we daarmee gewonnen?


Idd je hebt zelf zwaar gelijk, moesten de Talrijke Irrifien (want het waren er heel veel) gewoon zich koest gehouden en niet in opstand gekomen dan waren er niet zoveel gearabiseerde Irrifien in Tanger, Tetuan, Fez, Casa en dan waren we niet naar Europa geêmigreerd, enz....


Maar ik denk dat Imazighen geboren vechters zijn, ze vechten onderling, we zullen het nooit laten om te vechten,
idd broeder , we moeten ook de andere kant van onze (held) bekijken want let wel de spanjaarden zagen op een gegeven moment liever een noorderling aan de macht komen dan die slangen van een arabieren !
En mijn inziens heeft abdel krim die kans om zeep geholpen door zn halstarrigheid .
En mensen die nu schreeuwen over hun held mogen ook wel eens indammen en de andere kant van het gebeuren bekijken .
We zitten in deze miserable mede door die zogenaamde held !
In mijn dcar noemen ze hem een Eghioer , want hij gaf de darijisten net wat ze nodig hadden en der halve is hij in onze ogen geen held , al hebben ook mijn voorouders aan zijn kant gestreden !
De resultaat teld het meest en die is nu een min en we zaten toen op een nul !
Een beetje nuchterheid is noodzakelijk om van onze fouten te kunnen leren en van die van onze zogenaamde helden .

Ariaz

het is elmekteb, eh joema, het is zo geschreven, de beste mensen zullen eerst verdwijnen, en daarna blijven de slechte mensen over,



het si zo geschreven, kijk naar de toekomst,

Timarzgha

Citaat van: Ariaz op 29/10/2004 om 20:46:08
het is elmekteb, eh joema, het is zo geschreven, de beste mensen zullen eerst verdwijnen, en daarna blijven de slechte mensen over,



het si zo geschreven, kijk naar de toekomst,
Klopt broeder vandaar mn zorgen dat we blijven steken in het verleden die te eentonig word gebracht .
Veel mensen kunnen vragen over het verleden andwoorden , maar over de toekomst heeft men nog geen enige idee of iets van dergelijke aard , dat is zorgwekkend !
Daarom dat ik even wil laten zien dat men zich te veel hecht aan iemand of iets uit het verleden , maar geen weet heeft van wat de toekomst hem mogelijk brengen zal .
Mn vrees is dat onze imazighen te ver in hun onderdanigheid aan het sterkere en machtige zijn , dat er maar weinig uit zal komen als we op deze onderdanige voet doorgaan .
Imazighen zijn zoals een persoon eerder aangaf , in het verleden vaak schuldig aan meeloperij en nochthans is dat te merken aan onze generatie imazighen helaas .
Niet dromen maar heft in eigen handen nemen en initiatief tonen i.p.v meelopen achter de stoet .
Vrijheid moet altijd voor gestreden worden en komt niet zomaar uit een geschiedenis boekje te voorschijn .

IIAwajie3erII

Citaat van: Tamazghan op 29/10/2004 om 03:29:47
Abdel krim lahjerham , was een ''Eghioer'' i.p.v te onderhandelen ging hij er van uit even alles te klaren  ,
had hij na zn winst op de spanjaarden onderhandeld zoals die ''Arabs'' dan was marokko in onze handen geweest   ,
maar nee hij moest zonnodig als een bezetene doorgaan met een strijd die al te voorspellen was , nou wat een tacticus terrrrrr
ook door hem zijn we vandaag de dag gehaat en nog steeds onder bezetting van het stelletje in Rabat
ieder zijn mening en de mijne is dat hij dom te werk is gegaan en ons achter liet voor de wolven door zijn dommigheid ,
nou niet boos worden mensjes want na zo veel doden onder ons en een resultaat die meer kwaad dan goeds ons gebracht heeft ?????????
is er bij mij geen enkele roem voor hem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Das waar ;)