Abd Elkrim docent Tamazight!

Gestart door abin, 23/09/2004 om 19:33:15

abin



......In mijn functie als docent Tamazight, ondersteund door Mohammed Tahtah, zal ik me voorlopig aan de inhoud en toetsen van de boeken houden. De dagelijks lessen bestaan uit het schrijven en vertalen van teksten. Zodra de leerlingen over de basis vereisten beschikken, zullen we de lesmethoden verder ontwikkelen. Ik hoop met Gods hulp dat alle deelnemende studenten, burgers en militairen, in staat zullen zijn om een taal te beheersen dat noodzakelijk is in dit land…
Mohammed Abelkrim ElKhattabi - Docent aan de Tamazight Academie - Telegram del Rif 2 october 1914.
- Het volledige artikel is te lezen in Le monde Amazigh nr 48 en is vertaald door M. Acharki en A. Elhamdaoui.

Tama

Citaat van: abin op 23/09/2004 om 19:33:15


......In mijn functie als docent Tamazight, ondersteund door Mohammed Tahtah, zal ik me voorlopig aan de inhoud en toetsen van de boeken houden. De dagelijks lessen bestaan uit het schrijven en vertalen van teksten. Zodra de leerlingen over de basis vereisten beschikken, zullen we de lesmethoden verder ontwikkelen. Ik hoop met Gods hulp dat alle deelnemende studenten, burgers en militairen, in staat zullen zijn om een taal te beheersen dat noodzakelijk is in dit land…
Mohammed Abelkrim ElKhattabi - Docent aan de Tamazight Academie - Telegram del Rif 2 october 1914.
- Het volledige artikel is te lezen in Le monde Amazigh nr 48 en is vertaald door M. Acharki en A. Elhamdaoui.

verdomme!

abin

alles met Imazighen te maken heeft is weggevaagd uit scholen. De franse bezettende generaal die eingelijk het hoofd van Marokko was met toestemming van de toenmalig monarch krijgt meer aandacht op school dan abd elkrim en mmoh u3essa enz.

wij moeten zelf zoeken. dankzij deze heren is het artikel die abd elkrim zelf schreef in zijn hoedanigheid als docent vertaald uit telegram del rif waar hij redacteur was.

Tama

Citaat van: abin op 23/09/2004 om 20:35:29
alles met Imazighen te maken heeft is weggevaagd uit scholen.

ik voel me zelden machteloos maar ik dit soort feiten te horen krijg dan word ik een rebel van mijn eigen machteloosheid!

abrid

Dit heb ik ook vernomen uit het boek van david hart. Abd el Krim gaf Dmazighth en Arabische les in Mrits. Hiervoor heeft ie ook lesgegeven op het eiland van Nkur. Hierna is ie naar Mritc gegaan. Waar ie een carriere opbouwde tot de grootste qadi van oostelijke rif.

Bedankt voor die foto abin. Is een mooi stuk.

Groet

rifman



Wil je aub de volledige artikel plaatsen?

Nomaad.

Citaat van: abin op 23/09/2004 om 19:33:15


......In mijn functie als docent Tamazight, ondersteund door Mohammed Tahtah, zal ik me voorlopig aan de inhoud en toetsen van de boeken houden. De dagelijks lessen bestaan uit het schrijven en vertalen van teksten. Zodra de leerlingen over de basis vereisten beschikken, zullen we de lesmethoden verder ontwikkelen. Ik hoop met Gods hulp dat alle deelnemende studenten, burgers en militairen, in staat zullen zijn om een taal te beheersen dat noodzakelijk is in dit land…
Mohammed Abelkrim ElKhattabi - Docent aan de Tamazight Academie - Telegram del Rif 2 october 1914.
- Het volledige artikel is te lezen in Le monde Amazigh nr 48 en is vertaald door M. Acharki en A. Elhamdaoui.

Bedankt!

arriset