Sheshonq de Italiaan

Gestart door Matoub, 22/09/2004 om 15:00:37

Matoub

Sheshonq I was waarschijnlijk een Italiaan die over Egypte heerste. Sheshong stamt waarschijnlijk af van bewoners van Sardinië.

Achtergrond
Alhoewel sommige geleerden ervanuit gaan dat Lybiër Amazigh in de oudheid betekent, is dat maar een vergissing. Volgens de Egyptologen verwijst de naam Lybiër naar Westers.

Het rare is dat Herodotus ernaar verwees dat Poseidon, Athena, Tritonis, Antaios en veel aantal goden Lybiërs van oorsprong waren, en men veronderstelt vervolgens dat ze Imazighen waren. Maar volgens de Egyptolgie is dat zeer onnauwkeurig. Lybiër betekent westers, nog preciezer een Italiaan uit Sardinië.

Volgen de Egyptologie verwijst de naam Amon ook naar het Lybische woord amen wat water betekent, en men veronderstelt ook dat het een Tamazight woord is, zoals Amen of Aman in het Tamazight wat toevallig ook water betekent.

Sheshonq was een Italiaan in tegestelling tot de deskundigen die ervanuit gaan dat hij een Amazigh was.

Matoub

MBTiza

Matoub

Citaat van: MBTiziAzza op 22/09/2004 om 15:13:49
Bron: AFRA

nee,

bron: Jcwf, Maar ik heb het hilarisch verwoord.

hij zei dat sheshonq van de meshweshstam aftamt. en de Meshwesh zijn Italianen eerder dan Imazighen.

dus ik heb dat maar ontwikkeld

MBTiza

ik ben jcfl niet kameraad, neem aub een cursus nederlands, ik moet wel toegeven dat jouw nederlands steeds beter wordt, m'm complimenten daarvoor!

Matoub

waarom denk jij dat ik je Jcwf  zou noemen ?

jij kent hem niet. en hij is zelfs geen amazigh.

en hoe weet jij dat mijn nl beter is ?

Matoub

Iemand schreef dit :

Sheshonq I was de eerste Imazigen keizer van Egypte, nadat de Imazigen naar de Nijldelta waren verhuisd.

bron: http://nl.wikipedia.org/w/wiki.phtml?title=Sheshonq_I&oldid=495276

Maar toen ik zei dat hij Amazigh genoemd moet worden, beweerde hij dat de ehyptologen ''Lybier'' losjes gebruiken, want lybiers betekent westers, en sheshonq I stamt zelfs van meshwashstam ,deze laatste is een Italiaanse stam is. volgens hem.

en hij zei :sheshonq I is eerder Italiaan dan Amazigh, en daarom heb het artikel zo gemaakt. (zoals ik geciteerd heb).

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sheshonq_I

allasian

Libya is het griekse woord voor afrika.Zo noemden de grieken afrika.

Matoub

het is niet belangrijk wat juist is, Maar wat ze ervan denken. de geschiedschrijving is niet breder dan ze weten.