Letters die gebruikt worden op amazigh.nl: tifinagh

Gestart door abrid, 22/09/2004 om 12:31:35

abrid

Azul xawem,

Even voor de duidelijkheid. Ik weet niet of het jullie is opgevallen maar de letters die hier gebruikt worden voor het schrijven van Tifinagh wijken af van het alfabet dat door IRCAM is gepresenteerd. Mijn vraag is dit met opzet gedaan of gaat dat later geharmoniseerd worden. 

B.v. de letters H,3,B en Y hebben een ander karakter bij Ircam.

Aqadi

abrid


athsaynou

Ja ik zie het maar iedereen heeft zijn eigen schrijfmethode.

abrid

Maar in marokko heeft men voor de IRCAM schrijfwijze gekozen. En als we allemaal dezelfde karakters gebruiken hebben we meer duidelijkheid.

athsaynou

Citaat van: abrid op 07/10/2004 om 12:06:42
Maar in marokko heeft men voor de IRCAM schrijfwijze gekozen. En als we allemaal dezelfde karakters gebruiken hebben we meer duidelijkheid.

Ja dat is zeker waar maar jah niet iedereen weet hoe de schrijfwijze IRCAM schrijft.

abrid

dan moet je er naar op zoek gaan. Als je je taal wil leren schrijven natuurlijk!

*-RiFFijn0s-*

De IRCAM, een door de rmaxzan ingestelde vereniging, moeten we niet te sirieus nemen. Hun doel is denk ik Het Tamazight zo laag mogelijk te blijven  houden. Neem ze maar niet sirieus. Ze willen wat het kost tamazight in Tifinagh schrijven. Waarom?? om de ontwikkeling tegen te gaan.

Het tamazight moet gewoon in het latijns geschreven worden. Het is dan beter toegangkelijk voor de massamedia, internet, kranten enz.
Tamazight in Arabisch is helemaal geen optie.

Tifinagh is een schrift met geschiedenis. En ook Tifinagh moeten we blijven houden als cultuur. Maar het latijnse schrift lijkt mij geschikter.

Ntkath'oum, adios

abrid

azul ayuma,

Dat er latijns had moeten worden gebruikt dat kan ik wel begrijpen en leek me ook logischer. Wat ik wel vind is dat het tifinagh schrift een uniek schrift is waarmee we onze taal kunnen schrijven. Dit sierlijke schrift vind ik persoonlijk mooier dan het latijns. Maar ja het gaat niet om wat mooier.

Maar even terug naar het onderwerp: op amazigh.nl schrijft men de namen ook in het tifinagh en latijns. Ik had het dus over de tifinagh karakters die gebruikt worden om de namen mee op te schrijven.

Tanmiert nwen


Sa3ieD

Amazigh.nl gebruikt een lettertype die is veel langer bestaat dan die van IRCAM. IRCAM heeft om de een of andere gekke reden letters lopen veranderen, letters die al eeuwen worden gebruikt zijn door de IRCAM opeens aangepast. AMAZIGH.nl zal zich ook niet aanpassen aan de methode van IRCAM, omdat deze onlogisch is.

abrid

Das duidelijk Sa3ied. Dit is dus met opzet!
Tanmiert

Izouran

#10
kan iemand het al schrijven?


Izouran

ik kan het al ;)  hier alvast een voerproefje

+[oЖΣЏ+

Sabadilla

Citaat van: sraam op 22/05/2005 om 16:11:28
ik kan het al ;)  hier alvast een voerproefje

+[oЖΣЏ+

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Izouran

Citaat van: Sabadilla op 22/05/2005 om 17:04:22
Citaat van: sraam op 22/05/2005 om 16:11:28
ik kan het al ;)  hier alvast een voerproefje

+[oЖΣЏ+

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

jahh dat wil je wel eens weten he?