Onbekend Tamazight in algerije.

Gestart door Aqsil, 14/09/2004 om 18:09:51

Aqsil

In Arabische sites kwam ik tegen andere soor Tamazight. Hun dialect heet Mizabia komt uit Mizab.
Mizab is een Amzigh woord en dat is dat ding waar het water komt.

Hoe heet Rmizab in het Nederlands? Tamizabt is een dialect die lijkt op Tarift, Takbaylet en Tachawit.

http://mzab.50megs.com/mzabs.htm

Ahraifi

welkom terug hulk.

Ik kan niets lezen op je link maar bedoel je PUT met waar het water uitkomt of een BRON?

Aqsil

#2
Citaat van: Ahraifi op 14/09/2004 om 18:12:15
welkom terug hulk.

Ik kan niets lezen op je link maar bedoel je PUT met waar het water uitkomt of een BRON?
Het is geen punt en geen bron.

in Tarifit zeggen we RMIZAB. In oude huizen in Rif hebebn we die aan de muur en uit Rmizab valt het water naar Azqaq.

Nog een andere link naar Imizaben.
http://membres.lycos.fr/mzabnet/ancien.htm

ameziane

Ik weet wat je bedoelt. Het is een afvoerbuis voor regenwater.Zodat het water geen plassen gaat vormen op het dak.Een soort riool.

Maar Mizab is gewoon een plaats in Zuid-Algerije. Staat op die site.

Aqsil

Citaat van: ameziane op 14/09/2004 om 18:35:32
Ik weet wat je bedoelt. Het is een afvoerbuis voor regenwater.Zodat het water geen plassen gaat vormen op het dak.Een soort riool.

Ja dat is hem, maar heeft het geen apart naam?
Citeer
Maar Mizab is gewoon een plaats in Zuid-Algerije. Staat op die site.
ja is een plaats in het zuid van Algerij. In het zuid zijn dus twee soort Imaizghen: Touarq en Imizaben.
Hun dialect is anders dan die van Lakbayel en Chaouia. Hun godsdienst is ook anders dan die van de rest van algerij.

In de site werd beweert dat Mizab uit het Arabisch komt, maar Mizab ligt aan een rivier. Ze zijn dus genoemd naar RMIZAB (die riool), want het rivier is een soort riool.

abrid

Imzabden worden deze imazighen genoemd. En wonen in het westen van Algerije als ik het goed heb. Awar nsen qanas Tamzabet.

razafa

Citaat van: ameziane op 14/09/2004 om 18:35:32
Ik weet wat je bedoelt. Het is een afvoerbuis voor regenwater.Zodat het water geen plassen gaat vormen op het dak.Een soort riool.

Maar Mizab is gewoon een plaats in Zuid-Algerije. Staat op die site.

inderdaad is een plaats en er is ook een  rivier die heet aghzar imzaybiyen.

imzaybiyen wordt ook als scheld woord gebruikt voor mensen die niet bidden of vasten, blijkbaar zijn imzaybiyen nog geen moslim's of heel laat (veel later dan de reste van imazighen moslim geworden).

MBTiza

Het zijn inderdaad mensen die het niet zo nauw nemen met de Islam, dit zei m'n vader dan die een tijd in Algerije heeft gewerkt. Zij bevinden zich in en rondom de stad Ghardaya en zij Imazighen.

Imazighen in Algerije:

Kabyliërs (Djurdjura gebergte e.o.)
Ichewiyen (Aures gebergte)
Imzaybiyen (Ghardaya e.o.)
Toeareg (Hoggar gebergte en sahara)

razafa

Citaat van: MBTiziAzza op 15/09/2004 om 09:55:33
Het zijn inderdaad mensen die het niet zo nauw nemen met de Islam, dit zei m'n vader dan die een tijd in Algerije heeft gewerkt. Zij bevinden zich in en rondom de stad Ghardaya en zij Imazighen.

Imazighen in Algerije:

Kabyliërs (Djurdjura gebergte e.o.)
Ichewiyen (Aures gebergte)
Imzaybiyen (Ghardaya e.o.)
Toeareg (Hoggar gebergte en sahara)


ik merk steeds dat ik bijna evenveel weet als je padre van 76 jaar
kan je hem vragen of hij deze twee dorpen kent in algerije in de buurt van algiers
(iklawzen en thafechount) als je schaamt om dat te vragen aan je vader vraag het aan iemand anders die ook in algerije heeft gewerkt en algerije heel goed kent want iklawzen en thafachount bestaan echt.

MBTiza

Ik weet wel dat hij in Boufarik en Blida heeft gewerkt waar alle Aith Turirth werkten. Het was zo dat iedere clan van de Aith Warygaher ergens anders werkte. Maar ik zal het navragen, manis dcar i nek a Afazar? zi Rme3dan ma?

Mijn Opa heeft in een dorp gewerkt genaamd Tagemount Oukarouch in Kabylië, dit was nadat hij iemand had vermoord in een bloedvete en ergens in de jaren 20. Hij heeft daar 10 jaar gezeten ofzo en sprak dus ook heel goed taqbaylith

razafa

Citaat van: MBTiziAzza op 15/09/2004 om 10:21:10
Ik weet wel dat hij in Boufarik en Blida heeft gewerkt waar alle Aith Turirth werkten. Het was zo dat iedere clan van de Aith Warygaher ergens anders werkte. Maar ik zal het navragen, manis dcar i nek a Afazar? zi Rme3dan ma?

Mijn Opa heeft in een dorp gewerkt genaamd Tagemount Oukarouch in Kabylië, dit was nadat hij iemand had vermoord in een bloedvete en ergens in de jaren 20. Hij heeft daar 10 jaar gezeten ofzo en sprak dus ook heel goed taqbaylith

ken je m3akcha??

MBTiza

m3akcha? ken ik niet, ma cin dcar ma?

razafa

Citaat van: MBTiziAzza op 15/09/2004 om 10:59:12
m3akcha? ken ik niet, ma cin dcar ma?

oorspronkelijk uit ajdir maar geboren en opgegrooid in alhoceima stad maar ik heb familie in heel arif en zeker in aith wayagher.

maar m3akcha moet je echt kennen want tegeover rma3dan heb je ighmiren en daarna heb je m3akcha.

MBTiza

rme3dan ken ik, ighmiren ook maar m3akcha niet. Ken je Tijani enzo uit Den Haag, ze hebben ook een broer in A'dam ook uit Ajdir.

razafa

Citaat van: MBTiziAzza op 15/09/2004 om 11:13:30
rme3dan ken ik, ighmiren ook maar m3akcha niet. Ken je Tijani enzo uit Den Haag, ze hebben ook een broer in A'dam ook uit Ajdir.

ik ken ene tijani die 4 of drie broers heeft  (mon3im,malik en etc..), is dat de ene die je bedoelt??