Hoofdmenu

mais!!

Gestart door Dora, 13/09/2004 om 13:57:36

MBTiza

Die verkoopt ze door op school aan de kinderen tussen de pauze door.

Bouyafar

azul, sallem moe3leykoum

Mais oftewel zomby heeft altijd bestaan in Arrif. Maar popkorn is iets wat niet wat van buiten kwam. Het is het land binnen gekomen door de Fransen. Zij kwamen met popkorn ( Dra ).

Dora

ik begrijp je niet bouyafar >> je zegt dat popcorne door de fransen is gebracht > maar tegelijkertijd zeg je komt het niet van buiten?????

Bouyafar

De wijze hoe popkorn wordt gemaakt is iets wat wij in heel Marokko niet kenden tot de Fransen hadden aangetoond dat je van Mais ook popkorn kan gaan maken. Wij wisten alleen hoe je maiskorn kon maken gekookt in water met zout of gegrild.
popkorn zoals je dat eet in de bioscoop komt vanuit Europa.

Dora

Bouyafar

Begrijp je het nog steeds niet.

Dora

Bouyafar

Iwa mlih!
Zelf gemaakt die popkorn?

Dora

athsaynou

hahaha leuke discussie hahaha

Dora

Citaat van: athsaynou op 14/09/2004 om 11:27:25

(y)

weet jij er nog wat bij toe te voegen??...

trouwens he even in het algemaan..ik heb gemerkt dat ieder het anders klaarmaakt. en dan los van geroosterd of gekookt..

mijn ma doet er vele andere dingen bij (ra3shoub ofzo) > terwijl andere dat niet doen > bij vele zijn de izoumbyen heel wit en smaakloos...

MBTiza

wij doen er mayo en ketchup op en serveren deze in jus. hmmm zeghma

athsaynou

Citaat van: afazar op 13/09/2004 om 15:05:51
goed zo nou komt het.

ten eerste maiskolf = zombi
                  maiskolven =izombiyen

iemand die aambeien heeft scheld je uit met ( abo thkozzit  ozombi)   

zembo is die poeder (fijne gemalen imamez)
zembo kan je dus niet knijden is nog een poeder die gebruik je bijvoorbeeld om thahandith te marineren (let op marineren).

en zembo mengen met olie en water dan krijg je een kneedbare materie die je kan knijden of in thmazigh atzemmeth en da is tazzemeth.

dus zowel L_L als MBTIZA hadden een beetje gelijk.

dus snappez-vous ou pas encore????     

Aha dus tazzemith komt voort uit zembu als je zembu mengt ow is dat het.

hahah trouwens goed uitgelegd we hadden wel wat aan je lesje he of niet lopendelach?

athsaynou

Citaat van: lopende_lach op 14/09/2004 om 11:32:13
Citaat van: athsaynou op 14/09/2004 om 11:27:25

(y)

weet jij er nog wat bij toe te voegen??...

trouwens he even in het algemaan..ik heb gemerkt dat ieder het anders klaarmaakt. en dan los van geroosterd of gekookt..

mijn ma doet er vele andere dingen bij (ra3shoub ofzo) > terwijl andere dat niet doen > bij vele zijn de izoumbyen heel wit en smaakloos...

nee niet echt maar weet je wat me op valt we zijn allemaal Imazighen en iedere stam heeft zijn eigen gebruik echt interessant wel een beetje raar vind ik.

Dora

Citaat van: MBTiziAzza op 14/09/2004 om 11:34:01
wij doen er mayo en ketchup op en serveren deze in jus. hmmm zeghma

ik meen het hoor...