Hoofdmenu

mais!!

Gestart door Dora, 13/09/2004 om 13:57:36

tijdelijk

[quote author=Ahraifi link=topic=3721.msg71481#msg71481
Ik stam uit een familie van boeren en een van de dingen die mijn familie sinds mensenheugenis verbouwde was mais,mais is geen exotische fruitsoort maar een gewas die al eeuwen wordt verbouwd in de rif.
Citeer

Eeuwen kan kloppen. Mais is ontwikkeld door de volken in wat nu Amerika (noord en zuid) heet. De Maya's menen zelfs door de goden te zijn geschapen uit maisdeeg.
De Spanjaarden hebben het na 1492 meegenomen naar de "Oude Wereld".

Bouyafar

Citaat van: athsaynou op 14/09/2004 om 11:48:55
Citaat van: lopende_lach op 14/09/2004 om 11:45:36
tazemit wordt gemaakt met imamez die nog groen zijn en zembou wordt gemaakt met imamez als ze gedroogt zijn...zembou wordt ook meerdere ingredienten in gemalen..tazemit niet. tazemit kan je alleen eten met melk of apart > doormiddel van bolletjes te kneden...

Tazemith zijn dus granen en je kunt ze onder andere op de volgende manieren eten:

-  Je eet het met karnemelk
-  Met olijfolie, water en zout mixen (en dan tussen de handen kneden en bolletjes van vormen)



dus het verschil is alleen dat ze anders worden bereid gedroogd en groen. oke

Het verschil zit het dat Thazemit gemaakt kan worden voor dat de granen volgroeit en rijp zijn. We noemen dat Imamez. Zembo word gemaakt wanneer de granen volgroeit zijn, wanneer ze rijp zijn om meel mee te maken voor brood. Je laat de graankorrels drogen en in een pan verwarmen voordat je het als poeder verwerkt. Water erbij en echte boter of olie, sommige doen er ook andere stoffen bij.
Zembu word vaak gegeven aan zwangere vrouwen vroeger, en op de dag dat ze bavallen is eet iedereen ( in iedergeval de vrouwen) met haar zembu.
Thazemit werd gemaakt omdat men honger heeft als alternatief voor brood. Zo kon men wachten tot  de oogst rijp was en er meel gemaakt kon worden. Tot het zo ver was had men met Imamez thazemit in voorraad.


razafa

#107
Citaat van: lopende_lach op 14/09/2004 om 11:40:52
Citaat van: athsaynou op 14/09/2004 om 11:35:46
Citaat van: afazar op 13/09/2004 om 15:05:51
goed zo nou komt het.

ten eerste maiskolf = zombi
                  maiskolven =izombiyen
     
iemand die aambeien heeft scheld je uit met ( abo thkozzit  ozombi)   

zembo is die poeder (fijne gemalen imamez)
zembo kan je dus niet knijden is nog een poeder die gebruik je bijvoorbeeld om thahandith te marineren (let op marineren).

en zembo mengen met olie en water dan krijg je een kneedbare materie die je kan knijden of in thmazigh atzemmeth en da is tazzemeth.

dus zowel L_L als MBTIZA hadden een beetje gelijk.

dus snappez-vous ou pas encore????     





Aha dus tazzemith komt voort uit zembu als je zembu mengt ow is dat het.

hahah trouwens goed uitgelegd we hadden wel wat aan je lesje he of niet lopendelach?



zelfa afazar kan fouten maken..het klopt niet hoor..



niks afazar kan fouten maken , ik ben met mbtiza eens want zelfs zijn vader heeft nooit van tazemmit gehoord en het is ook zo dat thazemmit uit fez komt en ifassien noemen  dat mengsel (sellou:  gemalen amandelen,suiker, enz: zemmitta) dus
taalkundig gezien kan je tazemmit of zemmita gebruiken bij alles wat kneedbaar is  want ( izem:kneden, tazemmit : wat gekneed is).

en wat jou kennis betreft van thamazight is zeer laag want je wist niet eens wat  zoembi was (amthkozzita o zoembi). laat staan de moeilijke dingen zolas (imamez, zembou, thazmayth, etc....).

ps: je kan wel tegen een geintje he?????

Nog even dit

het is echt heel belangrijk om te weten gebruik nooit het woordje zemmita of thazemmit bij je schoon familie en zeker bij aith wayagher anders sta je echt voor schut, want tazemmit of zemmita klinkt bijna hetzelfde als azemmoum en die is een hele vieze woord. dus uitkijken.




MBTiza

M'n vader kende tazzemit wel maar zei dat wij dat woord niet gebruiken en zei wij noemen dat mengsel (zembu, olie en water en kneden) zembu, maar ja L_L als jij het beter weet dan een man van 76 jaar dan vindt ik het oke! M'n vader weet zelfs heel erg veel van de geschiedenis en veel verhalen die hij mij vertelt worden door David Hart bevestigt.


Dora

ik ben het er niet mee eens!!!!

MBTiza

Heb je te vaak naar het programma 'Ik weet het beter' gekeken ofzo?

razafa

Citaat van: lopende_lach op 15/09/2004 om 10:32:44
ik ben het er niet mee eens!!!!

ik dacht dat aith wayagher meesters waren in thaghannant  (thori ,thori)

MBTiza

Imken rejdud enes d'Aith Wayagher, ceh n taghanannt i theghes!


Dora

#113
MBT > ken dat programma niet als het uberhaupt bestaat.

afazar > dit heeft niets met tagennant te maken...als een vader iets niet weet hoeft het toch niet te betekenen dat het niet bestaat??.. mijn moeder heeft vroeger veel met zembu en tazzemit gewerkt....DOESSSS

MBTiza

Ken je dat programma niet, komt wekelijks op tv.

Maar m'n vader kent tazzemit wel maar zegt dat wij dat woord niet gebruiken. Dat gebruiken mensen z waghzar aghirin (overkant van de rivier nkur, dus de andere stammen)

Dora

Citaat van: MBTiziAzza op 15/09/2004 om 10:47:09
Imken rejdud enes d'Aith Wayagher, ceh n taghanannt i theghes!



moge Allah mij behoeden...

Dora

he afazar >> ken jij takenta???

razafa

Citaat van: lopende_lach op 15/09/2004 om 11:10:19
he afazar >> ken jij takenta???

nee maar die k is het van (kallamon=pen) of van (k van karel)

Dora

taqenta...misschien lijkt dit er meer op...

Dora

ow laat maar..krijg net te horen dat het iets uit oujda is...

net als trouwens qaran...

hmmmmmmmmm...