Dhamazight, Tamazight, Tachelhit

Gestart door MBTiza, 13/09/2004 om 10:12:59

MBTiza

Linguisten hebben het bewijs gevonden dat iedere 1000 jaar de woorden van twee talen (die verwant zijn aan elkaar) 19% ten opzichte van elkaar zullen verschillen.

David Hart, auteur van het boek 'The Aith Wayagher of the Morrocan Rif' en verder een boek heeft geschreven over de Schluh stam Aith 'Atta heeft een onderzoek hiernaar gedaan en kwam met het volgende.

Hij heeft hiervoor 200 willekeurige woorden voor genomen uit de in het topic vermelde talen en kwam tot het volgende:

Tamazight (Atlas) - Tachelhit   verschil 39 woorden van de 200, dus 19.5% en het aantal jaren dat deze twee talen nog hetzelfde zouden zijn is 1000 jaar.

Tamazight - Dhamazight (Rif) verschil 76woorden van de 200, dus 38% en het aantal jaren dat deze twee talen nog hetzelfde zouden zijn is 2000 jaar.

Tachelhit - Dhamazight (Rif) verschil 107 woorden van de 200, dus 53.5% en het aantal jaren dat deze twee talen nog hetzelfde zouden zijn is 2900 jaar.

bronvermelding: David Hart, The Aith Waryagher of the Morrocan Rif, blz. 339

abrid

Interessant! Zo zie je hoe uit 1 taal meerdere dialecten ontstaan!

mademoiselle

En dat worden er alleen maar meer.

Dora

thmazight 'n atlas daar bedoelen ze waarschijnlijk de sous mee > maar wat bedoelen ze met de 2e thmazight????

daarnaast > als je goed kijkt dan zie je dat thmazight 'n arif het meest verschilt met de ichelhien >> terwijl zij dichter bij ons zitten dan de sous...*vreemd he*...

MBTiza

Citaat van: lopende_lach op 13/09/2004 om 11:42:16
thmazight 'n atlas daar bedoelen ze waarschijnlijk de sous mee > maar wat bedoelen ze met de 2e thmazight????

daarnaast > als je goed kijkt dan zie je dat thmazight 'n arif het meest verschilt met de ichelhien >> terwijl zij dichter bij ons zitten dan de sous...*vreemd he*...

tamazight n atlas (tamazight) dat si de taal die in ifrane, tifelt, khemisset, imilchil, azrou, khenifra, figuig etc. wordt gesproken

tachelhit wordt gesproken in agadir, marrakech, ouarzazate, errachidia, tiznit, taroudannt, beni mellal etc.

dhamazight wordt gesproken in de rif, wij zeggen altijd ma sawarrd dhamazight en niet ma sawaredd tarifiet!


De mensen die in de Atlas wonen zijn geen Ichelhiyen nogmaals, schluh zijn degene die in beni mellal, ouarzatae, errachidia wonen. Souassa spreken ook het tachelhit, het verschilt een klein beetje van dat van marrakech e.o. zoals nador en al-hoceima capiche!


Dora

Citaat van: MBTiziAzza op 13/09/2004 om 12:07:49
Citaat van: lopende_lach op 13/09/2004 om 11:42:16
thmazight 'n atlas daar bedoelen ze waarschijnlijk de sous mee > maar wat bedoelen ze met de 2e thmazight????

daarnaast > als je goed kijkt dan zie je dat thmazight 'n arif het meest verschilt met de ichelhien >> terwijl zij dichter bij ons zitten dan de sous...*vreemd he*...

tamazight n atlas (tamazight) dat si de taal die in ifrane, tifelt, khemisset, imilchil, azrou, khenifra, figuig etc. wordt gesproken

tachelhit wordt gesproken in agadir, marrakech, ouarzazate, errachidia, tiznit, taroudannt, beni mellal etc.

dhamazight wordt gesproken in de rif, wij zeggen altijd ma sawarrd dhamazight en niet ma sawaredd tarifiet!


De mensen die in de Atlas wonen zijn geen Ichelhiyen nogmaals, schluh zijn degene die in beni mellal, ouarzatae, errachidia wonen. Souassa spreken ook het tachelhit, het verschilt een klein beetje van dat van marrakech e.o. zoals nador en al-hoceima capiche!


ja dat begrijp ik > sluh komen voor in de midden atlas en sous in de anti atlas....

maar sous en sluh spreken echt geen taal dat maar een heel klein beetje verschilt..je kan dat niet met de aith wayecher en de nador bewonders vergelijken...als je ziet dat de sous maar 39 woorden verschillen van de 200 en de sluh 107 dan kan het toch nooit (ik neem aan trouwens dat dezelfde woordjes zijn gebruikt bij het onderzoek)....




MBTiza

schluh wonen niet in de midden atlas, maar in de hoge atlas


soussa en schluh spreken beide tachelhit


imzighen n atlas spreken tamazight

Dora

ja nu begrijp ik er helemaal geen reet meer van..

dus er zijn 3 "soorten"...de sous/sluh en imazighen 'n atlas....


ik weet niet..maar iets zegt  me dat het niet klopt..

MBTiza

drie varianten worden er gesproken

tachelhit (schluh en issousiyen)

tamazight (imazighen n atlas, rouicha, najat attabou etc.)

dhamazight (neccin)


David Hart heeft jarenlang in de rif en atlas gewoond en ik denk niet dat hij het verkeerd heeft.

Wij in de rif noemen alle mensen uit de atlas ichelhiyen (terwijl de mensen hier 2 verschillende talen spreken) en mensen rondom agadir issousiyen

Dora

 als het tachelhit en tachelhit 'n sous niet zoveel van elkaar verschillen, waarom verschil het dan wel met ons??..ik bedoel aantal woorden!!

MBTiza

tachelhit is een taal, wij spreken een andere taal en zitten bijna op 1000 km afstand.

Dora

tachelhit een taal?????? ik kom steeds meer te weten MBT..zid ga verder..

dus tachelhit is een taal en de sous hebben daar hun eigen dialect van gevormd..right???

MBTiza

tassusiet is geen taal...begrijp dat nou...


ik ben weleens in agadir geweest en ze zeggen nekkin sawel tachelhit en geen tasssusiet, capiche!




Dora

a bnadem..ik zeg toch een DIALECT van het tachelhit..