islamitische scholen hoe belangrijk zijn die voor ons?

Gestart door adia, 10/09/2004 om 23:15:06

Dora

Citeer

ik doelde meer om de kinderen de Eenheid van Allah (tawheed) te leren, en dat Islam niet alleen "politiek" dan wel sociaal is.
Citeer

dat gaat speelsgewijs beste mo > ken je bv de boekjes "kleine moslim". ??? hele leuke boekjes voor kinderen om voor te lezen..daarnaast beginnen we bv iedere dag met soerath al fatiha...je ziet dat vele kinderen elkaar ook aanspreken en stimuleren > zo heb ik een kindje in de klas die elke zaterdag/zondag naar de moskee gaat en daar dus ook veel leert > als hij een soerath heeft geleerd dan komt ie zol trots naar school en zegt ie juf mag ik het in de kring zeggen (zeggen = reciteren)...

zo hoor je ze allemaal alhamdoellah zeggen na het niezen > en andere zeggen weer rahmak allah ya abdoe allah.....almoehim ze leren ook veel van elkaar!!

vele collega's betrekken Allah erbij als er bv gevochten is of gescholden....dat Allah alles ziet ook als de juf het niet heeft gezien..enz enz...

Dora

ps; dit natuurlijk in de lagere klassen >> de oudere kinderen hebben weer een heel ander aanpak!!

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 15/09/2004 om 10:46:15

Citeer

ik doelde meer om de kinderen de Eenheid van Allah (tawheed) te leren, en dat Islam niet alleen "politiek" dan wel sociaal is.
Citeer

dat gaat speelsgewijs beste mo > ken je bv de boekjes "kleine moslim". ??? hele leuke boekjes voor kinderen om voor te lezen..daarnaast beginnen we bv iedere dag met soerath al fatiha...je ziet dat vele kinderen elkaar ook aanspreken en stimuleren > zo heb ik een kindje in de klas die elke zaterdag/zondag naar de moskee gaat en daar dus ook veel leert > als hij een soerath heeft geleerd dan komt ie zol trots naar school en zegt ie juf mag ik het in de kring zeggen (zeggen = reciteren)...

zo hoor je ze allemaal alhamdoellah zeggen na het niezen > en andere zeggen weer rahmak allah ya abdoe allah.....almoehim ze leren ook veel van elkaar!!

vele collega's betrekken Allah erbij als er bv gevochten is of gescholden....dat Allah alles ziet ook als de juf het niet heeft gezien..enz enz...

ja ik ken die die boekjes "kleine moslims". Zoals jij het zei, Zoiets bedoel ik. MasaAllah. dat de oudere kinderen een andere aanpak nodig hebben dat zal best, maar denk je dat de ouders die hun kind naar zo'n school brengen meer betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen?

Dora

een aantal > niet allemaal.

sommigen daar hou ik echt mijn hart voor vast..stelletje huichelaars..voor sommige is het gewoon omdat de school dicht in de buurt is > of omdat ze vervoer konden regelen (dus kind rijdt mee met een ander ouder, omdat zij het te druk hebben enz enz )..maar goed bij vele is de keuze wel bewust..

je hebt daar echt van alles rond lopen..mensen die nooit van het gebed hebben gehoord en anderen die hun kinderen daarin stimuleren. soms is het voor ons (de leerkrachten) echt heel moelijk > je weet namelijk niet hoe strikt een kind is opgevoed >> ik had hier ooit al een vb gegeven van K3..

een kind vroeg aan mij; juf K3 is toch haram, terwijl een ander kind zei..nee toch juf K3 is niet haram..nou wat moet je dan??..ik praat niet graag over haram en halal..wel over goed en kwaad..

een collega van mij kreeg een keer ruzie met een ouder, mijn collega epileert haar wenkbrouwen, draagt make up en noem maar op..en toen een kind tegen haar zei..juf dat mag niet zei zij jawel hoor..Allah vind dit niet erg..dus dat kind naar huis en zegt dit tegen haar moeder..moeder komt de volgende dag boos terug en zegt als jij niet weet Allah haram en halal beschouwt dan dien jij hier niet werken...zo nog heel veel andere vb...

tijdelijk

Citaat van: lopende_lach op 15/09/2004 om 10:46:15

Dat is toch bangmakerij? Allah als de grote Big Brother in the sky? Zijn hele generaties christenen mee verknipt, met dat soort dreigende taal.  Maar blijkbaar komt dat in meer godsdiensten voor.
Mogen wij Allah wel zo voor ons opvoedingskarretje spannen eigenlijk?  Dat is geen kritiek ofzo maar een serieuze vraag.

Dora

nee juist niet..kijk heb veel sneaky kids daar tussen zitten > die het kindje naast hen in de kring even knijpen enz enz...of anderen de schuld geven van de ruzie enz ..je weet hoe dat gaat met kinderen..wij leren ze zowel dat Allah alles kan zien als dat Allah iedereen vergeeft als ie spijt heeft...(en geloof het of niet..maar het werkt echt)

Dora

ps; zo maak je ze duidelijk van zijn Alwetendheid...

dit hoeft niet negatief te zijn..

het is juist een feit dat iedere gelovige diend te weten..

tijdelijk

Sorry, ik blijf er vanuit persoonlijke ervaring een heel naar gevoel bij hebben. Naar zo'n soort god die gepresenteerd wordt als iemand die de hele tijd stiekem gluurt als de juf of ouder er niet zijn ga ik liever niet als ik steun zoek. Dat is een enge man van de gedragscontroledienst (zo voelde ik het, en mijn opvoeding was echt niet streng)
Ik snap verstandelijk jouw visie ook wel hoor. De vraag is of we jongeren kinderen met zo'n godsbeeld mogen belasten in het kader van opvoeding en onderwijs.

Dora

stiekem loopt te gleuren????? kinderen moeten van jongs af aan mee krijgen dat God Alwetend is..ze moeten weten dat Hij blij is als hij een kind iets ziet delen met een andere kind en dat Allah boos wordt als een kind een ander kind plaagt...een kind moet weten wat goed en slecht is..een kind zal nooit het nut van goed en slecht inzien als hij/zij niet weet dat hij ervoor beloond of gestraft kan worden...voor kinderen is het namelijk zo dat als je iets stouts doet de gevolgens straf kan zijn maar daarnaast als je iets goed doet je wordt beloond....

soms kan je echt lachen met die kids..die opmerkingen echt wonderbaarlijk..

had vandaag heel toevallig een gesprek met mijn nichtje van 6 jaar over Allah > ik luisterde anasheed en toen zei ze..ik haaaaaaaat deze muziek..heb je niets anders..dus ik > ja maar dit gaat over Allah..zag haar met verbijsterende ogen kijken..dus vroeg ik..weet jij wie allah is..

zij;..ja natuuuuuuuuuuuuurlijk..dat is een iemand die heeeel hoog woont...en hij kijkt naar de mensen...ik dus..o ja..en waarom dan..zij > ja, hij kijkt via een televisie naar alle mensen..en s nachts gaat hij slapen..ze denken even na en zegt..o nee..hij slaapt nooit...ze gaat verder; ja en allah is eigenlijk een jongen he..maar hij kan ook een meisje zijn..ik; o ja kan hij allebei zijn...zij die slimpie > zegt; ja want jongens willen dat hij een jongen is en meisjes willen dat hij een meisje is..

nou goed het ging nog even verder..maar echt waar heb zo gelachen met die meid..zo ook op school..kinderen leven echt in hun eigen wereldje..ze zien het helemaal niet als de gluurder..maar juist als iets positiefs..je moet ze alleen niet gaan lastig vallen met al die haram dingen..laat het mooie van het geloof zien..dat is veel belangrijker...

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 15/09/2004 om 20:31:11

zij;..ja natuuuuuuuuuuuuurlijk..dat is een iemand die heeeel hoog woont...en hij kijkt naar de mensen...ik dus..o ja..en waarom dan..zij > ja, hij kijkt via een televisie naar alle mensen..en s nachts gaat hij slapen..ze denken even na en zegt..o nee..hij slaapt nooit...ze gaat verder; ja en allah is eigenlijk een jongen he..maar hij kan ook een meisje zijn..ik; o ja kan hij allebei zijn...zij die slimpie > zegt; ja want jongens willen dat hij een jongen is en meisjes willen dat hij een meisje is..

haha meskina, dit meisje zit op de goede weg insaAllah :D

Dora

haha..inchallah a tawmat..

ga s een keer een gesprek aan met een kind over Allah..wallah je ligt echt in een deuk...soms leer je echt van ze hoe zij het allemaal zien..zo onschuldig en lief..

ik raad je het aan...

elidrissi

het maakt niet uit of je je kind naar een islamitische school stuurt. want ze kan ook de islam te weten komen door de ouders. die horen haar te informeren of niet. dus je ken je kinderen ook gewoon stuuren naar een gewoon school want ze kan het ven mensen leren en van haar ouders daar hoeft ze niet voor persee op een islamitishe school te zitten. dus denk goed na over wat je zegt
baslama groeten fatima

Dora

heb je het tegen mij?????

ik weet juist heel goed wat ik zeg omdat ik beide scholen van binnenuit heb gezien...

ik heb je mijn mening verteld...verder kan ik niets doen..mijn doel is ook niet om andere van gedachte te veranderen..ieder zijn mening..dit was puur even om dat idiote beeld over islamitische scholen even recht te zetten...

mijn kind zal inchallah naar een islamitische school gaan..hoe veel zij/hij ook van mij mag meekrijgen..mijn voorkeur gaat daar naar uit...(verschillende redenen)....

hey

Citaat van: lopende_lach op 21/09/2004 om 18:59:46
heb je het tegen mij?????

...............
mijn kind zal inchallah naar een islamitische school gaan..hoe veel zij/hij ook van mij mag meekrijgen..mijn voorkeur gaat daar naar uit...(verschillende redenen)....

Heeft je toekomstige dan geen inspraak in de keuzemogelijkheden die zich aandienen. Ik neem aan dat het besluit in onderling overleg genomen wordt, en niet enkel van je redenen moet afhangen. of niet a lopende glimlach