islamitische scholen hoe belangrijk zijn die voor ons?

Gestart door adia, 10/09/2004 om 23:15:06

adia

Hoe belangrijk zijn deze scholen voor ons of onze kinderen?zou je als ouder je kind naar een gewoone school of een islamitische school brengen? graag eerlijk zijn in je reactie!!

Samariaan

ik kan de belangrijkheid van Islam scholen niet genoeg onderdrukken.

Was een tijd geleden bij een lezing over islam scholen, en daar zei een van de sprekers (grondlegger van islam scholen in Engeland) iets heel fundementeels.

Je brengt je kind, vanaf 4 jaar, elke dag naar een "kufaar"school, waarvan je de leeraar niet kent, waarvan je niet weet wat hij/zij bewust of onbewust doet, dag ik dag uit, jaar in jaar uit, voor al die uren per dag laat je je kind achter bij een totaal onbekende.

Om goede moslims te kweken moet je gewoon bij het begin beginnen, en niet verwachten dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn vanzelf het licht gaan zien en zich naar iets gaan gedragen wat ze nooit met volle teugen hebben gekregen.

Wasilla tarifest

Citaat van: MohamedUK op 10/09/2004 om 23:28:01

Was een tijd geleden bij een lezing over islam scholen, en daar zei een van de sprekers (grondlegger van islam scholen in Engeland) iets heel fundementeels.

Je brengt je kind, vanaf 4 jaar, elke dag naar een "kufaar"school, waarvan je de leeraar niet kent, waarvan je niet weet wat hij/zij bewust of onbewust doet, dag ik dag uit, jaar in jaar uit, voor al die uren per dag laat je je kind achter bij een totaal onbekende.

Om goede moslims te kweken moet je gewoon bij het begin beginnen, en niet verwachten dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn vanazelf het licht gaan zien en zich naar iets gaan gedragen wat ze nooit met volle teuegn hebben gekregen.

Dan heeft hy inderdaad mooi gesproken

Ad Yiri

Als ik nu kinderen zou hebben en ze naar een school zou moeten sturen zou het op dit moment echt geen islamitische school zijn!

Waarom?

De islamitische scholen die ik van dichtbij heb gezien zijn echt geen islamitische scholen te noemen. Van de organisatie klopt geen moer, de leraren zijn respectloos naar elkaar toe en de leerlingen respectloos naar elkaar en de leraren. De lessen over de islam zie je nauwelijks dus waarvoor dat islamitische staat weet ik ook niet. Oh wacht, ik weet het, het feit dat er in de kleurplaten moskeeen voorkomen maakt het islamitisch...was het bijna vergeten zeg.

Tja, op dit moment zou ik dus echt voor een ander soort school kiezen, ik denk eerder een Christelijke (Katholieke) school dan een "Islamitische", (of het zou gewoon een Openbare school worden natuurlijk).

Groetjes Moi

Ad Yiri

Oh, en op een niet-islamitische school is de zorg voor het kind volgens mij ook beter, en de kwaliteit van het onderwijs ook.

Ten minste, zo kijk ik er nu tegenaan, maar misschien veranderd er iets tegen de tijd dat ik kids krijg ;) , inshallah.

sirrr

Neen, we mogen de kloof niet groter maken dan als die al is tussen ons en de medemens. 

School is een deel van de opvoeding dus cultuur en tradie is voor de rekening van de ouders.

Tamza

Om goede moslims te kweken moet je gewoon bij het begin beginnen, en niet verwachten dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn vanazelf het licht gaan zien en zich naar iets gaan gedragen wat ze nooit met volle teuegn hebben gekregen.

Maar MohamedUK, het feit dat een school islamitisch is, waarborgt niet meteen de kwaliteit van het onderwijs en de betrouwbaarheid van docenten. Ik heb neefjes en nichtjes die op een Islamitische school hebben gezeten, en de goorste scheldwoorden meenamen naar huis die ze op het plein van andere kinderen hadden geleerd. Ook begon mijn neefje tiranniek gedrag te vertonen jegens zijn zusje omdat hij daar geleerd had dat hij als 'man' zijn zusje in het gareel moest houden.

I know, dit is slechts een voorbeeld, maar het laat wel zien dat een Islamitische school niet per definitie de Islamitische onderwijs/opvoeding geeft aan je kinderen die je voor ze wenst te hebben.

Ik prefereer een Vrije School voor mijn kinderen en daarnaast in het weekend een dag Koran/Tafsier-les als die mogelijkheid er is. Afhankelijk dus van mijn mening over de geschiktheid van de betreffende Vrije School en/of de eendaagse Islamitische school.

sirrr

natuurwetenschap en theologie

Friedrich Dessauer

Dora

mijn kind gaat naar een islamitische school...inchallah..en als er geen 1 is in de buurt dan naar een openbare school...

nou ya..kan natuurlijk ook naar school gaan waar mama werkt ;)..

Samariaan

Citaat van: Tamza op 11/09/2004 om 00:18:25

Maar MohamedUK, het feit dat een school islamitisch is, waarborgt niet meteen de kwaliteit van het onderwijs en de betrouwbaarheid van docenten. Ik heb neefjes en nichtjes die op een Islamitische school hebben gezeten, en de goorste scheldwoorden meenamen naar huis die ze op het plein van andere kinderen hadden geleerd. Ook begon mijn neefje tiranniek gedrag te vertonen jegens zijn zusje omdat hij daar geleerd had dat hij als 'man' zijn zusje in het gareel moest houden.

I know, dit is slechts een voorbeeld, maar het laat wel zien dat een Islamitische school niet per definitie de Islamitische onderwijs/opvoeding geeft aan je kinderen die je voor ze wenst te hebben.

Ik prefereer een Vrije School voor mijn kinderen en daarnaast in het weekend een dag Koran/Tafsier-les als die mogelijkheid er is. Afhankelijk dus van mijn mening over de geschiktheid van de betreffende Vrije School en/of de eendaagse Islamitische school.

ja klopt, islamitisch hoeft niet gelijk kwaliteit te betekenen. Veel van die scholen betstaan nog geeneens zo lang, dus die jarenlange ervaring waar ze uit moeten putten is er nog niet. Je hebt in die zin goede moslims én goede leeraren nodig.

Mijn probleem met die een-dag-per-week school is dat de kinderen islam gaan zien als iets wat ze opzij kunnen zetten - het is maar een keer per week, en is in die zin alleen gericht op theorie, tafsier of Quran. In een full-time school kun je meer pratijkgericht te werk gaan en alle onderwerpen, van seksuele voorlichting tot scheikunde, tot maatschappijleer behandelen onder de koepel van Islam.

Azjdhiedh

azul allemaal...
ik heb familie die op een islamitische basisschool zitten, en ik kan je zeggen het is het best te vergelijken met "thama3ra n boekiejoe3" alles gaat maar zn eigen weg, en doet zn eigen ding. de docenten praten nog slechter nederlands dan de kinderen zelf. aangezien de overheid de subsidie wil schrappen voor de lessen islam, arabisch en turks, zal daar ook gauw een eind aan komen. het nederlands taalgebruik van die kinderen zal niet vooruitgaan in een groep waar niemand dat beheerst. en je hoeft echt niet persé op een islamitische school hebben gezeten om een goede moslim te zijn. je wordt van huis uit tot goede moslim gemaakt.

imzourenlady

Citaat van: adia op 10/09/2004 om 23:15:06
Hoe belangrijk zijn deze scholen voor ons of onze kinderen?zou je als ouder je kind naar een gewoone school of een islamitische school brengen? graag eerlijk zijn in je reactie!!

ik vind ze net zo belangrijk als opbenbare scholen school is school

Dora

Citaat van: Uchan op 11/09/2004 om 17:04:47
azul allemaal...
ik heb familie die op een islamitische basisschool zitten, en ik kan je zeggen het is het best te vergelijken met "thama3ra n boekiejoe3" alles gaat maar zn eigen weg, en doet zn eigen ding. de docenten praten nog slechter nederlands dan de kinderen zelf. aangezien de overheid de subsidie wil schrappen voor de lessen islam, arabisch en turks, zal daar ook gauw een eind aan komen. het nederlands taalgebruik van die kinderen zal niet vooruitgaan in een groep waar niemand dat beheerst. en je hoeft echt niet persé op een islamitische school hebben gezeten om een goede moslim te zijn. je wordt van huis uit tot goede moslim gemaakt.

wat een onzin zeg,

ik werk op een islamitische school dus ik ken het van binnen uit. al die shit van minder kwaliteit gaat er bij mij niet in. juist op islamitische scholen worden er extra lessen aan kinderen gegeven met een achterstand > vanaf groep 1 tot groep 8. daarnaast door de terug trekking van de subsidies worden alleen de OALT lessen geschrapt > de dien islam lessen niet!!!...en dit wordt ook niet door jan alleman gegeven..je moet ervoor
gestudeerd hebben!!!!

even voor mohammedUK >>> een school dat net begonnen is (opgericht is ) hoeft niet te betekenen dat de leerkrachten ook allemaal nieuw zijn > ze kunnen jaren lang ervaring hebben op een andere school !!!!!..

goed, natuurlijk zijn er wat ongeregelheden..maar waar niet???...

adia

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 12/09/2004 om 16:32:11

even voor mohammedUK >>> een school dat net begonnen is (opgericht is ) hoeft niet te betekenen dat de leerkrachten ook allemaal nieuw zijn > ze kunnen jaren lang ervaring hebben op een andere school !!!!!..

is er in dat opzicht veel verschil tussen getrained zijn om les te geven op een Nederlandse school om in een Nederlands systeem les te geven, of getrained zijn in een nederlands systeem en les geven op een islam school?