islamitische scholen hoe belangrijk zijn die voor ons?

Gestart door adia, 10/09/2004 om 23:15:06

athsaynou

Citaat van: allasian op 16/11/2004 om 16:35:12
Citaat van: athsaynou op 13/11/2004 om 16:02:03

Donder op,je weet helemaal niet in welk context dat stuk is geschreven.

...nope...ben trots op je...

student1980

Citaat van: MohamedUK op 10/09/2004 om 23:28:01
ik kan de belangrijkheid van Islam scholen niet genoeg onderdrukken.

Ik hoop dat je benadrukken bedoelt. Zelf benadruk of onderdruk ik niets. Kinderen wil het liefst zo gemengd mogelijk laten opgroeien.

Dora

me 2...wil ze absoluud niet streng islamitisch opvoeden en al helemaal niet de keuze voor hun maken of ze islamitisch zijn of niet...wil ze wel veel meegeven en wat ze ermee doen moeten ze zelf weten...

mouslati

Mijn kinderen gaan naar de christelijke school, en daar zitten relatief nog best veel buitenlandse kinderen op. Ik ben over het algemeen best tevreden met de school. Volgend schooljaar komt hier waarschijnlijk ook een islamitische school ik hoor al veel geluiden dat mensen hun kinderen daar naar toe zullen sturen. Ik denk dat ik dat niet doe, ze zitten goed hebben goed contact met alle bevolkingsgroepen. Jammer dat rond kersttijd de nadruk heel erg ligt op "Jezus is de goede herder". Maar goed dat weet je op een christelijke school. Het is de kunst om ze thuis een andere basis te geven.

Izwan

Moslimscholen hekelen methoden Onderwijsinspectie (#)
Moslimscholen hekelen methoden Onderwijsinspectie
HILVERSUM - De Inspectie van het Onderwijs heeft het zonder goede reden gemunt op moslimscholen, zeiden islamitische schoolbestuurders donderdag in het EO-radioprogramma De Ochtenden. De aanleiding voor hun klacht is een onaangekondigde 'inval' die de inspectie vorige maand deed in een islamitische school in Amsterdam na een anonieme tip over leerlingen met wapens.

De inspectie trof geen wapens aan. Directeur R. Bal van ISBO, de koepelorganisatie van islamitische scholen, laakte het optreden van de inspectie als „onprofessioneel”. „Ik vraag me af of ze zorgvuldig en proportioneel bezig is.” Adviseur M. de Jong van het islamitisch onderwijs in Amsterdam sprak van „schieten met een kanon op een muis”. De school staat niet bekend als streng-islamitisch maar is volgens Bal gematigd.

Een woordvoerder van de inspectie zei in de uitzending aanvankelijk dat inspecteurs altijd contact opnemen met een school voordat ze er op bezoek gaan en dat veiligheid niet tot hun „toezichttaak” behoort. Later erkende hij dat het bij de moslimschool in de hoofdstad om een onverwacht bezoek ging op grond van enkele signalen over leerlingen met wapens in hun bezit.

Vertrouwelijk
„Een enkele klacht of tip mag geen aanleiding zijn om zo'n grote maatregel uit de kast te halen”, vindt Bal. Uit een nog vertrouwelijk inspectierapport dat in het bezit van de EO is, blijkt dat de Amsterdamse school één van twee moslimscholen in de hoofdstad is, die de inspectie wegens vermeende financiële misstanden in het vizier had. De bestuurders suggereerden dat de inspectie onder het mom van de tip over wapens op zoek was naar andere onregelmatigheden. „Men verwachtte organisatorische of onderwijs-inhoudelijke misstanden te vinden”, beweerde De Jong.

De inspectie is blijkens het rapport niet op financieel wanbeheer gestuit maar trof wel enkele slordigheden aan. Zo hielden de scholen zich niet aan de wet op de medezeggenschap en hadden (ex-)bestuursleden er ook betaalde banen' .

'Vergrootglas'
Bovenschools manager M. Bhoelan van de twee scholen krijgt naar eigen zeggen de neiging om te gaan denken dat de inspectie harder optreedt tegen het islamitisch onderwijs dan tegen andere scholen. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs ontkende dat voor moslimscholen andere criteria gelden, ook al liggen die in de samenleving „onder een vergrootglas”.

Tweede Kamerlid Hamer (PvdA) heeft geen bezwaar tegen onaangekondigd bezoek van de inspectie aan scholen. „Er komen veel signalen over het islamitisch onderwijs, en het is goed dat de inspectie die onder de loep neemt. Als je niets te verbergen hebt, hoef je daar niet bang voor te zijn.” Ze vindt wel dat een einde moet komen aan de bijzondere aandacht voor moslimscholen als die bewezen hebben dat hun onderwijs blijvend in orde is.

Izwan

Citaat van: mouslati op 16/11/2004 om 20:32:00
Mijn kinderen gaan naar de christelijke school, en daar zitten relatief nog best veel buitenlandse kinderen op. Ik ben over het algemeen best tevreden met de school. Volgend schooljaar komt hier waarschijnlijk ook een islamitische school ik hoor al veel geluiden dat mensen hun kinderen daar naar toe zullen sturen. Ik denk dat ik dat niet doe, ze zitten goed hebben goed contact met alle bevolkingsgroepen. Jammer dat rond kersttijd de nadruk heel erg ligt op "Jezus is de goede herder". Maar goed dat weet je op een christelijke school. Het is de kunst om ze thuis een andere basis te geven.
Op islamitische scholen zitten ook alle bevolkingsgroepen.

lieve_yesmina

salam

Islamitische scholen zijn zeer belangrijk,ik was vandaag naard moskee gegaan toen zij de imam laat jullie kinderen naar een islamitisch school gaan,want op nl school leren zed niks over de islam,hij zei laten ze wat met de islam doen.zoals imam worden,studeren op islamitische universiteiten.

Gordo

Citaat van: Samariaan op 10/09/2004 om 23:28:01

Was een tijd geleden bij een lezing over islam scholen, en daar zei een van de sprekers (grondlegger van islam scholen in Engeland) iets heel fundementeels.

Je brengt je kind, vanaf 4 jaar, elke dag naar een "kufaar"school, waarvan je de leeraar niet kent, waarvan je niet weet wat hij/zij bewust of onbewust doet, dag ik dag uit, jaar in jaar uit, voor al die uren per dag laat je je kind achter bij een totaal onbekende.

Om goede moslims te kweken moet je gewoon bij het begin beginnen, en niet verwachten dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn vanzelf het licht gaan zien en zich naar iets gaan gedragen wat ze nooit met volle teugen hebben gekregen.

Kan jij mij de garantie geven dat ze op islamitische scholen allemaal heilig zijn? Het zijn ook maar mensen, als je het slecht treft ben je bij wat jij en deze gek noemen "kuffar leraar" beter af.

lieve_yesmina

wat ze op een islamitische school kunnen mee maken kunnen ze ook op een nl school meemaken,ik geef de voorkeur aan een islam school,kunnen de kinderen be3da over de islam leren en bidden op school en beginnen met koran lezen van plaats bijbels lezen.

Dora

Citaat van: Gordo op 10/03/2006 om 19:29:42
Citaat van: Samariaan op 10/09/2004 om 23:28:01

Was een tijd geleden bij een lezing over islam scholen, en daar zei een van de sprekers (grondlegger van islam scholen in Engeland) iets heel fundementeels.

Je brengt je kind, vanaf 4 jaar, elke dag naar een "kufaar"school, waarvan je de leeraar niet kent, waarvan je niet weet wat hij/zij bewust of onbewust doet, dag ik dag uit, jaar in jaar uit, voor al die uren per dag laat je je kind achter bij een totaal onbekende.

Om goede moslims te kweken moet je gewoon bij het begin beginnen, en niet verwachten dat ze wanneer ze 18 jaar oud zijn vanzelf het licht gaan zien en zich naar iets gaan gedragen wat ze nooit met volle teugen hebben gekregen.

Kan jij mij de garantie geven dat ze op islamitische scholen allemaal heilig zijn? Het zijn ook maar mensen, als je het slecht treft ben je bij wat jij en deze gek noemen "kuffar leraar" beter af.

niemand is heilig behlave Allah swt..maar een ouder kiest ook niet voor een islamitische school omdat de leerkrachten "heilig" zijn..
beter nog, er zijn zat leerkrachten op islamitische scholen die helemaal geen moslim zijn.
daarnaast heeft ieder moslim zijn manier van denken. ik ben het niet eens met aantal collega's maar ook met aantal ouders. ik ben bv heel blij dat wij een gematigde islamtische school zijn, vele ouders hebben daar heel veel moeite mee en willen dat de school strenger wordt...en met succes want de planning is dat er in 2007 een nieuwe islamitische school komt in utrecht....de overheid heeft namelijk het besluit genomen dat er 2 soorten islamtische scholen mogen bestaan; de "liberale" en de "orthodoxe"...aan ouders de keus dus welke ze kiezen...

even ter aanvulling, ouders kiezen islamitische scholen ook omdat het a dicht bij school is, b advies van familieleden, c ze beter begrepen worden door de leerkrachten omdat ze van zelfde komaf zijn enz enz...het gaat niet bij iedereen om de islam..we hebben daar heel veel ouders die niet mee doen met ramadan, niet bidden enz...

lieve_yesmina

nee ik weet niet hoe het met jullie zit ik woon in rdam en daar zit in 1 wijk ongeveer 10 scholen,dus over dichtbijheid gaat het niet niet.Maar de rest van je verhaal klopt wel maar niet ieder ouder denkt zo na,iedereen heeft zijn eigen gedachtes,en iemand die niet bidt vast etc etc die heeft er geen baat bij om zijn kids naaar islamitische school te sturen

Dora

Citaat van: lieve_yesmina op 10/03/2006 om 20:46:40
nee ik weet niet hoe het met jullie zit ik woon in rdam en daar zit in 1 wijk ongeveer 10 scholen,dus over dichtbijheid gaat het niet niet.Maar de rest van je verhaal klopt wel maar niet ieder ouder denkt zo na,iedereen heeft zijn eigen gedachtes,en iemand die niet bidt vast etc etc die heeft er geen baat bij om zijn kids naaar islamitische school te sturen
wij zitten in overvecht terwijl mensen vanuit k'eiland komen of van leidserijn en noem maar op..das alles behalve dichtbij..er zijn zelfs zeistenaren (waaronder moi), houten en noem maar op....

dus er zijn wel degelijk mensen die bewust voor een islamitische school kiezen..maar anderen ook niet..

mouslati

Citaat van: Izwan op 09/03/2006 om 15:13:21

Hier zitten er voornamelijk Turkse en Marokkaanse kinderen en vlgns mij 1 Irakees jongetje en dat was het. Ben trouwens ondertussen toch voorstander geworden van de islamitische school.

Denk er hard over om de kinderen na de zomervakantie daar naar toe te sturen (als ze zelf ook willen uiteraard). Ik ervaar het toch als gebrek dat ze zo weinig meekrijgen over de gebruiken in de Islam. En dan heb ik het over islamitische feestdagen, verhaaltjes uit de Koran enz. Van huis uit krijgen ze niet zoveel mee omdat het ons ook gewoon aan kennis ontbreekt, en ondertussen kennen ze elk bijbelverhaal maar bijna niets over de Islam. Eigenijk is dit voor mij de enige reden om van school te veranderen voor de rest vind ik het om heel eerlijk te zijn best een beetje eng.

Hoop dat ik aan het eind van het volgend schooljaar kan zeggen dat ik de goede beslissing heb genomen.

mara

Sommige mensen vinden de naam 'zuilen' zo eng, dat ze daar maar 'overvecht' van maken ;D

Izwan

Citaat van: mouslati op 13/03/2006 om 10:40:25
Citaat van: Izwan op 09/03/2006 om 15:13:21

Hier zitten er voornamelijk Turkse en Marokkaanse kinderen en vlgns mij 1 Irakees jongetje en dat was het. Ben trouwens ondertussen toch voorstander geworden van de islamitische school.

Denk er hard over om de kinderen na de zomervakantie daar naar toe te sturen (als ze zelf ook willen uiteraard). Ik ervaar het toch als gebrek dat ze zo weinig meekrijgen over de gebruiken in de Islam. En dan heb ik het over islamitische feestdagen, verhaaltjes uit de Koran enz. Van huis uit krijgen ze niet zoveel mee omdat het ons ook gewoon aan kennis ontbreekt, en ondertussen kennen ze elk bijbelverhaal maar bijna niets over de Islam. Eigenijk is dit voor mij de enige reden om van school te veranderen voor de rest vind ik het om heel eerlijk te zijn best een beetje eng.

Hoop dat ik aan het eind van het volgend schooljaar kan zeggen dat ik de goede beslissing heb genomen.
Ik heb ervaring met een islamitische school. Daar zitten kinderen van verschillen nationaliteiten. Veel asielzoekers ouders uit verschillen landen brengen hun kinderen naar islamitische school.