woorden uit de diepte ...

Gestart door AFRA, 13/06/2004 om 15:58:39

AFRA

azul,

de marokkanen gebruiken het woord "tai3antet" en dat betekent :hij daagt uit. dat werkwoord is van tamazight overgenomen (nadat ze gearbiseerd zijn), en het tamazight werkwoord is aan de amazighische held "aanti = antaios" af te danken.

nu hoor ik : "qarta khanna" en "finnish" (deze laatste wordt als familienaam bij de imazighen".

wie kan dat verklaren. (ik weet dat dat waarschijnlijk onmogelijk met zekerheid te verklaren).

succes en tenemmirth,

ras

#1
wij moeten diep in de oude boeken duiken denk ik!!

AFRA

#2

Citeerazul,

de marokkanen gebruiken het woord "tai3antet" en dat betekent :hij daagt uit. dat werkwoord is van tamazight overgenomen (nadat ze gearbiseerd zijn), en het tamazight werkwoord is aan de amazighische held "aanti = antaios" af te danken.

nu hoor ik : "qarta khanna" en "finnish" (deze laatste wordt als familienaam bij de imazighen".

wie kan dat verklaren. (ik weet dat dat waarschijnlijk onmogelijk met zekerheid te verklaren).

succes en tenemmirth,

ik het arabisch wordt carthago ook kartadjanna.(1)
carthago betekent "de nieuwe stad"."qart + hadsjt" (2)
in het marokkaanse arabisch zegt men (zelden) "qarta" en dat betekent nieuw (erg nieuw).(3)
khanna is ook de verbastering van hadsjt of djanna.want de klein marokkanen (herinner ik me) zeggen :hij is in "qarta khanna". (4).
qarta khanna bestaat niet volgens hen, maar dat is gewoon een uitdrukking om naar heel verre stad te verwijzen, zoals "ma b3ida 3a tamasna" (gezegd door de jonge marokkanen). dat betekent : er is niets ver behalve Tamasna. volgens hen is die tamasna gewoon een legende, maar in de stad waar ik dat hoorde zeggen, was heel vlakbij van "tamasna" want tamsna ligt in "rabat" (een oude naam voor die regio (wordt nog gebruikt op kaarten). dus dat is ook het geval van qarta khanna en dat zou zeer waarschijnlijk "qart hadsjt" /qartadjanna" / carthago.

AFRA

Citeerazul,

de marokkanen gebruiken het woord "tai3antet" en dat betekent :hij daagt uit. dat werkwoord is van tamazight overgenomen (nadat ze gearbiseerd zijn), en het tamazight werkwoord is aan de amazighische held "aanti = antaios" af te danken.

nu hoor ik : "qarta khanna" en "finnish" (deze laatste wordt als familienaam bij de imazighen".

wie kan dat verklaren. (ik weet dat dat waarschijnlijk onmogelijk met zekerheid te verklaren).

succes en tenemmirth,

ik kende een amazigh die "finnish" heette. ik vroeg hem wat "finnish" betekent,dan zei hij zijn grootvader "finnish" is genoemd, omdat hij klein en slim was.

dit komen ook overeen met dit:
 "...Severus was a small man, but powerfully built. Though in old age he was to became very weak and ridden with gout. He was not very well educated, he spoke little in public. And so too, he is renowned for his cruelty and ruthlessness. The Historian Cassius Dio says about him, 'Severus was careful of everything that he desired to accomplish, but careless of what was said about him..."

hij schreef ervoor : (... was most likely of Punic origin ...) ,bron: http://www.roman-empire.net/decline/sept-severus.html.

desondaks septimus een amazigh was, zien we dat de amazigh die ik kende de eigenschappen van feniciers gaf. en daarom werd zijn grootvader "finnish" genoemd(vertelde hij me). (desondaks of zijn grootvader slim of niet slim was).
het is ook onvermijdelijk dat finnish zeer verwant aan feniq/finicier . dus finnish in het tamazght zou zijn.