Spreken de Guanches nog Tamazight ?

Gestart door Matoub, 09/09/2004 om 14:51:01

Matoub

azul,

ik heb (niet allang) geweten dat de Guanches ook naar de erkenning van tamazight streven. Maar nu werd er tegen me gezegd dat ze toch geen Tamazight meer spreken. Ze zijn imazighen ,Maar niet Tamazighttaligen.


is dat waar ?


Matoub

Is hier iemand die Spaans spreekt ,trouwens ?

Ahraifi

Ik heb weleens gelezen dat de guanches geen dmazight meer spreken,zij zijn sinds de overheersing door de spanjaarden langzaam geassimileerd in het spaanse volk.Er zijn wel sites van guanches waarin ze duidelijk maken dat ze geen spanjaarden zijn.

Ik spreek en lees geen spaans.

Matoub

Citaat van: Ahraifi op 09/09/2004 om 15:05:55
Ik heb weleens gelezen dat de guanches geen dmazight meer spreken,zij zijn sinds de overheersing door de spanjaarden langzaam geassimileerd in het spaanse volk.Er zijn wel sites van guanches waarin ze duidelijk maken dat ze geen spanjaarden zijn.

Ik spreek en lees geen spaans.

bedankt voor de reactie. ik vond een paar sites voor de guanches en erin werd in het tamazight geschreven naast spaans, maar er werd tegen me gezegd dat ze het gewoon terugleren , dus tamazight in deze zin zeer beperkt in de canarische eilanden.



allasian

De verhoudingen zijn heel vaag,om te beginnen.
Zelfs contact leken ze niet hebben met mainland Tamazgha.Er is wel een soort taaltechnisch verband,en een raciale verband.
Er bestaat zelfs zo'n theorie dat ze nadat ze daar kwamen vergaten hoe ze boten moesten bouwen.Ze zijn zelfs de Feneciers ontgaan.
Ik denk dat toen de Spanjaarden daar aankwamen dat ze een soort tijdcapsule aan troffen,de mensen leefde nog in een stenentijdperk .Ze waren best lang alleen daar in Paradise.

Matoub

kan jij nog duidelijker zijn als jij wil.



ze spraken vast tamazight, maar ik weet niet of ze het nog spreken, en dat is mijn vraag.


ze zijn imazighen, en ze waren veeeeeel meeer beschaafd dan de andere imazighen ,trouwens.

allasian

De canarische eilanden bestaan uit een paar eilanden zoals de naam al doet vermoeden.
Elk eiland moet je apart bekijken.Op Lanzarot was er een volk dat wel verband leek te hebben met de mensen van mainland NoordWestAfrika.Het woord Amazigh wil niet gebruiken want ook een amazigh heeft voorgangers.
Het verband was raciaal en taalkundig.
Terwijl op een andere eiland weer een andere type mens leefde,die meer europese features had.
En op een andere eiland zijn die twee met elkaar vermengd.


tijdelijk

#7
Tenerif (RIF) komt wel erg Berbers op mij over.

Region Canary Islands. 
Classification Afro-Asiatic, Berber, Guanche.
Comments Extinct in the 16th century. Its relation to Berber has been questioned. Extinct.

http://www.ethnologue.com/show_family.asp?subid=7

Als het goed is zie je hier de Berber tak en alle zijtakken klein en groot van de Afro Asiatische talen met landen waar het gesproken wordt, daarbinnen de streken, wie het spreken, of het verstaanbaar is voor andere dialecten en of de regering de taal steunt of niet.
Meet the Family van Egypte tot Niger!

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Berber%20languages

Meer over de Guanches op zich.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/guanches