wisten jullie dat ?

Gestart door razafa, 08/09/2004 om 08:30:07

razafa

Azul ka3a

wisten jullie dat de leeftijd van de leiders van de rif staat (1921-1926) varieerde tussen 30 en 40 jaar.
dus het jongste kabinet in de geschiedenis van marokko en mischien wel van de hele wereld.


yura

dat denk ik niet, mijn opa was een agzenay, zat in de regering van abdelkarim, <1921-1925>, maar hij was geen jonkie, ruim 50 jaar in die tijd.

MBTiza

hoe heette jouw opa dan, ik weet dat er een ene Ukhiyyad (Aith Aru Aissa)als leider van de Ighzinnayen werd aangewezen. Is dat m?

razafa

Citaat van: yura op 08/09/2004 om 11:57:29
dat denk ik niet, mijn opa was een agzenay, zat in de regering van abdelkarim, <1921-1925>, maar hij was geen jonkie, ruim 50 jaar in die tijd.

wat is de naam van je opa dan kan ik kijken of het waar is wat ik zeer twijfel
het zit namelijk zo stel je opa was 1921 ruim 50 dus ongeveer 55 jaar
logisch gezien zou betekenen dat je vader minimaal 20 jaar was dus je vader
is in 1900 geboren (dus 104 jaar) ik neem aan dat je rond 20 bent want je gebruikt intenet dus het zou betekenen dat je geboren bent toen je vader minimaal 80 jaar was dat lijkt me echt onzin.

Inaya


MBTiza

In het kabiner zaten geen Ighzinnayen, voornamelijk Aith youssef ou ari en Aith bouayyash en Aith Temsamane en Aith Touzine

razafa

Citaat van: Inaya op 08/09/2004 om 14:08:37
leeeesje mail afazar

ik heb het gelezen en gereageerd.


Tama

Citaat van: afazar op 08/09/2004 om 08:30:07
Azul ka3a

wisten jullie dat de leeftijd van de leiders van de rif staat (1921-1926) varieerde tussen 30 en 40 jaar.
dus het jongste kabinet in de geschiedenis van marokko en mischien wel van de hele wereld.









zeker ook een kabinet zonder een vrouw...voor die tijd niets bijzonders natuurlijk.

razafa

Citaat van: Thalwiest op 14/09/2004 om 22:34:56
Citaat van: afazar op 08/09/2004 om 08:30:07
Azul ka3a

wisten jullie dat de leeftijd van de leiders van de rif staat (1921-1926) varieerde tussen 30 en 40 jaar.
dus het jongste kabinet in de geschiedenis van marokko en mischien wel van de hele wereld.









zeker ook een kabinet zonder een vrouw...voor die tijd niets bijzonders natuurlijk.


azul thalwiest

dat zal je  niet geloven maar er zat wel een vrouw in het kabinet van rif republiek haar naam was Hanan en achternaam zal ik nog opzoeken en zij was minister van communicatie.

razafa

#9
Citaat van: afazar op 08/09/2004 om 08:30:07
Azul ka3a

wisten jullie dat de leeftijd van de leiders van de rif staat (1921-1926) varieerde tussen 30 en 40 jaar.
dus het jongste kabinet in de geschiedenis van marokko en mischien wel van de hele wereld.



hier komt het kabinet van de rif republiek 1921-1926:

de 5 belangrijkste posten waren:

-voorzitter (president) : mohamed abdelkarim elkhattabi.
-vice voorzitter             : mhamed abdelkarim elkhattabi
-buitenlands-zaken      : mohamed azerkan
-binnenlands-zaken     : elyazid ben abdelssalam
-economische zaken     : abdelssalam elkhattabi

de rest van de posten daar verschillen de historici over de namen en volgens de historicus Mikel Martin ziet de rest van het kabinet als volgt:

-minister van oorlog   : abdelssalam ben elhaj mohamed
                                     elboayachi.
-minister van justitie  : benali borahyan.
-minister van religie zaken (alahbas) : ahmed agroud.

de staatsecritarissen:

-abdelhadi ben mohamed en mohamed alboufrahi.
-Hanan ben abdelaziz : communicatie zaken. (vrouw).
-abdelkarim ben elhaj : ambassadeur in london.
-haddou ben hammou : ambassadeur in parijs.

en volgens  de historici mohamed al alami en ahmed elgharbawi zag het zo uit:

-minister van oorlog : ahmed boudra.
-minster van justitie : mohamed ben amar tamsamani.
-algemeen zaken      : mohamed boujibar.

de staatsecritarissen:

-mohamed mohammedi, hassan ben abdelaziz telemssani, mohamed ben haddou zian,.

de hoge leger officieren waren

-allouch en mohamed ben zian amghar.
-mohamed ben elhaj chedi

je ziet het er was sprake van een moderne staatsinrichting daarom walg ik soms van die mensen die de titel amir  (prins) aan de leider mohamed ben abdelkarim elkhattabi toeschrijven, hij wilde geen amir of sultan of een of andere ouderwets lullo worden hij wilde en was de eerste president van moderne rif republiek.


ps: thalwiest zou blij zijn om dit lezen want er was wel een vrouw in het kabinet en de naam van de laatste hoge leger officier zou ook bekend zijn bij haar.

MBTiza

heb een foto van shidi trouwens

abdsrem n hajj nuhand is uit arrabda, en had op z'n 17de z'n eerste moord gepleegd, zn zoon heeft later een boek geschreven

razafa

#11
Citaat van: MBTiziAzza op 23/09/2004 om 10:41:20
heb een foto van shidi trouwens

abdsrem n hajj nuhand is uit arrabda, en had op z'n 17de z'n eerste moord gepleegd, zn zoon heeft later een boek geschreven

die foto van shidi stond in het boek van david hart zeker.
ik heb die foto ook ergens gezien maar ik weet niet waar mag ik een kopie hebben? je bent een topper.


razafa

Citaat van: afazar op 23/09/2004 om 10:45:16
Citaat van: MBTiziAzza op 23/09/2004 om 10:41:20
heb een foto van shidi trouwens

abdsrem n hajj nuhand is uit arrabda, en had op z'n 17de z'n eerste moord gepleegd, zn zoon heeft later een boek geschreven

die foto van shidi stond in het boek van david hart zeker.
ik heb die foto ook ergens gezien maar ik weet niet waar mag ik een kopie hebben? je bent een topper.



en ?

MBTiza

Citaat van: afazar op 23/09/2004 om 10:45:16
Citaat van: MBTiziAzza op 23/09/2004 om 10:41:20
heb een foto van shidi trouwens

abdsrem n hajj nuhand is uit arrabda, en had op z'n 17de z'n eerste moord gepleegd, zn zoon heeft later een boek geschreven

die foto van shidi stond in het boek van david hart zeker.
ik heb die foto ook ergens gezien maar ik weet niet waar mag ik een kopie hebben? je bent een topper.



natuurlijk kan ik je die foto opsturen, hij komt uit Ikatcumen als het goed is, toch?

volgende week heb ik internet aansluiting thuis en dan zal ik je meerdere foto's opsturen ok!

MBTiza

er staat een shidi op, een caid n miya als het goed is, verder foto van qaid abarkash, qaid haddou, qaid arradi ben azzou