Azul

Gestart door Boureddi, 31/08/2004 om 15:00:25

Dora

er staat > ik hoef geen arabische engel...waarom dan wel een arabische profeet??....daarnaast kan je hoog en laag springen maar de salaat zal gewoon in het arabisch volbracht moeten worden...je doea is het enige stuk waarin je je eigen taal kan gebruiken...

ik vind het echt heel bekrompen om zo te denken."* ik haat alles wat arabisch is*...wij imazighen moeten de fouten die zij gemaakt hebben niet gaan overnemen..wij waren allemaal tegen de corrupte nationalistische arabieren..en langzamerhand veranderen wij er zelf in...je hoeft niet nationalistisch te zijn door bewust te zijn...respecteer ieder..ook de arabieren..want zoals jullie weten worden zij zelf ook bezet, vernederd en noem maar op...wees verstandig en ga niet als een gek tegen de stroming in..zo van ik ben een rebel..ik ben anti arabieren..en omdat de koraan arabisch is ontken ik het...

Allah yehdie maglak..

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 02/09/2004 om 19:49:03
er staat > ik hoef geen arabische engel...waarom dan wel een arabische profeet??....
Profeet is een mens. Arabier is ook een mens.
Als engelen Arabieren zijn, dan zouden Arabieren in het midden oosten ook uit die engelen afstammen.
Engelen zijn geen Arabieren.

Boureddi


Azul,

Zie je...ik leer snel! Weet je waar ik me dood aan kan ergeren, aan mensen die conclusies trekken voordat ze iemand kennen...ik ken een Uchan hier, die hier mij een arabische lover noemt....dat ik liever als arabier was geboren..jongen jongen, ken je mij? Ik geef toe: ik zie mezelf eerst als moslim, dan als amazigh en dan als Marokkaan. Ik kan niet oordelen over arabieren, het is een volk die goede en slechte hebben, zoals ieder volk dat heeft. Ik kan je nog eens iets vertellen wolfje...blaffende honden bijten niet....en daarom moeten wij eens leren ophouden met blaffen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die mijn trots kennen, de trots van de buydunan...

nec ousinegh amenghi...snegh tamourth inou edh tamourth enishetma..

Wanneer leren wij nou eens eerst hand in eigen boezem te steken, alvorens verwijten te komen...ik kom met 1 standpunt, laten we als goede moslims elkaar groeten zoals onze profeet dat heeft voorgeschreven. Wij moeten onze Arabische broeders niet haten, wij zijn een onderdeel van de UMMAH...de geschiedenis heeft grootse arabische mannen voortgebracht, mannen waar wij niet eens in de schaduw van kunnen staan...mannen die hun leven op het spel hebben gezegd, zodat ze het geloof hebben volbracht. Het geloof waar wij nu de vruchten van plukken...weet je, ik hou meer van Arabieren die het rechte pad kiezen dan imazighen die het verkeerde pad kiezen. Ik hou meer van Imazighen die het goede pad kiezen, dan Arabieren die het verkeerde pad kiezen..
Ik ben trots op mijn vader die mij de taal heeft geleerd, ik ben trots op mijn moeder die mij de cultuur heeft laten zien van onze voorvaderen. Ik ben trots op mijn opa die zijn hele leven keihard heeft gewerkt, en de strijders van vroeger van eten voorzag in hun strijd tegen de Fransen. Ik ben trots op die mooie man die zijn leven heeft gewaagd voor zijn broeders in de strijd, hij liep kilometers van aith tuzin naar Boured, Tizi Ousli en Aknoul....' s nachts over paden in de Bergen, waarbij hij meer dan eens zijn leven heeft gewaagd. Ik ben trots op mijn papa die gewerkt heeft aan de weg van Kassita naar Taza...dat uitrstrekt door ons land van de bergen. Ik ben trots op de opa van mijn vrouw die heeft gevochten tegen Medbouh en zijn misdadige Franse vriendjes...

Ik ben een Amazigh, nec mis oumazigh en mis tamazight....jammer dat de imazighen in ons eigen land, die identiteit niet eens voelen, ze hebben geen benul van wat wij hier voelen. Weet je waarom...omdat ze ongeletterd zijn en kennis breekt barrieres en door ons te verdiepen in andere culturen, kunnen wij ons cultuur nog groter maken. Wij zouden onze verhalen kunnen vertellen....onze verhalen winnen het van alle andere!

Salaam..

Boureddi.

Azjdhiedh

och wat een mooi verhaal!! ontroerend gewoon.
zelfkritiek is altijd goed...maar teveel zelfkritiek zorgt vvoor afbraak van het zelfvertrouwen en ondermijnt de eenheid onder een groep, in dit geval ons de imazighen.
het enigste wat k van jou zie, is van die onderwerpen aankaarten waarvan ik denk "get real". allerlei verheerlijkingen van anderen en afkraak van ons, je ziet altijd wel iets bij arif of de imazighen om over te zeiken. ik hoop juist dat de irrifien elkaar aanzetten tot eenheid en niet tot nutteloze en inhoudloze discussies, die gaan over hoe mooi en hoe goed andere volkeren en culturen wel niet zijn. en natuurlijk bestempel ik je slecht, ik heb nog niets positiefs van jou gezien. start de volgende keer maar eens een positieve discussie, dan zul je zien dat ik dan wel beleefd ben en misschien zelfs aan jouw kant zal staan

Dora

Citaat van: Hulk op 02/09/2004 om 19:54:17
Citaat van: lopende_lach op 02/09/2004 om 19:49:03
er staat > ik hoef geen arabische engel...waarom dan wel een arabische profeet??....
Profeet is een mens. Arabier is ook een mens.
Als engelen Arabieren zijn, dan zouden Arabieren in het midden oosten ook uit die engelen afstammen.
Engelen zijn geen Arabieren.


jongen..ik zeg niet dat ze arabisch zijn..ze moeten gewoon met de salaam begroet worden..we waren het volgens mij eens met het universeel zijn van de salaam..een chinees die salaam zegt is ook geen arabier..

Aqsil

Citaat van: lopende_lach op 03/09/2004 om 21:16:23

jongen..ik zeg niet dat ze arabisch zijn..ze moeten gewoon met de salaam begroet worden..we waren het volgens mij eens met het universeel zijn van de salaam..een chinees die salaam zegt is ook geen arabier..
Wie het woord Salam niet kan uitspreken, is zijn gebied niet goed volgens je.
Chinezen spreken 'Salam' volgens mij als volgt: sjieaoulam  :)

Dora

hahahahahahhha..a yemchoum..dat is niet waar..maar hij is leuk :)..

nee ik werk op een islamitische basisschool en daar komen echt van alles > maroc, turken, somaliers, indonesiers, egyptenaren en noem maar op..allemaal spreken ze perfect de salaam uit..alleen de turken zeggen salam u eleykum...

allasian

#97
Citaat van: Boureddi op 02/09/2004 om 20:45:21
Ik geef toe: ik zie mezelf eerst als moslim, dan als amazigh en dan als Marokkaan.
Omdat daar altijd zoveel misverstanden over ontstaan raad ik je aan om dat op je voorhoofd te tatoeeren of graveren.
Citeerik hou meer van Arabieren die het rechte pad kiezen dan imazighen die het verkeerde pad kiezen. Ik hou meer van Imazighen die het goede pad kiezen, dan Arabieren die het verkeerde pad kiezen..

Boureddi.
Neem jij maar het hazenpad en rap.

Ahraifi

#98
.

Azjdhiedh

Citaat van: Ahraifi op 04/09/2004 om 16:13:14
Zo vragen mensen me af en toe waar ik vandaan kom,dan zeg ik altijd uit dezelfde benauwde en vochtige plaats als waar u vandaan komt.

hahaha..een beter antwoord bestaat er niet volgens mij!!

ameziane

#100
Die volgordes bestaan niet! Daarbij stel ik me voor dat een mens allerlei schakelaars in zich heeft, die hij gebruikt om zijn identiteit dat op dat moment van toepassing is,naar boven te halen.

Nee, ik ben alles tegelijk:Nederlander en Marokkaan en tevens Moslim en tevens Amazigh.

(De factor mens laat ik buiten beschouwing, alle sprekende wezens zijn immers mensen)

Ahraifi

#101
x

Boureddi


he jongens en meisjes,
Wisten jullie dat de Arabieren de berberse taal maar een heidense taal vonden...
Wat vinden jullie hiervan?

Groetjes

Boureddi

MBTiza

Wat de arabieren vinden is niet zo belangrijk

Azjdhiedh

Citaat van: MBTiziAzza op 06/09/2004 om 13:49:28
Wat de arabieren vinden is niet zo belangrijk

beter nog wat de arabieren vinden is helemaal "NIET BELANGRIJK".