Azul

Gestart door Boureddi, 31/08/2004 om 15:00:25

Tikinas

Citaat van: Boureddi op 07/09/2004 om 20:43:36

Salaam, Azul, hoi, hi,

Wat een rijtje zeg...azul, de initiele vraag was: Waarom azul gebruiken, is dat niet achterhaald of is dit woord nieuw? Is hier iemand op deze forum die weet of zijn of haar grootouders dit woord gebruikten...ik denk het zelf niet! Dat woord heeft eigenlijk geen betekenis, een woord dat bedacht is en door ons schapen wordt herhaald...laat het vallen en kom met de echte groet, of willen jullie nog bomen of vuur gaan aanbidden...? Ik ben trots op mijn amazigh identiteit, maar we moeten niet gaan overdrijven...en wij zijn nou eenmaal vervuld met zelfmedelijden, terwijl we niks hebben uitgericht in deze wereld...denk hier maar eens over na?

MBITIZI..Wat vind jij hiervan? Uchan zal wel tegen zijn en mij van landverrader betichten...

Salaam

Boureddi

AZUL

Hoe kom je nou steeds weer bij dat bomen en vuur aanbidden? Wat heeft dat er mee te maken.

En elk woord is een keer verzonnen, salaam is ook niet uit de hemel komen vallen. Salaam is een arabische groet PUNT UIT, NIETS VERDER.

Ik neem aan dat je ook op nederlanstalige, turkse, spaanse, italiaanse, surinaamse, franse, engelse site's enz enz, de salaam groet probeert te promoten of moet je alleen imazighen tegenwerken?

AZUL XAWEN/ FELAWEN

Azjdhiedh

Citaat van: Boureddi op 07/09/2004 om 20:43:36

Salaam, Azul, hoi, hi,

Wat een rijtje zeg...azul, de initiele vraag was: Waarom azul gebruiken, is dat niet achterhaald of is dit woord nieuw? Is hier iemand op deze forum die weet of zijn of haar grootouders dit woord gebruikten...ik denk het zelf niet! Dat woord heeft eigenlijk geen betekenis, een woord dat bedacht is en door ons schapen wordt herhaald...laat het vallen en kom met de echte groet, of willen jullie nog bomen of vuur gaan aanbidden...? Ik ben trots op mijn amazigh identiteit, maar we moeten niet gaan overdrijven...en wij zijn nou eenmaal vervuld met zelfmedelijden, terwijl we niks hebben uitgericht in deze wereld...denk hier maar eens over na?

MBITIZI..Wat vind jij hiervan? Uchan zal wel tegen zijn en mij van landverrader betichten...

Salaam

Boureddi

ik ben blij dat je aan me denkt :d...moet deze discussie ergt weer opnieuw. een beetje vaderlands(rif)liefde en dus liefde voor eigen identiteit is niet verkeerd. er zijn nu eenmaal mensen die er hun baan lijkt wel van hebben gemaakt, om alles wat amazigh is dwars te zitten. ik heb ook niet zoveel vertrouwen dat deze mensen het ooit zullen begrijpen. dus ik zeg "AZUL" en  anderen zeggen salaam, hoi of wat dan ook.
want deze discussie is net rondjes rijden om een rotonde, kun je eeuwen mee doorgaan.

AZUL ejmazighen (en voor de dwarsliggers salaam)

ayned_m

azul uchan, azul takinas

ONZE WEG is lang. En rotonddeen!!!?  Dat maaken  alleen maar zieke mensen zoals die..... hachakoum ...
abrida d azirar ad as kemregh s umari ...ad as kemregh ak idem mara aq acem akidi.
daar geloof ik in (samen amazigh vrouw met een amazigh man )

hij hadt het over zijn ouders en hij weet nog niet eens dat door die angst heeft zijn moeder 40 jaar geleden  10m achter zijn vader gelopen omdat het een schand was dat een man samen met zijn vrouw  loopt.
hij weet nog niet eens dat zijn vader nog niet eens de naam van zijn vrouw mag noemen ondanks dat hij alles met haar deelt.
hij weet nog niet eens dat de hele huis opgeruimd moet worden tot dat zelfs een familie lied binnen komt.... WAT voor voorouders zijn dat?
Dat hebben ze allemaal gedaan omdat die zieke van de arabieren gelogen hebben tegen ons voorouders !!!
ik beschouw mijn vader als een geilge man in mijn leven, maar ik bepaal hoe ik leef.Mijn vader en opa gelooft in arabieren (want hij dacht dat het de islam is) maar IK geloof in mijn identiteid ALS EEN AMAZIGH . en ik heb niks met die race van de arabieren te maaken!!!!!
AZUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUL
gezond  IMAZIGHEN !!!!
tanemmirt
ayned 

Azjdhiedh

Citaat van: ayned_m op 08/09/2004 om 01:32:24
.Mijn vader en opa gelooft in arabieren (want hij dacht dat het de islam is) maar IK geloof in mijn identiteid ALS EEN AMAZIGH . en ik heb niks met die race van de arabieren te maaken!!!!!

juist broeder..dat is het verschil tussen ons en de oudjes.
onze (groot)ouders geloven nog heilig in die arabische verdraaingen van alle. (wat hun de ogen heeft dicht gedaan). maar gelukkig zijn wij wel wakker!! en is het aan ons om de veranderingen in beweging te brengen. ik geloof in de islam en niet in de arabieren, en aangezien de islam voor iedereen is gekomen en niet alleen voor de arabieren, ben ik ze niks verplicht. trouwens dat altijd teruggrijpen naar de islam...ik vind die arabieren niet veel islamitisch, en dat voor een volk aan wie het nota bene is openbaard.

azul

Maroccaan

#124
x

Boureddi

Wanneer houden wij eens op met zelfmedelijden en met de vinger naar andere wijzen...kijk eens een keer naar jezelf...dan altijd zielig doen, ooh die arabieren dit en die arabieren dat...ik wordt daar echt ziek van!
Probeer er zelf wat van te maken en je kunt pas voor je rechten opkomen als je recht van spreken hebt...!

Een amazigh zonder zelfmedelijden...

Groetjes

Boureddi

Tikinas

Azul,

Wij proberen voor onze rechten op te komen en de amazigh cultuur nieuw leven in te blazen, maar sommige mensen werken ons tegen.

Je weet wel bij welke groep jij hoort

Azul

E3ber_Tastite

Citaat van: Boureddi op 09/09/2004 om 09:14:23
Wanneer houden wij eens op met zelfmedelijden en met de vinger naar andere wijzen...kijk eens een keer naar jezelf...dan altijd zielig doen, ooh die arabieren dit en die arabieren dat...ik wordt daar echt ziek van!
Probeer er zelf wat van te maken en je kunt pas voor je rechten opkomen als je recht van spreken hebt...!

Een amazigh zonder zelfmedelijden...

Groetjes

Boureddi

En wat heb jij dan gedaan, dat je voor je rechten opkomt??

ayned_m

AZUL a3ber nnegh!

ik denk dat nog meer dingen kunne doen dan dansen voor een blind, en jij ook tikinas . blaaz maar het leven in je tmazight. en laat maar die met korte broekjes naar Oost kijken!

AZUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUL !!
tanemmirt
AYNED

Nachin

#129
Waarom begroeten mensen elkaar? Wat ziet er achter? Als een groet bedoeld is om beleefdheid tegenover je medemens te uiten en blijk van respect te tonen, dan is het middel niet relevant. M.a.w. als ik met Azul hetzelfde bereik als met Salaam, dan is de keuze al gemaakt. Azul en Salaam zijn 2 woorden uit 2 verschillende talen, met hetzelfde doel. Het is van groot belang om zoveel mogelijk Amazighwoorden te gebruiken om Thmazight levend te houden. Wat verloren dreigt te raken, moeten we met alle middelen die wij ter beschikking hebben, beschermen. En de beste manier om je taal te beschermen is om deze volledig te spreken, dus zoveel mogelijk oorspronkelijke woorden te gebruiken. Het is immers onze verantwoordelijkheid om onze taal verder te ontwikkelen en onze culturele erfgoed te behouden. Als wij zelf het niet doen dan doet het niemand voor ons. Ik wens iedereen wijsheid.

Nomaad.

#130
"Azul F'lawen" heeft dezelfde betekenis als "Salaam ou 3leikoum".

A3jur.