Geschiedenis portefeuilles heropen.

Gestart door Aqsil, 30/08/2004 om 22:03:32

Aqsil

Als iets heel oud is zeggen we in Rif “… zi al3am Oe sandis”.
Dit betekent ongeveer “Het stamt uit het jaar van Sandis”.

Wie weet wat/wie  ‘sandis’ is?
Zou hij misschien een Spaanse/Romeinse/Fenecierse generaal geweest zijn in Rif, Marokko, Tamazgha?

Vraag het a.u.b. aan oudere mensen!
Het is belangrijk om te graven naar de onbekende geschiedenis van ons volk.

Tama

a z r o u

azul aithma/souithma,

Ik ben nieuw op dit forum,maar ik wou toch graag reageren op jou Hulk.
Sandies is niet wat jij denkt een persoon, het is een decennium namelijk de jaren zeventig,en in het Frans zeg je soixante diex (als ik het goed schrijf ) tegen het getal 70.
En ja zoals je zelf wel opmerkt lijkt sandis een heel klein beetje op soixante diex ,en  zoals je weet :wij kennen in onze taal wel  meer verbasteringen van buitenlandse woorden en daar is sandis dus eentje van.
ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geholpen ayuma.

d wennie netta

a z r o u

het is dus

v e r b a s t e r i n g e n.

Ik merkte niet  dat er een woord in stond dat niet geschreven mag worden op dit forum.

Tikinas

Tikinas

razafa

Citaat van: a z r o u op 01/09/2004 om 23:20:04
azul aithma/souithma,

Ik ben nieuw op dit forum,maar ik wou toch graag reageren op jou Hulk.
Sandies is niet wat jij denkt een persoon, het is een decennium namelijk de jaren zeventig,en in het Frans zeg je soixante diex (als ik het goed schrijf ) tegen het getal 70.
En ja zoals je zelf wel opmerkt lijkt sandis een heel klein beetje op soixante diex ,en  zoals je weet :wij kennen in onze taal wel  meer verbas*****en van buitenlandse woorden en daar is sandis dus eentje van.
ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geholpen ayuma.

d wennie netta

Azul Azrou en welkom

Volgens mij heb gelijk dat met al3am van sandis naar de jaren zestig wordt verwezen bij ons in arif zeggen we al3am n sittin het jaar 60 en wordt gezegd als er over de honger wordt gepraat.
en het zit namelijk zo jaar zestig wordt ermee 1360 hijrija( islamitisch telling) die komt er overeen met 1939/1940 begin van de tweede wereld oorlog en heersde toen honger in arif en trouwens wereld wijd. en het 1363 was er ook honger in arif die komt overeen met 1943/1944 eind van de tweede wereld oorlog.

ik hoop dat dit eht antwoord is op de vraag van onze vriend Hulk

Aqsil

Hoe zet het met het jaar van de neger. We zeggen ook 'Azoeqas Iyesmagh' (het jaar van de neger).

In dat jaar hebben negers Imazighen afgeslagd. Is dit misschien het jaar waarop Arabieren op Nkouor hebben geregeerd?
Arabieren zijn de enige die zwarte zijn en in Rif waren.
Hoe lang bleef Nkoer in handen van de Arbieren.

Aqsil

"doro' is een munt die tot de dag van vandaag in Rif wordt gebruikt. In oujda gebruiken "Arabische"  Marokkanen ook het woord DORO.

DORO moet een munt zijn van Imazighen vroeger, misschien van Mauritania tangarita.

abrid

Doro komt van het Spaanse D Oro, Van Goud!

Assegwas n Ismegh heeft te maken met Butaghyoutc(BOuhmara).

Aqsil

Citaat van: abrid op 01/11/2004 om 08:05:11
Doro komt van het Spaanse D Oro, Van Goud!

Assegwas n Ismegh heeft te maken met Butaghyoutc(BOuhmara).
Het moet altijd uit Arabische, Frans of Spaans komen.

OUjda was niet bezet door Spanje, maar door Frankrijk. EN in Oujda gebruikt men ook DORO.

abrid

Omdat er veel Riffijnen wonen. Kijk alleen al die universiteit.

Sa3ieD

Hier kun je een artikel lezen over bouhmara en die zgn neger (toch??).
http://www.amazigh.nl/artikelen/lees.php?aid=82

Aqsil

Citaat van: Sa3ieD op 02/11/2004 om 09:47:57
Irifian onderling gebruiken meer 'Frank' dan 'Doro'.
DORO wordt gebruikt door alle Arabieren in Oujda. Arabieren in OUjda gebruiken ook duizenden Amazigh woorden en deze woorden hebben ze niet geleerd van de Studenten daar.
Arabieren in Oujda zijn Irifian en hebben dezelfde voorouders en geschiedenis als wij.

Aqsil

Citaat van: Sa3ieD op 02/11/2004 om 09:47:57
Maar daar staat niets over de Negers die Rif vernielden!